در سالهای اخیر، استقبال زیاد خریداران در ایران از خودروهای شاسیبلند کوچک، سبب شده تا بسیاری از نمایندگیهای خودرو در کشور، محصولاتی در این رده پرطرفدار به بازار عرضه کنند.
در این نوشته از مجموعه مطالب مجله خودروی ۸×۸، نگاهی داریم به دو نمونه از پرفروشترین کراساوورهای کوچک — یا به عبارت دیگر، هاچبکهای شاسیبلند موجود در بازار ایران — و قصد داریم ساندرو استپوی و دانگفنگ H30 کراس را از نظر مشخصات فنی، طراحی، امکانات و تجهیزات ایمنی، با هم مقایسه کنیم.
تا پایان این مقایسه، با ما همراه باشید.
معرفی ساندرو استپ وی و H30 کراس
خودروی اچ۳۰ کراس (H30 Cross) توسط شرکت چینی دانگفنگ موتور تولید شده و از سال ۲۰۱۳ تا به امروز در فهرست محصولات این شرکت قرار دارد. این مدل نتیجه همکاری مشترک بین دانگفنگ چین و گروه پیاسای فرانسه است و بر پایه پلتفرم پیاف۲ شرکت پیاسای طراحی و ساخته شده است. ایرانخودرو نیز این کراساوور کوچک را در سال ۱۳۹۴ به بازار ایران معرفی کرد و پیشفروش آن به عنوان یک خودروی شاسیبلند مقرونبهصرفه در کشور آغاز شد.
|
دلت میخواد H30 کراس رو کارشناسی شده و با ضمانت بخری، روی لینک زیر کلیک کن
|
در سوی دیگر، خودروی ساندرو استپوی قرار دارد که تولید آن از سال ۲۰۰۸ میلادی توسط شرکت داچیا (از زیرمجموعههای رنو) در بازارهای جهانی آغاز شد. این خودرو در واقع نسخهای با ارتفاع بیشتر و ظاهری جادهپسند از مدل معمولی ساندرو محسوب میشود. نسل اول این خودروی کراساور در سال ۱۳۹۵ توسط پارس خودرو به ایران وارد شد و در جادههای کشورمان حاضر شد. جالب اینجاست که در همان زمان، نسل دوم ساندرو استپوی در بازارهای جهانی عرضه شده بود. تولید این خودرو در ایران تنها تا سال ۱۳۹۸ ادامه یافت و پس از آن، با بازگشت تحریمها، این مدل کمکم از بازار داخلی فاصله گرفت و جای خود را به رقیبان چینی داد.
|
دلت میخواد رنو ساندرو استپ وی رو کارشناسی شده و با ضمانت بخری، روی لینک زیر کلیک کن
|
مقایسه طراحی ساندرو استپ وی و H30 کراس
در این بخش، به مقایسه نمای بیرونی و فضای داخلی خودروهای ساندرو استپوی و دانگفنگ H30 کراس میپردازیم. طراحی خارجی ساندرو استپوی در مقایسه با دیگر خودروهای مشابه، بسیار ساده و معمولی به نظر میرسد و این موضوع نشان میدهد که هدف اصلی سازنده، تولید خودرویی مقرونبهصرفه بوده است. نمای بیرونی این خودرو بر اساس مدل هاچبک ساندرو طراحی شده، اما با اضافه شدن لوازمی مانند ریلبام، قاب نقرهرنگ آینهها، دیفیوزر پشت سپر و پنلهای مشکی در اطراف بدنه، ظاهری جوانپسندتر و امروزیتر پیدا کرده است. با این حال، با وجود این تغییرات، طراحی کلی ساندرو استپوی هنوز هم برای جذب خریداران جوان چندان جذاب و موفق به نظر نمیرسد.

در مقایسه با خودروی قبلی، مدل دانگ فنگ H30 کراس قرار دارد. سازنده این خودرو را در گروه کراساوورهای کوچک دستهبندی میکند. اما در واقعیت، مانند مورد ساندرو استپ وی، این خودرو هم یک بهروزرسانی ظاهری از مدل قدیمیتری به نام دانگ فنگ اچ سی است که تولید آن از سال ۲۰۱۰ شروع شد. طراحی و تولید اچ سی کراس به سال ۲۰۱۳ برمیگردد و به همین دلیل، ظاهر جدیدتر و امروزیتری نسبت به ساندرو استپ وی دارد. این ویژگی باعث میشود برای جوانان جذابیت بیشتری داشته باشد. در نهایت، هر دو خودرویی که درباره آنها صحبت کردیم، از نظر ظاهری چندان خاص و چشمگیر نیستند. اما اگر این دو را با هم مقایسه کنیم، مدل H30 کراس با طراحی جدیدترش برنده این بخش از رقابت است.

