فاکتورهای ارزش گذاری استارتاپ ها

فاکتورهای ارزش گذاری استارتاپ ها

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

امروز در این مقاله با موضوع فاکتورهای ارزش گذاری استارتاپ ها با شما همراه خواهیم بود .

اسارت آپ ها را می توانیم به جعبه ای شباهت دهیم که اختصاص دادن مواردی هم چون حق اختراع ، یک تیم مدیریتی قوی و . . . می تواند بر ارزش آن بیفزاید . هم چنین باید توجه داشت که ساختن همین جعبه نیز می تواند برایمان بسیار گران تمام شود ، پس باید به دنبال افرادی باشیم که بتوانند در این ما را راهنمایی نمایند .

سرمایه گذار ها از روش های متنوعی استفاده می نمایند تا مشخص نمایند که یک استارتاپ ( کسب و کار نوپا ) چه میزان ارزش دارد . باید گفت که به عقیده ی بسیاری ، همین امر خود یک هنر به شمار می رود

فاکتورهای ارزش گذاری استارتاپ ها
فاکتورهای ارزش گذاری استارتاپ ها

زیرا تعیین ارزش واقعی استارتاپ ها نیز مانند باقی هنر ها نیازمند به بهترین روش ها و شیوه ها برای اندازه گیری می باشد . در دنیای پیشرفته ی سرمایه گذاری ، شیوه ها و عملکرد ها مختلفی وجود دارد که باعث شده هر کدام خود را بهترین بدانند .

امروزه شرکت های بسیار بزرگ بسیاری وجود دارند که در اوایل کارشان تنها یک استارتاپ کوچک بودند ، منتها توانستند به مرور زمان با کاردانی مدیران و هم چنین اعتماد نمودن سرمایه گذار ها به برند های بسیار بزرگی تبدیل شوند . به طوری که می توان گفت حتی همین برند ها هنوز هم اگر در بورس سهام خودشان را عرضه ننمایند ، یک استارت آپ معرفی می شوند .

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

ضمنا در این مقاله به سوالات زیر نیز پاسخ داده می شود :

چگونه می توان ارزش یک استارت آپ را محاسبه نمود ؟

قبل و بعد از ورود سرمایه، چه ارزیابی هایی باید صورت گیرد ؟

استارت آپ ها معمولا با چه متد هایی، قابل ارزیابی می باشند ؟

فاکتور های ارزش گذاری استارت آپ ها، به چه روش هایی امکان پذیر می باشد ؟

چه ارزش گذاری هایی بسیار کم یا زیاد می باشند ؟

روش ارزش گذاری کارت امتیاز دهی چه کاربرد ، مزایا و معایبی دارد ؟

در فاکتور های ارزش گذاری استارت آپ ها روش Cost to duplicate method ( ارزش گذاری هزینه ی باز تاسیس ) دارای چه مزایا و معایبی می باشد و کاربرد این روش به چه صورت می باشد ؟

روش ارزش گذاری دیو برکس (Dave Berkus method) چیست ؟

در فاکتور های ارزش گذاری استارت آپ ها ، روش Risk factor summation method (جمع شدن عوامل ریسک ) به چه صورت می باشد ؟

در فاکتور های ارزش گذاری استارت آپ ها ، روشConformity method (ارزش گذاری هم نوایی ) چیست؟

روش ارزش گذاری سرمایه گذار خطر پذیر یا VC method چیست ؟

فاکتور های مهم در ارزش گذاری استارت آپ ها ،چه چیز هایی می باشند ؟

[/stextbox]

 

 

چگونه می توان ارزش یک استارت آپ را محاسبه نمود ؟

بهتر است که در هر زمان ، در مورد ارزش استارتاپ خود گمانه ای داشته باشید . البته این نکته را نیز باید بدانید که اگر شما هنوز در مراحل اولیه باشد قطعا این کار ساده ای نیست . شرکت هایی که به خوبی جا افتاده اند ، صاحب سرمایه ، مشخصه های کاملا دقیق و دارای پایگاه مشتریان می باشند که در چنین تجارت هایی ارزش شرکت به راحتی مشخص می گردد .

