مالیات حقوق 98

مالیات حقوق 98

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

در این مقاله تلاش می کنیم مطالبی در مورد مالیات حقوق 98 که از مالیات های تکلیفی به حساب می آید را ارئه دهیم،امیدواریم تا پایان همراه ما باشید.

مالیات حقوق 98
مالیات حقوق 98

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

سوالاتی که برای این موضوع مطرح می شود به شرح زیر است :

مالیات حقوق چه جایگاهی در بین سایردسته بندی مالیات ها دارد؟

چه اشخاصی مشمول پرداخت مالیات بر درآمد می شوند ؟

میزان حقوق مشمولین معافیت های مالیاتی سال 98  تا چه سقفی می باشد ؟

در سال 98  چه اقلام حقوق و در آمدی مشمول مالیات می شوند ؟

[/stextbox]

مالیات حقوق 98
مالیات حقوق 98

مالیات حقوق چه جایگاهی در بین سایردسته بندی مالیات ها دارد؟

در قانون مالیات ها مستقیم و در بین تبصره ماده 86 مالیات حقوق را در بین مالیات های تکلیفی دسته بندی کرده اند، بدین معنی که مالیات تکلیفی به پرداخت مالیات حقوق کارمندان و شناساییمبلغی که به عهده ی پرداخت کننده حقوق یعنی کارفرما در مقابل خدمتی که انجام می دهد ، می باشد

و کارمندان در مقابل این پرداخت وظیفه ای ندارند ، در دسته بندی کلی که برای مالیات ها انجام داده اند آن را در دو دسته ی مستقیم و غیر مستقیم جای داده اند که مالیات غیر مستقیم شامل مالیاتی می شود که نرخ خدمات و کالاها را در بر می گیرد و بعدا به مصرف کننده انتقال می یابد مانند مالیاتی که برارزش افزوده و واردات تعلق می گیرد. مالیات مستقیم شامل مالیاتی می شود که به طور مستقیم از منابع درآمد و دارایی های افراد حقوقی و حقیقی برداشت شده که شامل مالیات بر درآمد دارایی ها و مالیات حقوق می باشد .

 

چه اشخاصی مشمول پرداخت مالیات بر درآمد می شوند ؟

مطابق ماده82 قانون مالیات مستقیم وجوهی که اشخاص حقیقی در قبال خدمات اشخاص دیگر مانند حقیقی یا حقوقی بودن و در مقابل ارائه نیروی کار بابت ایجاد اشتغال در کشور ایران و یا بر حسب زمان و کار انجام گرفته به صورت نقدی یا غیر نقدی دریافت می گردد و طبق این توضیحات به این اشخاص مالیات بر درآمد حقوق تعلق می گیرد که به برخی از آن ها در ذیل اشاره شده است :

حقوق ثابت ، فوق العاده مرزی ، اضافه کاری ، فوق العاده بدی آب و هوا ، محرومیت از امکانات زندگی ، فوق العاده محل خدمت

چه عواملی مشمول معافیت های مالیت بر درآمد حقوق می باشد :

معافیت های مالیات بر حقوق به طور معمول در 13 قسمت طبق ماده 91 قانون مالیات مستقیم تقسیم بندی می شود و خلاصه ایی از آن به شرح ذیل می باشد :

پرسنل موسسه های فرهنگی دولت خارجی و مدیران و کادر ماموریت های کنسول خارجی در ایران که نسبت به درآمد حقوق دریافتی و به شرطی که معامله دو طرفه باشد از دولت تبعه دریافت می کنند .

مدیران و کادر ماموریت های سیاسی خارجی در ایران و مدیران و کادر هیات های نمایندگی فوق العاده در مقابل درآمد حقوق دریافتی از دولت تبعه ی خود به شرط معامله دو طرفه .

مدیران و کادر هیات های نمایندگی سازمان ملل متحد و موسسه های تخصصی در ایران در مقابل درآمد حقوق دریافت شده از مراکز و سازمان های مربوطه در صورتی که تبعه ایران نباشند .

کارشناسان خارجی که با موافقت دولت ایران از کمک های بلاعوض علمی ، اقتصادی ، فرهنگی و فنی دولت کشور دیگر و یا موسسه های بین المللی که به ایران فرستاده می شوند .

عیدانه

عیدانه ای که سالانه به مقداریک دوازدهم مبلغ معافیت مالی ماده 88 این قانون می باشد .

خانه های سازمانی که به سبب آیین نامه های ویژه و اجازه قانونی به ماموران کشوری داده می شود .