فضای داخلی خودروی استپ وی از مواد اولیه خشک و معمولی ساخته شده است. طراحی ساده آن، مخصوصاً در قسمت داشبورد، باعث شده فضای کابین برای سرنشینان، حال و هوای یکنواخت و بیحالی داشته باشد. در مقابل، کابین خودروی H30 کراس با طراحی نرم و روان، رنگآمیزی متنوع و استفاده از ابزارها و امکانات جدید، در مقایسه با ساندرو استپ وی، بسیار گیراتر و زیباتر دیده میشود.
کیفیت پلاستیکهای استفادهشده در قسمتهای مختلف کابین H30 کراس نسبتاً خوب است و برای خودرویی در این محدوده قیمتی، مناسب و قابل قبول به نظر میرسد. برخلاف ظاهرش، خودروی دانگ فنگ H30 کراس فضای کافی برای پنج سرنشین با قد معمولی دارد و برای این تعداد نفر، مشکلی از نظر جا ایجاد نمیکند. اما در سوی دیگر، ساندرو استپ وی فضای داخلی کمجاتر و محدودتری دارد و در بهترین حالت، فقط چهار نفر بزرگسال میتوانند در آن به راحتی بنشینند.
مقایسه ساندرو استپ وی و دانگ فنگ H30 کراس از نظر فنی
در این قسمت، به مقایسهی ویژگیهای فنی دو خودروی هاچبک کراس، یعنی رنو ساندرو استپوی و دانگفنگ اچ۳۰ کراس میپردازیم.
خودروی ساندرو استپوی مجهز به یک موتور ۱.۶ لیتری و چهار سیلندر به نام K4M است. این موتور که از نوع تنفس طبیعی میباشد، توانایی تولید ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۰ نیوتونمتر گشتاور را دارد.

قدرت تولید شده توسط موتور ساندرو استپ وی از طریق یک جعبه دنده پنج سرعته دستی یا یک جعبه دنده چهار سرعته خودکار به چرخهای جلوی خودرو فرستاده میشود. در سمت دیگر، خودروی دانگ فنگ اچ سی کراس دارای یک موتور ۱.۶ لیتری (مدل TU5) است که میتواند ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتنمتر گشتاور ایجاد کند. این نیرو در اچسیکراس توسط یک جعبه دنده چهار سرعته خودکار به چرخهای جلو منتقل میشود و این خودروی ۱۲۳۰ کیلوگرمی را قادر میسازد تا در مدت ۱۲.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

