تولید محتوای الکترونیکی با پاورپوینت

تولید محتوای الکترونیکی با پاورپوینت

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

راهنمای تولید محتوای الکترونیکی با پاورپوینت ،

چگونه و با چه اصولی می توان برای پاورپوینت محتوای الکترونیکی تولید کرد؟! این مقاله یه بحث و بررسی در ارتباط با اصول تولید محتوای الکترونیکی با پاور پوینت می پردازد و تمامی نکات را مورد بررسی قرار می دهد. اگر شما شاغل به امور تدریسی می باشید و تمایل دارید که به کار خود ارزش و اعتبار دهید همراه ما باشید با ادامه ی این مطلب در مقاله ی تولید محتوای الکترونیکی با پاورپوینت.

تولید محتوای الکترونیکی با پاورپوینت
تولید محتوای الکترونیکی با پاورپوینت

اگر مایل به دریافت مشاوره رایگان در زمینه تولید محتوا هدفمند هستید می توانید با شماره تلفن زیر تماس بگیرید

۰۹۱۲۰۶۴۷۳۴۴

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در ابتدا سوالات موجود در این زمینه را مطرح کرده و با دقت همه ی جوانب موجود در این زمینه ی را بررسی خواهیم کرد .

  1. تولید محتوای الکترونیکی به چه معناست؟
  2. ویژگی های یک تولید محتوای الکترونیکی خوب چیست؟
  3. اصول تولید محتوای الکترونیکی با پاور پوینت را نام ببرید؟
  4. تولید محتوای الکترونیکی با پاور پوینت چه فوایدی دارد؟
  5. چه کسانی از این اصول باید استفاده کنند؟

[/stextbox]

همراه ما باشید با ادامه ی این موضوع و بررسی اصول و قاعده هایی که برای تولید محتوا با پاور پوینت باید رعایت کرد.

تولید محتوای الکترونیکی به چه معناست؟

عبارت محتوای الکترونیکی حاوی معنا و مفاهیم گسترده ای می باشد اما به طور کلی : به هر گونه محتوایی که از طریق کامپیوتر لپ تاپ یا هر وسیله ی نقلیه ای قابل انتقال و ارائه باشد محتوای الکترونیکی می گویند .

به بیان دیگر، محتوای الکترونیکی مجموعه ای از اطلاعات است که هدف اصلی آن آموزش یک یا تمامی بخش های یک درس یا یک موضوع آموزشی می باشد. این مطالب می تواند شامل : عکس ، ویدیو ، متن های نوشتاری صدا ها و یا ترکیبی از همه ی این موارد با یکدیگر باشد . در هر صورت نیز می توان یک تصویر یا فیلم و صدا را خود به تنهایی یک محتوای آموزشی نیز محسوب کرد .

در روند تولید محتوای الکترونیکی همواره باید در نظر داشت که این همل یک کار تیمی است و بهتر است به صورت گروهی انجام شود . چرا که با تقسیم وظایف بین هر یک از اعضا کار بسیار سریع و حرفه ای انجام می گیرد .

در بسیاری مواقع یک فرد مانند یک معلم قصد دارد که مطالب آموزشی خود را در قالب پاور پوینت به دانش آموزان خود ارائه دهد . از طرفی زمان و هزینه ی کمک کردن از افراد متخصص را ندارد . ما به شما در این مقاله خواهیم گفت که چگومه با صرف کمترین هزینه و زمان و با استفاده از نیرو های خود یک محتوای الکترونیکی با پاور پوینت تهیه کنید . ادامه ی این مطلب را از دست ندهید.

