مدل کسب و کار چیست

مدل کسب و کار چیست

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

امروز در خدمت شما هستیم با موضوع مدل کسب و کار چیست

در ادبیات مدیریت اصطلاح مدل کسب و کار (Bussiness Model) نسبتا جدید می باشد. بنابر تعریف مدل کسب و کار را می توان به عنوان ساختار ساده ای از واقعیت در نظر گرفت. به دلیل برداشت های متفاوتی که در این زمینه وجود دارد، تعریف مدل کسب و کار معمولا دشوار می باشد.

مدل کسب و کار چیست
مدل کسب و کار چیست

برای شروع یک کسب و کار موفق ابتدا باید از همخوانی محصول با نیاز های بازار اطمینان حاصل کرد بر همین اساس مدل کسب و کار یا بیزینس مدل کلید حل این موضوع می باشد، همچنین استفاده از مدل کسب و کار باعث توجه بیشتر به جوانب یک کسب و کار و دستیابی به بینش بهتر در خصوص کسب و کار مورد نظر می شود. از آنجایی که تعاریف مدل کسب و کار با توجه به دیدگاه ارائه دهندگان می تواند متفاوت باشد، در ادامه به بررسی برخی از این تعاریف پرداخته شده است.

برای دریافت مشاوره رایگان در زمینه تولید محتوا هدفمند می توانید با تیم هشتدر تماس باشید

09120647344

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در ادامه به سوالات زیر پاسخ می دهیم:

  1. تعاریف مدل کسب و کار از دیدگاه های متفاوت
  2. اجزای مدل کسب و کار
  3. تفاوت طرح کسب و کار و مدل کسب و کار

[/stextbox]

 

تعاریف مدل کسب و کار از دیدگاه های متفاوت

  • نشان دهنده روش یک کارآفرین برای خلق، ارائه و کسب ارزش می باشد.
  • چکیده ای از نحوه عملکرد مجموعه ای از متغیر های تصمیم گیری در ارتباط با استراتژِی های بنگاه، معماری و اقتصاد در راستای ایجاد مزیت رقابتی در بازار های تعریف شده می باشد.
  • به عنوان یک ساختار با گزینش تکنولوژی ایده ها فرایند خلق ارزش را فراهم کرده و به منظور ارائه به بازار انتخابی آن ها را دسته بندی می کند.
  • توصیفی از نحوه ی پول درآوردن در بیزینس مد نظر می باشد.
  • سیستمی از فعالیت های به هم پیوسته که در جهت پیشرفت بنگاه مرکزی عمل می کند. بر اساس این تعریف دو دسته فعالیت در خلق ارزش سیستم حائز اهمیت می باشد: عناصر طراحی (شامل محتوای تراکنش، ساختار و اداره تراکنش)، زمینه های طراحی (ابتکار، کارایی، مکمل ها و قفل روی مشتری).
  • یکی از معروفترین تعاریف متعلق به مدل کسب و کار استروالدر می باشد که توسط آقای الکساندر استروالدر مطرح گردیده است. ابزاری است مفهومی که شامل مجموعه ای از عناصر و ارتباط آن ها می باشد و نشانگر منطق شرکت در راستای درآمدزایی است.
تعاریف مدل کسب و کار از دیدگاه های متفاوت
تعاریف مدل کسب و کار از دیدگاه های متفاوت

اجزای مدل کسب و کار

به طور کلی مدل کسب و کار متشکل از 9 بخش می باشد. برای راه اندازی یک کسب و کار باید تمام اجزا را در نظر گرفت. هر جز از جامعیت برخوردار بوده و تمام جوانب یک کسب و کار را می پوشانند. با توجه به استقبال از بوم مدل کسب و کار پیشنهادی استروالدر، به بررسی اجزا مدل کسب و کار ارائه شده توسط او پرداخته شده است.

اجزای مدل کسب و کار
اجزای مدل کسب و کار
  1. جزء اول: بخش های مشتریان

این بخش شامل گروه های مختلفی از افراد یا سازمان هایی بوده که شرکت قصد دستیابی یا ارائه خدمات به آنها را دارد. مشتریان در واقع قلب هر کسب و کاری محسوب می شوند. بنابراین قبل از راه اندازی هر کسب و کاری ابتدا باید در نظر داشت که محصول را باید به چه کسانی ارائه کرد.

  1. جزء دوم: ارزش پیشنهادی

این بخش گروهی از محصولات و خدمات را شامل می شود که برای مشتری ارزش خلق می کند. محصولی که توسط شرکت ارائه می شود باید نیازی را از مشتری بر طرف سازد. بنابراین ارزش پیشنهادی را می توان به عنوان مجموعه ای از منافع در نظر گرفت که شرکت به مشتریان پیشنهاد می کند.

