روش های جذب نیروی انسانی

روش های جذب نیروی انسانی

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

در روش های جذب نیروی انسانی هدف به کار بستن افراد واجد شرایط با توجه به نیاز ارگانها می باشد. در این مقاله می خواهیم فرایندی را که برای جذب نیرو لازم است برای شما بازگو کنیم. جذب منابع انسانی می تواند به عنوان یک رکن اصلی در بحث مدیریت منابع انسانی به شمار آید که باید از چندین مرحله گذر کرد تا فرد بتواند در جایگاه و یا پست خاصی مستقر شود.  یک جذب موثر می تواند سازمان ها و ارگان های ی مختلف را بدون در نظر داشتن اندازه و حوزه موفق و سرپا نگه دارد.

روش های جذب نیروی انسانی
روش های جذب نیروی انسانی

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در این مقاله به سوالات زیر پاسخ داده می شود:

  • اهمیت جذب نیروی انسانی
  • نکات لازم جهت جذب نیروی انسانی
  • روش های جذب نیرو که متقاضیان را فراری می دهد

[/stextbox]

اهمیت جذب نیروی انسانی:

همیشه به کار بستن نیروی انسانی ماهر از مهمترین دغدغه های ارگان ها می باشد. به شیوه های مختلف می توان یک نیرو را مورد بررسی قرار داد که صلاحیت فرد برای جذب تعیین شود. معمولاً آزمون  و مصاحبه های مختلف تا کنون توانسته است برای گزینش افراد در به کار گیری نیروها موفق عمل کند. اما اشاره به این نکته لازم است که مدیران می توانند با به کار کاری خلاقیت خطر یک استخدام شایسته را به کمترین حد ممکن برسانند.

شرکت های مختلف روش های متفاوتی را در انتخاب نیرو دارند که یک مدیر ژاپنی برای گزینش کارمندانش از یک روش خلاقانه استفاده کرد، او معیار و شرط  قبولی را کوهنوردی در نظر گرفت. این بدان معنی است که جذب نیروی ماهر و مناسب برای موفقیت سازمان ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

نکات لازم جهت جذب نیروی انسانی:

انتخاب بر اساس ظرفیت ها نه موفقیت های پیشین:

شما می توانید برای اینکه نیروی متخصصی را جذب کنید معیارتان توانایی های فرد باشد نه اینکه در گذشته چه موفقیتی را کسب کرده است زیرا بررسی رزومه هر شخصی ممکن است فقط موفقیت های پیشن وا را به شما یاد آور شود که این نمی تواند تضمین موفقیت او در آینده باشد. در انتخاب نیروی انسانی اگر به دنبال افرادی باشید که در گذشته در زمینه ی فعالیت شما موفق عمل کرده اند می توانید از تجربه های آنها در پیشبرد کارتان استفاده کرده و موفق تر عمل کنید.

هرگاه دنبال جذب افرادی برای شرکت های استارتاپی بودید این را بدانید که باید افرادی را انتخاب کنید  که روحیه ی کار با محیط های متفاوت را داشته، سازگار باشند و بتوانند خود را با شرایط تطبیق دهند و اهمیتی ندارند که آنها چه پیشینه ای دارند. نیروهای انتخابی شما باید جوان و با استعداد باشند تا بتوانید از آنها به نفع خود وپبشرفت در کارتان استفاده کنید.

انتخاب بر اساس ظرفیت ها نه موفقیت های پیشین:
انتخاب بر اساس ظرفیت ها نه موفقیت های پیشین:

سوالت مناسب بپرسید:

هرگاه خواستید از طریق مصاحبه نیروی خود را انتخاب کنید به دلیل کم بودن زمان مصاحبه باید بدانید چه سوالاتی پرسیده می شود. باید در مدت زمان اندکی هوشمندانه سوال کنید تا انتخاب صحیحی داشته باشید. سوالاتی که حین انجام مصاحبه از افراد پرسیده می شود باید هدف دار باشد و در آن معیارهای مناسب برای گزینش فرد داشته باشد. شخص مصاحبه کننده باید معیار های زیر را در هنگام گفتگو با افراد در نظربگیرد:

مهارت شغلی، مهارت رهبری، مهارت مدیریتی، داشتن ذهنی خلاق، توانایی حل مسائل و همچنین انجام کارهای دشوار.

فرد متقاضی را عملاً مورد آزمایش قرار دهید:

بهترین راه برای سنجیدن توانایی های فرد متقاضی بررسی توانایی های او و همچنین قراردادن او در میدان عمل می باشد. یعنی با توجه به اینکه به دنبال چه افرادی هستید می توانید از امتحان های متفاوتی برای سنجیدن او استفاده کنید.

