شناسه محصول در ووکامرس

شناسه محصول در ووکامرس

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

ما در این مقاله قصد داریم موضوع شناسه محصول در ووکامرس را مورد بررسی قرار بدهیم. ووکامرس یک افزونه فروشگاه ساز با کاربرد های متنوع می باشد. امروزه شاهد این هستیم که کسب و کارها به دنبال این هستند که کار خود را گسترش دهند

به همین منظور با نرم افزارهایی مانند ووکامرس برای خود، فروشگاهی اینترنتی راه اندازی کرده و محصولات خود را آنجا هم عرضه می کنند.این کار اینترنتی مدیریت خاص خود را می طلبد و این مدیریت از طریق شناسه محصول ووکامرس امکان پذیر است.

شناسه محصول در ووکامرس
شناسه محصول در ووکامرس

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در ادامه مقاله سعی داریم به سوالاتی که ممکن است برای شما عزیزان پیش بیاید پاسخ بدهیم.

ووکامرس چیست؟

شناسه محصول چیست؟

آیا شناسه محصول و بارکد و ایران کد یکی هستند؟

کد بین المللی کالا یا بارکد چیست؟

ایران کد چیست؟

تفاوت SKU و UPC در چیست؟

شناسه محصول ووکامرس چیست؟

شناسه محصول ووکامرس چه استفاده هایی دارد؟

شناسه محصول sku چگونه ساخته می شود؟

[/stextbox]

 

ووکامرس چیست؟

موضوع مورد بررسی این مقاله “شناسه محصول در ووکامرس” است.  اما برای اینکه شما خواننده عزیز این موضوع را به خوبی فرا بگیرید، باید ابتدا آشنایی با ووکامرس را داشته باشید.

ووکامرس چیست؟
ووکامرس چیست؟

اکنون اکثر کسب و کارها برای گسترش کار خود و افزایش محبوبیت و فروش خود در تلاش هستند که فروش اینترنتی را آغاز کنند و کسب و کار خود را وارد فضای مجازی من جمله اینترنت کنند.  بنابراین برای نیل به این هدف، ابتدا باید سایتی را راه اندازی کنند و به عنوان فروشگاه اینترنتی خود از آن استفاده کنند.  برای این کار دو روش وجود دارد که یکی از این دو، به کار بردن ووکامرس است.

ووکامرس چیست؟
ووکامرس چیست؟

ووکامرس (woocommerce ) یک افزونه رایانه ای می باشد که هم رایگان است هم بسیار کاربردی، که برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی در وردپرس استفاده می شود و مورد استقبال زیادی هم قرار گرفته است.  به اندازه ای که بیش از 15 میلیون طراح، آن را دانلود کرده اند و از میان تمام فروشگاه های اینترنتی که هم اکنون در وب مشغول به کار هستند، 37 درصد آنها از این افزونه پرکاربرد استفاده می کنند.

موارد زیر را می توان به عنوان مهمترین مزایای ووکامرس نام برد:

  • منبع باز بودن ( open sourse ) که این ویژگی مهمترین مزیت ووکامرس است چرا که برای اعمال تغییرات ضروری، مهم و سریع بسیار مناسب و کاربردی است و می توان به نحو احسنت اشکالات و باگ های موجود را برطرف کرد یا به عبارت دیگر سایت یا همان فروشگاه را بروزرسانی کرده و امکانات جدیدی را به سایت اضافه کرد.
  • این نرم افزار تسهیل کننده شرایط لازم برای برقرار شدن ارتباط با مشتری ها، چه مشتری های داخلی و چه مشتری های بین المللی می باشد.
  • با این نرم افزار می توان موضوعات و مسائل مرتبط با فروش را بررسی و مدیریت کرد. موضاتی از قبیل درج کد تخفیف برای محصولات که در زمان های مختلفی مانند جشنواره یا همایش لزوم پیدا می کند.  جزئیات خرید و امکان فروش در کشورهای مختلف و … .
  • برای ممکن ساختن استفاده از درگاه های پرداخت بانکی متفاوت نیز ووکامرس مناسب می باشد.
  • این فروشگاه ساز از اکثر قالب های موجود در وردپرس نیز پشتیبانی می کند.
  • در نهایت بهتر است گفته شود که برای مدیریت ساده و اعمال تغییرات و اضافه کردن امکانات جدید در فروشگاه های اینترنتی، ووکامرس گزینه ای مناسب تلقی می شود.

