فرق منتور و کوچ

فرق منتور و کوچ

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

فرق منتور و کوچ موضوعی است که امروز می خواهیم با آن همراه شما عزیزان باشیم.

اصطلاحات کوچ و منتور با شروع استارت آپ ها بیشتر استفاده شد و امروزه نیز در زمینه کسب و کار نیز از این کلمات استفاده بسیاری می شود و معمولا به جای یکدیگر استفاده می شوند.

به دلیل اینکه خیلی از افراد فرق این دو کلمه را با یکدیگر نمی دانند، در بعضی از سازمان ها از فرد منتور انتظار دارند مسئولیت های کوچینگ را نیز بر عهده بگیرد، اما این دو کلمه یعنی منتور و کوچ با یکدیگر تفاوت های بسیار زیادی دارند که در ادامه تفاوت های این دو کلمه را به شما عزیزان خواهیم گفت تا مطلع شوید که هر یک از این دو مسئولیت، چه دستاورد هایی برای کسب و کارتان به ارمغان می آورد.

فرق منتور و کوچ
فرق منتور و کوچ

سوالاتی که در این مقاله به آن ها پاسخ خواهیم داد و شاید برای شما نیز سوال باشد، به شرح ذیل هستند:

منتور کیست؟

وظایف یک منتور شامل چه مواردی می شود؟

منتورینگ چیست؟

منتورینگ دارای چه ویژگی هایی می باشد؟

مزایای منتورینگ شامل چه مواردی می شود؟

یک منتور خوب شامل چه ویژگی هایی است؟

کوچ کیست؟

وظایف یک کوچ شامل چه مواردی می شود؟

کوچینگ چیست؟

فرق بین منتور و کوچ در چیست؟

چه موقع از کوچینگ استفاده می شود؟

چه موقع از منتورینگ استفاده می شود؟

معلم کیست؟

مربی کیست؟

چه نکاتی در منتورینگ و کوچینگ مهم است؟

آیا در هر مقطع زمانی فقط باید یک منتور یا کوچ داشت؟

آیا کوچینگ و منتورینگ شغل است؟

من به منتور نیاز دارم یا کوچ؟

چقدر هزینه برای منتور یا کوچ لازم است؟

چهار افسانه مهم که به شما در درک بهتر منتورینگ کمک می کند شامل چه مواردی می شود؟

آیا شما نیز به منتور نیاز دارید؟

چرا استارت آپ ها نیز نیاز به کوچینگ دارند؟

منظور از کوچینگ چیست؟

نقش کوچ در استارت آپ شما چیست؟

تفاوت منتورینگ، مشاوره و کوچینگ در چیست؟

چرا برخی از استارت آپ های جدید از کوچینگ استفاده نمی کنند؟

 

  • منتور کیست؟

منتور به شخصی گفته می شود که دانش، تخصص و مشاوره خود را به اشخاصی که تجربه کمتری دارند ارائه می دهد. منتور با استفاده از تجربه و مهارت های خود سعی می کند که کارمندانش را به مسیر درستی هدایت کند.

یک فرد منتور به کارمندان تازه کار خود کمک می کند تا آن ها بتوانند اعتماد به نفس کافی به دست بیاورند، مهارت های فردی خود را افزایش دهند  و فرصت های رشد حرفه ای را یافت کنند. این کمک ها که در بالا گفته شد بر اساس تجربه ها و آموخته های شخصی منتور است که باعث جلب اطمینان کارمندانش می شود.

به عبارت دیگر منتور شخصی است که خود صاحب مهارتی است و مهارتی که خود در اوج آن است را به شاگردش انتقال می دهد.

منتور کیست؟
منتور کیست؟
  • وظایف یک منتور شامل چه مواردی می شود؟

یک منتور کسب و کار با توجه به دانش، رشد حرفه ای و توسعه مهارت های بین فردی و متقابل کارمندانش از آن ها حمایت و پشتیبانی می کند و به ویژه او کمک می کند تا کارمندانش، گزینه ها و انتخاب های حرفه ای خود را کشف کنند، اهداف توسعه را تعیین کنند، ارتباطات جدید ایجاد کنند و منابع را به خوبی شناسایی کنند. در این روش فرد منتور به عنوان الگو و مشاوری حرفه ای برای کارمندانش عمل می کند.

وظایف یک منتور شامل چه مواردی می شود؟
وظایف یک منتور شامل چه مواردی می شود؟

نقش یک منتور بر اساس نیاز های متغیر کارمندانش در طول زمان تکامل می یابد. در بیشتر موارد رفتار منتورینگ با کارمندانش غیر رسمی است در حالی که نباید این چنین باشد هر از چند گاهی می تواند رسمی تر باشد.

در روابط منتورینگ رسمی، منتورها روش های از پیش تعیین شده و ساختار یافته ای را برای تعیین و تنظیم انتظارات واقع بینانه، به دست آوردن و افزایش منافع متقابل و ارتقای کیفیت کارمندانشان دنبال می کنند.