تولید محتوای الکترونیکی به چه معناست؟
تولید محتوای الکترونیکی به چه معناست؟

شما در حال خواندن مقاله تولید محتوای الکترونیکی با پاورپوینت هستید

ویژگی های یک تولید محتوای الکترونیکی خوب چیست؟

برای تولید یک محتوای الکترونیکی خوب باید دقت داشنه باشید که حتما یک الگوی طراحی خوب برای آن در نظر بگیرید . منظور از الگوی طراحی ، نقش و نگار و رنگ اسلاید ها نیست . بلکه ساختار و مراحلی است که تا رسیدن به هدف مخاطب را همراهی می کند و مطلب را به انتها می رساند . یکی دیگر از ویژگی های یک محتوای خوب به طور کامل رساندن مقصودتان به هدف موردنظرتان می باشد . برای مثال:

گاهی شما قصد دارید که ارائه ی حل تمارین درس خود را در قالب پاور پوینت ارائه کنید . در این صورت باید مقصود خود را با زبان ساده به گونه ای بیان کنید که به سرعن به هدف خود برسید.

در برخی موارد هدف شما این است که موضوع مورد نظر خود را گام به گام در قالب محتوا به مخاطب خود ارائه کنید که این نیز باید بر طبق اصول و قواعد باشد تا به سرعت محقق شود.

در بسیاری از موارد نیز شما محتوایی که قصد آموزش به صورت حضوری در کلاس دارید را به صورت پاور پوینت تبدیل می کنید و آن را به مخاطبین خود ارائه می کنید.

از این رو اگر نتوانید یک محتوای جامع و کامل و مفید ارائه کنید ، عملا در هدف خود شکست خوردید . در این صورت باید کار خود را به صورت اصولی پیش برید تا زمان و هزینه ای که صرف می کنید .

ویژگی های یک تولید محتوای الکترونیکی خوب چیست؟
ویژگی های یک تولید محتوای الکترونیکی خوب چیست؟

اصول تولید محتوای الکترونیکی با پاور پوینت را نام ببرید؟

شاید شما هنگامی که قصد تولید محتوای الکترونیکی را کرده اید کم و بیش از دوستان و اطرافیان خود چیز هایی شنیده باشید که در نظرتان سخت آمده است . این تفکر در ذهن شما نقش بسته است که به تنهایی نمی توانید از عهده ی آن برآیید و حتما در این راه به افراد متخصص و خبره احتیاج خواهید داشت.

ما در این مطلب اصول کلی و قواعد مورد نیاز را در 12 گام گرد آوری کرده ایم تا بتوانید با خواندن و به کار گیری این گام ها ، محتوای خود را به راحتی و بدون هیچ دغدغه ای تولید کرده و به مخاطبین خود ارائه دهید. در ابتدای شروع این کار باید دقت داشته باشید که بتوانید این پنج اصل ضروری در تولید محتوای الکترونیکی را رعایت کنید . این اصول شامل موارد زیر است :

اصول تولید محتوای الکترونیکی با پاور پوینت را نام ببرید؟
اصول تولید محتوای الکترونیکی با پاور پوینت را نام ببرید؟

تعادل :

رعایت تعادل در اسلاید ها به این معناست که میان تمام عناصر و اجزای نشکیل دهنده ی محتوای یک اسلاید توازن و هماهنگی وجود داشته باشد .

ساده و کارا بودن محتوا :

محتوایی که شما قصد ارائه ی آن ها را دارید باید به صورت ساده و مختصر هم جنین زبانی کوتاه و فصیح باشد . در تعدد به کار بردن رنگ ها و تنوع انتخابی آن ها نیز یک چهار چوب مشخص و محدودی در نظر گرفته شود .

تاکید داشتن :

همواره قسمت هایی را از محتوای خود که قصد تاکید بیشتری بر روی آن دارید را با ابزار های در دسترس متفاوت کنید . می توانید از تغییر رنگ ، برجسته کردن ، تغییر سایز و یا هر عمل خلاقانه در این راه بهره ببرید.

فضای خالی در اسلاید :

برای هر اسلاید یک فضای خالی در نظر گرفته همواره تلاش کنیم که به حریم آن فضا تجاوز نکنیم .

وجود هماهنگی و وحدت بین اجزا و عناصر محتوا :

در تولید یک محتوای مفید باید توجه داشته باشید که تمامی اجزای تشکیل دهنده ی مطلب ، بر روی یک هدف یا یک موضوع واحد تاکید داشته باشد و در پایان نیز مخاطب را به سمت نتیجه گیری از همان هدف سوق دهد.