مزیت های عنوان شده در بالا تعدادی از مزایای ووکامرس بودند نه همه آنها.  افزونه ووکامرس در مقاله ای دیگر مفصلا توضیح داده خواهد شد.

 

شناسه محصول چیست؟

شناسه محصول، کدی است که فروشندگان و شرکت ها به مقاصد مختلفی به محصولات خود اختصاص می دهند.  شناسه محصول باید برای هر محصولی منحصر به فرد باشد تا بتوان یک محصول را از دیگر محصولات باز شناخت.  در واقع فروشندگان برای شناسایی محصولاتشان از شناسه استفاده می کنند تا با کمک آن بتوانند محصولات خود را از زوایای مختلف ردیابی کنند.

شناسه محصول چیست؟
شناسه محصول چیست؟

در ایران از شناسه محصول به عنوان نوعی بارکد نیز استفاده می شود اما حقیقت این است که شناسه محصول با بارکد فرق دارد که در ادامه به بررسی تفاوت آنها خواهیم پرداخت. شناسه محصول همان ID محصول است.

شناسه محصول می تواند هم عددی باشد هم حروفی و یا اینکه از هر دوی آنها تشکیل شده باشد.

برای آشنایی بیشتر شما عزیزان چند مثال از شناسه محصول می آوریم:

به عنوان مثال 35647-fdg می تواند شناسه یک محصول دیجیتالی باشد،  که هم از عدد و هم از حروف در آن استفاده شده است.

به عنوان مثالی دیگر MA206 را می توان به عنوان شناسه یک مادربورد ایسوس سری 206 در نظر گرفت.  M برای مادر بورد،  A برای ایسوس و عدد 206 برای سری 206.

 

آیا شناسه محصول و بارکد و ایران کد یکی هستند؟

اگر تاکنون کلمه شناسه محصول را در اینترنت جستجو کرده باشید، متوجه شده اید که گوگل عنوان هایی از قبیل کد بین المللی و بارکد و ایران کد و sku را برای شما به عنوان نتایج جستجو به نمایش می گذارد.  در حالی که اینها با هم متفاوت هستند و غریب به یقین پریشان خواهید شد که آیا همه اینها یکی هستند یا فرق دارند و اصل قضیه چیست؟  به همین منظور ما سعی داریم از هر کدام این کد ها توضیحی مختصر ارائه دهیم تا شما عزیزان را از سردرگمی نجات دهیم.  عکس زیر نمونه ای از بارکد و sku را می بینید که با هم فرق دارند.

کد بین المللی کالا یا بارکد چیست؟

در تجارت بین المللی همه کالاهای تجاری بر اساس استاندارد هماهنگ جهانی طبقه بندی می شوند و ایران هر ساله به طور سالیانه در رابطه با این کد گذاری کتاب مقررات صادرات و واردات را بروز کرده و منتشر می کند و در دسترس عموم قرار می دهد.  هر محصول، یک کد هشت رقمی استاندارد دارد و در همه ادارات و سازمان ها من جمله امور مالیاتی کشور و وزارت صنعت معدن و تجارت کشور استفاده می شود که مشخصات کالا را بیان می کند.

کد بین المللی اکثر مشخصات محصول را بیان می کند و خریداران و فروشندگان در تجارت های خود این کد را در فاکتورهای فروش خود ثبت می کنند.  در واقع این کد زبان مشترکی بین تاجران جهانی ایجاد کرده است.

نکته

سازمان بین المللی hs code این کد را تولید می کند و این کد تعریف شده در این سامانه یا هشت رقمی است یا ده رقمی که چهار یا شش رقم اول ( سمت چپ ) بین کشورهایی که عضو هستند مشترک است و دو یا چهار رقم دوم (سمت راست ) بین همان کشور ها متفاوت است و  متعلق به هر کشور می باشد که بر اساس طبقه بندی محصولات هر کشور می باشد.