ضمنا شما باید حتما در نظر داشته باشید که رشد شرکتتان نیز یک فاکتور بسیار مهم می باشد . یک استارتاپ معمولا یک مدل تجاری با رشد بالا می باشد ، که سعی می نماید تا حد ممکن با شتاب بیش تری اوج بگیرد .

حتما باید در نظر داشته باشید که تغییرات بازار ، فروشندگان و هم چنین کیفیت محصول می تواند جزء عوامل بسیار مهم در تعیین نمودن میزان رشد تجارت شما باشد . که این عوامل برای محاسبه ارزش گذاری به صورت کلی در استارتاپ شما نیز مهم می باشند .

اگر شما به فکر یک سرمایه ی ریسک پذیر هستید بسیار مهم است که از روش های ارزش گذاری درست و اصولی به یک عدد دقیق درباره ی ارزش استارتاپ دست یابید . زیرا اگر کسی بخواهد بر روی تجارت شما سرمایه گذاری نماید قبل از این که بخواهد حتی یک دلار هزینه نماید باید حتما درمورد داده های مالی شما به شفافیت کامل دست یابد . قطعا شما هم نمی خواهید یک اشتباه کوچک در محاسبات و ارزیابیتان باعث ضرر و زیان شما شود .

چگونه می توان ارزش یک استارت آپ را محاسبه نمود ؟
چگونه می توان ارزش یک استارت آپ را محاسبه نمود ؟

قبل و بعد از ورود سرمایه، چه ارزیابی هایی باید صورت گیرد ؟

شما زمانی که در حال یادگیری این موضوع می باشد که چگونه می توانید ارزش استارت آپ را محاسبه کنید ، بسیار مهم است که بدانید روش های ارزش گذاری قبل از ورود سرمایه ( pre-money ) و هم چنین بعد از ورود سرمایه ( post-money ) ، برای محاسبه نمودن خطر هم کاری با شما به سرمایه گذاران بسیار کمک می نماید و هم چنین اگر بخواهند سرمایه گذاری نمایند نیز می توانند معین نمایند که چه میزان پول را وارد تجارت با شما نمایند . این مدل ارزیابی به سرمایه گذاران کمک می نماید تا ارزش واقعی هر سهم را بدانند .

شما در حال مطالعه مقاله فاکتورهای ارزش گذاری استارتاپ ها هستید

استارتاپ ها معمولا با چه متد هایی قابل ارزیابی می باشند ؟

فاکتور های ارزش گذاری استارت آپ ها با متد های مختلفی قابل ارزیابی می باشد . حتما این نکته را در نظر داشته باشید که یک علم دقیق برای ارزیابی استارتاپ ها وجود ندارد . صنعتی که قصد دارید در آن فعالیت نمایید می تواند یک فاکتور بسیار مهم به شمار رود . رقیبان تجاری شما ، توجه به وضعیت بازار ، هم چنین اعتبار تیم عواملی می باشند که حتما باید به حساب درآیند . سرمایه گذاران هنگام سرمایه گذاری به این موضوع فکر می کنند که هم اکنون تجارت و کسب و کار شما چه قدر می ارزد ؟

به عنوان مثال اگر محصولات تجاری شما جذاب و محبوب نباشند ، یا میزان محبوبیت آن در حال کم شدن باشد ، احتمال خیلی زیاد نسبت به تجارت هایی که موقعیت آن ها عکس کسب و کار شما بوده و محبوبیت آن ها رو به افزایش می باشد ، قطعا موقعیت بهتری را تجربه می نمایند . ضمنا لازم به ذکر است که قطعا اگر شما صاحب یک کسب و کار پر طرفدار در بازار باشید می توانید با خاطری آسوده بر روی محصول خود قیمت بالاتری نیز بگذارید .

