در این نوشته از مجموعه مقایسههای هشت به هشت، میخواهیم دو خودروی سدان در کلاس متوسط و نیمهلوکس بازار ایران، یعنی فولکس پاسات و هوندا آکورد را با هم مقایسه کنیم. هر دوی این خودروها ویژگیهای مثبت و قابلیتهای زیادی دارند، اما به دلیل وضعیت ویژه بازار خودرو در ایران، هیچکدام نتوانستند به جایگاه واقعی و شایسته خود در میان خریداران دست پیدا کنند. در ادامه، این مقایسه را با هم مرور میکنیم.
اگرچه در سالهای اخیر، خودروهای شاسیبلند و کراساوورها در بازار جهانی بسیار پرطرفدار شدهاند، اما سدانهای خانوادگی در اندازه متوسط هنوز هم جایگاه خود را در دل مشتریان حفظ کردهاند. طراحی زیبا و باکلاس، فضای داخلی بزرگ با وجود ابعاد معمولی بدنه، رانندگی نرم و راحت و داشتن امکانات رفاهی مناسب، از دلایل اصلی محبوبیت این نوع خودروها در بازار هستند.

معرفی فولکس پاسات و هوندا آکورد
در این مقاله، به مقایسه دو خودروی سدان، یعنی فولکس پاسات و هوندا آکورد میپردازیم. ابتدا این دو خودرو را معرفی میکنیم. فولکس پاسات از سال ۱۹۷۳ تا به امروز در هشت نسل مختلف تولید شده است. اگر از مدلهای قدیمیتر این خودرو که تعداد بسیار کمی از آنها در بازار ایران وجود داشت بگذریم، آشنایی مردم ایران با فولکس پاسات از زمانی شروع شد که شرکت ماموت خودرو، با همکاری فولکس واگن، نسل هشتم این خودروی آلمانی را در سال ۱۳۹۶ به بازار ایران آورد.
فولکس پاسات در روزهای اول عرضه، با استقبال بسیار خوبی روبرو شد و قیمت آن در بازار به شکل قابل توجهی افزایش یافت. اما متأسفانه، به دلیل قانونی که واردات خودرو را ممنوع کرد، داستان حضور این خودروی محبوب در ایران خیلی زود به پایان رسید و پس از فروش تعداد محدودی از مدل ۲۰۱۸، دیگر وارد نشد.

آشنایی با فولکس واگن پاسات
در مقایسه با فولکس پاسات، خودروی هوندا آکورد قرار دارد. این خودروی سدان ژاپنی از سال ۱۹۷۶ تا به امروز در ده نسل مختلف تولید شده است. اولین حضور پررنگ هوندا آکورد در بازار ایران به دهه ۷۰ خورشیدی بازمیگردد که تعداد زیادی از نسل چهارم این خودرو به کشور وارد شد.
فروش هوندا آکورد برای حدود بیست سال در بازار ایران متوقف شد، تا اینکه در آغاز دهه ۹۰ خورشیدی، شرکت گلرنگ موتور، نسل نهم این خودروی پرطرفدار ژاپنی را با همکاری هوندا به بازار ایران آورد. بیشتر خودروهای هوندا آکورد موجود در ایران مربوط به سالهای ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ هستند، اما تعداد بسیار کمی از مدلهای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ آن نیز در کشور یافت میشود.

مقایسه فولکس پاسات و هوندا آکورد از نظر طراحی
وقتی میخواهیم طراحی فولکس پاسات و هوندا آکورد را با هم مقایسه کنیم، باید بگوییم که نمای بیرونی فولکس پاسات دقیقاً همان شکلی است که از یک ماشین آلمانی توقع دارید: یک طراحی منظم، هماهنگ و بدون هیچ افراط و تفریطی. از ویژگیهای مهم طراحی این خودروی آلمانی میتوان به جلوپنجره پهن، آینههای بغل که روی درها نصب شدهاند و خطوط قوی روی بدنه اشاره کرد. همه این جزئیات در کنار هم، ظاهری شاداب و امروزی به فولکس پاسات دادهاند.
طراحان فولکس با بهکارگیری بهجا از نوارهای براق در اطراف شیشهها، زیر درها و روی سپرها، کوشیدهاند نظر خریدارانی که به ظاهر لوکس اهمیت میدهند را هم جلب کنند. شاید تنها نکتهای که در طراحی فولکس پاسات میتوان به آن اشاره کرد، نمای پشت بسیار ساده و بیحاشیه این خودرو باشد.