|
مدل خودرو |
ساندرو استپ وی اتوماتیک |
H30 کراس |
|
حجم موتور |
1.6 لیتر |
1.6 لیتر |
|
قدرت موتور |
105 اسببخار در 5750 دور در دقیقه |
105 اسببخار در 5750 دور دقیقه |
|
حداکثر گشتاور |
140 نیوتنمتر در 3750 دور در دقیقه |
142 نیوتنمتر در 4000 دور در دقیقه |
|
تعداد سیلندر/سوپاپ |
4 سیلندر/ 16 سوپاپ |
4 سیلندر/ 16 سوپاپ |
|
جعبهدنده |
4 سرعته اتوماتیک |
4 سرعته اتوماتیک |
|
شتاب صفر تا صد |
11.5 ثانیه |
12.5 ثانیه |
|
حداکثر سرعت |
170 کیلومتر بر ساعت |
183 کیلومتر بر ساعت |
|
مصرف سوخت ترکیبی |
8 لیتر در هر صد کیلومتر |
7.04 لیتر در هر صد کیلومتر |
از نظر فنی، هر دو خودرو قدرت مشابهی دارند، اما در عمل رانندگی، رنو ساندرو استپوی چابکتر و سریعتر از H30 کراس عمل میکند. بهویژه مدل دنده دستی آن به راحتی از H30 کراس پیشی میگیرد.
مقایسه آپشنها و امکانات ساندرو استپ وی و H30 کراس
با یک بررسی ساده از امکانات رفاهی این دو خودروی پرطرفدار، به وضوح میتوان فهمید که H30 کراس، امکانات بسیار بیشتری نسبت به ساندرو استپ وی دارد. اگر از تعداد کمی از مدلهای رنو ساندرو استپ وی که در سال ۱۳۹۷ تولید شدند و امکاناتی مانند صفحه نمایش ۱۰ اینچی، دوربین عقب، جیپیاس و سنسور پارک داشتند صرف نظر کنیم، میتوان گفت که H30 کراس به طور قطع برنده این مقایسه است. برای مشاهده جزئیات دقیقتر این امکانات، میتوانید به جدول زیر مراجعه کنید:
|
تجهیزات |
ساندرو استپ وی اتوماتیک |
H30 کراس |
|
چراغ |
چراغ جلو هالوژن، مهشکن جلو و عقب |
چراغ جلو LED کریستالی، مهشکن جلو و عقب، چراغ بدرقه |
|
سیستمهای مولتیمدیا |
4 اسپیکر، کنترل سیستم صوتی پشت فرمان، قابلیت پشتیبانی MP3، USB، CD |
مجهز به 4 اسپیکر و 2 عدد تویتر، هندزفری، قابلیت پشتیبانی MP3/MP4، AUX و Bluetooth |
|
صفحهنمایش |
– |
6.5 اینچی لمسی |
|
رینگها |
15 اینچی آلومینیومی |
16 اینچی |
|
آینه |
آینههای جانبی برقی بههمراه گرمکن |
آینههای جانبی برقی بههمراه گرمکن و راهنمادار |
|
تهویه مطبوع |
تنظیم دستی |
اتوماتیک |
|
صندلی |
روکش صندلی پارچهای، تنظیم 4 حالته دستی صندلی راننده و سرنشین جلو |
روکش صندلی پارچهای، تنظیم 6 حالته دستی صندلی راننده و 4 حالته سرنشین جلو، صندلی عقب تاشو |
|
شیشه |
شیشهبالابر برقی |
شیشهبالابر برقی، سانروف برقی |
|
سیستمهای هشداردهنده |
– |
سنسور پارک عقب |
|
سایر امکانات |
دکمه ضد لغزش خودرو در جادههای لغزنده، کامپیوتر سفری، برفپاککن و شیشهشور عقب بههمراه مهزدا |
فرمان با قابلیت تنظیم 4 حالته و کلیدهای کنترل صوتی، کامپیوتر سفری، اسپویلر عقب |
مقایسه ایمنی ساندرو استپ وی و H30 کراس
در این بخش، میخواهیم امکانات ایمنی دو خودروی شبهشاسیبلند ساندرو استپوی و دانگفنگ H30 کراس را با هم مقایسه کنیم.
بر اساس دادههای موجود در سایت یورو انکپ، ساندرو استپوی در زمینه محافظت از سرنشینان بزرگسال ۳ ستاره، برای محافظت از کودکان ۴ ستاره و در بخش ایمنی عابر پیاده ۱ ستاره دریافت کرده است.
در سوی دیگر، مدل H30 کراس از موسسه C-NCAP چین، ۳ ستاره ایمنی گرفته است. این در حالی است که بیشتر خودروهای چینی موجود در بازار ایران موفق شدهاند ۵ ستاره کامل ایمنی را از این موسسه دریافت کنند. بنابراین، امتیاز ۳ ستاره برای این خودرو، نتیجه چندان خوبی به شمار نمیآید.
هرچند در نگاه اول، به نظر میرسد H30 کراس با داشتن چهار کیسه هوا و سیستم ترمز دیسکی قوی، از استپوی ایمنتر باشد، ولی واقعیت این است که این خودرو بر اساس شاسیای قدیمی از شرکت پیاسای ساخته شده و در سوانح رانندگی نمیتواند اطمینان کامل را ایجاد کند. کسب تنها ۳ ستاره ایمنی از C-NCAP این موضوع را تایید میکند و نشان میدهد که H30 کراس در بخش ایمنی، در مقایسه با استپوی عملکرد ضعیفتری دارد.
|
تجهیزات |
ساندرو استپ وی |
H30 کراس |
|
تجهیزات ایمنی و حفاظتی |
ایموبلایزر، قفل مرکزی بههمراه کنترل از راه دور |
ایموبلایزر، قفل میکرو سوئیچی درها، ایزوفیکس |
|
کیسه هوا |
2 عدد کیسه هوا(راننده و سرنشین جلو) |
4 عدد کیسه هوا(راننده، سرنشین جلو، جانبی) |
|
سیستم ترمز |
ترمز جلو دیسکی خنکشونده، ترمز عقب کاسهای، مجهز به ترمز ABS و EBD |
ترمز جلو دیسکی خنکشونده، ترمز عقب دیسک توپر، مجهز به ترمز ABS و EBD |
مقایسه تجربه رانندگی