  1. جزء سوم: کانال ها

ارزش پیشنهادی مورد نظر ما در واقع از راه کانال ها به دست مشتری ها می رسد. کانال توزیعی امری ضروری بوده که توسط خود تولید کننده و یا افرادی از خارج شرکت به صورت واسطه، انجام می گیرد. به هر طریق شرکت باید نحوه برقراری ارتباط با مشتریان و راه های دسترسی را درنظر داشته باشد. کانال های توزیع نقطه تماس با مشتری بوده که در تجربه ی مشتری حائز اهمیت است.

  1. جزء چهارم: ارتباط با مشتری

این بخش به معنی نحوه ورود یک بنگاه به بازار، دستیابی به مشتریان و نحوه ارتباط با آنها است. امروزه گسترش اینترنت و راه های ارتباطی و فناوری اطلاعات، موجب کاهش هزینه های این بخش و بهبود عملکرد شده است.

  1. جزء پنجم: جریان های درآمدی

جریان های درآمدی به منزله شریان های یک کسب و کار می باشند. ارزش پیشنهادی در صورتی که با موفقیت به مشتری عرضه گردد منجر به پیدایش جریان درآمدی می شود. با یافتن پاسخ برای پرسش مهم “مشتری برای چه ارزشی تمایل به پرداخت پول خواهد داشت؟” می توان یک و یا چندین جریان درآمدی درست کرد.

  1. جزء ششم: منابع کلیدی

از دیگر ملزومات یک کسب و کار منابع کلیدی می باشد. بنابراین باید از این منابع آگاه بود و برای آنها برنامه ریزی کرد.

  1. جزء هفتم: فعالیت های کلیدی

مهم ترین فعالیت ها در زمینه عملکرد صحیح مدل کسب و کار را گویند. این فعالیت ها در برگیرنده اقداماتی است که شرکت باید در راستای موفقیت خود انجام دهد.

  1. جزء هشتم: مشارکت های کلیدی

این بخش مربوط به برون سپاری هایی است که در راستای تامین برخی منابع انجام می گیرد. ائتلاف شرکت ها به منظور دستیابی به اهداف مختلفی صورت می گیرد.

  1. جزء نهم: ساختار هزینه ها

این بخش در برگیرنده تمام هزینه های اجرای مدل کسب و کار می باشد. تمامی اجزاء نام برده شده هزینه هایی را به اجرا کننده متحمل می کنند که در این بخش به برآور کردن این هزینه ها پرداخته می شود.

تفاوت طرح کسب و کار و مدل کسب و کار

طرح کسب و کار (Business Plan) در حدود دو قرن قدمت داشته حال آنکه مدل کسب و کار (Business Model) اصطلاح جدیدی در ادبیات مدیریت می باشد و قدمت آن حدودا به دو دهه می رسد. طرح کسب و کار پس از انقلاب صنعتی و در اثر تقاضای بانک ها ایجاد شد.

به این صورت که بانک ها به عنوان نهاد هایی که سرمایه ی کسب و کار صنایع را تامین می کردند در مقابل از مدیران انتظار داشتند که مستنداتی را در رابطه با سودآور بودن کسب و کار خود ارائه دهند.

در واقع اسناد مورد نظر در اول کار در حد تخمین ساز و کار مالی و نیاز های مواد اولیه و نیاز کارگران بود تا اینکه به تدریج کامل شد و به شکل طرح تجاری شد. در گذشته عمده فعالیت های صنعت مربوط به تولید کالا و عرضه خدمات مکانیکی بود حال آنکه در دهه های اخیر با ظهور اینترنت ابزار جدیدی برای درآمدزایی ایجاد شد و مفهوم مدل کسب و کار مطرح گردید.

پیدایش شرکت هایی مثل یاهو و گوگل در ارائه خدمات رایگان، آمازون در فروش کتاب هایی که با وجود تمام هزینه ها از قیمت جلد کمتر بود و PayPal  که آسانگیر تر از بانک ها بودند منجر به مطرح شدن این سوال شد که “مدل کسب و کار این شرکت ها چیست”. در نتیجه با ظهور اینترنت و فضای وب، بحث مدل کسب و کار به میان آمد ولی ایده های آنلاین در کسب و کار های فیزیکی نیز به کار گرفته و مدل های جدیدی ارائه شد.

مشاوره سئو و تولید محتوا 09120647344

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

امتیاز مقاله:
4.5/5

قیمت های ما به حدی بهینه است که بسیاری از وب سایت و شرکت های همکار تولید محتوای خود را به ما می سپارند.

جهت سفارش تولید محتوا و مشاوره رایگان در مورد استراتژی محتوا با ما در تماس باشید. 

نتیجه صد درصد تضمین شده است 

 

با یک کلیک تماس بگیرید