طراحى داخلى فولكس پاسات هم مانند ظاهر آن، اصول مشخصى را دنبال مىكند.
داشبورد اين خودروى آلمانى، ساده و مرتب طراحى شده و همه چيز در جاى خود قرار دارد.
برخى عناصر مانند صفحه نمايش ديجيتال و روزنههاى هوا كه در سرتاسر عرض داشبورد كشيده شدهاند، از سادگى و يكنواختى آن كم كردهاند.
با اين حال، وجود يك ساعت عقربهاى در بخش بالايى داشبورد، حس رانندگى با يك خودروى لوكس را به سرنشينان مىدهد.

در ادامه مقایسه طراحی فولکس پاسات و هوندا آکورد، باید به این نکته اشاره کرد که هوندا آکورد هم مانند رقیب آلمانی خود، با استفاده از خطوط منظم و بدون زیادهروی طراحی شده و ظاهری شیک، باوقار و تا حدی قدرتمند دارد. این سبک طراحی باعث شده حتی پس از گذشت بیش از ۷ سال، هنوز هم چهره این خودروی ژاپنی جوان و امروزی به نظر برسد.
همانطور که قبلاً گفته شد، تعداد کمی از مدلهای سال ۲۰۱۵ (سفارش چین) و ۲۰۱۶ (سفارش آمریکا) هوندا آکورد در بازار ایران موجود است. مدلهای ۲۰۱۵ در قسمت سپر و جلوپنجره با مدلهای ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ تفاوت دارند. همچنین مدلهای ۲۰۱۶ که در آن سال بهروزرسانی شدند، نمای جلو و عقب مدرنتر و جذابتری دارند. اما از آنجا که تعداد این مدلها در بازار ایران بسیار کم است، در این بررسی به طراحی آنها نمیپردازیم.
مطالعه مقالات زیر را از دست ندهید:
تعویض پلاک
راهنمای خرید دست دوم
استعلام خلافی خودرو

طراحی داخلی خودروی هوندا آکورد بسیار چشمگیر و زیباست. چیدمان صفحهنمایش در ادامه صفحههای نشاندهنده، دو رنگ بودن داشبورد و استفاده زیاد از قطعات چوبی با کیفیت در فضای داخلی، جلوهای باشکوهتر و بهتر نسبت به خودروهای رقیب در این کلاس به کابین هوندا آکورد داده است. این طراحی به گونهای است که حس نشستن در خودروهای لوکس و گرانقیمت مانند بیامو سری ۵ و مرسدسبنز کلاس E را به سرنشینان منتقل میکند.

فضای داخلی خودروی هوندا آکورد
اگر بخواهیم طراحی فولکس واگن پاسات و هوندا آکورد را با هم مقایسه کنیم، هر دو ماشین نمای بیرونی بسیار شکیل، باکلاس و جااندازی دارند. این طراحی نه تنها زیبا است، بلکه پس از سالها هنوز جذاب به نظر میرسد و بیشتر برای افراد میانسال جذابیت دارد. با این حال، اگر فردی جوان به دنبال یک خودرو با طراحی بسیار هیجانانگیز و خطوطی کاملاً مطابق مد روز باشد، احتمالاً سراغ این دو مدل نخواهد رفت.
مقایسه فنی فولکس پاسات و هوندا آکورد
فولکس پاسات در ایران با یک موتور ۱.۸ لیتری توربو ارائه میشود. این موتور توانایی تولید ۱۸۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتنمتر گشتاور را دارد. نیروی تولیدشده توسط این پیشرانه، از طریق جعبه دنده اتوماتیک دوکلاچه با ۷ دنده به چرخهای جلوی این خودروی آلمانی منتقل میشود.
این سدان با چنین مشخصات فنی، میتواند در مدت ۷.۹ ثانیه از حالت ایستاده به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. همچنین، مصرف سوخت این خودرو در شرایط ترکیبی، تنها ۵.۸ لیتر در هر صد کیلومتر است.

