قوانین کپی رایتینگ

قوانین کپی رایتینگ

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

امروز با موضوع قوانین کپی رایتینگ در خدمت شما عزیزان هستیم.

حتماً تا به حال برای شما پیش آمده است که از دیدن یک مطلب تبلیغاتی هیجان زده باشید و تا مدتی توجه شما را به خود جلب کرده باشد. حتماً برایتان سؤالاتی پیش می‌آید که چگونه یک پیام تبلیغاتی این ‌قدر در ذهن شما تاثیرگذار بوده است و هدف آن ‌ها  از نوشتن متنی جذاب چه بوده است. شاید شما در رابطه با قوانین کپی ‌رایت مطالب متنوع و بسیاری شنیده باشید.

قوانین کپی رایتینگ
قوانین کپی رایتینگ

در این مقاله ما تصمیم داریم مفصلاً در رابطه با قوانین کپی رایتینگ برای شما صحبت کنیم و نکاتی که لازم است در رابطه با کپی‌ رایت رعایت کنید را در اختیار شما قرار بدهیم، لطفاً با ما همراه باشید.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

جادوگری کلمات توسط کپی رایتر

معنی کلمه کپی

کپی رایتر چه کسی است ؟

یک کپی رایتر دقیقاً چه کاری انجام می‌دهد؟

اهداف کپی‌ رایتینگ چیست؟

شباهت ‌ها و تفاوت ‌های کپی ‌رایت و تولید محتوا

مثال ‌هایی از کپی ‌رایت در برندهای ایرانی

مثال ‌هایی از کپی ‌رایت در برندهای خارجی

مواردی که یک کپی رایتر می تواند تولید کند

قوانین کپی رایتینگ چیست؟

چند موضوع اساسی که یک کپی رایتر باید آن‌ ها را رعایت کند

جمع‌ بندی مطالب

[/stextbox]

 

باید گفت که کپی ‌رایتینگ در حال حاضر یکی از پول‌ سازترین شغل های دنیا است. در این مسئله هیچ شک و تردیدی وجود ندارد که افراد بسیاری با توجه به حرفه کپی ‌رایت توانسته اند مبالغ بسیاری به جیب بزنند.

شاید بسیار جذاب باشد که شما در خانه بنشینید و با استفاده از قوانین و نکات جالبی که در رابطه با قانون کپی رایت وجود دارد، بتوانید ماهانه درآمد بسیاری به دست آورید. ممکن است نقطه موفقیت شما برای دیگران بسیار جالب به نظر ‌آید.

ما فکر می کنیم که شما در رابطه با شغل کپی‌ رایتینگ و قوانین مختص کپی ‌رایت کنجکاو شده ‌اید و علاقمند هستید، در مورد این شغل جذاب اطلاعات بیشتری کسب کنید. البته احتمال این وجود دارد که تا به حال کلمه کپی‌ رایت به گوش شما نخورده باشد و اولین بار است که در رابطه با این مطلب جستجو می‌کنید. در هر صورت این مقاله می‌تواند به شما کمک کند تا اطلاعات لازم را در این رابطه کسب کنید و کپی رایت را بهتر ارزیابی کنید.

 

جادوگری کلمات توسط کپی رایتر

همان‌ طورکه اطلاع دارید نقاش ‌ها به واسطه قلم مویشان، مجسمه سازها به واسطه ابزارهایشان، نویسنده‌ ها و افرادی که محتوا تولید می‌کنند، با قلم‌ هایشان می‌توانند نحوۀ نگارش کلمات و نحوۀ اطلاعات لازم را برای افراد بسیاری مطرح کنند و از این نظر بتوانند افراد را تحت تاثیر مطالب خود قرار دهند. خیلی از این شغل ‌ها به خاطر پیشرفت و به‌ روز شدن علم نیاز به تغییراتی دارند که بتواند مورد توجه افراد بسیاری قرار بگیرد.

جادوگری کلمات توسط کپی رایتر
جادوگری کلمات توسط کپی رایتر

به همین سبب با توجه به پیچیدگی این موضوع، تعداد تولیدکنندگان محتوا بسیار زیاد است. یک فرد فقط به خاطر استعداد نویسندگی ‌اش نمی‌تواند به یک فرد محبوب و پر مخاطب رو به‌ رو می‌شو و برای این‌ که بتواند از رقبای خود پیشی بگیرد و در ساختن تولید محتوا تبحر خاصی داشته باشد، باید محتوایی تولید کند که مخاطب پسند باشد و همین‌طور باید با قوانین سئو آشنایی کامل را داشته باشد.

همچنین به سبب این‌ که شبکه‌ های مجازی امروزه پیشرفت بسیاری کرده ‌اند باید بتواند محتواگذاری در شبکه‌ های اجتماعی را نیز بلد باشد و چندین و چند تخصص ‌های متفاوت را یاد بگیرد تا بتواند فردی موفق در تولید محتوا باشد.

کار تولیدکنندگان محتوا و یا نویسنده ‌های آنلاین تقریباً به صورت تکرار انجام می‌شود. این افراد مدت ‌هاست که برای مخاطبین خود مطالبی می‌نویسند، به صورتی که با نظم دهی کلمات برای مفهوم و درک بهتر مخاطب خود به او کمک می‌کنند که نیاز خود را راحت ‌تر برطرف کند. اما به دلیل این‌ که روز به‌ روز پیچیدگی این کار رو به افزایش است و تمامی مردم نوآوری را بیشتر می‌پسندند، باید سبک خود را در فضای تولید محتوا تغییراتی بدهند.