استارتاپ ها معمولا با چه متد هایی قابل ارزیابی می باشند ؟
استارتاپ ها معمولا با چه متد هایی قابل ارزیابی می باشند ؟

فاکتور های ارزش گذاری استارت آپ ها ، به چه روش هایی امکان پذیر می باشد ؟

در ارزش گذاری استارتاپ ها روش قیمت گذاری مقایسه ای یکی از ساده ترین روش ها می باشد ، برای مثال شما می توانید یک کمپانی ای که با تجارت شما قابل قیاس است را بیابید . و سپس شما باید ار آن کمپانی برای ارزش گذاری شرکت خودتان به عنوان یک معیار استفاده نمایید . ضمنا باید توجه کنید که قطعا این روش خیلی دقیق نمی باشد منتها می تواند یک شروع خوبی برای ارزیابی در مراحل اولیه باشد .

فاکتور های ارزش گذاری استارت آپ ها ، به چه روش هایی امکان پذیر می باشد ؟
فاکتور های ارزش گذاری استارت آپ ها ، به چه روش هایی امکان پذیر می باشد ؟

سرمایه گذاران فرشته از روش کارت امتیاز برای ارزش گذاری استفاده می نمایند . با استفاده از این روش آن ها میزان دست آورد های تجارت شما را به طور نسبی به دست آورده سپس با استارت آپ هایی که خودشان در آن فعالیت دارند مقایسه می کنند .

اگر طبق این محاسبات شرکت شما از لحاظ کیفی از حد متوسط بالا تر باشد می تواند برای سرمایه گذاری به عنوان یک فرصت خوب تلقی نمود و شانس بیش تری را پیدا می کند .

در روش تنزیل وجوه نقد ، می توانند در آمد یک استارت آپ را به صورت بلند مدت تقریب زده و سپس سرمایه ی انتظاری را محاسبه نموده و با پیش بینی آن ، در مورد میزان ارزش تجارت فرض هایی بزنند . قطعا باید گفت که این روش به هیچ وجه قابل اعتماد نمی باشد زیرا تنها بر توانایی کسی که تحلیل می نماید متکی می باشد .

یک روش دیگر در فاکتور های ارزش گذاری استارتاپ ها ، روش هزینه ی تکثیر می باشد ، در این روش اگر قصد داشته باشیم یک استارت آپ دیگر کاملا مشابه استارت آپ خود از نو شروع نماییم در نظر داشته باشیم که چقد هزینه در بر داشته . روش های ارزش گذاری می تواند به قیمت های کنونی و هم چنین هزینه هایی که هم اکنون در بر دارد وابسته باشد .

شما در حال مطالعه مقاله فاکتورهای ارزش گذاری استارتاپ ها هستید

چه ارزش گذاری هایی بسیار کم یا زیاد می باشند ؟

شاید پیش خودتان فکر کنید که ارزش یک تجارت چه در جهت کم یا زیاد تر شدن باعث بروز مشکلات خیلی زیادی برای آن استارت آپ نمی شود . از سمتی باید بگویم که درست است که چند دلار این ور اونور شدن شاید در دنیای امروزی خیلی معنا نداشته باشد ، اما وقتی یک استارتاپ به رشد می رسد ، همین مقدار پول هایی که به ظاهر کم زیاد می توانند باعث بروز مشکلات زیادی شوند .

وقتی شما یک ارزش کاملا غیر واقعی را برای استارت آپتان مشخص می نمایید . می تواند باعث جذب نمودن مدل اشتباه و کاملا غیر صحیحی از سرمایه گذار ها بشود که فقط تنها هدفشان به دست آوردن دلار های بیشتر می باشد . نه صرفا به رشد رسیدن و هم چنین سلامت کسب و کار شما .