هوندا آکورد با یک موتور ۲.۴ لیتری ساده به بازار ایران عرضه شده است. این خودرو میتواند تا ۱۸۵ اسب بخار قدرت و ۲۴۵ نیوتنمتر گشتاور تولید کند. نیروی موتور به یک جعبه دنده خودکار CVT منتقل میشود. این مدل ژاپنی در شرایط ترکیبی، در هر صد کیلومتر ۷.۸ لیتر بنزین مصرف میکند و میتواند در ۹.۸ ثانیه از حالت ساکن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

هوندا آکورد یک خودروی معروف و محبوب است که توسط شرکت هوندا ساخته میشود. این خودرو به دلیل کیفیت بالا، عملکرد خوب و قابلیت اطمینانش شناخته شده است. آکورد معمولاً طراحی شیک و امکانات مدرنی دارد که رانندگی و استفاده از آن را لذتبخش میکند. این مدل در طول سالها پیشرفتهای زیادی کرده و همیشه سعی شده نیازهای رانندگان و سرنشینان را به خوبی برآورده کند. بسیاری از مردم در سراسر جهان به این خودرو اعتماد دارند و آن را انتخاب میکنند.
|
مدل خودرو |
فولکس پاسات |
هوندا آکورد |
|
پیشرانه |
4 سیلندر توربوشارژر |
4 سیلندر تنفس طبیعی |
|
حجم موتور(ليتر) |
1/8 |
2/4 |
|
حداکثر قدرت |
180 اسب بخار در 5100 دور |
185 اسب بخار در 6400 دور |
|
حداکثر گشتاور |
250 نیوتنمتر در 1250 دور |
245 نیوتنمتر در 3900 دور |
|
گیربکس |
7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه(DSG) |
اتوماتیک ضریب متغیر(CVT) |
|
مصرف سوخت (ترکیبی) |
5/8 |
7/8 |
|
شتاب صفر تا 100 |
7/9 |
9/8 |
|
حداکثر سرعت |
232 |
208 |
با مقایسه ویژگیهای فنی این دو خودرو، میبینیم که هرچند قدرت و گشتاور موتور آنها تفاوت چندانی با هم ندارد، اما فولکس پاسات در تمامی معیارهای فنی از رقیب ژاپنی خود بهتر عمل میکند. دو دلیل اصلی برای این برتری وجود دارد: اول اینکه موتور فولکس پاسات حداکثر گشتاور خود را در دورهای پایینتر موتور تولید میکند و دوم اینکه سیستم گیربکس دوکلاچه این خودرو، عملکردی بسیار هوشمندانه دارد.
مقایسه امکانات رفاهی فولکس پاسات و هوندا آکورد
وقتی میخواهیم فولکس پاسات و هوندا آکورد را از نظر امکانات رفاهی مقایسه کنیم، باید بگوییم که هوندا آکورد امکانات خوب و قابل قبولی دارد، اما فولکس پاسات، به عنوان یک خودروی مدرن آلمانی، در این زمینه از رقیب ژاپنی خود بسیار جلوتر است و تقریباً هیچ فرصتی به آن نمیدهد!
نکته دیگر این است که فولکس پاسات فقط در یک مدل مشخص در بازار ایران عرضه شده، در حالی که هوندا آکورد در چندین نسخه با سطح امکانات مختلف موجود است. البته بیشتر خودروهای هوندا آکورد موجود در بازار ایران، در دو نوع EX-A (نیمهفول) و EX-B (فول) ارائه میشوند.
|
تجهیزات |
فولکس پاسات |
هوندا آکورد تیپ EX-B |
|
چراغ |
مهشکن جلو و عقب، دیلایت، چراغهای جلو و عقب LED، تنظیم ارتفاع اتوماتیک چراغهای جلو، سنسور نور |
مهشکن جلو، چراغ جلو زنون و چراغ عقب LED، دیلایت، سنسور نور |
|
سیستمهای مولتی مدیا |
پورت USB و AUX، بلوتوث، قابلیت بهاشتراکگذاری محتویات موبایل و تبلت روی مانیتور خودرو(Mirror Link)، کنترل حرکتی سیستم صوتی( Gesture Control)، نویگیشن(GPS)، 8 بلندگو |
پخش MP3، USB، AUX، بلوتوث، نویگیشن(GPS)، حافظه 16 گیگابایتی، 7 بلندگو، سابووفر |
|
صفحه نمایش |
9/2 اینچی لمسی |
8 اینچی لمسی |
|
رینگ ها |
18 اینچی آلومینیومی |
