مقایسه هایما S7 توربو پلاس با جک S5 فیس لیفت

پربازدیدترین این هفته:

دیگران در حال خواندن این صفحات هستند:

اشتراک گذاری این مطلب:

فهرست مطالب:

دو خودروی شاسی‌بلند ترکیبی (کراس‌اوور) به‌نام‌های هایما S7 توربو پلاس و جک S5 فیس‌لیفت، که جدیداً توسط شرکت‌های کرمان موتور و ایران‌خودرو به بازار عرضه شده‌اند، نمونه‌های به‌روزرسانی‌شده و مونتاژ داخل محسوب می‌شوند. هدف از ارائه این مدل‌ها، رفع کاستی‌های نسخه‌های پیشین و همچنین افزایش فروش برای این دو شرکت است تا بتوانند سود بیشتری کسب کنند.

بدون شک این دو خودرو، رقبای جدی و سرسختی برای هم محسوب می‌شوند. به همین دلیل، ما تصمیم گرفتیم آن‌ها را مستقیماً در کنار هم مقایسه کنیم تا نقاط قوت و ضعف هر کدام را به طور دقیق بررسی کنیم. در ادامه، این مقایسه جذاب بین هایما S7 توربو پلاس و جک S5 فیس‌لیفت را از مجموعه مقایسه‌های هشت در هشت، دنبال کنید.

معرفی خودروها

هایما اس7

شرکت ایران خودرو چند سال پیش کار مونتاژ خودروی هایما اس۷ با موتور معمولی را شروع کرد. پس از آن، نوبت به تولید مدل به‌روز شده این خودرو با موتور توربوشارژ رسید. این حرکت، آغاز ورود این شرکت به بازار خودروهای شاسی‌بلند مقرون‌به‌صرفه بود.

استقبال خریداران از نمونه توربو، بسیار بیشتر از مدل معمولی بود و به همین دلیل، تولید آن ادامه پیدا کرد. در سال ۱۳۹۹، برای مدتی شایعه شد که تولید هایما اس۷ توربو متوقف شده است؛ اما خیلی زود ایران خودرو از عرضه مدل پلاس این خودرو خبر داد.

متأسفانه باید بگوییم که مدل s7 پلاس از نظر طراحی بیرونی و قابلیت‌های فنی، تغییر محسوسی نسبت به نسخه قبلی خود ندارد. بسیاری از افراد فکر می‌کردند که ایران خودرو قصد دارد یک مدل به‌روزرسانی‌شده از این خودرو را وارد بازار کند، اما در عمل این اتفاق نیفتاد. تنها تغییرات کوچکی در ظاهر خودرو ایجاد شده، مثل طراحی جدید قاب آینه‌های بغل. در داخل خودرو نیز تغییرات چشمگیری دیده نمی‌شود و فقط مواردی مانند اضافه شدن صفحه نمایش لمسی برای کنترل سیستم تهویه به چشم می‌خورد.

مدل جدید جک اس۵ که فیس‌لیفت شده، در اصل مربوط به سال ۲۰۱۵ میلادی است. قرار بود این خودرو حدود شش سال پیش به بازار ایران بیاید، اما این اتفاق نیفتاد. اکنون در سال ۱۴۰۰، شرکت کرمان موتور قصد دارد این تاخیر را جبران کند و مدل محبوب جک اس۵ را با ظاهری جدید و یک موتور متفاوت به بازار عرضه نماید.

این خودرو علاوه بر تغییرات کوچک در ظاهر، مثل طراحی جدید سپر و جلوپنجره، از نظر فنی نیز به‌روزرسانی شده است. موتور قبلی که ۲ لیتری و توربو بود، کنار گذاشته شده و حالا از یک موتور ۱.۵ لیتری توربو با سیستم تزریق مستقیم سوخت (GDI) استفاده می‌کند. این تغییر باعث کاهش وزن خودرو شده و عملکرد موتور و مصرف سوخت آن را بهبود بخشیده است.

اگرچه حجم موتور کمتر شده، اما به لطف فناوری‌های جدید، قدرت آن کاهش محسوسی نداشته است. بنابراین طرفداران این خودروی شاسی‌بلند محبوب، نگران چندانی از بابت توان پیشرانه نخواهند داشت.

مقایسه طراحی 

مدل جدید هایما اس‌۷ توربو اتوماتیک پلاس، از نظر ظاهری دقیقاً شبیه به نسخه‌های قبلی خود است. این خودرو که مربوط به مدل سال ۲۰۱۳ می‌باشد، در مقایسه با محصولات تازه‌وارد بازار، طراحی جدید و چشمگیری ارائه نمی‌دهد. طراحی کلی آن به سبک شاسی‌بلندهای قدیمی است و با توجه به کمبود خودروهای این کلاس در بازار ایران، هایما اس‌۷ توانسته نظر بسیاری از خریداران ایرانی را به خود جلب کند و به عنوان یک خودرو با استایل نسبتاً خوب شناخته می‌شود.