منتور خوب فردی است که همیشه تمایل دارد مهارت ها و دانش های خود را با کارمندان جوانش به اشتراک بگذارد و از آنجایی که منتورها هم مانند کارمندان تازه کار با همین چالش ها مواجه شده اند، می توانند با همدلی بیشتر با نیازهای کارمندان برخورد کنند. منتورها برای الهام بخشی و ایجاد اطمینان و اعتماد در عملکرد خود، نگرش مثبت و تمایل به مقابله با مشکلات را دارند.

ویژگی هایی که در بالا گفته شد باعث می شود که منتورها با کارمندان جوان در مورد دغدغه های حرفه ای تر راحت تر صحبت کنند. از دیدگاه کسب و کار، منتورها به کارمندان کمک می کنند تا اعتماد به نفس خود را بالا ببرند، مهارت های خود را توسعه دهند و اعتبار خود را افزایش دهند و کارمندانی که دارای اعتماد به نفس بالا و رضایتمندی هستند، می توانند سازمان را به جلو هدایت کنند.  به همین دلیل است که کسب و کار های امروزه تمرکز خود را بر شناسایی برنامه های منتورینگ صحیح و راهبردی قرار داده اند.

کارهایی که منتور انجام می دهد با توجه به نیاز افراد متفاوت است، اما به طور کلی وظایف منتور شامل موارد زیر می شود:

  • گوش می دهد.
  • فرد را به چالش می کشد تا از حوزه ی امن خودش بیرون بیاید.
  • دانش و تجربیات زندگی خود را با کارمندان به اشتراک می گذارد.
  • یک محیط یادگیری ایمن برای ریسک کردن ایجاد می کند.
  • صادق و انتقاد پذیر است.
  • با علاقه به سوالات و نگرانی های فرد پاسخ می دهد.
  • برای رشد فرهنگ سازمانی تلاش می کند.
  • منابع را شناسایی می کند.
  • به رشد مهارت های مدیریت و رهبری کمک می کند.
  • نکته های کلیدی برای مصاحبه تعیین می نماید.
  • ممکن است فرد را به اشخاص کار بلد دیگری ارجاع دهد.
  • و موارد بسیاری دیگر…
کارهایی که منتور انجام می دهد با توجه به نیاز افراد متفاوت است، اما به طور کلی وظایف منتور شامل موارد زیر می شود:
کارهایی که منتور انجام می دهد با توجه به نیاز افراد متفاوت است، اما به طور کلی وظایف منتور شامل موارد زیر می شود:
  • منتورینگ چیست؟

منتورینگ یک رابطه ی حرفه است که طی آن یک فرد با تجربه و آگاه که به آن منتور می گویند به فرد دیگری کمک می کند تا مهارت ها و دانشش را در زمینه ی حرفه ای مشخصی ارتقاء دهد.

منتورینگ چیست؟

شما در حال مطالعه مقاله فرق منتور و کوچ هستید

  • منتورینگ دارای چه ویژگی هایی می باشد؟

توصیه، دانش و منابعی که فرد منتور با کارمندان در میان می گذارد بستگی به اهداف رابطه ی منتورینگ دارد. فرد منتور ممکن است اطلاعاتی را راجع به مسیر شغلی خود به فرد ارائه دهد و یا اینکه بیشتر به دنبال پشتیبانی کردن احساسی، دادن انگیزه و بازی کردن نقش یک الگو باشد.

منتورینگ دارای چه ویژگی هایی می باشد؟
منتورینگ دارای چه ویژگی هایی می باشد؟

نقش منتور با توجه به نیاز کارمندان تغییر می کند، بعضی از رابطه های منتورینگ بر اساس برنامه های از پیش تعریف شده و منظم بنا شده است که انتظارات و دستورالعمل های مشخصی دارد، اما گاهی اوقات نیز حالتی غیر رسمی دارد.

مفهوم منتورینگ ساده است، اما اجرای موفقیت آمیز منتورینگ خیر.

برخی از ویژگی های منتورینگ در قسمت زیر نوشته شده است. توانایی و تمایل به

  • گوش دادن به آنچه گفته می شود و نحوه ی گفتن آن
  • ایجاد کردن اعتماد واحترام دو جانبه
  • ارزش قائل شدن برای فرد
  • رازداری
  • کمک کردن به فرد به طوری که خودش مسیر را پیدا کند، نه اینکه مسیر به او نشان داده شود.
  • و موارد دیگر…. از مهم ترین ویژگی های یک منتور خوب هستند.

 

  • مزایای منتورینگ شامل چه مواردی می شود؟

برخی از مهمترین مزایای منتورینگ در قسمت پایین برای شما عزیزان نوشته شده است که هر یک از آن ها را نیز توضیح خواهیم داد.