زیر مجموعه ها و تخصص ‌های جالب دیگری که تولیدکنندگان محتوا از آن ها استفاده کنند این موارد را شامل می‌شود: تبلیغ نویسی یا کپی‌ رایتینگ، تولید محتوا برای پست‌های فضای مجازی، تولید محتوا برای ایمیل مارکتینگ، محصول نویسی و غیره. اما باید گفت که در بین تمامی زیرشاخه ‌هایی که برای شما نام بردیم یکی از کارآمدترین و پول‌ سازترین زمینه های تولید محتوا، کپی ‌رایتینگ و شغل کپی است.

شما در حال مطالعه مقاله قوانین کپی رایتینگ هستید

معنی کلمه کپی

در انگلیسی کپی هر نوشته، عکس، تبلیغات تلویزیونی یا متن پرینت شده ای است که با هدف تشویق فکری برای خریداران و کاربران نوشته شود و از روی منبع دیگری اطلاعات آن به دست آمده باشد.

معنی کلمه کپی
معنی کلمه کپی

کپی رایتر چه کسی است ؟

افرادی که تلاش می‌کنند با استفاده از کلمات و چیدمان آن‌ ها در کنار هم تا رسیدن به درک یک مطلب بتوانند افراد را با استفاده از آن ترغیب به انجام کاری بکند را کپی رایتر می گوییم. در واقع کپی رایتر فردی است که با استفاده از روش های روانشناسی، کاربران را تحت تاثیر قرار می دهند تا برای تصمیم‌گیری خرید کالاهای مورد نظر اقدام کنند.

انتخاب هوشمندانۀ کلمات تنها ابزاری است که کپی رایترها برای جلب توجه در دست دارد تا با استفاده از آن ‌ها بتواند با کمک بازی با کلمات، درک درست آنها را برای مخاطبان راحت تر کند.

کپی رایتر چه کسی است ؟
کپی رایتر چه کسی است ؟

یکی از مشکلات مهمی که اکثر کپی رایترها دارند این است که اگر کسی در مورد شغل آن ‌ها پرس ‌و جو کند آن ‌ها وقتی واژه کپی رایتر را به زبان می‌آورند بیشتر افراد متعجب می‌شوند و نمی‌دانند در رابطه با چه چیزی صحبت می کنند. حتی اگر برای آن ‌ها توضیح دهیم و شغل کپی رایتر را شرح دهید، ممکن است باز هم درک درستی از آن نداشته باشند.

جالب ‌تر این است که افرادی که تظاهر به شناخت آن می‌کنند در ذهنشان به دنبال مفهوم کپی رایت هستند. پس بهتر است قبل از آن که با دیگران در رابطه با شغل مورد نظر خود صحبت کنیم، مقداری آگاهی به افراد به برسانیم.

همیشه دو کلمه Copywriting و Copy Right به دلیل این‌که شباهت زیادی بهم دارن در واژگان فارسی اشتباه تلفظ می شوند، ولی در اصل با هم ارتباط معنایی خاصی ندارند.

شما در حال مطالعه مقاله قوانین کپی رایتینگ هستید

یک کپی رایتر دقیقاً چه کاری انجام می‌دهد

یک کپی رایتر حرفه ‌ای و کار بلد معمولاً برای طرح کردن یک کمپین تبلیغاتی با توجه به استراتژی های نوشتاری، نظر مخاطب را جلب می کند و بر روی بازدید کنندگان تأثیر درستی می گذارد. این افراد با استفاده از تجربه خود و تحقیقات بسیاری که دارند اطلاعات بسیاری کسب می‌کنند و می‌توانند به ‌صورت کامل ذهن کاربران و مخاطبان را با استفاده از اصول خود  تحت تأثیر خود قرار دهند. بسیاری از افراد هستند که با کلمات مخاطبان را منقلب می‌کند. این افراد با در نظر گرفتن هوش خود، می‌توانند یک کپی رایتر حرفه‌ای باشند.

رابطه تنگاتنگ و مستقیمی بین تیتر و کپی ‌رایت وجود دارد. معمولاً تیترنویسی توسط یک کپی رایتر حرفه‌ ای یک کار کاملاً تخصصی و تجربی است. در ابتدا امکان دارد چند ماهی طول بکشد تا افراد بتوانند هنر کپی‌ رایتینگ را تجزیه و تحلیل کنند و بتوانند با نوشتن فقط یک تیتر و عنوانِ با کیفیت فروش محصولات و سایت خود را دو چندان کنند.

البته باید گفت که این موضوع به ‌صورت آزمون و خطاست. یعنی امکان این وجود دارد که یک روش در تمامی این کسب ‌و کارها مورد استفاده قرار نگیرد و نتیجه مطلوبی داشته باشد.

یک کپی رایتر دقیقاً چه کاری انجام می‌دهد
یک کپی رایتر دقیقاً چه کاری انجام می‌دهد

به طور کلی کپی رایتر برای یک موضوع چندین عنوان می‌نویسد تا از نظر خودش و کارفرما یکی از آن موضوعاتی که از لحاظ کیفیت بهترین باشد و باعث بازدید زیادی شود را انتخاب کند. این افراد باید تیترهایی انتخاب کنند که تا سال‌ ها در ذهن مخاطبین خود باقی بماند و تاثیر زیادی در ذهن آن‌ ها ایجاد کنند. بیشتر اصول کپی ‌رایتینگ مربوط به کیفیت عنوان نویسی کپی رایتر می باشد.

اهداف کپی‌ رایتینگ چیست؟

مهم‌ترین عاملی که برای کپی‌ رایتینگ تاثیرگذار و هدف اصلی آن است، سرعت بالا بردن و تثبیت کردن مخاطبین خود در سایت و برندسازی و تبدیل مشتری های معمولی به مشتریان وفادار است. مشتریان وفادار افرادی هستند که بیش از چندین بار از محصولات یک سایت خرید می‌کنند و حتی محصولات سایت را به اطرافیان و دیگران نیز معرفی می کنند به همین دلیل هدف اصلی کپی ‌رایتینگ بالا بردن سطح فروش یک سایت می باشد.