هزینه ی مسافرات و ماموریت های شغلی که دررابطه با کار مربوطه باشد .

حق واگذاری مسکن در مکان کارخانه یا کارگاه به جهت استفاده کارگران و منازلی که با قیمت کم در خارج از مکان کارگاه یا کارخانه در دسترس کارگران قرار می گیرد .

مبالغی که در مقابل جبران خسارت جسمی از بیمه دریافت می گردد .

مبالغی که بابت حقوق بازنشستگی به مستمری بگیران ، خسارت جبران اخراج و یا باز خرید خدمت و یا پرداخت مستمری به وارثان و همچنین حقوق سنوات و ایام مرخصی استفاده نشده که در زمان باز نشستگی و یا از کار افتادگی کارمندان به آن ها پرداخت می شود .

کارمندان سفارتخانه ها و نمایندگی های دولت ایران در خارج از کشور به شرط اینکه معامله دو طرفه باشد از دولت ایران حقوق دریافت می کنند .

مزیت های غیر نقدی به کارکنان پرداخت می شود و معادل دو دوازدهم معافیت 84 این قانون می باشد .

چند مورد از معافیت های مهم شامل :

معافیت مالیات بر درآمد حقوق کارکنانی که در سازمان صنایع هوایی ، منطقه های آزاد تجاری و ایثار گران ، جانبازان و شاهد که کلا معاف از مالیات هستند و هم چنین پارک علم و فناوری که از ابتدای سال95 شامل این معافیت شده است و مناطق کم تر توسعه یافته که تا50 درصد را شامل می شود .

مطابق ماده 82 قانون مالیات های مستقیم درآمدی که مشمول این مالیات می شود به قرار زیر می باشد :

درآمد اشخاص حقیقی در خدمت افراد دیگر اعم از حقیقی یا حقوقی بودن در مقابل نیروی کار خود به جهت ایجاد اشتغال در ایران و بر حسب زمان یا کار صورت گرفته به صورت وجوه نقدی یا غیر نقدی سب می گردد و مشمول این قانون می شوند و هم چنین کم کردن مبلغ مالیات بر درآمد دارای شرایط و مراحل معیینی می باشد .

 

میزان حقوق مشمولین معافیت های مالیاتی سال98 تا چه سقفی می باشد ؟

تغییراتی که هر سال در حقوق و درآمد کارگران و کارمندان صورت می گیرد در قانون مالیات های مستقیم به صورت ریالی تعیین نشده و مطابق ماده 84 قانون مالیات های مستقیم میزان معافیت های مالیات بر درآمد حقوق هر ساله در قانون بودجه سنوات و با لایحه دولت در مجلس شورای اسلامی تعیین می شود . در بند 1 تبصره 6 قانون بودجه98 کشور حقوق کارگران و کارمندان در مجلس شورای اسلامی تعیین شده و مورد تصویب قرار گرفته است .

میزان حقوق مشمولین معافیت های مالیاتی سال98 تا چه سقفی می باشد ؟
میزان حقوق مشمولین معافیت های مالیاتی سال98 تا چه سقفی می باشد ؟

در سال 98  چه اقلام حقوق و در آمدی مشمول مالیات می شوند ؟

حقوق اصلی یا درآمد نقدی ، مزیت های مرتبط با مشاغل اعم از مستمر یا غیر مستمر بودن قبل از وضعیت کسورات یا بعد از وضع کسورات ، درآمد غیر نقدی اتومبیل ، مسکن و

مالیات حقوق جزء مالیات های تکلیفی می باشد که هر ساله تعیین می شود و افراد و سازمان ها موظف هستند که آن را پرداخت کنند و اطلاع داشتن از شرایط وضوابط آن ضروری می باشد به همین علت در این مقاله تلاش ما بر این بود که این شرایط و ضوابط را توضیح دهیم امیدواریم که مطالب درج شده مورد استفاده شما همراهان گرامی قرار گرفته باشد.

در سال 98  چه اقلام حقوق و در آمدی مشمول مالیات می شوند ؟
در سال 98  چه اقلام حقوق و در آمدی مشمول مالیات می شوند ؟

مشاوره سئو و تولید محتوا 09120647344

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

امتیاز مقاله:
4.5/5

قیمت های ما به حدی بهینه است که بسیاری از وب سایت و شرکت های همکار تولید محتوای خود را به ما می سپارند.

جهت سفارش تولید محتوا و مشاوره رایگان در مورد استراتژی محتوا با ما در تماس باشید. 

نتیجه صد درصد تضمین شده است 

 

با یک کلیک تماس بگیرید