ضمنا حتما به این نکته نیز توجه نمایید که ، رو این حساب که استارت آپ شما صاحب ارزش بسیار بالایی بوده با شما شراکت نمایند ، اما وقتی متوجه این موضوع شوند که به همان میزان که بر روی کاغذ عنوان کرده اید بخوبی عمل نکرده و و نمی توانید به آسانی به وعده های خود عمل کنید ، روابطتان بسیار تلخ و آزار دهنده خواهد شد . پس باید در نظر داشته باشد که بسیار بهتر می باشد که برای اینکه شروع خوبی را داشته باشید خیلی بهتر است که به فکر فریب دادن سرمایه گذاران نیز نباشید .

چه ارزش گذاری هایی بسیار کم یا زیاد می باشند ؟
چه ارزش گذاری هایی بسیار کم یا زیاد می باشند ؟

 روش ارزش گذاری کارت امتیاز دهی چه کاربرد ، مزایا و معایبی دارد ؟

فاکتور های ارزش گذاری استارت آپ ها شامل چند فاکتور اساسی می باشد به بررسی و تحلیل آن می پردازیم . در روش کارت امتیاز دهی ،که در بالا توضیح داده شد . با محاسبه نمودن جمع حاصل ضرب نمره و هم چنین وزن هر عامل استارت آپ خود را در همان مراحل اولیه ارزش گذاری نمود . به عنوان مثال اگر مجموع امتیاز یک استارتاپ 75 درصد باشد و میانگین ارزش یک تجارت ایرانی در ابتدای کار 2 میلیارد باشد ، می توان گفت که استارت آپ مورد نظرتان صاحب ارزش 1.5 میلیارد تومانی خواهد بود .

کاربرد

باید در نظر داشت که با توجه به این که این روش کاملا کیفیتی و مقایسه ای می باشد ، برای فهمیدن ارزش یک استارت آپ در مرحله ابتدایی ( یا مرحله ی بذر ) توسط سرمایه گذاران فرشته و یا شتاب دهنده ها دارای بیش ترین کاربرد می باشد .

مزایا

یکی از مزایای این روش سرعت و هم چنین سهولت آن برای تخمین زدن ارزش یک استارتاپ می باشد . و از دیگر مزیت های این روش می توان گفت که به اهمیت هر کدام از عوامل و فاکتور های متفاوت که برای فهمیدن ارزش یک استارت آپ نیاز است ، پی می بریم .

معایب

از آن جایی که روش کارت امتیاز دهی یک روش کاملا کیفی می باشد ، امکان دارد که افراد مختلفی ، امتیاز های مختلفی را به یک استارت آپ دهند ، پس باید گفت که قطعا این روش ، روش دقیق نخواهد بود .

شما در حال مطالعه مقاله فاکتورهای ارزش گذاری استارتاپ ها هستید

در فاکتور های ارزش گذاری استارتاپ ها روش Cost to duplicate method ( ارزش گذاری هزینه ی باز تاسیس ) دارای چه مزایا و معایبی می باشد و کاربرد این روش به چه صورت می باشد ؟

در این روش ما فرض می نماییم که ارزش یک استارت آپ با تمامی هزینه هایی که برای ادامه و هم چنین راه اندازی فعالیت استارت آپ صرف شده ، برابر می باشد ضمنا باید توجه کنیم که معمولا این روش در تجارت هایی که در ان ها احتمال شکست وجود دارد

هم چنین استارت آپ هایی که بنیان گذاران آن قصد فروشش را دارند به کار می رود . لازم به ذکر می باشد که تمامی هزینه ها یی که صرفا برای شروع یک شرکت می شود ، معمولا تبدیل به دارایی های آن شرکت می شوند ؛ چیز هایی مانند ساختمان ، دفتر ، زمین و . . .  جزئی از دارایی های شرکت به حساب می آیند .