بنابراین به دلیل اینکه شش رقم مشترک در این کد می تواند استاندارد خوبی برای واردات و صادرات و تجارت های بین المللی باشد، فعالیت های تعرفه ای و غیر تعرفه ای قوانین تجارت بین المللی و … در این سیستم قرار داده شده است و معمولا این کد در فاکتور و پروفورم آورده می شود و صادر کننده یا فروشنده ملزم است که کد را بگیرد.

این کد به صورت مجموعه ای این خطوط یا بهتر است بگوییم به صورت مجموعه ای از میله های سیاه رنگ روی برچسبی سفید رنگ نوشته می شود و مشخصات گوناگون آن یک محصول را مشخص می کند و داده ها را از طریق موج نورهایی که توسط بارکد خوان بر بارکد تابیده می شود، انتقال می دهد.

میله هایی که گفته شد، از نظر باریکی و پهنا با یکدیگر فرق دارند و اندازه هر یک، حاوی مفهومی خاص برای دستگاه بارکد خوان است.

ایران کد چیست؟

استاندارد داخلی است برای تولید بارکد ملی که مختص خود کشور است.  در واقع ایران کد، کد ملی کالا و خدمات می باشد که برای شناسایی و ارتباط میان فرایند های زنجیره تامین محصولات و خدمات کشوری ابزاری کاربردی و تسهیل کننده محسوب می شود.  مطمئنا می دانید که هر کسب و کاری نیازمند شناسایی محصولات و خدمات در فرایندهای کسب و کار می باشد و  البته این یک نیاز اساسی است.

کدی 16 رقمی است که طبق الگوی خاصی تولید می شود.  از سه بخش اصلی تشکیل شده است که 7 رقم اول ( سمت چپ ) کلید کد است و جایگاه کالا در ساختار دسته بندی کالای ایران کد را مشخص می کند. مربوط به طبقه بندی ملی کالا می باشد و بخش بعدی یعنی قسمت دوم، کد 5 رقمی می باشد و شماره سریال مرجع را نشان می دهد. بخش سوم که 4 رقمی می باشد و شماره سریال کالا های مرجع که عرضه شده است را نشان می دهد.

کد عضویت عرضه کننده را نشان می دهد بعد از آنها سریال کالا نوشته می شود کد ملی کالا نیز گفته می شود.

ایران کد، کارکردهای کد GS1 را دارا می باشد و علاوه بر آن مشخص کننده جایگاه کالا در طبقه بندی ملی کالا نیز می باشد.  همچنین دارای کاربرد وسیعی در زمینه فرآیند های زنجیره تـامین است. ایران کد، مشمول تمامی کالاهایی می شوند که قابل معامله کردن هستند چه کالاهای تولیدی داخل و چه کالاهای وارداتی.  در کل تمام کالاهای معاملاتی در عرصه بازرگانی کشور را شامل می شود.

ایران کد می تواند هم از عدد تشکیل شده باشد هم از حروف و هر کدام از ارقام موجود در کد می توانند از صفر شروع شوند تا نه و اگر این شماره به علت ازدیاد محصولات به بالای 99999 برسد، اینجاست که حروف نیز مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

 

تفاوت SKU و UPC در چیست؟

بنابر توضیحات بالا در رابطه با تفاوت sku و UPC می توان چنین نوشت :

درست است که یک بارکد (ups ) می تواند به جای sku به کار گرفته شود ( یعنی تمام جزئیات گفته شده در مطالب گذشته می تواند به کد بین المللی یا کد سراسری UPC وابسته باشد )، اما یکی نیستند.

UPC مخفف کد محصول جهانی است برعکس SKU که کد محصول داخلی است.  کد بین المللی برای هر محصولی در هر خرده فروشی یا عمده فروشی یا هر فروشگاهی با هر میزان از گستردگی یکسان است و خرده فروش یا … برای تولید sku با استفاده از آن باید UPC را به پایگاه داده موجودی خود اضافه کرده و با اعمال تکنیکی که منحصر به خودش است، SKU مد نظرش را تولید کند.

