روش تنظیم چیدمان آگهی
جهت اطلاعات بیشتر از روش تنظیم چیدمان آگهی باما همراه باشید.
دو راه برای ایجاد چیدمان های جذاب
برای این که چیدمان شما بتواند نظر خواننده را به خود جلب نماید، می توانید یکی از دو مورد زیر را به کار بگیرید: ١. چیدمان خود را تا حد امکان قدرتمند و غیر معمول در نظر بگیرید تا خواننده به تبلیغ شما چشم بدوزد و در نظر وی سایر آگهی ها اثر یا جذابیت خاصی نداشته باشند.
۲. چیدمان خود را به طور غیر منتظره ای ساده یا «غیرحرفهای» انتخاب کنید تا باز هم بتواند توجه مخاطب را به خود جلب نماید.
برای مثال، بیش از صد سال پیش، در یکی از سالن های مد در لندن، آقایان با قدم زدن پیش چشم حضار، لباس های خود را به نمایش می گذاشتند.
یکی از مدل های معروف هنوز وارد صحنه نشده بود و همه منتظر بودند تا او را با لباس بسیار جالبی ببینند. او روی صحنه آمد و توانست توجه همگان را به خود جلب کند؛
اما با لباسی صرفا ساده به رنگ سیاه و سفید همان طور که دیده می شود، هم نوع اول و هم نوع دوم، در دو سر طیف قرار دارند و بدین ترتیب هرچه یک آگهی از لحاظ چیدمان در حد وسط قرار داشته باشد، به همان نسبت احتمال دیده نشدن آن بالا می رود.
بیش ازحد سلیقه به خرج ندهید
برای جلب توجه از طریق چیدمان خیلی به سراغ تقارن و تعادل هنری نروید
یک چیدمان به منظور جلب و حفظ توجه باید دو ویژگی داشته باشد:نخست جالب و چشم نواز باشد
و دوم ایستا نباشد؛ بدین معنا که بهتر است حس حرکت و اقدام را منتقل نماید، زیرا چنین چیزی در نظر خواننده جالب است. این مطلب را استادمرحوم
جورج برتون هاچکیس هم گفته است: «بزرگترین انگیزه ی افراد در توجه به چیزی این است که در آن، حرکت احساس کنند.»
جلب علاقه و ترغیب به عمل
حال که به تصویر کشیدن علاقه و عمل در چیدمان به جلب و حفظ توجه خواننده کمک می کند، چرا تلاش خود را صرف چیدمانهایی کنید که از لحاظ هنری در «تعادل کامل» قرار دارند؟ قراردادن مطالب خود در حالت تقارن هنری، تصویر و اثر هنری زیبایی پدید می آورد، اما آیا این بهترین راه برای جلب و حفظ توجه خواننده است؟ اجازه بدهید این مطلب را بیشتر بررسی کنیم فرض کنید این دایره ی کوچک به چند قسمت مساوی تقسیم شده است و بدین ترتیب ایک تعادل کامل را به تصویر می کشیم: آیا جالب است؟ آیا توجه شما را بر می انگیزد؟ آیا موجب می شود تا تجسم شما به کار بیفتد؟ نه.
این تنها یک طرح ایستا و یک چیدمان متعادل» و کامل و البته غیرقابل توجه است.
الا مورد بالا را با این دایره که به صورت نامساوی تقسیم شده است، مقایسه کنید:
ایا این جالب تر نیست؟ آیا نبود تعادل در این شکل توجه شما را برای مدت زمان بیشتری حفظ نمی کند و آیا قومی تجسم شما را به کار نمی اندازد.
یکی از بزرگ ترین تحلیلگران
یکی از بزرگ ترین تحلیلگران آگهی های اثربخش، مرحوم آی.تی. گاندلاش این مطل را بسیار بهتر از من بیان کرده است:
«دلیل ارزش بالای نازیبایی، در این حقیقت نهفت است که ما آن را می بینیم. فرض کنید به یک اتاق قدم می گذارید و همه چیز خیل تمیز و مرتب سر جای خود قرار دارد. در این صورت چیزی توجه شما را جلب نمی کند اما اگر کسی یک صندلی را برعکس روی زمین قرار داده باشد، به سرعت آن را مشاهده خواهید کرد.
در تبلیغات نیز عدم نظم و هماهنگی است که جلب توجه مخاطب را به همراه دارد.»
حال به مطلب خودمان برگردیم؛ «تعادل كامل» چقدر اقدام برانگیز است؟ شاید این تصویر به سادگی به پرسش ما پاسخ دهد:
پس برای جلب توجه، خیلی سراغ هنر و هنرمندی نروید. به یاد داشته باشید که هدف اصلی چیدمان این نیست که با زیبایی هنری خود تحسین مخاطب را برانگیزد، بلکه قرار است به جلب و حفظ توجه کمک کند و بدین ترتیب، در نهایت به فروش محصول شما.
اگر بتواند به چنین هدفی دست یابد، در این صورت برای صاحب آگهی به اندازه ی کافی زیباست!
روش تنظیم چیدمان آگهی
منبع:کتاب چگونه یک آگهی تبلیغاتی خوب بنویسیم؟
نویسنده:ویکتور ا .شواب