اما در مقابل، ظاهر جک اس‌۵ تغییرات زیادی کرده است. این خودرو با داشتن یک جلوپنجره جدید و طراحی تازه‌ای برای قاب مه‌شکن‌ها، نمای جلویی متفاوتی پیدا کرده است. بقیه بخش‌های بدنه این خودرو مانند گذشته باقی مانده و تغییر خاصی نکرده‌اند. این تغییرات ظاهری در جک اس‌۵ ممکن است چندان مورد علاقه مشتریان ایرانی نباشد؛ زیرا به نظر می‌رسد این به‌روزرسانی نه تنها باعث زیباتر شدن خودرو نشده، بلکه جلوی آن را تا حدی نازیبا کرده است. البته شاید برخی از خریداران این طراحی جدید را بیشتر دوست داشته باشند. در نهایت، هر دو خودرو ظاهری متعادل و منظم دارند و بسته به سلیقه افراد، هر کدام می‌توانند زیباتر به نظر برسند.

هایما اس7

از نظر طراحی داخلی، وضعیت این دو خودرو خیلی با هم تفاوت ندارد. هر دو مدل در طراحی داشبورد و درها، نمای زیبا و متوازنی ارائه می‌دهند که یادآور سبک محصولات چند سال پیش هیوندای است. کیفیت مواد به‌کار رفته در هایما اس‌۷ کمی بهتر به نظر می‌رسد، اما به دلیل فاصلهٔ محورهای کوتاه‌تر، فضای داخل آن در مقایسه با جک اس‌۵ کمی تنگ‌تر احساس می‌شود.

در نهایت، به نظر می‌رسد که فضای داخلی هر دو خودرو ویژگی‌های مناسبی برای جلب نظر قشر متوسط جامعه ایران دارد و هرکدام بسته به سلیقهٔ شما می‌توانند زیبا و دلپذیرتر دیده شوند.

مقایسه فنی

موتور_هایما_اس7_توربو

مدل جدید هایما اس ۷ توربو پلاس از نظر فنی همان مشخصات قبلی خود را حفظ کرده و هیچ تغییر چشمگیری در سیستم فنی آن ایجاد نشده است. با این حال، مصرف سوخت این خودرو حدود یک لیتر کاهش یافته که این موضوع هم با استانداردهای محیط زیستی هماهنگ است و هم برای خریداران به صرفه‌تر خواهد بود. این خودرو از یک موتور ۱۷۹۵ سی‌سی توربوشارژ بهره می‌برد که توانی معادل ۱۷۰ اسب‌بخار و گشتاوری برابر با ۲۳۰ نیوتن‌متر تولید می‌کند. قدرت این موتور توسط یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. هایما اس ۷ توربو پلاس با وزن ۱۵۴۵ کیلوگرم، می‌تواند شتاب صفر تا صد خود را در حدود ۱۰.۵ ثانیه طی کند. میانگین مصرف سوخت آن 8.6 لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و بیشینه سرعت آن نیز به ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

در مقابل، جک اس ۵ مجهز به یک موتور ۱۴۹۹ سی‌سی توربوشارژ است که ۱۷۱ اسب‌بخار قدرت و ۲۵۱ نیوتن‌متر گشتاور دارد. این قدرت از طریق یک جعبه دنده اتوماتیک ۶ سرعته دوکلاچه به چرخ‌های جلو فرستاده می‌شود. متأسفانه شرکت کرمان موتور اطلاعات رسمی درباره شتاب و مصرف سوخت این مدل جدید منتشر نکرده است؛ اما پیش‌بینی می‌شود که جک اس ۵ در تست شتاب، عملکردی کندتر از هایما اس ۷ توربو داشته باشد. مدل قبلی جک اس ۵ با گیربکس اتوماتیک، شتاب صفر تا صد ۱۱.۷ ثانیه‌ای داشت و انتظار می‌رود این مدل فیس‌لیفت شده نیز عددی مشابه را ثبت کند. درباره مصرف سوخت نیز با توجه به کوچک‌تر بودن حجم موتور و بهبود بازدهی آن، تخمین زده می‌شود که جک اس ۵ در شرایط ترکیبی حدود ۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف کند.