اهداف کپی‌ رایتینگ چیست؟
اهداف کپی‌ رایتینگ چیست؟

شباهت ‌ها و تفاوت ‌های کپی ‌رایت و تولید محتوا

شاید برای شما سوال باشد که آیا تولید محتوا همان کپی ‌رایت است یا خیر. در توضیح اینکه چه عواملی باعث می‌شود این دو موضوع با هم اشتباه گرفته شوند، باید اشاره کنیم که هر دوی آن‌ ها سر و کارشان با چیدمان کلمات است و باید به اصول اصلی نویسندگی و تکنیک‌ ها و روش‌ های خاص آن تسلط کافی را داشته باشند و بتوانند متن‌ های جذاب مخاطب پسند را استفاده کنند.

پس این مهم ‌ترین شباهت بین کپی ‌رایت و تولید محتوا می باشد. اما از تفاوت ‌های پایه ای بین کپی‌ رایت وتولید محتوا، می‌‌توان به این اشاره کرد که یک کپی رایتر مسلط باید تمام تلاش خود را برای ترغیب مخاطبان انجام دهد تا آن‌ ها بتوانند با خرید از سایت تبدیل به یک مشتری پر و پا قرص آن سایت شوند.

به ‌طورکلی باید بتوانند در قالی جملاتِ مختصر و کوتاه، شعارهای خود را به مخاطب انتقال بدهند که این کار قطعاً کار ساده ای آسانی نیست و احتیاج به تخصص و مهارت ‌های کافی دارد.

تولیدکنندگان محتوا با استفاده از نویسندگی در مقالات و محتواهای چند هزار کلمه‌ای می‌توانند پیام‌ های خود را به مخاطبین برسانند. به همین دلیل تعداد تولیدکنندگان محتوا به مراتب بیشتر از کپی رایت ها است. به همین دلیل ممکن است یک کپی رایت با نوشتن یک جمله پول زیادی به دست آورد اما یک تولید کنندۀ محتوا با نوشتن چند هزار جمله طولانی بتواند به درآمد کپی رایتر برسد.

شباهت ‌ها و تفاوت ‌های کپی ‌رایت و تولید محتوا
شباهت ‌ها و تفاوت ‌های کپی ‌رایت و تولید محتوا

شما در حال مطالعه مقاله قوانین کپی رایتینگ هستید

همه افراد می‌توانند یک محتوا تولید کنند اما در تمامی افراد توانایی کپی ‌رایت بودن وجود ندارند.

به ‌طور مثال اگر شما در یک زمینه خاص مانند: آشپزی، کامپیوتر یا نقاشی تخصص لازم داشته باشید می‌توانید با ادبیاتی مناسب، محتوایی تولید کنید که بازدید زیادی داشته باشد و مخاطبان و کاربران زیادی را به خود جذب کند و از لحاظ کارایی برای آن ‌ها بسیار ارزشمند باشد.

اما اگر بخواهیم تمام منظورتان را در چند کلمه یا یک جمله بیان کنید و بتوانید مخاطب را از این طریق مجذوبِ خود کنید، کار سخت و دشواری است. به همین دلیل است که تفاوت ‌های بین کپی ‌رایتینگ و تولیدکنندگان محتوا، بسیار است.

اگر تا به الان با خود فکر می‌کردید که کپی ‌رایت یک شغل بسیار راحت و آسان است و یک کپی رایتر کار زیادی انجام نمی‌دهد و نهایتاً با نوشتن چند جمله می‌تواند مقدار زیادی پول به جیب بزند، سخت در اشتباهید.

باید بدانید که یک کپی رایتر برای نوشتن همین چند جمله کوتاه باید دانش و اطلاعات بسیار بالایی در علوم روان ‌شناسی، مردم‌ شناسی، تبلیغات و مهارت‌ های زبانی و ادبیاتی داشته باشد و این اصلاً کار ساده‌‌ ای نیست.

همین جملات اندک باید آن ‌قدر با کیفیت باشد و محتوای بالایی داشته باشد که بتواند کاربران را ترغیب کند تا از آن سایت خریداری کنند. نوشتن همین جملاتِ بسیار کوتاه ممکن است ساعت‌ ها و روزها از یک کپی رایتر وقت بگیرد. پس اصلاً فکر نکنید که کار یک کپی رایتر بسیار ساده می باشد.

 

مثال ‌هایی از کپی ‌رایت در برند های ایرانی

شاید لازم است به‌‌ عنوان مثال شعارهای برندهایی که در ذهن تمامی ایرانیان ثبت شده است را برای شما بازگو کنیم تا بیشتر با کپی ‌رایتینگ آشنا شوید.

به ‌‌عنوان نمونه آیا شعار شرکت پاکسان را به خاطر دارید؟ ( زیبا ،جادار ،مطمئن )

از نقطه نظر یک کپی رایتر سه مشخصه باعث اعتماد و جذب مخاطبان بسیاری به سمت یخچال فریزر شرکت امرسان شده است.

مثال ‌هایی از کپی ‌رایت در برند های ایرانی
مثال ‌هایی از کپی ‌رایت در برند های ایرانی

نمونه بعدی شرکت بیمه البرز است که شعارش ( تواناگر و ماندگار ) بود. کپی رایتر در این مثال دو مشخصه ‌ای که بیمه البرز برای ماندگار شدن در ذهن ‌ها نیاز داشت را برای بقیه برای مخاطبین به تصویر کشیده است.