17 اینچی آلومینیومی |
|
آینه |
آینههای جانبی تاشو برقی مجهز به گرمکن، آینه میانی الکتروکرومیک |
آینههای جانبی تاشو برقی مجهز به گرمکن، آینه میانی الکتروکرومیک |
|
تهویه مطبوع |
اتوماتیک سه کاناله، فیلتر ضد آلرژی |
اتوماتیک دو کاناله، دریچه برای سرنشینان عقب، کنترل کیفیت هوا |
|
صندلی |
روکش چرمی صندلیها، تنظیم برقی صندلی راننده در 12 جهت به همراه حافظه، تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو در 8 جهت، گرمکن تمامی صندلیها، سردکن صندلیهای جلو، ماساژور صندلی راننده، صندلیهای عقب تاشو |
روکش چرمی صندلیها، تنظیم برقی صندلی راننده در 8 جهت به همراه حافظه، تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو در 4 جهت |
|
شیشه |
شیشههای برقی جلو و عقب، شیشههای سولار، شیشههای عقب دودی |
شیشههای برقی و اتوماتیک جلو و عقب |
|
سیستمهای هشدار دهنده |
سنسور پارک جلو و عقب، سنسور باد لاستیک(TPMS) |
سنسور پارک عقب، سنسور باد لاستیک(TPMS) |
|
سایر امکانات |
کیلس استارتر، کروز کنترل، دوربین 360 درجه چندحالته، ترمز پارک برقی مجهز به اتوهلد، سقف پانوراما، هدآپ دیسپلی(HUD)، گرمکن نازلهای آبپاش شیشه جلو، اتو پارک، سیستم استارت-استاپ، درب صندوقبار هوشمند، یدککش(هوک) عقب برقی، شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان، خروجی 12 ولت، سنسور باران |
کیلس استارتر، کروز کنترل، سانروف، سیستم هوشمند کاهنده صداهای مزاحم داخل کابین(ANC)، سنسور باران، سیستم رانندگی در حالت اقتصادی(Eco)، دوربین دید عقب، خروجی 12 ولت، پرده عقب برقی |
مقایسه ایمنی فولکس پاسات و هوندا آکورد
وقتی میخواهیم ایمنی فولکس پاسات و هوندا آکورد را با هم مقایسه کنیم، هر دو خودرو عملکرد بسیار خوبی دارند. هر دو مدل به سیستمهای پیشرفته برای کنترل پایداری و کیسههوای کامل مجهز هستند و ایمنی سرنشینان را به خوبی تأمین میکنند. با این حال، فولکس پاسات با داشتن ایربگ مخصوص برای محافظت از زانوی راننده و همچنین چند سیستم اضافی برای کنترل پایداری، از نظر امکانات ایمنی، کاملتر از هوندا آکورد به شمار میرود.
|
تجهیزات |
فولکس پاسات |
هوندا آکورد تیپ EX-B |
|
تجهیزات ایمنی و حفاظتی |
کنترل پایداری الکترونیکی(ESP)، کنترل پایداری یدککش(Trailer Stabilization)، سیستم ضد لغزش(ASR)، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی(HSA)، سیستم الکترونیکی کنترل گشتاور(EDTC) |
کنترل پایداری الکترونیکی(VSA)، کنترل کشش(TCS)، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی(HSA) |
|
کیسه هوا |
راننده و سرنشین جلو، جانبی ردیف جلو و عقب، پردهای، زانوی راننده(مجموعا 9 عدد) |
راننده و سرنشین جلو، جانبی ردیف جلو و عقب، پردهای(مجموعا 8 عدد) |
|
سیستم ترمز |
ترمز ضدقفل(ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز(EBD)، ترمز کمکی |
ترمز ضدقفل(ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز(EBD)، ترمز کمکی |
بر اساس آزمایشهای ایمنی که روی خودروها انجام میشود، هر دو خودروی مورد بررسی، بهترین نتایج ممکن را کسب کردهاند.
فولکس واگن پاسات در سال ۲۰۱۴ در آزمونهای موسسهٔ اروپایی یورو انکپ، بالاترین امتیاز یعنی ۵ ستاره ایمنی را دریافت کرده است.

هوندا آکورد در سال ۲۰۱۳ در آزمونهای ایمنی مؤسسه بیمه برای ایمنی بزرگراهها (IIHS) بهترین نتیجه ممکن را کسب کرد. این خودرو به دلیل عملکرد درخشان در این تستها، عنوان برتر «گزینه برتر ایمنی» را از آن خود کرد.

هوندا آکورد در آزمایشهای ایمنی، نتایج بسیار خوبی کسب کرده است. این خودرو با دریافت بالاترین نمرات، نشان داده که برای سرنشینان در تصادفات مختلف، ایمنی بالایی فراهم میکند.
تستهای ایمنی به طور کلی، میزان محافظت از راننده و مسافران را در هنگام بروز حادثه اندازهگیری میکنند. نتیجه این آزمایشها برای آکورد، نشان میدهد که این خودرو یکی از گزینههای مطمئن و کمخطر در رده خود محسوب میشود.
مقایسه تجربه رانندگی فولکس پاسات و هوندا آکورد
اگر بخواهیم فولکس پاسات و هوندا آکورد را از نظر راحتی سواری و فضای داخلی با هم مقایسه کنیم، باید گفت هر دو خودرو در این زمینه عملکرد بسیار خوبی دارند. این دو ماشین به دلیل داشتن فضای داخلی بزرگ، سیستم تعلیق نرم و عایقبندی مناسب کابین، حداکثر آرامش و راحتی را برای مسافران در طول سفر فراهم میکنند.

تجربه رانندگی با هوندا آکورد
اما وقتی صحبت از کیفیت رانندگی و فرمانپذیری به میان میآید، این فولکس پاسات است که عملکرد بهتری دارد. دلیل این برتری، موتور توربوی آن است که در سرعتهای پایین قدرت بیشتری تولید میکند و جعبهدنده دوکلاچه آن هم به خوبی و به موقع دنده را عوض میکند. این ویژگیها باعث میشوند فولکس پاسات نه تنها از هوندا آکورد بهتر باشد، بلکه از بیشتر خودروهای خانوادگی معمولی هم پیشی بگیرد.
البته بهتر بودن فولکس پاسات به این معنا نیست که هوندا آکورد رانندگی بدی دارد. این خودروی ژاپنی هم به نوبه خود رانندگی لذتبخشی ارائه میدهد، اما وقتی آن را با یک خودروی اروپایی اصیل مانند فولکس پاسات مقایسه کنیم، عملکرد ضعیفتری دارد.