در فاکتور های ارزش گذاری استارتاپ ها روش Cost to duplicate method ( ارزش گذاری هزینه ی باز تاسیس ) دارای چه مزایا و معایبی می باشد و کاربرد این روش به چه صورت می باشد ؟
در فاکتور های ارزش گذاری استارتاپ ها روش Cost to duplicate method ( ارزش گذاری هزینه ی باز تاسیس ) دارای چه مزایا و معایبی می باشد و کاربرد این روش به چه صورت می باشد ؟

کاربرد

این روش تنها به داده های تاریخی و هم چنین بر مستندات متکی بوده معمولا به عنوان نقطه ی آغاز صرفا برای تخمین زدن ارزش تجارت و استارت آپ هایی که در مرحلع آغاز می باشند ، استفاده می نمایند .

البته قابل ذکر است که در بین  دیگر روش ها ، این روش کم تر مورد استفاده قرار می گیرد . معمولا روش ارزش گذاری هزینه باز تاسیس برای مواقعی که می خواهیم ارزش یک استارت آپ را در زمانی که در شرایط خوبی به سر نمی برد محاسبه نماییم ، به کار می رود .

مزایا

در روش ارزش گذاری هزینه ی باز تاسیس ، تنها مزیت این روش به این صورت می باشد که حداقل میزان ارزش ارزش یک استارت آپ را می توانیم محاسبه نماییم .

معایب

از بزرگ ترین معایب این روش ، می توان گفت از آن جایی که پتانسیل رشد و هم چنین توانایی استارتاپ در سود آوری و فروش آینده کاملا نادیده گرفته می شود . هم چنین باید در نظر داشت که در این روش به دارایی هایی که قابل مشاهده می باشد بهای بسیاری داده شده  (مانند زمین ، تجهیزات ، ساختمان و . . .  ) و دارایی های کاملا واضح مانند ارزش برند را به هیچ عنوان در نظر نمی گیرند .

شما در حال مطالعه مقاله فاکتورهای ارزش گذاری استارتاپ ها هستید

روش ارزش گذاری دیو برکس (Dave Berkus method  ) ، چیست ؟

در فاکتور های ارزش گذاری استارت آپ ها ، این روش توسط دیو برکس ، که این فرد یکی از بهترین و موفق ترین سرمایه گذاران فرشته می باشد ، در سال 1993 اختراع شده است . در این روش می توان ارزش استارتاپ را بدون آن که به اطلاعاتی هم چون پیش بینی مالی نیاز داشته باشیم ، توسط ارزیابی چند شاخص که بسیار کلیدی بوده ، کاملا تجربی حدس زد . این شاخص ها ؛ نمونه ی اولیه ی محصول ، تیم مدیریت ،  شراکت های راه بردی ، ایده و فروش می باشد .

در هر یک از این شاخص ها اگر هر کدام دارای برتری باشد ، حداکثر مبلغ 500 میلیون دلار به ارزشش اضافه خواهد شد . پس می توان گفت که اگر استارت آپی در تمامی این شاخص ها قوی ظاهر شود ، چیزی معادل 2500 میلیون دلار به ارزش آن اضافه خواهد شد .

روش ارزش گذاری دیو برکس (Dave Berkus method  ) ، چیست ؟
روش ارزش گذاری دیو برکس (Dave Berkus method  ) ، چیست ؟

کاربرد

این روش در استارت آپ هایی که هنوز به مرحله ی در آمد زایی نرسیده اند ، برای ارزش گذاری آن ها در مرحله بذر به کار برده می شود .

مزایا

این روش نیز همانند روش قبل ( کارت امتیاز دهی ) یکی از مزیت های آن عواملی هم چون نمونه اولیه ی محصول ، عوامل متفاوت که مرتبط با کسب و کار می باشند و . . .  هم چنین باقی مواردی که بیان نمودیم ، در نظر گرفته می شود .

معایب

در فاکتور های ارزش گذاری استارتاپ ها ، روش دیو برکس مبنای آن کاملا بر اساس تجربه و هم چنین مشاهدات می باشد . به همین دلیل است که از دقت بسیار پایین بر خوردار می باشد .