مزایای منتورینگ شامل چه مواردی می شود؟
  • موقعیت شغلی:

سازمان ها و شرکت هایی که برای افراد تازه وارد در همان اوایل برنامه های منتورینگ  قرار می دهند، می توانند اطمینان داشته باشند که افراد جدید در کوتاه ترین زمان ممکن با ارزش های شرکت و سازمان آشنا می شوند و می توانند در همان راستا گام بردارند.

به عبارتی دیگر اگر به شکل غیر رسمی به مقوله منتورینگ نگاه کنیم، بدین صورت که اگر یک فریلنسر هستیم و برای ارتقاء دانش خود در زمینه خاصی شخصا اقدام به کمک گرفتن از یک منتور کنیم می توانیم این تضمین را داشته باشیم که از افراد حرفه ای عقب نمی مانیم و میفهمیم که روال انجام کارها در شرکت ها به چه صورت است.

شما در حال مطالعه مقاله فرق منتور و کوچ هستید

  • یادگیری بیشتر هم برای منتور هم برای منتی:

آیا یادگیری در منتورینگ یک طرفه است؟ باید بگوییم که خیر، زیرا که اساساً منتورینگ یک جاده دو طرفه است که در آن فرد منتی اطلاعات بیشتری کسب می کند، اما فرد منتور نیز دائماً در حال مواجه شدن با چالش های جدید، موقعی های جدید و آدم های گوناگون است. این مسائلی که در بالا گفته شد باعث می شود که فرد منتور نیز در طول منتورینگ اطلاعاتی به دست آورد.

  • به شبکه دوستان منتور دست پیدا می کنیم:

امروزه دنیای کسب ‌وکار، فضای منتورکینگ و ارتباطات است و این ارتباطات سالم هرچه بیشتر و مستحکم‌تر باشند، تضمین موفقیت ما در ادامه راه بیشتر خواهد شد.

به شبکه دوستان منتور دست پیدا می کنیم:
به شبکه دوستان منتور دست پیدا می کنیم:
  • دست یابی به فرصت های طلایی بیشتر:

یکی از مهمترین مزایا های منتورینگ این است که فرد منتور می تواند فرصت های شغلی بسیار زیادی برای فرد منتی ایجاد کند. برای مثال فرض کنیم یک دولوپر مبتدی هستیم که از یک دولوپر ارشد به عنوان منتور خود بهره می‌ بریم. حال  سوال اینجا است که به نظر شما اگر فرد با استعدادی باشیم و منتورمان هم از عملکرد ما راضی باشد، چه ‌مقدار احتمال دارد وی ما را به کارفرمایانی که می‌شناسد معرفی نماید؟

 

  • یک منتور خوب شامل چه ویژگی هایی است؟

زمانی که می خواهیم یک منتور خوب انتخاب کنیم با در نظر گرفتن نکاتی که در ارتباط با وظایف کلیدی منتور بودند، می توانیم بخش قابل توجهی از فرآیند انتخاب را طی کنیم، اما در عین حال باید یکسری ویژگی ها و خصیصه های دیگری را نیز باید مد نظر بگیریم تا در نهایت بتوانیم به نتیجه دلخواه خود برسیم. این ویژگی ها و خصیصه ها شامل موارد زیر می شوند:

ک منتور خوب شامل چه ویژگی هایی است؟
ک منتور خوب شامل چه ویژگی هایی است؟
  • منتورکینگ قوی:

معمولا منتورهای حرفه ای صرفاً با استفاده از مهارت های خود نمی توانند موفقیت شاگردانشان را تضمین کنند، بلکه ارتباطات تجاری منتورها با سایر فعالان در صنعت مد نظر و دوستانشان هستند که می توانند توسط آن ها موفقیت منتی های خود را تضمین کنند.

  • اهل شعار دادن نبودن:

در انتخاب منتور باید دقت کنیم فردی که انتخاب می کنیم، صرفاً اهل شعار دادن نباشد بلکه مسئولیتی را که به زبان می آورد را قبول کرده و همواره پای تصمیمی که می گیرد بایستد.

شما در حال مطالعه مقاله فرق منتور و کوچ هستید

  • داشتن دید عمیق نسبت به بازار:

وقتی که قرار است در حوزه استارت آپ یک منتور برای خود انتخاب کنیم، مسلماً منتوری که چند سال است در این سیستم فعالیت دارد از اثر بخشی بسیار بیشتری نسبت به شخصی که چند کتاب در مورد استارت آپ خوانده است برخوردار است.

علاوه بر این موارد او باید نسبت به حوزه ای که ما به عنوان منتی قرار است از تجربیات او استفاده کنیم، یک دید عمیق داشته باشد در غیر اینصورت می تواند موفقیت های آتی ما را تحت الشعاع قرار دهد.

به عنوان مثال اگر قرار باشد ما یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنیم مسلماً فردی که تجربه مفید در حوزه های استارت آپ، طراحی وب اپلیکیشن، سئو و مباحثی از این دسته را دارد، می تواند راهنمایی های خوبی به ما عرضه کند، اما از آن جا که او دید عمیقی نسبت به مقوله فروشگاه آنلاین ندارد، شاید آن طور که باید نتواند نقش یک منتور حرفه ای را برای ما بازی کند.

