در کشور ما، قیمت خودروها در مقایسه با درآمد مردم بسیار بالا است. به همین دلیل، بیشتر افراد فقط میتوانند خودروهای کمقیمتتر را خریداری کنند. خودروهای اقتصادی، از پرفروشترین انواع خودرو در بازار ایران هستند. این موضوع درباره خودروهای چینی نیز صادق است و محصولات نسبتاً ارزانقیمت این کشور، فروش خوبی در بازار ایران دارند.

با توجه به این شرایط، دو خودروی برلیانس H330 از مجموعه پارس خودرو و هاچبک دانگ فنگ H30 کراس از گروه ایران خودرو، که هر دو جزو محصولات چینی با قیمت مناسب به شمار میروند، مورد استقبال خریداران ایرانی قرار گرفتهاند. از آنجا که قیمت این دو خودرو تقریباً در یک محدوده مشابه قرار دارد، در این مقاله قصد داریم به مقایسهی برلیانس H330 و H30 کراس بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی خودروها

شرکت سایپا برای اینکه تنوع بیشتری در محصولاتش ایجاد کند، تصمیم گرفت چند مدل از خودروهای برلیانس را نیز تولید کند. بر این اساس، از سال ۹۴ دو خودرو به نامهای سدان اچ ۳۳۰ و هاچبک اچ ۳۲۰ به بازار ایران آمدند.
این خودروها در ابتدا با موتور ۱.۵ لیتری عرضه شدند؛ اما در اسفند ۹۶، سایپا تغییراتی در این خودروها ایجاد کرد. موتور ۱.۶۵ لیتری جایگزین موتور قبلی شد و جعبه دنده اتوماتیک نیز بهروزرسانی گردید. این تغییرات باعث شد شتاب و قدرت خودرو، مخصوصاً در سربالاییها، بهتر شود و از این بایت، دیگر شکایت چندانی از سوی خریداران مطرح نشد.
همچنین، از اواخر سال ۹۴، خودروی دیگری به نام دانگ فنگ H30 کراس توسط ایران خودرو عرضه شد. این مدل از نظر اندازه، چیزی بین یک هاچبک و یک کراساوور کوچک قرار میگیرد. این خودرو به دلیل استفاده از موتور پژو ۲۰۶ تیپ ۵، به سرعت مورد توجه خریداران قرار گرفت؛ چون قطعات و خدمات پس از فروش آن در دسترس بود و مالکان از این نظر نگرانی زیادی نداشتند.

jQuery(document).ready(function() {
});
.shortcode_wrapper_new {
margin-top: 10px;
margin-bottom: 10px;
overflow: hidden;
max-width: 700px;
width: 100%;
display: block;
margin-left: auto;
margin-right: auto;
}
.shortcode_wrapper_new img {
overflow: hidden;
max-width: 100%;
width: 100%;
display: block;
}
div#hm_hot_wrapper * {
color: #262c9c;
font-size: 17px;
}
div#hm_hot_wrapper {
background-color: #ffd739;
padding: 20px 10px;
border-radius: 16px;
margin-bottom: 10px;
border-left: 3px solid #ef2f00;
border-right: 3px solid #ef2f00;
text-align: center;
display: flex;
justify-content: center;
flex-wrap: wrap;
}
مطالعه مقالات زیر را از دست ندهید
تعویض پلاک
راهنمای خرید دست دوم
استعلام خلافی خودرو
در ابتدای تولید این خودرو، مشکلاتی در کیفیت و فنی آن دیده میشد. اما کمکم شرکت ایران خودرو این مشکلات را برطرف کرد و به مرور زمان، این محصولات چینی توانستند فروش خوبی داشته باشند.
اکنون به دلیل آغاز موج جدیدی از تحریمها، تولید مدلهای اچ سی کراس و برلیانس اچ ۳۳۰ بسیار کاهش یافته یا حتی کاملاً متوقف شده است. در حال حاضر مشخص نیست که پس از برداشته شدن تحریمها، آیا تولید این خودروها دوباره از سر گرفته خواهد شد یا خیر.
مقایسه طراحی