شما در حال مطالعه مقاله فاکتورهای ارزش گذاری استارتاپ ها هستید

در فاکتور های ارزش گذاری استارت آپ ها ، روش Risk factor summation method (جمع شدن عوامل ریسک ) به چه صورت می باشد ؟

در روش تجمیع عوامل ریسک ، طبق 11 عامل مورد بررسی قرار می گیرد . این روش را برای اولین بار ، گروه Ohio Tech Angels که یک روش کاملا نسبی می باشد ، معرفی نموده است .

ضمنا قابل ذکر است که هر مقدار که عوامل ریسک افزایش یابد ، از ارش استارتاپ کم می شود . این 11 عامل ریسک ؛ ریسک مدیریتی ، اقتصادی ، قانونی ، میزان بازار ، نمونه اولیه ی محصول ، خارج نمودن سرمایه ، شدت میزان رقابت ، مقیاس پذیری ، مدل در آمدی و هم چنین ریسک نمونه های خارجی مشابه می باشد .

در این روش امتیاز ما بین منفی دو الی دو ؛ طبق اثر منفی و یا مثبت عامل ریسک که بر عملکرد آتی کسب و کار دخالت دارد ، داده می شود . به عنوان نمونه یک تجارت می تواند در ریسک مدل درآمدی امتیاز مثبت 1 ، در ریسک مدیریتی منفی 2 و . . . کسب نماید .

در انتها این امتیازات با هم جمع می شوند و مقدار به دست آمده در 300 هزار ضرب می شود . بعد از آن برای حساب نمودن ارزش قبل از سرمایه ، عددی که به دست آورده ایم را با میانگین ارزش قبل از سرمایه ی مابقی استارت آپ هایی که فعال می باشند ، جمع می شود .

در فاکتور های ارزش گذاری استارت آپ ها ، روش Risk factor summation method (جمع شدن عوامل ریسک ) به چه صورت می باشد ؟
در فاکتور های ارزش گذاری استارت آپ ها ، روش Risk factor summation method (جمع شدن عوامل ریسک ) به چه صورت می باشد ؟

کاربرد

این روش نیز همانند روش های قبل ( روش کارت امتیاز دهی و دیو برکس ) ، طبق تجارب و هم چنین مقایسه صورت می گیرد . در استارت آپ هایی که در مرحله بذر و هم چنین پیش در آمد زایی می باشند ، از این روش استفاده می نمایند .

مزایا

در نظر گرفتن خطر های مختلف و ریسک های مهم در این روش ، یکی از مهم ترین مزیت های استفاده از روش تجمیع عوامل ریسک ، می باشد . با در نظر گرفتن همین نکته همیشه به سرمایه گذاران توصیه شده که از این روش در همان مراحل اولیه ی ارزش گذاری ، استفاده نمایند .

معایب

از آن جایی که دقت این روش برای مشخص نمودن ارزش یک استارتاپ ، بسیار پایین بوده و هم چنین وابسته به تجارب و درک تیم می باشد ، مشابه با روش های کارت امتیاز دهی و دیو برکس می باشد .

شما در حال مطالعه مقاله فاکتورهای ارزش گذاری استارتاپ ها هستید

در فاکتور های ارزش گذاری استارت آپ ها ، روشConformity method  (ارزش گذاری هم نوایی ) چیست؟

این روش بیش تر می تواند یک استراتژی برای کسب و کار هایی می باشد که در مرحله اولیه می باشند ، باشد در روش ارزش گذاری هم نوایی فرض می کنیم که تمامی استارت آپ ها را به طور کاملا یکسان در نظر می گیریم . که در مقابل درصدی از سهام که ثابت است

در فاکتور های ارزش گذاری استارت آپ ها ، روشConformity method  (ارزش گذاری هم نوایی ) چیست؟
در فاکتور های ارزش گذاری استارت آپ ها ، روشConformity method  (ارزش گذاری هم نوایی ) چیست؟

مثلا 20 % ، سرمایه ی ثابت مثلا 200 میلیون تومان به آن ها داده می شود . پس می توان گفت که در این شرایط استارتاپ ها تنها می توانند پیشنهاداتی که سرمایه گذاران می دهند را رد کنند و یا بپذیرند .