در نهایت، به نظر می‌رسد هر دو خودرو از نظر عملکرد فنی شباهت زیادی به هم دارند؛ اما با در نظر گرفتن فناوری پیشرفته‌تر موتور جک اس ۵ و بیشینه سرعت بالاتر آن، می‌توان با اختلاف کمی، خودروی کرمان موتور را برنده این رقابت فنی دانست.

هایما اس 7 توربو پلاس

جک s5 فیس‌لیفت

مدل خودرو

چهارسیلندر توربوشارژ

چهارسیلندر توربوشارژ

پیشرانه

1795 سی‌سی

1499 سی‌سی

حجم موتور

170 اسب‌بخار در 5500 دور در دقیقه

171 اسب‌بخار در دور موتور 5500 دور در دقیقه

حداکثر قدرت

230 نیوتن‌متر در 4500 دور در دقیقه

251 نیوتن‌متر در دور موتور 1500 الی 4500 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور

6 دنده اتوماتیک

شش‌سرعته اتوماتیک دوکلاچه 

گیربکس

8.6 لیتر در هر صد کیلومتر

7.5 -8 (تقریبی) لیتر در هر صد کیلومتر

مصرف سوخت (ترکیبی)

10.5 ثانیه

11.5 ثانیه (تقریبی)

شتاب صفرتاصد

170 کیلومتر در ساعت

190 کیلومتر برساعت

حداکثر سرعت

مقایسه امکانات رفاهی

هر دو خودرو از نظر امکانات رفاهی، تقریباً همان ویژگی‌های قبلی خود را حفظ کرده‌اند. با این حال، یک تفاوت مهم وجود دارد: جک اس ۵ فیس‌لیفت این بار دو قابلیت کروز کنترل و چراغ روز (دی‌لایت) را نیز به مجموعه تجهیزات خود اضافه کرده است. با این کار، دیگر نبود این امکانات مورد انتقاد خریداران قرار نخواهد گرفت.

هر دو خودرو، امکانات رفاهی مشابهی دارند و از این نظر، هر دو در یک سطح قرار می‌گیرند. اما یک تفاوت مهم وجود دارد: خودروی هایما دارای دوربین‌های دید جانبی و دوربین ۳۶۰ درجه است که در خودروی جک این قابلیت وجود ندارد. در مقابل، جک اس۵ از سیستم ترمز پارک برقی و حسگر پارک جلو بهره می‌برد. برای دیدن جزئیات بیشتر و مقایسه دقیق‌تر این دو خودروی شاسی‌بلند، می‌توانید به جدول زیر مراجعه کنید.

جک s5 فیس جدید

هایما اس 7 توربو پلاس

تجهیزات

روشن‌شدن اتوماتیک چراغ‌های جلو، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب، چراغ‌های عقب LED، تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو، چراغ راهنما روی آینه، دارای دیمر (تنظیم‌كننده نور صفحه كیلومتر)، دی‌لایت، چراغ مشایعت

چراغ‌هاي مه‌شكن جلو و عقب، چراغ روز LED، چراغ نقشه‌خوان جلو و عقب، تنظيم ارتفاع چراغ‌هاي جلو از داخل، چراغ داشبورد

چراغ

سیستم پخش MP5 با ورودی IPOD،USB و AUX بلوتوث + GPS دارای 6 بلندگو

صفحه كليد لمسي 8 اينچي، پخش فايلهاي MP5 داراي پورت AUX،USB و GPS، كارت SD و بلوتوث، 4 عدد بلندگو و 2 عدد تيوتر

سامانه مولتی‌مدیا

دارای نمایش‌گر

نمایش‌گر 8 اینچی لمسی

صفحه نمایش

حس‌گر پارک جلو وعقب و فشار باد تایر

حس‌گر پارک عقب و فشار باد تایر

سیستم هشداردهنده

225/55R18

235/65R17

رینگ‌ها

آینه‌های جانبی با تنظیم الکتریکی و گرم‌کن

آينه‌هاي جانبي برقي تاشونده كامل، گرم‌كن‌دار داراي راهنما،‌ آينه وسط ضد انعكاس نور، آينه وسط با قابليت نمايش فاصله عقب تا مانع، آينه وسط با قابليت نمايش ميزان باد لاستيك (TPMS)

آینه

تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه در ردیف جلو

تهویه اتوماتیک

تهویه مطبوع

صندلی چرمی، پوشش چرمی، تنظیم ارتفاع صندلی راننده، تظیم برقی صندلی راننده، مموری صندلی راننده، مجهز به گرم‌كن صندلی‌های جلو