  • ایفای نقش یک رل مادل یا همان الگو:

منتور خوب شخصی است که رفتار و نگاهش به کسب و کار به گونه ای باشد که منتی آرزو کند روزی شبیه او شود. به عبارت دیگر فرد منتور باید نقش یک الگو را برای منتی بازی کند.

  • و موارد دیگر…

 

  • کوچ کیست؟

کوچ بر مهارت های خاص و اهداف توسعه یافته تمرکز دارد. او این کار را با تجزیه این مهارت‌ها و اهداف به وظایف و کارهای مشخص، در یک دوره زمانی مشخص انجام می‌دهد که در نتیجه با انجام این کار و برای روشن ساختن چشم‌ انداز پیشرفت کسب ‌و‌ کار، به رشد آن کمک می‌کند.

شناسایی و اولویت بندی اهداف برای بیشتر کسب و کارها بسیار امر حیاتی است. کوچ با کمک به کسب و کار ها برای اولویت بندی هدف هایشان بر اساس اهمیت آن ها با این مسائل مقابله می کند. کوچ ها به دنبال یک روش منظم و رسمی تر برای حل مسائل و مدیریت جنبه های خاص کسب و کار هستند.

کوچ کیست؟
کوچ کیست؟
  • وظایف یک کوچ شامل چه مواردی می شود؟

یک کوچ خوب بر تعیین هدف، اولویت بندی آن ها و انتخاب راه دست برای رسیدن به آن ها تمرکز می کند. به این ترتیب کوچ کمک می کند تا کسب و کارها بیشتر پاسخگو، هدف محور و رقابتی باشند.

او همچنین جنبه‌های مختلفی از یک کسب ‌و‌کار موفق و در حال اجرا؛ ازجمله اهداف فروش، استراتژی‌های بازاریابی، مهارت‌های ارتباطی، ایجاد و ساخت تیم، رهبری و… را پوشش می‌دهد. کوچ‌ها کسب ‌و‌کارها را به‌گونه‌ای فراگیر ارزیابی می‌کنند

و با این کار به تنظیم طرح، تعیین اهداف و شناسایی مراحل مورد نیاز برای رسیدن به نتایج موردنظر می‌پردازند. یک کوچ کسب ‌‌وکار وضع موجود را به چالش می‌کشد و کسب ‌و‌کارها را وادار می‌کند تا نگاه دقیق‌تری به رویکردها، روش‌ها و تصمیمات خود داشته باشند.

به این ترتیب چشم‌انداز تازه‌ای برای استراتژی‌ها و اهداف کسب ‌و ‌کار ترسیم می‌کنند و در ازای مطرح کردن سوالات ساده‌ای در زمینه چگونگی اجرا و روند کارها، سازمان را به اتخاذ استراتژی‌های مناسب رشدشان هدایت می‌کنند.

یک کوچ با هدایت کسب ‌و‌کارها در مسیر صحیح، در جهت حصول موفقیت آن کمک می‌کند. اغلب کسب ‌و‌کارها دچار فقدان چشم‌انداز اهداف مورد انتظار هستند و در طی کردن مراحلی که آنها را به موفقیت می‌رساند دچار خطا می‌شوند، اما یک کوچ شفافیت لازم برای دستیابی به این چشم‌ انداز را فراهم می‌کند. آنها ایده‌های موجود را مورد تردید و پرسش قرار می‌دهند و کسب ‌و ‌کار را به مسیر اصلی برمی‌گردانند.

وظایف یک کوچ شامل چه مواردی می شود؟
وظایف یک کوچ شامل چه مواردی می شود؟
  • کوچینگ چیست؟

کوچینگ یا مربی گری در سازمان‌ها به فرآیندی تعاملی گفته می شود که در آن کوچ یا مربی با مدیر یا کارمند همراه می‌شود تا بر روی بهبود عملکرد مدیر یا کارمند  و دستیابی به اهداف او کار کنند.

شما در حال مطالعه مقاله فرق منتور و کوچ هستید

  • فرق بین منتور و کوچ در چیست؟

تفاوت اول در این است که منتورینگ نیاز به دانش و تجربه دارد، اما کوچینگ نیاز به دانش خاصی ندارد.

فرق دوم بین منتور و کوچ در این است که منتورینگ یک رابطه بلند مدت و بر اساس اعتماد و احترام متقابل است، اما کوچینگ یک رابطه کوتاه مدت است.

تفاوت سوم این دو کلمه در این است که منتورینگ عملکرد توسعه ای دارد، اما کوچینگ عملکرد اجرایی دارد.

تفاوت چهارم این دو در این است که منتورینگ نیاز به طراحی دارد، اما کوچینگ نیاز به طراحی ندارد..

تفاوت پنجم این دو در این است که  منتورینگ بر ایجاد یک ارتباط غیر رسمی بین منتور و کارمند تازه‌کار متمرکز است، در حالی که کوچینگ یک رویکرد ساختار ‌یافته‌تر و رسمی را دنبال می‌کند.