هر دو خودرو بر اساس طرحهای قدیمیتر نسبت به خودروهای امروزی طراحی شدهاند و ظاهر ساده و بیحاشیهای دارند. برلیانس H330 از طراحی شرکت بیامو الهام گرفته و نسبت به خودروهای قدیمی داخلی مانند پژو پارس و سمند، ظاهر شیکتر و بهتری دارد؛ اما در مقایسه با خودروهای جدیدتر، چیز خاص و جدیدی ارائه نمیدهد.
ظاهر اچسی کراس هم تقریباً شرایط مشابهی دارد. جلوی این خودرو کمی کشیده به نظر میرسد و سازنده با اضافه کردن قطعات تزئینی مانند پوششهای مشکی در کنار بدنه و میلههای باربند روی سقف، سعی کرده آن را در دسته خودروهای شاسیبلند قرار دهد. شاید این کار باعث شود تا محبوبیت روزافزون این سبک از خودروها، بر فروش اچسی کراس تأثیر خوبی بگذارد.
در نهایت، بسته به سلیقه هر خریدار، ممکن است هر کدام از این دو خودرو زیباتر به نظر برسد؛ اما به طور کلی و با توجه به ذائقه بیشتر مشتریان در ایران، ظاهر برلیانس کمی پذیرفتهشدهتر و محبوبتر است.

در مورد طراحی داخلی خودرو باید گفت که کابین برلیانس، نمای ساده اما دلپسندتری در مقایسه با رقیب خود ارائه میدهد. کیفیت مواد اولیه و پلاستیکهای استفادهشده در هر دو خودرو نیز تقریباً مشابه و قابل قبول است.
از نظر فضای داخلی هم باید اشاره کرد که فاصله بین دو محور چرخهای اچ ۳۰، حدود سه سانتیمتر بیشتر از خودروی رقیب است. این ویژگی باعث شده تا سرنشینان فضای بیشتری برای پاها و زانوهای خود داشته باشند و راحتتر باشند. به طور کلی، طراحی داخلی هر دو خودرو ساده و کلاسیک است؛ اما چیدمان داخلی مدل H30 کراس کمی امروزیتر و جذابتر به نظر میرسد؛ البته ممکن است برخی با این نظر موافق نباشند!
مقایسه فنی

خودروی دانگ فنگ از نظر فنی، همان موتور ۱.۶ لیتری موجود در پژو ۲۰۶ تیپ ۵ را دارد که به آن موتور تیو ۵ میگویند. این موتور توانی معادل ۱۰۵ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۱۴۲ نیوتنمتر تولید میکند. این هاچبک که ۱۲۳۰ کیلوگرم وزن دارد، شتاب صفر تا صد آن حدود ۱۲.۵ ثانیه است و نیروی موتور را از طریق یک جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل میکند.
در مقابل، برلیانس ۳۳۰ از یک موتور ۱.۶۵ لیتری چهارسیلندر بهره میبرد که ۱۱۴ اسب بخار قدرت و ۱۵۴ نیوتنمتر گشتاور دارد. این خودرو نیز یک گیربکس ۴ دنده اتوماتیک دارد. از نظر شتاب، عملکرد آن تقریباً مشابه دانگ فنگ است، اما حداکثر سرعت آن کمتر است. با این حال، برلیانس ۳۳۰ به طور میانگین حدود نیم لیتر در هر صد کیلومتر سوخت کمتری مصرف میکند.

در پایان باید گفت خودروی دانگ فنگ اچ سی کراس، با وجود داشتن قدرت موتور کمتر، به دلیل استفاده از جعبه دندهی ژاپنی آیسین، طراحی آیرودینامیک مناسبتر و وزن پایینتر، در زمینهی مانور و چابکی کمی از رقیب داخلی خود بهتر عمل میکند.
|
مدل خودرو |
H30 کراس |
برلیانس H330 |
|
پیشرانه |
۴ سیلندر |
۴ سیلندر |
|
حجم موتور |
1.6 لیتر |
1.65 لیتر |
|
حداکثر قدرت |
105 اسببخار |
114 اسببخار |
|
حداکثر گشتاور |
142 نیوتنمتر |
154 نیوتنمتر |
|
گیربکس |
4 سرعته اتوماتیک |
۴ دنده اتوماتیک |
|
مصرف سوخت (ترکیبی) |
7.04 لیتر در 100 کیلومتر |
6.5 لیتر در 100 کیلومتر |
|
شتاب صفرتاصد |
12.5 ثانیه |
13.5 ثانیه |
|
حداکثر سرعت |
183 کیلومتر برساعت |
170 کیلومتر برساعت |
مقایسه امکانات رفاهی