همچنین کپی رایترها می‌توانند با ایجاد عنوان‌ های دلنشین، همیشگی و جذاب محصولات را در ذهن مخاطبان ثبت کنند:

( بوتان : انتخابی مطمئن )

در همین راستا یک کپی رایت می‌تواند با ایجاد حس اعتماد و با نوشتن متنی پر از جذابیت، افراد را به سمت خود دعوت کند:

( هر جا سخن از اعتماد است نام بانک ملی ایران می‌درخشد )

استفاده از جملات ترغیبی بر اساس استراتژی برند مربوط نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد:

( نیک کالا این نام نیک است که می‌ماند )

روش ساده ‌نویسی و قافیه سازی بر اساس روان ‌شناسی مخاطبان نیز، تاثیر زیادی بر روی آن‌ ها دارد:

( سن‌ ایچ و دیگر هیچ )

همچنین کپی رایتر می‌تواند با استفاده از ترغیب کردن مشتریان، جملاتی هیجان ‌انگیز را برای آن برند کند:

( تبرک بخر جایزه ببر )

شما در حال مطالعه مقاله قوانین کپی رایتینگ هستید

مثال ‌هایی از کپی ‌رایت در برند های خارجی

اگر شما به بازار موبایل تهران رفته باشید، حتماً تعداد کثیری از افراد را می‌بینید که به دنبال برند اپل می‌گردند و همچنان مایلند از جدیدترین محصولات این برند استفاده کنند. از طرفی طرفداران این برند از هر جهت آماده جانب ‌داری از این برند هستند. کمی هیجان ‌انگیز به نظر می‌آید. شرکت اپل تعداد کثیری هوادار در هر کشوری که خدمات این برند در آن‌ جا ارائه می‌شود، دارد.

شرکت اپل این‌ همه هوادارِ بسیار پروپاقرص را به‌ صورت مستقیم و رایگان به دست آورده است. در واقع این سرمایه ‌ای که شرکت اپل به غیر از کیفیت محصولات خود به دست آورده، به واسطه شعار متفاوت فکر کن  Think Different بوده است. این یک شعار کپی رایتر است که شرکت اپل را معروف کرده و هواداران زیادی برایش ساخته است.

مثال ‌هایی از کپی ‌رایت در برند های خارجی
مثال ‌هایی از کپی ‌رایت در برند های خارجی

در همین راستا شرکت نایک نیز علاوه بر کیفیتی که در محصولات خود ارائه می‌دهد، به قدرت کلمه و شعار  Just Do It حس ورزشکاران را بر می ‌انگیزد و باعث می‌شود که مخاطبین بیشتری را به کمپانی خود جذب کند.

به همین سبب استفاده بهینه و به‌ جا از کلمات برای متقاعد کردن مخاطبین درباره آگاهی‌ های لازم یک برند تجاری، یکی از مهم ترین و اساسی ‌ترین روش ‌های کار یک کپی رایتر است،که باید به آن بسیار اهمیت دهد.

همان طور که در نمونه ‌های بالا برایتان شرح دادیم خروجی یک کپی‌ رایتینگ، پیامی به یاد ماندنی است که به شکل نواورانه و متناسب با محصول مورد نظر ساخته می شود. چه چیزی گفتن و چگونه گفتن کارهای مهمی است که در روند کاری کپی رایتر بسیار حساس و ضروری است.

شما در حال مطالعه مقاله قوانین کپی رایتینگ هستید

مواردی که یک کپی رایتر می تواند تولید کند

مواردی که یک کپی رایتر می تواند تولید کند
مواردی که یک کپی رایتر می تواند تولید کند

متن  آگهی تبلیغات

یکی از ویژه ‌ترین و شناخته‌ ترین کارهای کپی‌ رایتر نوشتن متن‌ های تبلیغاتی برای یک کمپانی و یا شرکت است. عموماً مخاطبان به متن های تبلیغاتی توجه می نمایند و این متن ها، در تکمیل سایر محتواهای آن کمپین در تبلیغ محصول مورد نظر، به کار می رود.

متن  آگهی تبلیغات
متن  آگهی تبلیغات

ایده‌های تصویری

در بسیاری از مواقع اصولی‌ ترین اساس یک کمپین انتقال دادن مفاهیم به‌ صورت بصری به مخاطبین می باشد. کپی ‌رایت می‌تواند با خلاقیت خود کلمات را در قالب یک داستان تصویری برای مخاطبان به تصویر بکشد. یک کپی رایتر با انتخاب کردن تصاویری که مربوط به مفاهیم مورد نظر کارفرمای خود می‌باشد، می‌تواند در راستای جذب مخاطب این برند کمک به سزایی کرده باشد.

شما در حال مطالعه مقاله قوانین کپی رایتینگ هستید

اسلوگان

شعار تبلیغاتی کمپین است که بر اساس شکل‌گیری یک کمپین تبلیغاتی ایجاد می‌شود و دقیقاً یک کمپین برای تعریف و ارائه این شعار هدف‌گذاری می شود. شعار تبلیغاتی که از مهم ‌ترین اساس یک کمپین تبلیغاتی است و با مفهوم و مهارتی بالا طراحی می شود اسلوگان است. عنوان اصلی در هر کمپین و تبلیغ، زمان مشخصی دارد و بعد از تمام شدن زمان انقضای آن دیگر استفاده نمی‌شود.

معمولاً افرادی که کپی ‌رایت حرفه‌ای هستند، با نوشتن اسلوگان خوب شناسایی می شوند. در واقع قسمت اسلوگان یکی از اصلی ‌ترین قسمت هایی است که همه افراد در آن صاحب نظر هستند. تلاش و کوشش کپی ‌رایت ها در این قسمت بیشتر به چشم افراد می‌آید.