تفاوت ششم این دو مقوله در این است که اولویت منتور، کمک به توسعه مهارت‌های کارمند در فعالیت‌های فعلی و عملکردهای آینده آن است، اما اولویت کوچ بهبود عملکرد و کارایی فعلی و تاثیرگذاری در عملکردهای زمان حال است.

تفاوت هفتم این است که در تمام دنیا کوچینگ ها به عنوان یک شغل پذیرفته می شوند، اما منتورینگ ها به دو صورت رسمی و غیر رسمی هستند.

فرق بین منتور و کوچ در چیست؟
فرق بین منتور و کوچ در چیست؟
  • چه موقع از کوچینگ استفاده می شود؟

زمانی که یک شرکت می خواهد آمادگی کارکنان خود را در زمینه خاص توسعه دهد.

زمانی که یک شرکت یا سازمان کارکنان با استعدادی دارد که در آن حد مورد انتظار نیستند.

زمانی که سیستم جدیدی قرار است وارد شرکت شود.

زمانی که یک گروه کوچک از کارمندان شرکت نیازمند بالا بردن شایستگی خود در یک زمینه خاص هستند.

شما در حال مطالعه مقاله فرق منتور و کوچ هستید

  • چه موقع از منتورینگ استفاده می شود؟

زمانی که یک سازمان و یا یک شرکت به دنبال توسعه رهبران و استعداد های خود به عنوان بخشی از برنامه ریزی جانشینی است.

زمانی که یک سازمان در تلاش برای توسعه کارکنان متنوع خود برای حذف موانع موفقیت است.

زمانی که یک شرکت یا یک سازمان به دنبال توسعه کامل تر کارکنان خود برای به دست آوردن صلاحیت یا مهارت های خاص است.

زمانی که یک شرکت قصد دارد تخصص و تجربه های داخلی خود را در کارکنان تازه وارد و نسل های آینده به وجود آورد.

چه موقع از منتورینگ استفاده می شود؟
چه موقع از منتورینگ استفاده می شود؟
  • معلم کیست؟

معلم یک واژه آشنا برای همه ی ما است .معلم به فردی گفته می شود که دانشی را یاد می گیرد و اقدام به ارائه آن دانش به افراد دیگر می کند. معلم دانشی را انتقال می دهد که تئوریک است و همراه با تجربه نیست.

  • مربی کیست؟

مربی یا همان کوچ رویکردی عملی دارد. مربی علاوه بر انتقال دانش به شاگرد خو،د باید با او نیز تمرین کند تا مهارت لازم را  در او ایجاد و تقویت کند. مربی بر مهارت متمرکز است، اما معلم بر دانش و یادگیری. این تفاوت بسیار مهم بین معلم و مربی است.

 

  • چه نکاتی در منتورینگ و کوچینگ مهم است؟

اشخاصی که در جایگاه هدایت گر قرار می گیرند، باید چند شایستگی مهم داشته باشند که در قسمت پایین به آن ها اشاره خواهیم کرد.

اولین مورد تخصص در آن کار است. این تخصص برای منتورها در حرفه‌ی خودشان تعریف می‌شود و برای کوچ‌ها، خود تخصص کوچینگ موردنظر است. اما چه در کوچینگ و چه در منتورینگ، قدرت هدایت با پرسش و حمایت در مسیر ، دو قابلیت مهم است که باید افراد به آن آگاه باشند.

اگر قرار است فردی رشد کند و رشدش پایدار باشد، صرفاً در اختیار گذاشتن پاسخ های آماده به آن فرد کمک نمی کند، بلکه باعث شکل گیری وابستگی آسیب زننده ای هم می شود. مهم‌ترین هنر کوچ و منتور  باید ایجاد پرسش و حمایت از مراجع در مسیر برای یافتن پاسخ باشد. در نتیجه بهتر است کوچ و منتور، خودشان را در جایگاه دانای کل قرار ندهند و صرفاً غذای آماده ارائه ندهند، بلکه کمک کنند فرد در طول مسیر قابلیت های خود را افزایش دهد.

چه نکاتی در منتورینگ و کوچینگ مهم است؟
چه نکاتی در منتورینگ و کوچینگ مهم است؟

مسئله بسیار مهمی که کوچ ها و منتورها باید به آن توجه داشته باشند، صادقانه حضور داشتن در جلسات و صادقانه باز خورد دادن است. در واقع ممکن است گاهی اوقات گفتگوی صادقانه دردناک باشد، اما این هنر منتور و کوچ است که باید همواره صادقانه گفتگو کنند،جایگاه حمایتی خود را حفظ کنند و بتوانند مثبت ترین تأثیر ممکن را بر مراجع خود بگذارند.