تفاوت SKU و UPC در چیست؟
تفاوت SKU و UPC در چیست؟

آیا می توانند به جای هم استفاده شوند؟

با این وجود خیلی از pos سیستم ها، اجازه این کار را می دهند که ما از UPC به عنوان SKU محصولات خود در فروشگاهمان استفاده کنیم.  فقط کافی است که همه ویژگی های دسته بندی را در پایگاه داده موجودی POS خود وارد کنیم تا هماهنگی لازم را داشته باشد.

 

شناسه محصول ووکامرس چیست؟

فروشگاه ساز ووکامرس به محصولاتی که دارد، شناسه ای می دهد که در حقیقت این یک شناسه  درون برنامه ای است. هنگامی که محصولی را در ووکامرس درج می کنید، ووکامرس به صورت خودکار یک شناسه یا ID برای آن کالا تولید می کند که فقط متعلق به آن محصول خاص می باشد.

 

این شناسه را با عنوان SKU نیز می شناسند.  SKU مخفف STOCK KEEPING UNIT است، که به معنی واحد نگهدارنده موجودی می باشد.

اگر صفحه فروشگاه ساز ووکامرس را مشاهده کنید، می بینید که در آن چندین ستون وجود دارد که اطلاعات مربوط به هر کالایی در آنها ثبت شده است. عکس محصول/ اسم محصول / شناسه محصول / قیمت محصول/ دسته ها / برچسب ها / برجسته بودن یا نبودن محصول ( ستاره دار بودن یا نبودن ) / نوع محصول (ساده، متغیر،  مجازی) / تاریخ انتشار محصول و … .  پس مشاهده می کنید که شناسه محصول هم نمایش داده می شود و قابل دسترسی است.

استفاده از شناسه محصول در عملیات‌های گفته شده باعث صرفه‌جویی در زمان و بهبود یافتن نتیجه عملیات خواهد شد.  این شناسه کمک شایانی به حفاظت از تجارت خرده فروشی می کند و بسیار سود آور می باشد.

در ایران گاهاً شناسه محصول sku را با بارکد و ایران کد یکی می دانند، در حالی که متفاوت از هم هستند که پیشتر از این عنوان آن دو را نیز توضیح دادیم.  برای آشنایی بیشتر شما عزیزان در ادامه چند مثال برای شناسه محصول ووکامرس می آوریم :

مثلا ISBN یک کتاب می تواند شناسه sku آن باشد و در ابتدا یا انتهای کتاب نوشته شود آن هم به صورت عددی مانند 6525189760

 

شناسه محصول ووکامرس چه استفاده هایی دارد؟

ار این شناسه به مقاصد مختلف و در جاهای گوناگونی از سایت می توان استفاده کرد.  فرض کنید قصد این را دارید که دکمه ای را در سایت یا مثلا در میان متنی درج کنید و نام آن را دکمه خرید بگذارید. این کار با کمک شناسه محصول قابل انجام است.

شناسه محصول ووکامرس چه استفاده هایی دارد؟
شناسه محصول ووکامرس چه استفاده هایی دارد؟

یا اینکه می خواهید صفحه محصولات فروشگاه اینترنتی را بروز کنید و چند کالای جدید را درج کنید و برای هر کالا لینک فروش مجزایی را پیاده سازی کنید. این کار هم با استفاده از شناسه محصول انجام می شود.  البته اینها فقط دو نمونه از کاربرد های شناسه محصول ووکامرس بودند. این شناسه کاربرد زیادی در زمینه کد نویسی دارد.

شناسه SKU کاربردهای متفاوت و در ضمن در جاهای متفاوتی دارد. جاهایی مانند انبارها،  خرده فروشی ها،  در زمینه تجارت الکترونیکف  تولید کالا،  طبقه بندی کالا،  مدیریت کالا،  مدیریت فروشگاه های اینترنتی فروش اینترنتی کالا ردیابی کالاهای فروشگاه، تحلیل محصولات و غیره .  این شناسه برای شناسایی محصول و مشاهده جزئیات محصول از قبیل اندازه کالا،  قیمت کالا، نوع کالا و سازنده آن نیز استفاده می شود.