این دو خودروی معمولی، امکانات خیلی زیادی ندارند و مهمترین قابلیتهای آنها شامل صفحه نمایش لمسی روی داشبورد، کولر اتوماتیک (در خودروی اچ 30) و سانروف میشود.
برلیانس نسبت به دانگ فنگ دو مزیت دارد: سیستم باز کردن در بدون کلید و دکمه استارت که این موارد در خودروی ایران خودرو وجود ندارد. همچنین کولر اتوماتیک هم یک نقطه قوت برای اچ 30 کراس محسوب میشود.
به جز این دو مورد، تفاوت چشمگیری بین امکانات رفاهی این دو خودرو دیده نمیشود. با نگاه کردن به جدول زیر، میتوانید همه اطلاعات لازم درباره تجهیزات رفاهی برلیانس اچ 330 و دانگ فنگ H30 کراس را به دست آورید.
|
مدل خودرو |
دانگ فنگ H30 کراس |
برلیانس H330 |
|
چراغ |
چراغهاي عقب ال ای دی و چراغهاي جلو ال ای دی کریستالی، چراغ هاي مهشكن جلو و عقب |
چراغ مهشکن جلو، چراغهای جلو هالوژن |
|
سیستمهای مالتیمدیا |
قابليت پخش فايلهاي تصويري و داراي پورت AUX،USB و GPS، كارت SD و بلوتوث، 4 عدد بلندگو و 2 عدد تيوتر |
6 اسپیکر BluetootH – USB – CD – MP3 |
|
صفحهنمایش |
6.5 اينچي لمسي |
7 اینچی |
|
رینگ |
205/50 R16 آلومینیومی یا فولادی |
195/65R15- |
|
آینه |
آينههاي جانبي برقي راهنمادار با گرمکن |
آینههای جانبی با تنظیم برقی |
|
تهویه مطبوع |
تنظيم اتوماتيك |
تهویه مطبوع الکترونیکی |
|
صندلی |
صندلي راننده و سرنشين با قابليت تنظيم در شش جهت بهصورت دستي، صندلی عقب تاشونده |
صندلی راننده 8 حالته دستی، صندلی سرنشین 4 حالته دستی، تنظیم گودی کمر |
|
شیشه |
شیشهبالابرهای برقی و سانروف |
شیشه بالابر جلو و عقب برقی |
|
سیستم هشداردهنده |
سنسور هشدار مانع در عقب |
سنسور پارک عقب |
|
سایر امکانات |
جا عينكي، اسپويلرعقب، كامپيوتر سفري، چراغ مطالعه جلو و عقب، سانروف برقي، دوربین دنده عقب |
ورود بدون کلید، استارت دکمهای، رهیاب، فرمان برقی 2 حالته، سانروف |
مقایسه برلیانس H330 و H30 کراس از نظر ایمنی
به نظر میرسد که خودروهای برلیانس H330 و دانگ فنگ H30 کراس، در تستهای ایمنی سازمانهای معتبر چینی و جهانی شرکت نکردهاند. به همین دلیل، نمیتوان بهطور قطع در مورد میزان ایمنی آنها نظر داد.
در این شرایط، تنها نکتهای که میتواند ایمنی یکی از این دو خودرو را کمی برجستهتر کند، تجهیزات ایمنی آنهاست. با این حال، در این بخش نیز هر دو خودرو تقریباً شبیه به هم هستند و تنها یک تفاوت عمده دارند: مدل H30 کراس دارای دو کیسههوای بیشتر است.
این کیسههای هوای اضافی، بهویژه در هنگام برخوردهای جانبی، میتوانند ایمنی سرنشینان ردیف جلو را بیشتر تضمین کنند. بنابراین، از این نظر، H30 کراس برتری کوچکی نسبت به برلیانس دارد.
|
مدل خودرو |
H30 کراس |
برلیانس H330 |
|
تجهیزات ایمنی و حفاظت |
ايموبيلايزر، قفل میکروسوییچی دربها، صندلي عقب مجهز به ايزوفيكس |
سیستم ایموبیلایزر، قفل مرکزی |
|
کیسههوا |
چهار عدد کیسههوا (راننده و سرنشين جلو و جانبی) |
دو کیسههوا (راننده و سرنشين جلو) |
|
سیستم ترمز |
سيستم ترمز ضدقفل ABS و EBD، ترمز جلو ديسكي با سيستم خنكشونده، ترمز عقب ديسكي توپر |
ترمز EBD،ABS، ترمز جلو دیسکی خنکشونده، ترمز عقب دیسکی |
مقایسه تجربه رانندگی
وقتی پشت فرمان خودروی برلیانس مینشینید، احساس میکنید کنترل بیشتری روی خودرو و فضای اطراف آن دارید در مقایسه با خودروی دانگ فنگ. در هر دو خودرو، چیدمان ابزارها و دکمهها به گونهای است که راننده به راحتی میتواند از آنها استفاده کند و از این نظر مشکلی برای راننده وجود ندارد. اما اگر بخواهیم دقیقتر مقایسه کنیم، سیستم صوتی و تصویری برلیانس و همچنین دکمههایی مثل چراغهای خطر (فلاشر) در جای بهتری قرار گرفتهاند و در دسترستر هستند نسبت به خودروی اچسی.