کاربرد

این روش به دست سرمایه گذاران فرشته ای و یا شتاب دهنده ها استفاده می شود . ضمنا باید یاد آوری نمایم که بیشتر استارت آپ ها برای جذب سرمایه هایشان به اینان مراجعه می نمایند .

از آن جایی که بررسی و هم چنین غربال گری تمامی استارت آپ ها یک فرآیند بسیار پر هزینه و زمان بر می باشد ، برای کم نودن هزینه هایشان ، شتاب دهنده ها به استارتاپ ها پیشنهادات ثابتی می دهند ؛ و تنها امیدشان اینست که در میان این همه یک نمونه موفق را به طور کاملا تصادفی بیابند .

مزایا

از این روش سرمایه گذاران بیشترین مزیت را می برند زیرا عملا نه زمانی صرف می کنند و نه هزینه ای را صرف می نمایند . و کاملا باعث صرفه جویی در وقت آن ها می شود . ضمنا باید توجه نمایید که از آن جایی که یک پیشنهاد ثابتی به استارت آپ ها داده می شود ، تغییر دادن بند های قرار داد ممکن نمی باشد .

معایب

این روش به هیچ عنوان از استارت آپ ها ارزش درستی را بیان نمی کند . استفاده از این روش بسیار محدود می باشد زیرا تمامی استارتاپ ها کاملا یکسان در نظر گرفته می شود .

شما در حال مطالعه مقاله فاکتورهای ارزش گذاری استارتاپ ها هستید

روش ارزش گذاری سرمایه گذار خطر پذیر یا VC method ، چیست ؟

بعد از جذب سرمایه ارزشش با ارزش خروجی ، برابر خواهد بود و بر بازده مورد نظر سرمایه گذار تقسیم می شود .

پس می توان گفت که ارزش کسب و کار در این روش وابسته به بازده مورد انتظار کسی که سرمایه گذاری می نماید ، وابسته می باشد . اصلا نام گذاری این روش نیز بر همین اساس می باشد . اطلاعات شرکت های بورس و . . . می تواند برای پیدا کردن ارزش نهایی تجارت های شبیه به هم کمک نماید .

طبق افق سرمایه گذاری ، موقعیت اقتصادی هر کشور می تواند بازده مورد انتظار را تعیین نماید .

روش ارزش گذاری سرمایه گذار خطر پذیر یا VC method ، چیست ؟
روش ارزش گذاری سرمایه گذار خطر پذیر یا VC method ، چیست ؟

در این گونه فرمول ها به جای درصد ، از عددی که نشان می دهد سرمایه اولیه شان چند برابر می شود ، استفاده می کنند .

این روش عموما برای کسب و کارهایی که در حال در آمد زایی می باشند و یا استارت آپ هایی که به تازگی شروع به درآمد زایی نموده اند مورد استفاده قرار می گیرد . زیرا به تخمین ارزش خروجی نیاز داریم . سهام نیز معمولا در این روش بعد از جذب نمودن سرمایه محاسبه می شود . برای مثال بعضی از صندوق هایی که بیش تر از 6 سال میگذرد که فعالیت دارند برای مدیریت نمودن سبد سرمایه گذاری از این روش بهره می گیرند .

روش ارزش گذاری خطر پذیر می تواند یک روش بسیار ساده و با سرعت برای تعیین نمودن استارت آپ باشد ، البته در صورتی که نمونه هایی مشابه نیز وجود داشته باشد تا بتوانند ارزش نهایی استارتاپ مورد ارزش گذاری را تخمین بزنند .