  • آیا در هر مقطع زمانی فقط باید یک منتور یا کوچ داشت؟

هر فردی در هر مقطع زمانی می تواند با توجه به موضوع خود یک یا چند منتور در زمینه های مختلف داشته باشد. به عنوان مثال می توان یک منتور برای بازاریابی، یک منتور برای طراحی خدمات و..، اما در کوچینگ، چون تمرکز بیشتر بر روی شایستگی های فردی است، باید فقط با یک کوچ مشورت و کار کرد. در نتیجه در زمینه های تخصصی می توان چندین منتور داشت، اما در زمینه رشد فکری، افزایش کارایی و شناخت توانایی ها فقط می توان با یک کوچ کار کرد.

آیا در هر مقطع زمانی فقط باید یک منتور یا کوچ داشت؟
آیا در هر مقطع زمانی فقط باید یک منتور یا کوچ داشت؟

شما در حال مطالعه مقاله فرق منتور و کوچ هستید

  • آیا کوچینگ و منتورینگ شغل است؟

در تمام دنیا کوچینگ ها به عنوان یک شغل پذیرفته شده اند و کوچ ها با توجه به گرایش هایی که دارند یا با یک سازمان یا شرکتی کار می کنند یا به شکل مستقل کار می کنند.

اما منتورینگ ها به دو صورت رسمی و غیر رسمی وجود دارند. منتورینگ رسمی یک برنامه از پیش طراحی شده سازمانی است که برای افزایش و ارتقاء کیفیت کارکرد پرسنل یک سازمان یا یک شرکت، با استفاده از به اشتراک گذاری و هدایت کارکنان با تجربه تعریف می شود و شخصا از سمت سازمان همایت و هدایت می شوند.

منتورینگ غیر رسمی شاید همواره برای هر یک از ما  اتفاق بیافتد و تکرار شود، به این صورت که هر شخص، افراد با تجربه ای را می شناسد که سوال های خود را از او می پرسد و این فرم از منتورینگ غیر رسمی هم در سازمان ها وجود دارد هم در خارج از سازمان ها.

آیا کوچینگ و منتورینگ شغل است؟
آیا کوچینگ و منتورینگ شغل است؟
  • من به منتور نیاز دارم یا کوچ؟

بهتر است بگوییم هر دو. تمرکز منتور بر روی تخصص و خرد کاری است و تمرکز کوچ بر روی شایستگی های شما است. استانداردی وجود ندارد که در چه شرایطی باید از منتور استفاده کرد و در چه شرایطی از کوچ.  واقعیت این است که مرز بین کوچ و منتور بسیار کمرنگ است.

به عنوان مثال اگر منتوری بر اصول کوچینگ آگاه باشد، می‌تواند همزمان هر دو نقش را بازی کند یا شاید کوچی بر اساس تجربیاتش در صنعتی خاص، بتواند منتور هم باشد. در نتیجه سخت است مرزی بین این دو قائل شد، اما به صورت کلی می توان گفت که در اوایل شروع کسب و کار نقش منتور می تواند پر رنگ باشد و برای ادامه دادن کسب و کار نقش کوچ مهمتر است.

من به منتور نیاز دارم یا کوچ؟
من به منتور نیاز دارم یا کوچ؟
  • چقدر هزینه برای منتور یا کوچ لازم است؟

شما برای استفاده از خدمات کوچینگ و منتورینگ باید هزینه کنید و کمترین هزینه زمان است که شما باید پرداخت کنید. در منتورینگ های غیررسمی یا رسمی سازمانی، معمولاً مناسب های مالی تعریف نمی‌شوند، اما خدمات کوچینگ و حتی منتورینگ در هیچ‌ کجای دنیا جزء خدمات ارزان نیستند و دلیلش هم واضح است، شما چیزی را قرار است به‌دست آورید که به‌تنهایی با صرف زمان و آزمون و خطای بیشتری باید بهش برسید.

چقدر هزینه برای منتور یا کوچ لازم است؟
  • چهار افسانه مهم که به شما در درک بهتر منتورینگ کمک می کند شامل چه مواردی می شود؟

در قسمت پایین چهار افسانه ای که به شما در فهم بهتر منتورینگ کمک می کنند را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

  • شما باید یک منتور عالی پیدا کنید:

در این دوره زمانه کم پیش می آید که فردی در کارهای خود تنها یک منتور داشته باشد. در واقع بسیاری از افراد می توانند به چندین مشاور مراجعه کنند. به نظر کرام،  با در نظر گرفتن همه جوانب، شما از داشتن  منتور بیشتر ضرر نخواهید کرد، به ویژه کسانی که به دنبال توسعه شبکه خود با منتورها هستند.

این موضوع به شما کمک می کند به دنبال افرادی باشید که به شما توصیه و مشورت بدهند و نیز باعث می شود به افرادی که خیر و صلاح شما را می خواهند، اعتماد کنید. این شبکه می تواند به اندازه ای که شما می خواهید کوچک و یا بزرگ باشد، به طوری که خانواده شما را در برگیرد. منتورها باعث می شوند که روی هر مسئله دیدگاه های مختلفی داشته باشید.

  • منتورینگ یک رابطه رسمی بلند مدت محسوب می شود:

امروزه تغییر دنیا بسیار سریع است و افراد شغل و حرفه خود را  بیشتر تغییر می دهند، رابطه بلند مدت مشاوره ای می تواند غیر واقعی و غیر ضروری باشد. از دیدگاه ویلرد منتورینگ می تواند یک جلسه یک ساعته باشد و نیازی به این نیست که شش ماه یا بیشتر برای آن وقت گذاشته شود.

به جای این که به هدف بلند مدت فکر کنید، می توانید دسترسی به منتورینگ را زمانی که به آن نیاز دارید، در نظر بگیرید. در واقع برنامه کاری بزرگی نیست که برای شما مشکلی پیش بیاورد.

به این نکته نیز باید توجه داشت که مشورت با کسی که هدف شما را به خوبی می داند بسیار مفید است و برای اینکه بخواهید از فردی مشورت بگیرید، ابتدا باید با او ارتباط ایجاد کنید.

  • منتورینگ صرفا برای افراد جوان کاربرد دارد:

بسیاری از افراد بر این باورند که منتورینگ فقط برای افرادی که حرفه ای را تازه شروع کرده اند مناسب است، اما اصلاً اینطور نیست، افراد در هر سطحی می توانند از منتور کمک بگیرند. نکات مختلفی در شغل وجود دارد که باعث احتیاج فرد به منتور می شود. زمانی که شما تغییری در شغل خود دارید یا نقش جدیدی را بر عهده می گیرید یا شغل خود را ترک می کنید، بهتر است از کسی که قبلا این موارد را تجربه کرد است کمک بگیرید تا در کار خود به موفقیت برسید.

  • منتورینگ جنبه ای فراتر از خوش قلبی افراد دارد:

منتور بودن  برای هر شخصی افتخار محسوب می شود، اما شان و احترام تنها دلیل کمک به افراد نیست. منتورینگ باید برای هر دو طرف مفید باشد. قبل از این که به دنبال منتور باشید، به این فکر کنید که چه چیزی در قبال کمک کردن برای او دارید. آیا می توانید دیدگاه خاصی نسبت به سازمان یا نقش او ارائه کنید؟ آیا می توانید اطلاعات ارزشمندی برای او فراهم کنید که به موفقیت در شغل او نیز کمک کند. در هر صورت، نسبت به روشن بودن دیدگاه خودتان نسبت به آن چه برای او ارائه می دهید، مطمئن باشید.

  • آیا شما نیز به منتور نیاز دارید؟

اگر شما فردی را ندارید که به سوال های شما پاسخ دهد بهتر است به دنبال یک یا چند منتور باشید. منتورینگ می تواند اشکال و ابعاد مختلفی داشته باشد و نکته مهم این است که شما بهترین و دلسوزانه ترین منتور را انتخاب کنید.

  • چرا استارت آپ ها نیز نیاز به کوچینگ دارند؟

بسیاری از مردم اینگونه فکر می کنند که استارت آپ ها به اندازه کافی از سرمایه گذاران و منتورها مشورت می گیرند و دیگر نیازی به مشورت و توصیه های بیشتر ندارند. شاید شما به عنوان یک استارت آپ پیش خود فکر کنید که آیا علاوه بر کارشناسان و منتورها و سرمایه گذاران به همکاری با یک کوچ نیاز است یا خیر؟ باید گفت که بله. کوچینگ نیاز همگی شما عزیزان در طول مسیر موفقیت است.

  • منظور از کوچینگ چیست؟

کوچینگ به روندی گفته می شود که جهت بهبود عملکرد افراد در زندگی حرفه‌ای، اجتماعی و حتی عاطفی کار می‌کند، این به این معنی است که در بسیاری از زمینه‌های زندگی، برای پیشرفت و ارتقاء عملکرد می‌توان از کوچینگ ها کمک گرفت. تمرکز کوچینگ ها بر حال و آینده (نزدیک) فرد است و به رفع مسائل و مشکلات گذشته فرد نمی‌پردازد. کوچینگ ها بر این باورند که افراد بهترین مسیر را خودشان می‌توانند تشخیص دهند و پاسخ مشکلات افراد، پیش خود افراد است.

منظور از کوچینگ چیست؟
منظور از کوچینگ چیست؟

به عبارت دیگر می توان گفته که کوچینگ ها به جای اینکه ماهی را در دهان افراد بگذارند، ماهیگیری را به آن ها آموزش می دهند.

افراد مستقیماً آموزشی دریافت نمی کنند، بلکه فرد طی جلسات کوچینگ، به کمک کوچ خودش به آگاهی هایی درباره خود و عملکردش دست می یابد. نقاط ضعف و قدرت خود را شناسایی می کند و همچنین می تواند چالش های به وجود آمده را مدیریت کند.