تگ لاین

تگ لاین یعنی شعار تبلیغاتی که برای هر برند ثابت است و همیشه در زیر لوگوی اصلی آن برند قرار می‌گیرد. از این جهت می‌تواند امتیاز برند را بالا ببرد و مشخصه لازمی برای آن برند باشد. مانند:

سان استار طعم خوش لحظه ها

امرسان : زیبا، جادار، مطمئن

سن ‌ایچ و دیگر هیچ

نام‌گذاری برای برند مورد نظر

نام‌ گذاری هر برندی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و می‌‌توان نام‌ گذاری آن را یکی از قسمت ‌های پول‌ساز و مهم عنوان کرد. برای انتخاب یک نام مناسبف کپی رایترها وقت و انرژی بسیاری می‌گذارند.

زیرا باید بارها و بارها نام منتخب خود را توضیح بدهند و علت انتخاب نام این برند را برای کارفرما شرح دهند. به همین دلیل انتخاب نام، ریسک بسیار بالایی برای یک برند است و باید بسیار با حوصله و دقت انجام شود. برای انتخابِ نامِ مناسب که مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد و بتواند با افراد ارتباط برقرار کند، سه نکتۀ مهم باید رعایت شود:

نام‌گذاری برای برند مورد نظر
نام‌گذاری برای برند مورد نظر

هویت برند: فرهنگی که یک برند از خود به نمایش می‌گذارد.

شخصیت برند: مدلی که یک برند خود را برای دیگران عرضه می‌کنند. مثل: رولکس: لوکس. سایپا:  ارزان. اپل: خلاق.

جایگاه برند: رده‌ای که آن برند در بازار برای خود دارد. مثلاً:  تویوتا بالاتر از هیوندای و پایین‌تر از مرسدس.

شما در حال مطالعه مقاله قوانین کپی رایتینگ هستید

محتوای وب ‌سایت

ممکن است با خود بگویید که محتوای وب سایت، وظیفه تولیدکنندگان محتوا است. بله درست است اما ممکن است یک سایت برای کارفرما به حدی اهمیت داشته باشد که ترجیح دهد برای ترغیب کردن کاربران خود و جذب کردن آن ‌ها از یک کپی رایتر استفاده کند تا بتواند از این جهت آن ‌ها را بیشتر به سمت سایت خود جذب کند.

کپی رایترها می‌توانند با استفاده از زیر عنوان ‌های با کیفیت و تیترهای مفید، کنجکاوی افراد را برانگیزانند. این مسئله بیشتر در سایت‌ هایی که مطالب انگیزشی و توسعه فردی دارند، رواج دارد. زیرا باید افراد با استفاده از عنوان‌هایی که وجود دارد ترغیب شوند تا بتوانند بر روی آن‌ ها کلیک کنند و ادامه مقاله را مطالعه کنند.

محتوای وب ‌سایت
محتوای وب ‌سایت

فلاور

بروشورهایی تک برگی هستند که استفاده از آن‌ ها معمولاً برای توزیع در نمایشگاه ها استفاده می شود. در این فلاورها استراتژی نوشتاری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. کپی رایتر باید توانایی این را داشته باشد که با تعداد کلمات کمتر، مخاطبین را در رده‌ های سنی مختلف جذب کرده و یا آن ‌ها را ترغیب به خرید آن محصول کند.

 بروشور

کسانی که کپی ‌رایت انجام می‌دهند باید بتوانند جهت ‌دهی ذهنی و اطلاعات بسیاری در مورد محصولات و یا خدماتی که قرار است ارائه دهند در قالب تعداد  کلمات کمی در دسترس عموم قرار دهند.

پست مستقیم

منظور از پست مستقیم همان نامه‌ هایی است که در گذشته به درب خانه‌ ها می آوردند. بله این نامه ‌ها هنوز هم طرفدارهای خود را دارند. هرچند که ممکن است تعداد مخاطبین آن کم و محدود باشد، اما افرادی هستند که نامه ها را جدی می‌گیرند.

کپی ‌رایتر در این نوع از محتوا باید بتواند مخاطبین را با متونی زیرکانه ترغیب به استفاده از مزایای آن محصول کند. محتوا و لحن نامه های پستی با ایمیل ‌های تبلیغاتی بسیار متفاوت است و نمی‌توان آن ‌ها را به ‌صورت ایمیل نوشت.

مردم‌ شناسی نقش بسیار مهمی برای ترغیب کردن افراد در پست مستقیم دارد و یک کپی رایتر حرفه‌ای باید به اندازه یک کارشناس ارشد جامعه ‌شناسیِ مردم بداند تا بتواند ذهن آن‌ها را درگیر مطالب خود کند.

شما در حال مطالعه مقاله قوانین کپی رایتینگ هستید

رپورتاژ آگهی

کپی رایتر باید بتواند مقالۀ تبلیغاتی را با لحنی غیر تبلیغاتی بنویسد و معمولاً به ‌صورت یک مقاله عادی و نه مقالۀ تبلیغاتی چاپ کند. نوشتن رپورتاژ یکی از مهم ‌ترین وظایف کپی رایترها است که به صورت ویژه‌ای می‌توانند از آن برای خود، درآمدزایی کنند.

معادل ‌سازی

ممکن است کلیپ و تبلیغات مشهور و یا غیر مشهوری باشد که یکی از کارفرماها آن را بسیار پسندیده باشد. کپی ‌رایت باید بتواند تبلیغ کارفرمای مورد نظر خود را مثل تبلیغ کلیپی که دوست دارد، معادل‌ سازی کند.