شناسه کالا باید برای هر محصولی منحصر به فرد باشد چرا که برای تمایز بین یک محصول با محصولی دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.  ساختار شناسه محصول می تواند هم عددی باشد هم حروفی البته می تواند ترکیبی از عدد و حروف نیز باشد.

این کد گذاری و شناسه محصول می تواند برای فروش تلفنی یا فروش اینترنتی برای مشتری هم بسیار مفید باشد و همچنین می تواند راحت تر، ساده تر و دقیق تر از گذشته باشد.  چون فقط کافی است که مشتری کد محصول را حتی به صورت تلفنی بیان کند و شما آن کد را در باکس جستجوی فروشگاه خود وارد کنید و سپس به راحتی اقدامات مورد درخواست مشتری را انجام دهید.

اگر در سایت فروشگاهتان منوی محصولات را بیاورید و روی گزینه همه محصولات کلیک کنید، می توانید همه محصولات ووکامرس رو ببینید.  اکنون برای پیدا کردن شناسه درون برنامه یک محصول باید ماوس را روی آن محصول ببرید یا کلیک کنید. هم اکنون شناسه sku محصول نمایان می شود.  مثلا 445 شناسه محصول است.  دیدید که پیدا کردن sku یک کالا چقدر راحت است و پیچیدگی ندارد.  فقط با چند کلیک ماوس در منوی مربوطه این کار انجام میشود .

شناسه محصول sku چگونه ساخته می شود؟

روال کدگذاری درون برنامه ای محصول یا همان تأمین شناسه محصول برای هر شرکتی متفاوت از باقی شرکت هاست و خاص همان شرکت است زیرا که بر اساس نیاز های خاصی که هر شرکت برای کارهای خو دارد (از قبیل ردیابی و مدیریت کالاها و یا هر نیاز دیگری که ممکن است داشته باشد)،  اقدام به روالی خاص برای تعیین تولید شناسه برای محصولات خود می کند.

شناسه محصول sku چگونه ساخته می شود؟
شناسه محصول sku چگونه ساخته می شود؟

یکی از معیارها در این کار این است که کد تولیدی قابل فهم باشد، مبهم نباشد و به گونه ای تعریف شده باشد که ویژگی های کالا و یا مشخصات شرکت را نیز در خود داشته باشد.  پیشتر مثال هایی برای آن آورده شده است.

تولید فرمتی مناسب برای این شناسه‌ به صورت دستی در فروشگاه ‌های کوچک امکان‌پذیر است.  ولی در فروشگاه‌های بزرگ با زیاد شدن اقلام محصولات و طبقه بندی ها،  این کار ناممکن می شود.

شناسه باید از فرمتی معنا ‌دار و استاندارد و قابل فهم تبعیت کند تا در هر زمان ممکن قابل استفاده باشد. یادگیری این فرمت‌ها و تکنیک ها برای تولید شناسه به صورت دستی، کاری دشوار و طاقت فرسا و بسیار زمان بر است که امکان بروز خطا نیز بسیار بالا می باشد.

اگر از این افزونه استفاده شود، شناسه‌ها به صورت خودکار و تصادفی تولید میشوند تا اطمینان حاصل شود که یک شناسه تکراری تولید نشود.  همچنین امکان ساخت سیستمی برای ایجاد این شناسه بر مبنای یک فرمت خاص نیز وجود دارد.

اگر میزان اجناس موجود در فروشگاهتان زیاد باشد یا فروشگاه بزرگی داشته باشید و تنوع محصولات داشته باشید، گروه بندی کدها و کالاها می تواند کارگشا و قابل فهم تر و راحت تر از کدگذاری عادی باشد.

به عنوان مثال کدهای  M-0102031 و M-0203045 از همین روش گروه بندی کالاها استفاده کرده اند و با دقت بر هر کدام از این اعداد و حروف می توان پی برد، که این کد مربوط به چه نوع کالایی است.