این 5 اصل لازمه ی شروع به تولید هر نوع محتوایی می باشد . این اصول را در نظر داشته و 12 گام طراحی را که در زیر به آن ها اشاره کرده ایم را مد نظر قرار دهید. همراه ما شوید .

شما در حال خواندن مقاله تولید محتوای الکترونیکی با پاورپوینت هستید.

 

گام یکم : ساختاری منحصر به فرد برای پاور پوینت خود در نظر بگیرید :

شاید شما هم مانند بسیاری از افراد بر این باور هستید که همه ی انسان ها به آموزش مجازی احتیاج دارند . اما این دلیل به تنهایی نمی تواند علتی برای تهیه و تولید محتوای الکترونیکی شود .

به این دلیل که نوعی رفع مسئولیت از خود به شمار می رود . از این رو شما از زیر هر گونه آنالیز و تحلیل شانه خالی کرده و محتوایی که تولید می کنید آن بار مثبت قبلی خود را نخواهد داشت و وقت و هزینه هایی که در این راه مصرف کرده اید در واقع هدر رفته است . شما باید در همام ابتدای مسیر علت این کار خود را پیدا کنید . از خود این سوال را بپرسید که این مطلب به چه دلیلی می تواند برای مخاطبان جذاب به نظر بیاید .

پاسخ خود را آنالیز کنید

بعد از آن پاسخ خود را آنالیز و تجزیه تحلیل کرده و از نتایج خود در این راه بهره ببرید. این راه علاوه بر نشان دادن مسیر اصلی شما ، مانع از بیراهه رفتن شما خواهد شد و به سرعت شما را به نقصود واقعی خود که همان اصول تولید محتوای مفید است می رساند . توصیه می کنیم که قبل از ایجاد پاور پوینت ، حتما به این 3 سوال جواب بدهید .

  • مشکل اصلی و چالشی که مد نظر شما می باشد ، چیست که برای حل آن معضل اقدام به تولید و راحی محتوای الکترونیکی کرده اید؟
  • در انتهای این هدف قصد دارید چه نتیجه ای دریافت کنید؟ نتیجه ی شما باید چه پیامد هایی در پی داشته باشد؟
  • محتوای الکترونیکی که تولید می کنید ، چگونه می تواند به جامعه ی مخاطبان شما اعم از مردم یا سازمانی خاص ، در رساندن به هدفشان کمک کند ؟

بنابراین اگر قصد تولد یک ساختار اصولی دارید حتما برای پاور پوینت خود یک ساختار خاص در نظر بگیرید . در خط اول یا اسلاید اول خود ذکر کنید که این فایل حول چه موضوعی می چرخد . می توانید برای تنوع از پرسش و پاسخ نیز دراین زمینه استفاده کنید و مطلب خود را جذاب تر شروع کنید.

 

در مرحله ی بعد شما باید یک فهرستی از مطالبی که قصد ارائه ی آن ها را دارید گرد آوری کرده و آن ها را توضیح دهید. حتما برای پاور پوینت های خود یک ساختار واحد در نظر گرفته و کلیه ی فایل های خود را بر اساس هان ساختار پیش ببرید.

انتخاب فونت واحد

برای ایجاد فایل های خود یک فونت واحد را در نظر گرفته و مطابق با آن تمامی بخش های درس خود را پیش ببرید . فونت مطالب توضیحی را به طور معمول 18 ، فونت عناوین را 20 تا 22 و فونت عنوان کلی بخش را 28 به طور معمول در نظر می گیرند. نکات ویرایشی را حتما رعایت کنید . از سایت های موجود در زمینه ی ویرایش متنی حتما بهره ببرید. اگر تصاویری که استفاده می کنید کیفیت پایینی دارند ، بر روی نوشته های آن ها از تکست باکس استفاده کنید .