معادل ‌سازی در بین مدیران بانک‌ها و شرکت‌های بیمه‌ای طرفداران بسیاری دارد. بسیاری از کارفرماها هستند که همیشه نیاز به دیده شدن در جهت‌ های مختلفی دارند و از لحاظ هزینه و مبالغ مشکلی ندارند و دوست دارند برای تبلیغات محصولات موردنظر خود، همیشه و از جهت‌های مختلف تبلیغ کنند. یک کپی رایتر موفق و حرفه ای  کسی است که بدون حذف اهداف بازاریابی تیزر و پیام تبلیغاتی معادل سازی را انجام می دهد.

آرم آگهی زیرنویس تلویزیونی کلیپ‌های ویدئویی

سه بخش مهم برای آگهی در تلویزیون وجود دارد که شامل:

آرم آگهی: لوگوی آگهی، متنی است که به ‌صورت خیلی خاص در 5 ثانیه اول تبلیغات دیده می‌شود که لازم است به‌ صورت خیلی خاص طراحی شده باشد و کلمات درستی در آن استفاده شود.

زیرنویس تلویزیونی: متنی است که در زیر آگهی مورد نظر پخش می‌شود و معمولاً در طول توضیح یک ‌بار اتفاق می‌افتد و زمان آن نباید بیشتر از 15 ثانیه باشد.

تیزر نویسی: بخش مهمی که برای هر کپی رایتر اهمیت به سزایی دارد، نوشتن، چیزی است که به یک محتوای تصویری تبدیل می‌شود و ممکن است میلیون ‌ها نفر آن را مشاهده کنند.

قوانین کپی رایتینگ چیست ؟

یکی از موفق ترین و آسان ‌ترین راه‌ هایی که همه کپی رایترها باید بتوانند به واسطه آن موفق باشند، الگوبرداری و استفاده از روش ‌های افراد موفقی در زمینه کپی رایتی مشغول فعالیت هستند. این افراد در رابطه با موفقیت ‌های خود، فرمول ‌ها و نکات بسیاری را گفته ‌اند که قصد داریم برای شما قوانین آن ‌ها را شرح دهیم.

قوانین کپی رایتینگ چیست ؟
قوانین کپی رایتینگ چیست ؟

جستجوگر خوبی در کپی‌ رایتینگ باشید

قطعاً برای موفق بودن در کپی رایتینگ باید محقق بسیار خوبی باشید. همه کپی رایتر های موفقی که از این راه توانستند معروف شوند درباره این موضوع اتفاق نظر دارند. پدر تبلیغ نویسی David Ogilvy می گوید: سعی کنید تا جایی که می توانید ذهن و مغزتان را پر از اطلاعات به درد بخور کنید.

جستجو کردن هنگامی به درد شما می‌خورد که حس می‌کنید مغز شما قفل شده است و نمی‌توانید ایده‌ های جدیدی را به آن راه بدهید. برای همین با استفاده از جستجو کردن ذهن شما دوباره راه ‌اندازی می‌شود. هر چقدر اطلاعات بیشتری جمع ‌آوری کنید، قطعاً بهتر می توانید نتیجه دلخواهی در کپی رایتینگ بگیرید.

جستجوگر خوبی در کپی‌ رایتینگ باشید
جستجوگر خوبی در کپی‌ رایتینگ باشید

جذاب تر کردن کپی رایتینگ

شما حتماً باید بتوانید به متن و محتوای خود چاشنی جذابیت را اضافه کنید. از این طریق می‌توانید جملات بعدی را بهتر و بهتر بنویسید. لازم به ذکر است که شما نمی‌توانید افراد را مجبور به خریدن کنید، بلکه می‌توانید با جذابیت‌ های بسیاری که در کپی رایتینگ استفاده می‌کنید، آن‌ ها را علاقه‌مند به خرید کردن کنید.

شما در حال مطالعه مقاله قوانین کپی رایتینگ هستید

شخصیت منحصر به ‌فرد برندتان در کپی رایتینگ

مطمئناً هر کپی رایتر برای برندی تجاری که قرار است محتوای تبلیغاتی تولید کند، یک سبک خاص دارد. به همین دلایل نباید اجازه دهد که محتوای آن ‌ها کپی و تکراری باشد. باید یک شیوه و راه و روش خاص برای خودتان داشته باشید تا بتوانید تولید محتوای با کیفیتی انجام دهید.

مثلاً ممکن است کمی لحن طنز در محتوای خود داشته باشید. شما باید تلاش کنید، وقتی که می‌خواهید سبک منحصر به‌ فرد خود را بسازید، به جدا از سلیقه شخصی خود، به سلیقه مخاطبان خود نیز احترام بذارید و با توجه به برند مورد نظرتان لحن و سبک مناسبی انتخاب کنید.

شخصیت منحصر به ‌فرد برندتان در کپی رایتینگ
شخصیت منحصر به ‌فرد برندتان در کپی رایتینگ

عنوان‌ های پرقدرت و خاص در کپی رایتینگ

طبق آمار به دست آمده افرادی که فقط عنوان مقالات را مطالعه می‌کنند 5 برابر افرادی هستند که تمامی متن مقالات را می‌خواند. به همین دلیل شما اگر بتوانید یک عنوان با کیفیت و تیتر خاصی که بتواند مخاطبان را تحت تأثیر خود قرار دهد، بنویسید نتیجه مطلوب ‌تری خواهید گرفت.

برای این ‌که بتوانید عنوان با کیفیت تولید کنید اول محتوای اصلی و بدنه اصلی متون را بنویسید، بعد از بین آن ‌ها کلمات خارق‌ العاده و قوی را بیرون بکشید. شما باید بتوانید حتماً یک مزیت را در تیتر جای دهید. در لابه‌لای متن، هوشمندانه ‌ترین عنوان را از بین چندین عنوان انتخاب کنید.