که در مثال بالا مثلا حرف M در ابتدای کد (سمت جپ ) به عنوان گروه محصولات دیجیتال است و بعد از خط تیره موجود در کد، دو رقم بعدی (از سمت چپ ) 01 بیانگر گروه موبایل است و سپس دو رقم بعد از آن مثلا 02 بیانگر گروه تولید کننده یا برند موبایل است، مثلا سامسونگ یا گلکسی یا هر برند دیگر موجود در بازار و در انتها، سه رقم آخر (سمت راست کد قرار می گیرد ) به شماره کالای مربوطه اشاره می کند .

M-0102031

M : محصولی دیجیتالی است
01 : موبایل است.

02 : تولیدی شرکت هواآوی است.

031 : گوشی با ظرفیت 32 گیگ

 

چگونه می توان شناسه دسته بندی محصولات در ووکامرس را به دست آورد؟

در مطالب گذشته توضیح دادیم که هر شرکت از تکنیک و روال خاص خود برای تولید تولید شناسه استفاده می کند. در اینجا قصد داریم این را توضیح دهیم که شرکت هایی که برای راه اندازی فروشگاه خود از ووکامرس استفاده کرده اند، چگونه می توانند شناسه محصولی خاص را پیدا کنند؟ برای نمایش ارائه دادن یک دسته بندی خاص از محصولات، باید شناسه آن را داشته باشند و همچنین برای کارهای ظاهری مربوط به آنها داشتن شناسه نیز الزامی می باشد.

چگونه می توان شناسه دسته بندی محصولات در ووکامرس را به دست آورد؟
چگونه می توان شناسه دسته بندی محصولات در ووکامرس را به دست آورد؟

به هر حال اینها نمونه هایی بودند که در آن ها، داشتن شناسه الزامی است و این که یک مشتری چگونه می تواند شناسه طبقه بندی یا برچسب محصول مورد نیاز خود را پیدا کند تا آن را سفارش دهد یا جزئیات آن را ببیند.

چگونه می توان شناسه دسته بندی محصولات در ووکامرس را به دست آورد؟
چگونه می توان شناسه دسته بندی محصولات در ووکامرس را به دست آورد؟

برای این کار باید وارد قسمت پیشخوان وردپرس شد و منوی محصولات را باز کرده،  سپس منوی دسته بندی محصولات را آورده و روی دکمه ویرایش کلیک کنید و پس از آن URL  و سپسProduct -Cat&tag–ID شناسه را مشاهده خواهید کرد.

باید اینگونه بگوییم که برای همه  محتوای وردپرس باید روی مطالب رفته و روی ویرایش کلیک کنید، آنگاه URL شناسه را ببینید و حتی می توانید با استفاده از افزونه WP SHOW IDS سریع تر به شناسه ها دسترسی داشته باشید، به این صورت که یک ستون به نام ID کنار پست تایپ های ورد پرس، ایجاد می شود که از آن طریق می توانید شناسه نوشته ها، برگه ها،  دسته بندی و برچسب ها را مشاهده کنید.

روشی دیگر، این است که روی متن مورد نظر رفته و کلید ویرایش را بزنید، سپس URL را ببینید و در ضمن می توانید از افزونه  WP SHOW IDS استفاده کنید که سریعتر به شناسه دسترسی پیدا می کنید، به این صورت که ستون شناسه به موازات پست تایپ های وردپرس،  ایجاد می شود و حاوی شناسه ها برگه ها و برچسب ها می باشد.

مشاوره سئو و تولید محتوا 09120647344

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

امتیاز مقاله:
4.5/5

قیمت های ما به حدی بهینه است که بسیاری از وب سایت و شرکت های همکار تولید محتوای خود را به ما می سپارند.

جهت سفارش تولید محتوا و مشاوره رایگان در مورد استراتژی محتوا با ما در تماس باشید. 

نتیجه صد درصد تضمین شده است 

 

با یک کلیک تماس بگیرید