از علائم و شکل های موجود بیشتر استفاده کنید. سعی کنید برای ضبط یک اسلاید حتما از حرکات موس استفاده کنید . در هر اسلاید مطالب کوتاه و مختصر را بیان کنید و تصل موضوع را خود توضیح دهید. از انیمیشن های جذاب برای هر اسلاید و عکس های موجود استفاده کنید . در نهایت حواستان باشد جوری مطالب خود را کنار هم بچینید که مخاطب به ادامه ی آن راغب تر بشود.

گام دو :جامعه ی مخاطبین خود را شناخته و نیاز های آن ها را ارزیابی کنید :

شما باید تمامی نیاز ها و مشکلات فنی و کاربری مخاطبان خود را شناسایی کنید، سطح دانش و اطلاعات آن ها را بشناسید و این که اطلاعات شما چگونه به کار آن ها می آید را نیز پیدا کنید . شما نباید اشتباه اکثر طراحان مبنی بر اینکه همه ی افراد در یک سطح هستند را تکرار کنید.

برخی افراد در فهمیدن و درک مطلب سریع تر عمل می کنند و برخی کند تر. به طور مثال اگر شما قصد تدریس درس زبان ژاپنی را دارید ، نمی توانید برای کسانی که به تازگی قصد یادگیری این زبان را دارند و کسانی که یک دانش کلی در این رابطه دارند یک محتوا تولید کرده و یک فایل ارائه کنید. از این رو باید سطح دانش و گیرایی مخاطبان خود را حتما در تولید محتوای الکترونیکی خود مد نطر قرار دهید.

گام دو :جامعه ی مخاطبین خود را شناخته و نیاز های آن ها را ارزیابی کنید :
گام دو :جامعه ی مخاطبین خود را شناخته و نیاز های آن ها را ارزیابی کنید :

گام سوم : محتوای مورد نظر خود را تحلیل کنید

بعد از این که شما علت نیاز های مخاطبان خود را بررسی کردید و دلیل نیازشان به محتوای آموزشی را فهمیدید ، نوبت به آن است که محتوایی که قصد ارائه دارید را تحلیل و آنالیز کنید. تا بتوانید بهترین محتوا را به مخاطبان خود عرضه نمایید .

شما در این راه احتیاج است که برای مساله و یا هدفی که بیان کرده اید اطلاعات جامع و کلی به دست بیاورید. این مطالب باید به گونه ای باشد که مساله اولیه شما را حل و فصل کند. زیرا که هدف ما در نهایت تحلیل محتوایی است که ارائه می کنیم .

گام سوم : محتوای مورد نظر خود را تحلیل کنید
گام سوم : محتوای مورد نظر خود را تحلیل کنید

شما در حال خواندن مقاله تولید محتوای الکترونیکی با پاورپوینت هستید

 

گام چهارم : اهداف یادگیری را تعیین و تنظیم کنید :

اینکه هدف شما از این دوره ی آموزشی چه می باشد یک نتیجه ای ست که خود شما در بدو شروع دوره برای کاربران تعیین کرده اید. یا به عبارت دیگر آن هدفی که می خواهید با کمک آن کاربران را به سمتی سوق دهید را در  همان بدو شروع مشخص کنید. مشخص کردن این هدف ها خود یک چالشی عظیم است که برای تهیه و تنطیم آن نیاز به موارد زیر خواهید داشت :

گام چهارم : اهداف یادگیری را تعیین و تنظیم کنید :
گام چهارم : اهداف یادگیری را تعیین و تنظیم کنید :

 

  • معین و مشخص : جامعه ی کاربران شما، چه افرادی هستند و چه چیزی انتظارشان را می کشد ؟
  • قابل اندازه گیری : آیا پیشرفتی را که در مسیر هدفمان است را می توان مورد اندازه گیری قرار داد ؟ اگر نمی شود پس دقت کنیم که این هدف خوبی نیست .
  • در دسترس بودن : اهدافی که شما انتخاب می کنید واقع بینانه، در دسترس و مناسب با منابع و مراجع موجود در حال حاضر باشد .
  • مرتبط بودن : مطمئن شوید که چرا این اهداف مهم هستند و ارزش صرف وقت و هزینه و هم چنین تلاش را دارند .
  • توجه به زمان مخاطبان : آیا مخاطبان با مطالعه این محتوا در همان زمان ارائه ، می توانند به اهداف خود برسند ؟ اگر پاسخ شما به این سوال خیر می باشد ، هدف انتخابی شما بی ارزش و غیر معقول هست و بهتر است که عوض شود .