فاکتور های مهم در ارزش گذاری استارت آپ ها ، چه چیز هایی می باشند ؟

  • رشد شرکت به عنوان فاکتور اول عنوان می شود

عموما کسب و کار هایی که در مرحله ی بذر و مراحل ابتدایی پیشرفت می باشند ، یک بازه ی زمانی را برای ارزش گذاری استارت آپ خود مشخص می نمایند .

این بازه ی زمانی بر اساس تجارب کار آفرینان و هم چنین میزان سرمایه و مبلغی که جذب می نمایند ، طبق استراتژی ای که از پیش تعیین شده است ، مشخص می شود .

هر اندازه که این شرکت ها رشد نمایند و پیشرفت کنند ، پیش بینی ها و هم چنین اطلاعات مالی نیز بر روی ارزش گذاری های آن ها نیز مستقیما اثر خواهد گذاشت .

شما در حال مطالعه مقاله فاکتورهای ارزش گذاری استارتاپ ها هستید

  • رقابت نمودن با دیگر سرمایه گذاران

باید در نظر داشت که قطعا هر اندازه که تعداد سرمایه گذاران در یک پروژه بیشتر باشد ، از دید گاه کار آفرینان آن استارتاپ بهتر خواهد بود . باید بدانید که همین نظریه که بیا نمودیم محصول یک بازه زمانی کاری می باشد که بیش تر کار آفرینان به آن اعتقاد دارند . به همین دلیل است که اسارت آپ ها ، به دنبال جذب نمودن سرمایه گذاران مختلفی و زیادی می باشند .

زمانی که یک سرمایه گذار حس کند که وارد یک رقابت شده است ، قیمت گذاری آن پروژه نیز بالاتر خواهد رفت . ضمنا قابل ذکر است که با توجه به این نکته سعی نمایید در یک رقابتی که ممکن است اصلا وجود نداشته باشد به هیچ عنوان بیهوده مانور ندهید . اگر این کار را انجام دهید و سرمایه گذاران متوجه این موضوع شوند ، قطعا موقعیت شما نیز در این مذاکره کاملا به خطر می افتد .

حتما به این نکته توجه نمایید که در روند مذاکرات اصل صداقت را همیشه به کار برید زیرا اگر قصد داشته باشید که موقعیت استارت آپ خودتان را بیشتر از آن چه که می باشد ، نشان بدهید ؛ هیچ وقت نتیجه ی خوبی را نخواهید گرفت .

رقابت نمودن با دیگر سرمایه گذاران
رقابت نمودن با دیگر سرمایه گذاران
  • یک تیم مدیریتی قوی و هم چنین تجربه ی بالای کار آفرینان از دیگر فاکتورهای اثر گذار می باشد .

یک نکته بسیار مهم و قبل تامل در یک استارت آپ موفق می تواند ، استفاده از تجربه های کار آفرینان آن پروژه باشد .

قطعا تجربه های کارآفرینان برای رشد و پیشرفت استارت آپ می تواند بسیار مفید و سود مند واقع شود . هم چنین کار آفرینان با تکیه و استفاده نمودن از همین تجربه ها ، می توانند از خطر پذیری و ریسک پروژه کاهش دهند . لازم به ذکر است که قطعا همین موضوع باعث می شود تا ارزش و قیمت ان استارت آپ و پروژه نیز بالا رود .

یک تیم مدیریتی قوی و هم چنین تجربه ی بالای کار آفرینان از دیگر فاکتورهای اثر گذار می باشد .
یک تیم مدیریتی قوی و هم چنین تجربه ی بالای کار آفرینان از دیگر فاکتورهای اثر گذار می باشد .

مشاوره سئو و تولید محتوا 09120647344

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

امتیاز مقاله:
4.5/5

قیمت های ما به حدی بهینه است که بسیاری از وب سایت و شرکت های همکار تولید محتوای خود را به ما می سپارند.

جهت سفارش تولید محتوا و مشاوره رایگان در مورد استراتژی محتوا با ما در تماس باشید. 

نتیجه صد درصد تضمین شده است 

 

با یک کلیک تماس بگیرید