عنوان‌ های پرقدرت و خاص در کپی رایتینگ
عنوان‌ های پرقدرت و خاص در کپی رایتینگ

قابل هضم نوشتن در کپی رایتینگ

بارها و بارها تکرار کرده ‌ایم که در کپی‌ رایت نیاز نیست که با کلمات پیچیده، مطالب را ادا کنید و ذهن مخاطبان را درگیر کنید. می‌توانید با کلمات قابل هضم و ساده تمامی مطلب خود را به مخاطبین بفهمانید.

در واقع قدرت کپی رایتینگ، ساده ‌نویسی است و نه پیچیدگی آن. هر چه مطالب ساده ‌تر باشد مخاطب با آن ارتباط بهتری برقرار می‌کند. اگر شما یک کپی رایتر حرفه‌ای هستید باید بتوانید ساده‌نویسی کنید.

جوری که مخاطب با یک بار مرور کردن آن، محتوای اصلی ذهن شما را دریابد. شما باید طوری فکر کنید که مخاطبینی که قصد نوشتن برای آن ها را دارید هیچ ‌گونه اطلاعاتی از موضوع مورد نظر شما ندارند و پایین ‌ترین سطح هوش را دارند و بسیار کم ‌حوصله هستند. پس باید تلاش کنید به ساده‌ ترین روش و راحت ‌ترین راه مفهوم خود را به او برسانید.

قابل هضم نوشتن در کپی رایتینگ
قابل هضم نوشتن در کپی رایتینگ

شناخت نیاز مخاطبین در کپی رایتینگ

کپی رایتر مشهور Gary Halbert در مورد معروف شدن یک رستوران می‌گوید: یک رستوران به خاطر غذای عالی، قیمت پایین یا فضای لوکسی که دارد، معروف نمی‌شود. بلکه ممکن است فقط به این دلیل دارای مخاطبین و مشتریان زیادی باشد که سر راه مسافرین قرار گرفته است و افراد زیادی هر روز از کنار آن عبور می‌کند. به همین سبب یکی از مهم‌ ترین عللی که در کپی ‌رایت تاثیرگذار است، شناخت نیاز مخاطبین و تامین کردن آن در سریع ‌ترین زمان ممکن است.

شناخت نیاز مخاطبین در کپی رایتینگ
شناخت نیاز مخاطبین در کپی رایتینگ

یک کلکسیونر ایده باشید 

یکی دیگر از ویژه ‌ترین وظایفی که بر روی دوش یک کپی رایتر است این است که یک کلکسیون بسیار جامع از ایمیل ها، آگهی‌ های تبلیغاتی، محتواهای جذاب و هر چیزی که به‌‌ عنوان یک ایده خاص به ذهن می‌آید، جمع‌آوری کرده باشد. این کلکسیون در هنگامی که ذهن شما از تمامی چیزها خالی شده است و ایده جذابی ندارید، می‌توانند کمک حال شما باشند.

عوامل حواس ‌پرتی را از خود دور کنید 

همه کپی رایترها نیاز دارند هنگامی‌که نیاز به ایده نابی دارند تا مطلبی تهیه کنند در محیطی آرام باشند که دچار حواس‌ پرتی نشوند. مثلاً یک دفعه در شبکه ‌های مجازی حاضر نشوند یا به یاد این‌که باید ایمیلی ارسال می‌کردند، نیفتند. ممکن است تمام این عوامل بر روی ذهن شما تاثیرگذار باشد و اجازه خلق ایده ‌های نو و جذاب را از شما بگیرد. پس حتی ‌الامکان باید بتوانید از عواملی که باعث حواس ‌پرتی شما می‌شود، اجتناب کنید.

همیشه مختصر و مفید بنویسید

یک نوشتۀ تاثیرگذار باید کوتاه باشد ولی اثرگذاری آن به حدی برای مخاطب زیاد باشد که تا مدت‌ ها نتواند آن جمله را از ذهن خود خارج کند. بنابراین یک کپی رایتر حرفه ‌ای بعد از نوشتن مطالب خود باید بتواند کلمات و عبارات اضافی را حذف کند و مواظب باشد که با حذف آن‌ ها، مفهوم خود را رسانده باشد و در اصل ماجرا خدشه‌ ای وارد نشود.

همیشه مختصر و مفید بنویسید
همیشه مختصر و مفید بنویسید

استفاده از تصاویر در کپی رایتینگ

تصویر به کاربران کمک به سزایی می‌کند و آن ‌ها می‌توانند از این روش در محدوده زمانی کمتری محتوا و مطالب را درک کنند. عکس ‌ها به جذاب شدن مطالب بسیار کمک می‌کند. یک کپی رایتر حرفه ‌ای باید همیشه قبل از نوشتن محتوا، فیلمی در ذهن خود کارگردانی کند و به همان روند پیش برود.

استفاده از تصاویر در کپی رایتینگ
استفاده از تصاویر در کپی رایتینگ

قانون سه بار در کپی رایتینگ

کپی رایترهای مشهور دنیا که در کار خود بسیار حرفه ‌ای هستند، همیشه می‌گویند که باید قانون «سه بار» را در کپی‌ رایت رعایت کنید و اگر نکته ‌ای به نظر شما بسیار مهم و خاص می آید و می‌خواهید که مخاطب توجه ویژه ‌ای به آن داشته باشد، باید حداقل سه بار آن را تکرار کنید تا بتواند در ذهن مخاطب نقش ببندد.

در راستای همین موضوع باید گفت بسیاری از بازاریابان ایمیلی اعتقاد دارند که باید در هر تبلیغ 3 لینک تبلیغاتی جای بدهند.