 

گام پنجم : برنامه ی آموزشی که قصد ارئه ی آن را دارید تشریح کنید :

در این گام شما باید یک سیاست برای نحوه ی آموزش خود انتخاب کرده و آن را در پیش بگیرید. این سیاست ها شامل فرایند هایی هم چون رویکرد ها و اعمالی است که در طول دوره ی آموزشی شما ، بین شما و مخاطب برقرار می شود.

از این رو برای انتخاب این سیاست ها به این فکر کنید که چه روندی در عملکرد شما بازدهی بهتری نسبت به سایر روش ها دارد؟ در روش ها و رویکرد های افراد موفق جست و جو کنید و ببینید آن ها از چه روش هایی استفاده کرده اند. اندکی خلاقیت به خرج دهید تا بتوانید یک محتوایی تولید کنید که بیشترین گیرایی و بازدهی را دارد. در آخر به این فکر کنید  که ایا این روندی که پیش رو گرفته اید نتیجه ی دلخواه برای کاربران دارد و یا خیر؟

گام پنجم : برنامه ی آموزشی که قصد ارئه ی آن را دارید تشریح کنید :
گام پنجم : برنامه ی آموزشی که قصد ارئه ی آن را دارید تشریح کنید :

گام ششم : محتوای خود را تصویر سازی کنید :

شما می توانید با کمک ابزار هایی هم چون استورب برد که یک شمای کلی بصری از متن ها و تصاویر ها و تمام اجزای سازنده ی صفحه ی شماست ، متوجه شوید که ایا اجزای به کار رفته در یک صفحه یا اسلاید با یکدیگر سازگار هستند و یا خیر؟! بی دلیل وقت خود را هدر ندهید از همان ابتدا اصولی جلو روید و تمام هماهتگی ها و توازن های یک صفحه را رعایت کنید.

گام ششم : محتوای خود را تصویر سازی کنید :
گام ششم : محتوای خود را تصویر سازی کنید :

گام هفتم : فناوری که می خواهید استفاده کنید را مشخص کنید :

زمانی که می خواهید ابزار انتشار اموزشی خود را مشخص کنید (مانند پاور پوینت) به همه ی جوانب و بررسی کاطشناسان و طراحان دقت کنید . قرار نیست یک ابزار اموزشی برای همه ی افراد یکسان عمل کند . آن ابزاری را انتخاب کنبد که هم متناسب با سیستم شما باشد و هم نیاز به وقت و هزینه و آموزش های بیش از حد نداشته باشد . پاور پوینت یکی از معمول ترین و رایج ترین ابزاری است که در بین همگان به عنوان یک نرم افزار مناسب شناخته شده است.

گام هشتم : برای محتوای خود یک نمونه اولیه تهیه کنید :

اگر می خواهید که از عملکرد درست و صحیح محتوای الکترونیکی خود اطمینان حاصل کنید حتما یک نمونه ی اولیه برای آن تولید کنید . این نمونه به شما یک دید کلی از نحوه ی عملکرد خود ارائه می کند و هم چنین مشخص می کند که در رساندن مفاهیم واطلاعات مورد هدف خود چقدر موفق بوده اید .

 

گام نهم : تولید نسخه ی نهایی محتوای مورد نظرتان :

زمانی که نمونه ی اولیه محتوای شما ساخته و تولید شد و تمام قابلیت ها و عملکرد آن مورد بررسی قرار گرفت ، نوبت به ساخت دوره ی نهایی می باشد . در این مرحله شما باید همواره توجهتان به سمت هدف اصلی و مساله ی مورد نظر خود باشد و دقت فرمایید که تمامی عناصر و اجزای اصلی را در نظره داشتید، رعایت کرده باشید.