صندلي راننده 8 حركته برقي گرمكن دار و صندلي شاگرد 4 حركته دستي

صندلی

شیشه‌بالابر برقی، گرم‌کن جلو

شيشه‌بالابر برقي جلو و عقب، شيشه عقب و شيشه‌هاي جانبي عقب دودي

شیشه

استارت بدون کلید- دوربین عقب سانروف ، سنسور باران، فرمان برقی، آنتن شیشه‌ای، کروزکنترل

چراغ نقشه‌خوان جلو و عقب، كامپيوتر سفري (نمايش‌گر پيمايش خودرو و مصرف سوخت)، برف‌پاك‌كن شيشه عقب، پشت‌سري نرم جهت محافظت از سر و گردن، كنسول مياني جلو و عقب، جاليواني جلو و عقب، سنسور نور و باران، دكمه روشن و خاموش و ورود بدون كليد، كروزكنترل، سانروف برقي، اسپويلر، دوربین 360

سایر امکانات

مقایسه ایمنی

با بررسی نتایج آزمایش‌های ایمنی این دو خودرو، مشخص می‌شود که جک S5 موفق به دریافت پنج ستاره ایمنی از مرکز معتبر CNCAP چین شده است. این در حالی است که هایما S7 هیچ گواهی ایمنی از مراکز معتبر بین‌المللی دریافت نکرده است.

از نظر امکانات ایمنی، هر دو خودرو تجهیزات مشابهی دارند با این تفاوت که جک S5 فاقد سیستم کنترل کشش است اما در عوض دارای سیستم کنترل سرعت در سرازیری می‌باشد. همچنین وجود پشت‌سری فعال و کمربندهای ایمنی با قابلیت جمع‌شوندگی خودکار از دیگر مزایای جک S5 محسوب می‌شوند.

با توجه به این موارد، به نظر می‌رسد می‌توان به سطح ایمنی بالاتر جک S5 اطمینان بیشتری داشت!

جک اس 5 فیس‌لیفت

هایما s7 توربو پلاس

تجهیزات

قفل ایمنی كودك، مجهز به سیستم ایزوفیکس، سیستم ضدسرقت، ورود بدون کلید

قفل مركزي، قطع خودكار سوخت هنگام تصادف، بازشدن خودكار قفل درب‌ها هنگام تصادف، اخطار سرعت بالا، اخطار بازبودن درب‌ها، اخطار بازبودن كمربند، امكان خروج از صندوق عقب در مواقع اضطراري، قفل كودك درب هاي عقب، سيستم ضدسرقت (ايموبلايزر)، كمربندهاي پيش‌كشنده جلو با امكان تنظيم ارتفاع، كمربندهاي ايمني سه‌نقطه‌اي عقب، ايزوفيكس

تجهیزات ایمنی و حفاظتی

 

کیسه‌هوای راننده و سرنشین جلو+ كیسه‌هوای جانبی جلو (4 عدد)

4 عدد کیسه‌هوا برای راننده و سرنشین

کیسه هوا

سیستم ترمز ضد قفل ABS، سیستم ترمز كمكی هیدرولیكی HBA، سیستم توزیع الكترونیكی نیروی ترمز EBD، سیستم پایداری الكترونیكی ESC، سیستم كنترل سرعت خودرو در سرپایینی HDC، سیستم كنترل ایستایی در سربالایی HAC، ترمز پارك برقی EPB

ترمزديسكي جلو و عقب، سيستم ترمز ضدقفل (EBD+ABS)، سيستم كمك در سربالايي (HSA)، سيستم كنترل پايداري الكتريكي (ESP)، سيستم كنترل كشش (TCS)

سیستم ترمز و پایداری

مقایسه تجربه رانندگی

هر دو خودروی هایما اس‌۷ پلاس و جک اس‌۵ نیوفیس، احساس رانندگی با یک خودروی شاسی‌بلند را به خوبی به راننده منتقل می‌کنند. طراحی داخلی کابین هر دو خودرو به گونه‌ای است که دسترسی راننده به تمام وسایل و دکمه‌های لازم، آسان و راحت است. صندلی‌های هایما نرم‌تر هستند و در سفرهای طولانی، آرامش بیشتری برای سرنشینان ایجاد می‌کنند.

از نظر قدرت و شتاب، هر دو خودرو نسبت به رقبای خود در بازار ایران عملکرد خوبی دارند و می‌توانند نظر خریداران جوان را هم جلب کنند. البته هایما اس‌۷ پلاس چابک‌تر و سریع‌تر به نظر می‌رسد که این موضوع با توجه به موتور قوی‌تر و گیربکس دقیق آن، طبیعی است.