رانندگی با فولکس واگن پاسات تجربهای آرام و مطمئن است. این خودرو با طراحی شیک و امکانات بهروز، همراهی قابل اعتماد برای سفرهای درونشهری و جادههای طولانی به شمار میرود.
فضای داخلی آن دنج و راحت است و جای کافی برای همه سرنشینان دارد. صندلیها به خوبی از بدن شما حمایت میکنند و حتی در مسافتهای طولانی هم خسته نمیشوید. کابین ساکت و عایق است و صدای باد و موتور بهراحتی به داخل نفوذ نمیکند.
در مسیرهای پرپیچ و خم، فرمان پاسات دقیق و پاسخگو است و احساس اطمینان خوبی به راننده میدهد. سیستم تعلیق آن نیز نرم و جذبکننده ناهمواریهاست و آرامش قابل توجهی ایجاد میکند.
به طور کلی، پاسات خودرویی متعادل و خوشساخت است که رانندگی با آن لذتبخش و بیدغدغه است.
مقایسه شرایط بازار فولکس پاسات و هوندا آکورد
متأسفانه در همان سالهای اولیه که قرار بود فولکس واگن پاسات به ایران بیاید، با قانون ممنوعیت واردات خودرو روبرو شد و اجازه ورود پیدا نکرد. از طرفی، هوندا آکورد هم توسط شرکتی معرفی شد که توانایی و اعتبار لازم را نداشت.
به همین دلایل، هیچیک از این دو خودرو نتوانستند جایگاه واقعی و مناسبی در بازار ایران پیدا کنند و در نتیجه، امروزه وضعیت خرید و فروش آنها در مقایسه با رقبا بسیار ضعیف است.
علاوه بر این، تهیه قطعات و دریافت خدمات پس از فروش برای هر دو خودرو مشکلساز است. اگر قطعهای نیاز داشته باشید، باید مدتها دنبال آن بگردید و در نهایت آن را با قیمت بسیار بالا خریداری کنید.
البته در مقایسه با فولکس پاسات، هوندا آکورد خودروی کممشکلتر و بادوامتری است. خودروی فولکس به دلیل استفاده از موتور توربو و جعبه دنده دوکلاچه خشک، به مراقبت و توجه بیشتری نیاز دارد.

وضعیت بازار خودروی پاسات
در حال حاضر، اوضاع خرید و فروش برای خودروی پاسات، شرایط خاصی را تجربه میکند. قیمتها به دلیل عوامل مختلفی در نوسان است و این نوسانات بر روند معاملات تاثیر گذاشته است.
به طور کلی، میتوان گفت که بازار این خودرو با چالشهایی روبرو شده و خریداران و فروشندگان با احتیاط بیشتری عمل میکنند. عوامل اقتصادی و تغییر قوانین از دلایل اصلی این وضعیت هستند.
در نتیجه، اگر قصد خرید یا فروش پاسات را دارید، بهتر است با بررسی دقیق و مطالعه بازار روز اقدام کنید تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.
جمع بندی مقایسه فولکس پاسات و هوندا آکورد
حالا به بخش پایانی مقایسه فولکس پاسات و هوندا آکورد میرسیم. اگر ویژگیهای این دو خودرو را کنار هم بگذاریم، نتیجه این میشود که فولکس پاسات در لذت رانندگی، امکانات داخلی و میزان مصرف سوخت، عملکرد بهتری نسبت به هوندا آکورد دارد. اما در مقابل، هوندا آکورد در زمینه دوام و استهلاک کمتر، انتخاب منطقیتری نسبت به رقیب آلمانی خود به شمار میآید. در مواردی مانند طراحی بیرونی، ایمنی، وضعیت بازار، کیفیت ساخت و راحتی سرنشینان هم، هر دو خودرو تقریباً در یک سطح قرار میگیرند و امتیاز مشابهی کسب میکنند.
در نهایت، اگر به دنبال یک خودروی خانوادگی با کیفیت خوب، سواری آرام، امکانات رفاهی کافی و استهلاک پایین هستید، هوندا آکورد میتواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. اما اگر هنوز روحیه جوانی و شور رانندگی در شما زنده است و دوست دارید خودروی خانوادگیتان علاوه بر کارایی روزمره، هیجان و دینامیک خوبی هم داشته باشد، بهتر است به سراغ فولکس پاسات بروید.
بیشتر بخوانید:
مقایسه فولکس پاسات و رنو تلیسمان
مقایسه رنو تلیسمان و هوندا آکورد
مقایسه فولکس پاسات و بی ام و سری 5
مقایسه فولکس پاسات و لکسوس es





