قانون سه بار در کپی رایتینگ
قانون سه بار در کپی رایتینگ

فرمول خاص برای محتوا گذاری کپی رایتینگ

برای استفاده از کپی ‌رایت باید حتماً قانون و قواعد خاصی در چارچوب منطقی خود داشته باشید. مثلاً در قوانین فروش، فرمول‌ های مختلفی است که هر فروشنده‌ ای که چیزی برای فروش داشته باشد، قطعاً اگر بتواند از این فرم به درستی استفاده کند، موفق ‌تر خواهد بود. همچنین در کپی ‌رایتینگ افراد حرفه ‌ای چهارچوب ها و قوانین خاصی وجود دارد که می‌توانید با جستجو در اینترنت به آن ‌ها برسید و از آن‌ ها استفاده کنید.

 

چند موضوع اساسی که یک کپی رایتر باید آن‌ ها را رعایت کند 

کپی رایترها باید بتوانند مخاطبان را به مشتری تبدیل کند. شاید در عمل کار آن‌ها فقط تیتر و شعار تبلیغاتی و متن باشند، اما وقتی به عمق ماجرا می‌رویم می‌بینیم که در اصل حرفۀ آن‌ ها مخاطب ‌شناسی علمی است و از طریق روان ‌شناسی مخاطب، سعی دارند که افراد را ترغیب به خریدن محصول کنند و در واقع هدفشان بازاریابی است.

در ادامه چند دغدغه مهم از سوی مخاطبان برندها می‌پردازیم و آن ‌ها را برای شما شرح می‌دهیم.

چند موضوع اساسی که یک کپی رایتر باید آن‌ ها را رعایت کند 
چند موضوع اساسی که یک کپی رایتر باید آن‌ ها را رعایت کند

این برند را نمی‌ شناسم پس خرید نمی‌ کنم 

مشکل اصلی این است که اطلاع ‌رسانی کافی در رابطه با برند مورد نظر انجام نشده است. یک کپی رایتر باید بتواند جنبه ‌های آشنایی برای مشتریان را فراهم کند و آن ‌ها را به‌صورت برجسته‌ای در اختیار مخاطبان قرار دهد تا مخاطبان با دید بازتری بتوانند از برند مورد نظر شناخت نسبی پیدا کنند.

این محصول خیلی گران می باشد 

در رابطه با این موضوع مشکل اینجاست که برند مورد نظر نتوانسته مزایا و اهداف خود را با استراتژی‌ های قیمت ‌گذاری تناسب دهد و اوضاع اقتصادی و تورم به گونه ای می باشد که مخاطبین در سبد کالای خود حذف موارد غیرضروری را انتخاب می‌کند. یک کپی رایتر باید بتواند با تأکید و برجسته سازی اهمیت محصول مورد نظر و خدمات ارائه ‌شده آن، از مخاطب مشتری بسازد.

 

تنوع محصولات زیاد است و مخاطب قدرت تصمیم‌ گیری خرید ندارد 

در رابطه با این نکته مشکل اینجاست که بازار، شامل بسیاری از محصولات و برند های مشابه است و یا پیشنهادات محصولات و برندها چندان چشمگیر نیست که مخاطب بتواند با آن ها ارتباط برقرار کند. یک کپی رایتر با استفاده از تمرکز بر برند باید بتواند احساسات مخاطب را درگیر کند. در واقع باید رابطه‌ای حسی با مخاطبین برقرار کند.

تنوع محصولات زیاد است و مخاطب قدرت تصمیم‌ گیری خرید ندارد 
تنوع محصولات زیاد است و مخاطب قدرت تصمیم‌ گیری خرید ندارد

فعلاً به این محصول احتیاجی ندارم 

مشخصات این محصول و مزایای آن نتوانسته حس ترغیب را در مشتری ایجاد کند تا مشتری بتواند  فوراً آن را خرید کند. در واقع نتوانسته نظر مخاطبین را جلب کند. یک کپی رایتر می‌تواند با معرفی آن و تأکید روی مزایا و کارایی آن محصول، در ذهن مخاطب حس خرید فوری ایجاد کند. استفاده از واژه‌ هایی مناسب و صحبت کردن به زبان ساده درباره مزایای این محصولات می تواند اهمیت این محصول را برای مخاطبین خود بالا ببرد.

جمع‌ بندی مطالب

در این مقاله سعی کردیم، برای شما در رابطه با مفهوم کپی رایتر و قوانین مختلفی که در این حیطه وجود دارد، صحبت کنیم. تعداد بسیاری از کپی رایترهای حرفه ‌ای ایده‌ های بسیار جذابی را  به افرادی که قصد دارند کپی رایتر بشوند را مطرح کردند

جمع‌ بندی مطالب
جمع‌ بندی مطالب

که سعی کردیم این مطالب را برایتان بیاورین تا بتوانید درک بهتری از این موضوع داشته باشید. ممکن است اکثر افراد، مفهوم درست کپی رایتر را ندانند و کپی رایت را با تولید محتوا اشتباه بگیرند، از جهتی دیگر برخی افراد نمی‌دانند اهداف اصلی یک کپی‌ رایتینگ چه می باشد که با مطالب بالا سعی در روشن شدن بیشتر این موضوعات داشتیم. امیدواریم که توانسته باشیم با استفاده از این مقاله شما را با این شغل آشنا کرده باشیم

مشاوره سئو و تولید محتوا 09120647344

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

امتیاز مقاله:
4.5/5

قیمت های ما به حدی بهینه است که بسیاری از وب سایت و شرکت های همکار تولید محتوای خود را به ما می سپارند.

جهت سفارش تولید محتوا و مشاوره رایگان در مورد استراتژی محتوا با ما در تماس باشید. 

نتیجه صد درصد تضمین شده است 

 

با یک کلیک تماس بگیرید