رنو ساندرو استپ وی از موتوری به نام K4M 696 استفاده میکند. این موتور در مقایسه با موتور خودروی اچ ۳۰ کراس، سبکتر و چابکتر است و همچنین استهلاک کمتری دارد.
هر دو خودرو جعبه دنده اتوماتیک دارند که برای رانندگی روزمره کاملاً مناسب و خوب عمل میکنند. اما اگر بخواهیم آنها را با هم مقایسه کنیم، جعبه دنده خودروی اچ سی کراس که یک برند ژاپنی به نام آیسین آن را میسازد، نرمتر کار میکند و امکانات پیشرفتهتری نیز در اختیار راننده میگذارد.
اگرچه فضای داخل کابین ساندرو استپ وی در نگاه اول کوچکتر از اچ ۳۰ کراس به نظر میرسد، اما هنگامی که روی جادههای ناهموار و دستاندازها رانندگی میکنید، تکان و لرزش کمتری به سرنشینان منتقل میشود. در نتیجه افراد داخل خودروی ساندرو، احساس آرامش و راحتی بیشتری دارند.

به دلیل پایینتر بودن ارتفاع خودروی H30 کراس از سطح زمین، در جادههای پیچدار، کنترل و هدایت آن کمی بهتر از ساندرو استپ وی احساس میشود. این ویژگی باعث میشود راننده و همراهان احساس امنیت بیشتری داشته باشند. هر دو خودرو به خوبی ترمز میکنند، اما ترمزهای دیسکی H30 کراس قدرت بیشتری برای ایستادن خودرو دارند. در مقابل، ترمزهای عقب ساندرو استپ وی از نوع کاسهای است و در جادههای خیس و لیز، عملکرد مطمئنتری ندارد.
مقایسه شرایط بازار
در مقایسه رنو ساندرو استپوی و دانگفنگ H30 کراس از نظر وضعیت بازار، باید گفت که رنو ساندرو استپوی جایگاه خوبی در میان خریداران دارد. این خودرو به دلیل سابقه مثبت برند رنو در ایران، کیفیت مطلوب قطعات و عمر طولانی قسمتهای فنی، هم در مدلهای نو و هم در مدلهای کارکرده، با استقبال خوبی روبرو شده است.

از سوی دیگر، خودروی دانگ فنگ H30 کراس با ظاهری زیباتر و تجهیزات بیشتر، به بازار عرضه شد. این خودرو به خاطر موتور معروف TU5، از همان ابتدا که وارد ایران شد، توانست خریداران زیادی را جذب کند. امروزه به دلیل توقف تولید و همچنین افزایش قابل توجه قیمت این دو خودرو، از استقبال خریداران از ساندرو استپ وی و اچ سی کراس کمی کاسته شده است. با این حال، هر دوی این خودروها هنوز هم در بازار ایران طرفداران خاص خود را دارند و نمیتوان به راحتی گفت کدام یک بر دیگری برتری دارد.


جمعبندی مقایسه ساندرو استپ وی و دانگ فنگ H30 کراس
در پایان این بررسی و مقایسه بین ساندرو استپوی و دانگفنگ H30 کراس، میتوان گفت که ساندرو استپوی خودرویی بادوام و با کیفیت است که مشتریان زیادی را به خود جذب کرده است. در مقابل، مدل H30 کراس با امکانات بیشتر و طراحی جدیدتر، بیشتر مورد پسند جوانان قرار میگیرد.
به طور کلی، هر دو خودرو در محدوده قیمتی خود میتوانند نیازهای خریداران را تا حد خوبی برآورده کنند. اما اگر اولویتهای شما شامل کیفیت ساخت بالا، ایمنی بهتر، دوام فنی و اعتبار برند سازنده است، بهتر است رنو ساندرو استپوی را انتخاب کنید. از سوی دیگر، اگر طراحی ظاهری ساندرو استپوی را چندان جذاب نمیدانید و به دنبال خودرویی جدیدتر، با فضای داخلی بزرگتر و امکانات بیشتر هستید، دانگفنگ H30 کراس گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. برای دریافت اطلاعات قیمت ساندرو استپوی و ثبتنام در کارتعابر خودرو سیار، روی لینک هشت آ هشت کلیک کنید.
بیشتر بخوانید:
مزایای ساندرو استپ وی
چرا H30 کراس بخریم؟
چرا رنو ساندرو بخریم؟
مقایسه رنو ساندرو و H30 کراس
معایب ساندرو استپ وی
مقایسه دنا و دانگ فنگ h30 کراس





















