دوره MBA و DBA چیست؟

دوره MBA و DBA چیست؟

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

در این مقاله سعی بر این است که به بحث مواردی چون دوره MBA و DBA چیست؟ بپردازیم امیدواریم مورد توجه شما عزیزان قرار بگیرد.

 

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در این مقاله به بررسی موارد زیر می پردازیم:

  • دوره ی DBA چیست ؟
  • دوره ی MBA چیست ؟

[/stextbox]

 

دوره ی DBA  چیست؟

دوره ی DBA  که بر گرفته از عبارت Do Business As  به معنای  مدیریت حرفه ای کسب و کار می باشد ، که در واقع یک سطح تحصیلی بالاتر از  MBA  می باشد. در واقع دوره ی  DBA مدرکی برابر با دکترا نیست و با روش و رویکردی پژوهشی و در قالب رویکرد تحقیقی می باشد که بیشتر اهمیت آن بر روی روش های کاربردی و به دست آوردن مهارت لازم برای فعالیت های کسب و کار و تجارت می باشد.برای گذراندن دوره ی DBA در ابتدا باید دوره ی  MBA را گذراند و سپس وارد گذرانیدن دوره ی DBA  شد.

دوره ی DBA  چیست؟
دوره ی DBA  چیست؟

دکترای مدیریت

دوره ی DBA  را نمی توان به عنوان دکترای مدیریت بیان کرد . نکته ی مهمی که در این جا وجود دارد این است که دوره ی  DBA  برای پرورش اساتید دانشگاهی نمی باشد بلکه هدف اصلی و مهم برای گذرانیدن دوره ی DBA بالا بردن علم و دانش مدیران ارشد سازمان ها و ارگان ها برای  مدیریت بهتر و تقویت مهارت ها برای بازدهی بیشتر می باشد.

به طور کلی هدف از برگزاری و گذرانیدن دوره ی  DBA به دست آوردن مهارت و توانایی برای تجارت و کسب و کارمدیران می باشد، ولی مدرک دکترا (PHD) بیشتر برای کسانی که هدف آن ها تدریس در دانشگاه در رشته های مدیریت و یا کسانی که میخواهند در زمینه ی مدیریتی محقق حرفه ای شوند کاربرد دارد.

تقسیم بندی

دوره های DBA  بر اساس دانشگاه ها و موسسات آموزشی مختلف می تواند بر گرایش های مختلفی تقسیم بندی شود ، در دانشگاه های مختلف گرایش هایی چون :

  • گرایش مالی
  • گرایش حسابداری
  • گرایش مدیریت
  • گرایش بازاریابی
  • گرایش مدیریت عملیاتی

و گرایش های دیگری برای آموزش دادن و پرورش مدیران و متخصص کردن آن ها ارائه میشود.

البته در برخی از دانشگاه ها نیز دوره DBA به صورت عمومی تدریس می شود که هدف از برگزاری این دوره ها صرفا جهت تقویت مهارت در مدیریت می باشد.

در دانشگاه های کشور دوره ی DBA  به صورت پاره وقت و یا به صورت تمام وقت برگزار می گردد ، ولی اغلب از آنجایی که بیشتر طرفداران دوره ی DBA مدیران سازمان ها و یا شرکت ها می باشند و وقت کافی برای آموزش دیدن ندارند که بیشتر زمان آن ها به تجارت و کسب و کار میگذرد.

این دوره ها معمولا به صورت پاره وقت برگزار میگردد.از دانشگاه های مختلفی که در ایران وجود دارد و این دوره به صورت پاره وقت برگزار میشود میتوان به دانشگاه تهران ، اصفهان و … اشاره کرد.

 

مدیران سازمان ها و ارگان ها

بیشتر متقاضیان دوره ی DBA  مدیران سازمان ها و ارگان ها و مدیران موفق در کسب و کار و تجارت می باشند که هدف آن ها از شرکت در این دوره ها بالا بردن علم مدیریتی خود و به روز کردن اطلاعات خود در زمینه کسب و کار و تجارت و عرضه کردن راهکار های اجرایی برای استفاده کردن از علم مدیریت و توسعه ی کسب و کار می باشد .

دوره ی  MBA  چیست ؟

دوره ی MBA بر گرفته شده از عبارت Master Of Business Administration  به معنای مدیریت ارشد کسب و کار می باشد. این دوره بیشتر برای کسانی کاربرد دارد که به علم و دانش مدیریتی نیاز دارند ولی مدرک تحصیلی آن ها در رشته ی دیگری غیر از مدیریت می باشد ، به همین دلیل بیشتر متقاضیان این دوره را کسانی تشکیل می دهند که برای تکمیل کردن و یادگیری اصول کسب و کار و ارتقای علم در رشته ی مدیریت جذب این دوره می شوند.

دوره ی  MBA  چیست ؟
دوره ی  MBA  چیست ؟

این دوره بیشتر برای مدیرانی که می خواهند در تجارت خود موفق باشند و هم چنین به بازار کار به صورت حرفه ای وارد شوند و یا کارآفرین برتری باشند  مناسب است.

دوره ی MBA  ازاوایل قرن بیستم تا به امروز وجود داشته است، این دوره اولین بار در آمریکا به اجرا در آمد که به علت صنعتی شدن آمریکا و حاصل رویکرد مدیریتی بود.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

به نظرمی رسد بهترین روش تولید محتوای هدفمند و ریپروتاژ گرفتن در سایت های مرتبط است.

جهت دریافت مشاوره در زمینه پیشبرد وب سایت خود و ارائه روش های عملی در زمینه تولید محتوای هدفمند با ما در تماس باشید.

09120647344

تیم هشت

[/stextbox]

مشاوره سئو و تولید محتوا 09120647344

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

امتیاز مقاله:
4.5/5

قیمت های ما به حدی بهینه است که بسیاری از وب سایت و شرکت های همکار تولید محتوای خود را به ما می سپارند.

جهت سفارش تولید محتوا و مشاوره رایگان در مورد استراتژی محتوا با ما در تماس باشید. 

نتیجه صد درصد تضمین شده است 

 

با یک کلیک تماس بگیرید