  • نقش کوچ در استارت آپ شما چیست؟

در قسمت پایین دو نمونه از تأثیر های بسیار مهم کوچینگ بر استارت آپ برای شما عزیزان نوشته شده است:

نقش کوچ در استارت آپ شما چیست؟
نقش کوچ در استارت آپ شما چیست؟
  • کوچ، نقشه و مسیر رسیدن به اهداف را به شما نشان می دهد:

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چگونه مدیران شرکت های بزرگ هر ساله به نتایج فوق العاده ای دست می یابند؟ در این مورد می توان گفت که فرمول موفقیت اکثریت آن ها همکاری با یک کوچ حرفه است. کوچ ها معمولا با رهبران سازمان ها و شرکت ها کار می کنند و به آن ها کمک می کنند به اهدافشان برسند، به این صورت که مسیر رسیدن به هدف های آن ها را ترسیم کرده و به آن ها آموزش می دهند.

کوچ، نقشه و مسیر رسیدن به اهداف را به شما نشان می دهد
کوچ، نقشه و مسیر رسیدن به اهداف را به شما نشان می دهد
  • کوچ برای شما محیطی مبتنی بر اعتماد فراهم می آورد:

در ابتدا شاید مفهوم کوچینگ برای شما عزیزان بسیار ساده ه  برسد، اما قدرت واقعی کوچینگ در این است که کوچ باعث به وجود آمدن تعامل می شود.کوچینگ محیطی سرشار از اعتماد ایجاد کرده و کاملاً غیر قضاوتی است، زیرا بر مهارت‌های پرسشگری و شنیداری فعال استوار است.

شما در یک محیط آرام با کوچ در مورد اقداماتی که داشته‌اید یا خواهید داشت صادقانه و بدون واهمه صحبت می‌کنید. کار کوچ قضاوت کردن شما نیست، بلکه او در کنار شما است تا به شما کمک کند به هدف هایتان برسید و بدون ترس، تمام مشکلات، موانع و دیدگاه های خود را با او درمیان بگذارید.

کوچ برای شما محیطی مبتنی بر اعتماد فراهم می آورد:
کوچ برای شما محیطی مبتنی بر اعتماد فراهم می آورد:
  • تفاوت منتورینگ و کوچینگ در چیست؟

در منتورینگ رابطه ها طولانی مدت است، اما در کوچینگ رابطه ها زمانش مشخص است، هر چند ممکن است این زمان طولانی مدت نیز باشد.

منتورینگ ساختاری غیر رسمی دارد که گفتگوها در آن با توجه به موقعیت متغیر هستند، اما کوچینگ ساختاری رسمی مبتنی بر گفتگو و تعامل طبق برنامه مشخص دارد.

در منتورینگ جلسات تا حد زیادی ماهیت راهنمایی دارند که در قالب پیشنهاد های مبتنی بر تجربه ارائه می شوند، اما در کوچینگ جلسات به دور از قضاوت، همراه با ارزیابی چشمی و متمرکز هستند.

تفاوت منتورینگ و کوچینگ در چیست؟
تفاوت منتورینگ و کوچینگ در چیست؟

منتورینگ متمرکز بر بهبود مهارت های مراجع است، اما کوچینگ بر بهبود عملکرد و کسب دستاورد هم در حوزه شخصی و هم در حوزه شغلی متمرکز می باشد.

منتورینگ هم آینده نگر و هم گذشته نگر است، اما کوچینگ تا حد بسیار زیادی آینده نگر است.

رابطه منتورینگ دو طرفه و مبتنی بر بیان تجارت توسط منتور است، اما رابطه کوچینگ ارزیابی 360 درجه با مشارکت ذینفعان است.

منتورینگ تجربه محور است، اما کوچینگ اقدام محور است.

 

  • چرا برخی از استارت آپ های جدید از کوچینگ استفاده نمی کنند؟

پاسخ به این سوال کاملاً واضح و راحت است، زیرا از کوچینگ ها و مزایای آن آگاهی ندارند. آن ها بر این باورند که استفاده از تجربیات منتورها و کارشناسان کافی است و دیگر احتیاجی به بیشتر از آن ندارند و یا شاید آن ها فکر می کنند که کوچینگ فقط برای کارهای بزرگ و موفق است و برای استارت آپ های تازه، کاربردی ندارد که این دیدگاه اشتباه بسیار بزرگی است.

چرا برخی از استارت آپ های جدید از کوچینگ استفاده نمی کنند؟

به پایان مقاله فرق منتور و کوچ رسیدیم، امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

از اینکه تا پایان این مقاله با ما همراه بودید بسیار متشکرم.

مشاوره سئو و تولید محتوا 09120647344

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

امتیاز مقاله:
4.5/5

قیمت های ما به حدی بهینه است که بسیاری از وب سایت و شرکت های همکار تولید محتوای خود را به ما می سپارند.

جهت سفارش تولید محتوا و مشاوره رایگان در مورد استراتژی محتوا با ما در تماس باشید. 

نتیجه صد درصد تضمین شده است 

 

با یک کلیک تماس بگیرید