مثلا اگر برای خود به دنبال افراد خلاق و متفکر می باشید می توانید برای متقاضیان معماهای گوناگونی را مطرح کنید تا گزینش را براساس آن انجام دهید.

فرد متقاضی را عملاً مورد آزمایش قرار دهید:
فرد متقاضی را عملاً مورد آزمایش قرار دهید:

بررسی سوالات افراد متقاضی:

در زمان مصاحبه به شخص متقاضی این فرصت را بدهید که سوالات خود را مطح کند چرا که با توجه به سوالات او می توانید میزان خلاقیت و استعداده های او را بسنجید. می توانید تشخیص دهید که فرد از قبل به مصاحبه فکر کرده و انگیزه او مشخص می شود یعنی خود را برای مصاحبه آماده کرده است.

یک فرد باهوش در طی سوالاتی که می پرسد علاقه ی خود را به فعالیت و حیطه ی کاری شرکت نشان می دهد. بررسی اینگونه پرسش ها می تواند بیانگر این باشد که فرد متقاضی به حضور و فعالیت در شرکت علاقه مند می باشد و قطعاً برای پیشرفت و موفقیت شرکت قدم بر می دارد.

با فرد مناسب چندین بار مصاحبه شود:

با توجه به اینکه در شرف گرفتن تصمیم مهمی برای آینده ی کاری خود می باشید باید سعی کنید فرد متقاضی را چندین مرتبه مورد بررسی قرار داده و با او مصاحبه کنید، و نباید از تکرار این عمل ناراحت باشید. چرا که شما تصمیم دارید فرد ایده آلی را از هر جهت انتخاب کنید که باید با جدیت به این مسئله نگاه کنید.

انتخاب یک نیرو برای محیط کار تنها نباید به وظایف های شغلی او محدود شود بلکه باید نیرویی را به کار بگیرید که روحیه ی کار با تیم و فرهنگ آن شغل و محیط را داشته باشد. همچنین باید برای انتخاب او با چند نفر دیگر اعضای تیم صحت کنید.

ممکن است انجام مصاحبه ی این چنینی برای شما خسته کننده و زمان بر باشد اما در هر حال شما دارید با این عمل سختگیرانه یک سرمایه گذاری بسیار مهمی را انجام می دهید که در آینده همین فرد می تواند به تنهایی باعث پیشرفت و موفقیت کسب و کارتان شود.

با فرد مناسب چندین بار مصاحبه شود:
با فرد مناسب چندین بار مصاحبه شود:

روش های جذب نیرو که متقاضیان را فراری می دهد:

  • اگر در آگهی که برای جذب نیرو دارید میزان حقوق را مشخص نکنید عملاً با این روش فرد از کار فراری می شود چرا که کارجو احساس می کند فقط وقت خود را هدر می دهد.
  • آگهی استخدامی هایی که به صورت اینترنتی می باشد اطمینان کارجو را پایین می آورد، چرا که احتمال ردیابی اگهی و ثبت نام را پایین می داند و مهمتر از همه بخاطر عدم تعامل انسانی کمتر کسی جذب اینگونه آگهی ها می شود.
  • آگهی هایی که متن آنها خیلی رسمی است و فرد را سوم شخص خطاب می کند این پیام را برای مخاطب دارد که انتخاب نمی شوند.
  • پیشنها دادن کار رایگان و بدون دریافت حقوق صرفاً جهت شناخت و جلب اعتماد کارجو متقاضیان را فراری می دهد
  • اگر هدف از استخدام متمایز کردن افراد متقاضی به قصد انتخاب یک فرد بی ایراد است، این نوع طرز فکر کاملاً غلط می باشد. در حالیکه فرایند جذب نیروی انسانی یعنی به دنبال افرادی باشیم که برای رفع ایرادات و نواقص سازمان راه حل هایی دارند و در جهت بهبود سازمان اشتیاق از خود نشان می دهند.

رفتار و برخورد نامناسب با متقاضیان در فرایند استخدام به هیچ عنوان صحیح نیست و ضروروت ندارد. زمان آن است که نیروهای کار خود را انسان گونه انتخاب کنیم.

روش های جذب نیرو که متقاضیان را فراری می دهد:
روش های جذب نیرو که متقاضیان را فراری می دهد:

 

از اینکه تا پایان مقاله روش های جذب نیروی انسانی ما را همراهی کردید متشکریم

مشاوره سئو و تولید محتوا 09120647344

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

امتیاز مقاله:
4.5/5

قیمت های ما به حدی بهینه است که بسیاری از وب سایت و شرکت های همکار تولید محتوای خود را به ما می سپارند.

جهت سفارش تولید محتوا و مشاوره رایگان در مورد استراتژی محتوا با ما در تماس باشید. 

نتیجه صد درصد تضمین شده است 

 

با یک کلیک تماس بگیرید