یکی از نکات مهم در لذت رانندگی، نرمی و انعطاف سیستم تعلیق خودرو است. در این زمینه، هایما عملکرد بهتری دارد و تکان‌های کمتری به داخل کابین منتقل می‌شود؛ در نتیجه آرامش سرنشینان در این خودرو بیشتر است. سیستم تعلیق جک هم تا حدی از ورود ضربه به کابین جلوگیری می‌کند، اما به نرمی هایما نیست. با این حال، به دلیل ورزشی‌تر بودن سیستم تعلیق جک، این خودرو در پیچ‌ها و مسیرهای ناهموار، پایداری بیشتری دارد. البته هر دو خودرو در این شرایط چندان قابل اعتماد نیستند.

 

مقایسه شرایط بازار

در زمان نوشتن این مطلب، مدل‌های جدید و به‌روزرسانی‌شده هایما اس‌۷ توربو و جک اس‌۵ هنوز به بازار عرضه نشده‌اند. به همین دلیل، نمی‌توان درباره میزان استقبال از آن‌ها در بازار خرید و فروش اظهارنظر دقیقی کرد. اما اگر نگاهی به مدل‌های قدیمی‌تر این دو خودرو بیندازیم، می‌بینیم که هر دو، هم محصول ایران خودرو و هم کراس‌اوور کرمان موتور، جایگاه نسبتاً خوبی در بازار ایران دارند و طرفداران زیادی را به خود جذب کرده‌اند. میزان معاملات این دو خودرو در مقایسه با بسیاری از محصولات دیگر، شرایط بهتری دارد.

با این حال، در شرایط کنونی ممکن است وضعیت کمی متفاوت به نظر برسد. دلیلش این است که به تدریج، کراس‌اوورهای جدیدتر چینی با قیمت‌هایی نزدیک به این دو خودرو وارد بازار می‌شوند. از آنجا که طراحی هایما و جک قدیمی‌تر است، ممکن است برخی از مشتریان ترجیح دهند به جای این دو، سراغ خودروهای جدیدتر با طراحی امروزی و امکانات داخلی لوکس‌تر بروند. باید صبر کرد و دید که این دو محصول به‌روزرسانی‌شده تا چه اندازه می‌توانند در بازار کنونی ایران، به‌ویژه پس از رفع تحریم‌ها و ورود خودروهای متنوع، موفق باشند و همچنان خرید و فروش پررونقی داشته باشند.

 

جمع‌بندی

هر دو خودرو ویژگی‌های جذابی برای خریداران دارند. به عنوان نمونه، جک اس۵ فیس‌لیفت طراحی اسپرت‌تری دارد، سوخت کمتری مصرف می‌کند و فضای داخل آن نیز مناسب است. از نظر ایمنی هم این خودرو با دریافت ۵ ستاره از مرکز C-NCAP، جایگاه بهتری نسبت به رقیب خود پیدا کرده است. استفاده از سیستم پاشش سوخت GDI هم یکی دیگر از مزایای جک اس۵ فیس‌لیفت محسوب می‌شود که باعث کارایی بهتر و مصرف سوخت کمتر می‌شود.

از طرف دیگر، هایما اس۷ پلاس، آرام‌تر و نرم‌تر حرکت می‌کند و کیفیت داخلی آن نیز بهتر از جک اس۵ ارزیابی شده است. همچنین با توجه به اینکه هایما با موتور ۱.۸ لیتری قبلاً در بازار حضور داشته، پیدا کردن قطعات یدکی آن آسان‌تر است؛ درحالی که جک اس۵ فیس‌لیفت با موتور ۱.۵ لیتری جدید ممکن است در این زمینه کمی با مشکل روبه‌رو شود.

در نهایت، با در نظر گرفتن همه این موارد، به نظر می‌رسد جک اس۵ فیس‌لیفت وضعیت بهتری نسبت به رقیب خود دارد و احتمالاً برنده این مقایسه خواهد بود. برای مشاهده قیمت‌های هایما اس۷ توربو پلاس و جک اس۵ اتوماتیک – فیس‌لیفت، اینجا کلیک کنید.

اگر نظر شما با نتیجه این مقایسه متفاوت است، خوشحال می‌شویم تجربیات خود را در بخش نظرات با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید

با مشخصات فنی هایما s7 آشنا شوید
راهنمای خرید هایما s7 دست دوم
چرا هایما S7 نخریم؟
تفاوت‌های جک S5 جدید با مدل قبلی
با آپشن‌های جک S5 آشنا شوید
مشخصات جک S5 فیس‌لیفت جدید

اینجا می تونی سوالاتت رو بپرسی یا نظرت رو با ما در میون بگذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *