مدیریت مالی چیست؟

مدیریت مالی چیست؟

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

در این مقاله سعی می شود تا این سوال پاسخ داده شود که مدیریت مالی چیست؟ کسب و کارهای امروزی در دنیایی که پر از رقابت است باید بتوانند مهمترین نیازهای ضروری خود را که نیازهای مالی و امور مربوط به آن هستند را تامین کنند.فعالیت های سازمان ها تماما وابسته به امور مالی است و اگر شرکت و سازمانی از لحاظ مالی تامین نشود و یا مشکلی در این زمینه پیدا کند ممکن است سازمان به خطر بیافتد.

مدیریت مالی چیست؟
مدیریت مالی چیست؟

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در این مقاله سعی می کنیم تا به سوالاتی پیرامون مدیریت مالی پاسخ دهیم.

چه تعریفی از مدیریت مالی وجود دارد؟

مهمترین ویژگی های مدیریت مالی چیست؟

نقش مدیر مالی چیست؟

مدیران مالی در کجا به خدمت مشغول می شوند؟

مدیران مالی باید چه توانمندی هایی داشته باشند؟

[/stextbox]

مدیریت مالی چیست؟

چه تعریفی از مدیریت مالی وجود دارد؟

تعریف علمی مدیریت مالی این است:مدیریت مالی یعنی کاربرد مفاهیم و اصول اقتصادی برای تصمیم گیری و حل مسئله، یعنی به نوعی هدایت و برنامه ریزی و سازمان دهی و کنترل فعالیت های مالی.

مدیریت مالی، اقتصاد کاربردی است که با به کار گرفتن مفاهیم و مبانی اقتصاد خرد و اقتصاد کلان و دیگر مفاهیم مربوط به اقتصاد سعی در مدیریت مالی کسب و کارها می گیرد.

 

مدیریت مالی سه بخش بزرگ دارد که با هم مرتبط اند:

1-مدیریت مالی :بر فرایندهای مالی سازمان هایی که مشغول به کسب و کار هستند تمرکز دارد و نهایتا به ایجاد تصمیم گیری های مالی در واحدهای تجاری منجر می شود. وظیفه ی مدیر مالی حفظ و کنترل سرمایه های نقدی شرکت، مدیریت در اموری که با وام گرفتن از بانک ها مرتبط هستند و انتشار اوراق قرضه و سهام از شرکت است.

2- سرمایه گذاری:این بخش بیشتر به رفتارهای بازار مالی و قیمت گذاری اوراق بهادار می پردازد.به طور مثال یک مدیر مالی وظیفه دارد که سهام را ارزش گذاری کند، برای یک صندوق بازنشستگی اوراق بهادار انتخاب کند یا عملکرد سبد سرمایه گذاری یک شرکت را ارزیابی کند.

3-موسسه های مالی: این بخش که بزرگتر از دو مورد قبل است ، به بانک ها مربوط می شود.

باید به این نکته توجه کرد که تمام فرایند های عمومی در تمام موارد با هم مشابه هستند و برای ایجاد یک مدیریت صحیح به دانش واحدی نیاز است.

مدیریت مالی سه بخش بزرگ دارد که با هم مرتبط اند:

مهمترین ویژگی های مدیریت مالی چیست؟

چشم اندازی جهانی دارد.

به طور پیوسته تغییر می کند.

هدف از مدیریت مالی شیوه ی صحیح بهینه سازی دارایی ها و افزایش سود سرمایه گذاری است.

دانشی تحلیلی است که بر مبنای اصول اقتصادی ایجاد شده است.

از داده های مالی وحسابداری به عنوان منبعی برای تصمیم گیری صحیح استفاده می کند.

مهمترین ویژگی های مدیریت مالی چیست؟
مهمترین ویژگی های مدیریت مالی چیست؟

نقش مدیر مالی چیست؟

شرکت هایی که سهامی هستند برای اینکه بتوانند کسب و کار خود را رونق بخشند به انواع مختلفی از دارایی های واقعی نیاز دارند.خیلی از این دارایی ها جزو دارایی های قابل مشاهده هستند مثل کارخانه و ماشین آلات.دارایی های دیگر مثل دانش تخصصی مورد نیاز شرکت ها و حق امتیاز قابل مشاهده نیستند ولی باید بابت همه ی این دارایی ها وجهی پرداخت شود.

شرکت های سهامی برای اینکه این وجوه را تامین کنند به فروش ادعاهایی نسبت به این دارایی ها و دست به دست شدن پول های نقدی که در آینده ازاین ادعاها به دست می آید اقدام می کنند.این ادعاها را به عنوان دارایی مالی می شناسند .

به طور مثال وقتی شرکتی از بانک وامی دریافت می کند، بانک از شرکت تعهد می گیرد که اصل مبلغ وام و سود آن را دریافت کند.دراین صورت بانک پول های نقدی خود را با یک دارایی مالی معامله کرده است.دارایی مالی شامل انواع اوراق قرضه و سهام می شود.

مدیر مالی در بین عملیات شرکت و بازارهای مالی جایگاه ویژه ای دارد.مدیر مالی باید بداند بر روی چه دارایی هایی می تواند سرمایه گذاری کند و منابع لازم برای تامین مالی این دارایی ها را چگونه تجهیز کند.مدیر مالی باید بداند با سرمایه گذاری و تصمیمات بودجه بندی در دارایی های واقعی سرمایه گذاری کند و با تصمیمات لازم برای تامین مالی شرکت منابع لازم دارایی ها تجهیز کند.

مدیران مالی در کجا به خدمت مشغول می شوند؟

سازمان ها و شرکت های مختلفی از مدیران مالی برای رشد خود و بالا بردن مقداردارایی و سود شرکت خود استفاده می کنند. سازمان های دولتی و خصوصی، شرکت های بیمه و بانک ها مواردی هستند که مدیران مالی در آن مشغول به خدمت می شوند.امروزه تقریبا تمامی شرکت های کوچک و بزرگ نیاز به یک مدیر مالی دارند.

 

مدیران مالی باید چه توانمندی هایی داشته باشند؟

مهارت در برقراری ارتباط:توانایی ارتباط تاثیر گذار با دیگر مدیران شرکت ها و سازمان ها مثل مدیران مالیات ، بیمه و شرکت های حسابرسی بسیار مهم است چون مدیران مالی باید به طورمداوم با دیگر مدیران سازمان ارتباط داشته باشند.

دقت در جزئیات: مدیران مالی باید دقت و توجه کافی را در کار خود داشته باشند چون با ارقام و اعداد زیادی سروکار دارند و یک اشتباه کوچک می تواند منجر به اشتباهات بزرگتر شود.آن ها نقش نظارتی و کنترلی در شرکت ها را بر عهده دارند و باید در مورد جزئیات دقت بیشتری به خرج دهند.

مدیران مالی باید چه توانمندی هایی داشته باشند؟
مدیران مالی باید چه توانمندی هایی داشته باشند؟

مهارت در حل و فصل مشکلات:

هر شرکتی نهایتا می خواهد به تجارت پرسود بپردازد.سود از جنس پول است پس پیچیده ترین مسائل در شرکت ها مربوط به حیطه ی سرمایه گذاری و مالی است.مدیر باید بتواند با کمک دیگر مدیران مشکلات را شناسایی و به حل آن اقدام کنند.

مهارت در سازماندهی:مدیران باید دارای مهارت سازماندهی باشند تا بتوانند کارکنان بخش مالی را سازماندهی، مدیریت و کنترل کنند و به کمک هم گزارشات منظم و هدفمند ارائه دهند.یک مدیر مالی بدون مهارت سازماندهی هرگز یک مدیر موفق نخواهد بود.

توانایی درریاضی و فناوری:

در حیطه ی مدیریت مالی نرم افزارهای مربوطه نقش مهمی در گزارش و ثبت اطلاعات دارند.مدیر مالی باید بتواند تسلط لازم را در این امور دارا باشد.

نرم افزارها برای بهبود روند گزارشات و گرد آوری اطلاعات نقش مهمی را ایفا می کنند و موجب شده اند که امور مالی با دقت انجام گیرد.تسلط نداشتن درامور نرم افزاری نقطه ضعف بزرگی برای یک مدیر مالی محسوب می شود.به صورت کلی مدیریت مالی سعی کند اهدافی را که یک شرکت مد نظر خود قرار داده است را به شیوه ی خاصی مطرح کند و در این شیوه از ابزارها و نرم افزارهای مالی و حسابداری کمک بگیرد.

امیدواریم این مقاله مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد.

مشاوره سئو و تولید محتوا 09120647344

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

امتیاز مقاله:
4.5/5

قیمت های ما به حدی بهینه است که بسیاری از وب سایت و شرکت های همکار تولید محتوای خود را به ما می سپارند.

جهت سفارش تولید محتوا و مشاوره رایگان در مورد استراتژی محتوا با ما در تماس باشید. 

نتیجه صد درصد تضمین شده است 

 

با یک کلیک تماس بگیرید