خودروی دانگ فنگ به خاطر جعبه دندهی ساخت ژاپن، در شروع حرکت کمی سریعتر به نظر میرسد؛ اما این تفاوت خیلی چشمگیر نیست. مخصوصاً اینکه در مدلهای تازهتر برلیانس با موتور ۱.۶۵ لیتری، سیستم انتقال قدرت بهتر شده و تعویض دنده در حالت خودکار، با دقت بیشتری انجام میشود. در مورد سیستم تعلیق نیز، مدل h30 کراس هنگام عبور از دستاندازها و ناهمواریهای جاده، نرمتر عمل میکند؛ با این حال برلیانس هم آرامش مناسبی را برای سرنشینانش فراهم میآورد.

از طرف دیگر، برلیانس در پیچها و سرعتهای بالا، پایدارتر است و کنترل بهتری دارد. این موضوع باعث میشود راننده احساس امنیت بیشتری کند. در مقابل، سیستم تعلیق خودروی ایران خودرو نرمتر است و وقتی از جادههای پیچدرپیچ عبور میکند، کمی تکانهای نوسانی دارد که روی کنترل و پایداری خودرو اثر منفی میگذارد.
البته در رانندگی معمولی روزانه، هر دو خودرو از نظر تعادل و پایداری، عملکرد خوب و قابل قبولی دارند. همچنین هر دو مجهز به ترمزهای دیسکی در چرخهای جلو و عقب هستند و سیستمهای ترمز ضدقفل (ABS) و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) دارند. این امکانات، اعتماد به نفس راننده را بیشتر میکند و به هر دو خودرو قدرت ترمزگیری مناسبی میدهد.
مقایسه شرایط بازار

خودروهای برلیانس اچ۳۳۰ و دانگ فنگ اچ۳۰ کراس با تعداد تولید بالا، توسط بزرگترین شرکتهای خودروسازی ایران به بازار عرضه شدند. این دو خودرو به دلایل مختلفی از جایگاه خوبی در بین خودروهای چینی در کشور برخوردار شدهاند. از جمله این دلایل میتوان به خدمات پس از فروش نسبتاً خوب و در دسترس بودن قطعات یدکی اشاره کرد، مخصوصاً برای دانگ فنگ که موتور آن با پژو ۲۰۶ تیپ ۵ مشترک است. قیمت تقریباً مناسب این خودروها نیز در این استقبال مؤثر بوده است. همه این عوامل باعث شده که خرید و فروش این دو مدل خودرو رونق خوبی داشته باشد و به طور کلی نمیتوان گفت کدام یک از نظر محبوبیت در بازار، به طور واضح از دیگری بهتر است.
جمعبندی

در پایان این بررسی و مقایسه بین برلیانس H330 و دانگ فنگ H30 کراس، میتوان این گونه نتیجه گرفت که برلیانس H330، با طراحی سدان و ظاهری که مورد پسند ایرانیهاست، سواری راحت و قابل قبولی ارائه میدهد. این خودرو چابک است و فضای داخلی نسبتاً بزرگی دارد. موتور آن نیز به جای تسمه تایم، از زنجیر تایم استفاده میکند، بنابراین لازم نیست نگران هزینه و دردسر تعویض تسمه در بازههای زمانی کوتاه باشید.
از طرف دیگر، دانگ فنگ H30 کراس با ظاهری شبیه به خودروهای شاسیبلند کوچک، برای برخی خریداران جذاب است. موتور این خودرو با پژو ۲۰۶ مشترک است و این اشتراک قطعات، نگرانی بسیاری از مشتریان را درباره پیدا کردن لوازم یدکی برطرف میکند. این موضوع ممکن است دلیل اصلی بسیاری از افراد برای انتخاب دانگ فنگ باشد.
در نهایت، از نظر استهلاک، عملکرد فنی و کیفیت سواری، تفاوت چشمگیری بین این دو خودرو وجود ندارد و شما میتوانید با توجه به سلیقه و نیاز شخصیتان، یکی را به عنوان خودروی خانواده انتخاب کنید.
بیشتر بخوانید
مقایسه پژو 207 با H30 کراس
مقایسه اچ سی کراس با ام وی ام 315 اتوماتیک
5 دلیل برای اینکه دانگ فنگ H30 کراس نخریم
معایب برلیانس h330؛ دلایل منطقی برای نخریدن این خودرو
مقایسه بسترن B30 با برلیانس H330
مقایسه جک J4 و برلیانس H330






