گام دهم : محتوای نهایی خود را ویرایش و اصلاح کنید :

در این گام نظرات و انتقادات افراد مختلف را جویا شوید ، همه ی این نظرات را مورد تحلیل و آنالیز قرار دهید و تمام کم و کاستی ها و ایرادات موجود را برطرف کنید. تا محتوایی که ارائه می کنید بهترین عملکرد ممکن را داشته باشد.

گام یازدهم : محتوای الکترونیکی که تولید کرده اید را ترویج دهید :

مخاطبان شما چرا به این دوره های آموزشی نیاز دارند؟ نحوه ی دسترسی به محتوای شما چگونه می باشد؟ آیا مخاطبان خواستار دوره های آموزشی شما هستند و یا خیر؟ آیا شما خود به محتوای خود اطمینان دارید که می تواند نیاز مخاطبان را بر طرف کند؟ پاسخ همه ی این سوالات راه را برایتان روشن می کند و شما را در مسیر اصلی تان هدایت می دهد.

 

گام دوازده : حتما نتایج نهایی را اندازه گیری کنید :

محتوایی تولید کنید که در نهایت نتایج آن اندازه گیری و بازبینی شود. چرا که این نتایج میزان موفقیت شما و رضایت مخاطبان را نشان می دهد . اگر جایی نیز به مشکل خورد بتوانید در مراحل بعدی آن را رفع کرده و در طی زمان به نتیجه ی مطلوب خود برسید.

تولید محتوای الکترونیکی با پاور پوینت چه فوایدی دارد؟

تولید محتوای الکترونیکی با پاور پوینت جنبه های بسیار مثبتی دارد . از جمله اینکه یک نرم افزار رایج و در دسترس می باشد و در اکثر کامپیوتر ها و تلفن های همراه قابلیت باز شدن و پشتیبانی را دارا می باشد . اکثر افراد با این نرم افزار کار کرده اند و برای یادگیری آن نیازی به وقت و هزینه های هنگفت نمی باشد. هم چنین قابلیت های بسیاری دارا می باشد که می توانید به کمک آن یک اسلاید شو بسیار جذاب و گیرا تولید کرده و به راحتی مخاطبان را جذب کنید.

چه کسانی از این اصول باید استفاده کنند؟

با توجه به پیشرفت های روز افزون و تکنولوژی در قرن اخیر شاهد رشد نرم افزار های و پیشروی آن ها در تمامی امور آموزشی می باشیم . چرا که با کمک این قابلیت ها توانایی به کار گیری کلیپ ها و تصاویر مزتبط با موضوع های مختلف را داریم و بهتر می توانیم در یادگیری نقش خود را ایفا کنیم . از این رو تمامی افرادی که در امور آ»وزشی فعالیت می کنند یا قصد ارائه ی یک مقاله یا رساله یا یک توضیحی راجب یک محصول را دارند به راحتی می توانند از این محتوای الکترونیکی بهره برده و آن را در دستور کار خود قرار دهند.

سخن پایانی :

محتوای الکترونیکی خود شامل جنبه های مختلفی می باشد که تولید آن با پاور پوینت یکی از پر کاربرد ترین زیر شاخه های آن می باشد . از این رو اگر قصد دارید تا مطالبی آموزشی و یا موضوعی که قصد ارائه ی آن را دارید تاثیر گذار تر شود حتما این مراحل را در دستور کار خود قرار دهید. از این که تا انتهای این مطلب همراه ما بودید بسیار سپاس گذاریم.

مشاوره سئو و تولید محتوا 09120647344

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

امتیاز مقاله:
4.5/5

قیمت های ما به حدی بهینه است که بسیاری از وب سایت و شرکت های همکار تولید محتوای خود را به ما می سپارند.

جهت سفارش تولید محتوا و مشاوره رایگان در مورد استراتژی محتوا با ما در تماس باشید. 

نتیجه صد درصد تضمین شده است 

 

با یک کلیک تماس بگیرید