تفاوت کوچینگ و مشاوره

تیم های استار تاپ

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

در این مقاله سعی می شود تا به این سوال پاسخ داده شود که تفاوت کوچینگ و مشاوره چیست؟

برخی لغات می باشند که به دلیل نزدیکی بسیار زیادی که در معانی دارند به راحتی قابل تشخیص و درک نمی باشند. مانند لغاتی همچون مربی، راهنما، مشاور، منتور، کوچ و … ، به همین خاطر برای درک کردن راحت هر کدام باید به سراغ تفاوت و شباهت میان آن ها برویم. در این قسمت نیز برایتان توضیحی کامل از تفاوت کوچینگ و مشاوره را آماده کرده ایم تا به راحتی تفاوت و معانی هر کدام را درک کنید.

تفاوت کوچینگ و مشاوره
تفاوت کوچینگ و مشاوره

توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است که اصطلاحات کوچینگ و مشاوره در حال حاضر هر دو چتری برای پوشش دادن مجموعه ای از رویکردهای کوچینگ و مشاوره می باشند. به علاوه این که هر کوچ و مشاور می تواند شخصیت خاص خود و روشی منحصر به فرد در انجام کارها و ارتباط با مشتری داشته باشد. در زیر یک نمای کلی از این تفاوت در تمامی زمینه ها داده خواهد شد. اما به طور کلی هدف ما توضیح تفاوت کوچینگ و مشاوره در زمینه استارتاپ می باشد.

به همین منظور برای راحتی درک شما از این مطلب و دریافت اطلاعات کلی به صورت یک جا، توضیح مختصری از استارتاپ نیز داده شده است.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

  • کوچینگ چیست؟
  • مشاوره چیست؟
  • استارتاپ چیست؟
  • کوچینگ در استارتاپ؟
  • مشاوره در استارتاپ؟
  • تفاوت کلی کوچینگ و مشاوره در چیست؟

[/stextbox]

 

کوچینگ چیست؟

به روندی که طی آن فردی که با عنوان کوچ شناخته می شود و در جهت بهبود عملکرد افراد در زمینه های مختلفی همچون زندگی حرفه ای، اجتماعی و حتی در بسیار از موارد عاطفی فعالیت می کند کوچینگ گفته می شود. این مسئله به این معناست که ما می توانیم در بسیاری از مواردی که در زندگی برای ما اتفاق می افتد و در حل آن به مشکل می خوریم از کوچ کمک بگیریم.

کوچینگ چیست؟
کوچینگ چیست؟

کوچ ها در جهت پیشرفت و ارتقا بخشیدن در تمامی مراحل در زندگی فرد فعالیت می کنند و معمولاً افرادی که از رابطه های کوچینگ کمک گرفته اند بسیار موفق تر بوده و 98% از انتخاب های خود راضی بوده اند.
کوچینگ در واقع به افراد کمک می کند تا با توجه به حال و آینده نزدیکی که دارند پاسخ های مناسب برای موارد و مسائل زندگی را پیدا کنند. باور کوچینگ بر این پایه است که جواب مناسب و راه کار های درست نزد خود افراد هست و تنها افراد به یک راهنما احتیاج دارند تا آن ها را در پیدا کردن مسیر درست و قدم گذاشتن در آن مسیر یاری کند.

بسیار از افراد برای توضیح کوچینگ به طور دقیق و واضح از این مطلب استفاده می کنند که در واقع کوچینگ به جای این که ماهی را در اختیار فرد قرار دهد ماهی گیری را به وی یاد می دهد. این به همین معنا است که کوچ ها تنها به افراد یاد می دهند تا راه درست را پیدا کنند آن ها هیچ زمان راه را به افراد نشان نمی دهند.

در رابطه کوچینگ به صورت مستقیم به افراد آموزش داده نمی شود بلکه طی جلسات متعددی و طی پروسه ای نسبتا طولانی کوچ به افراد کمک می کند تا به آگاهی های مناسبی دست پیدا کنند.

کوچ ها هرگز افراد را نصیحت نمی کنند بلکه آن ها سعی می کنند تا شما خودتان را بشناسید و به دنبال پاسخ درون خودتان بگردید. کوچ ها در اولین مرحله بادقت به تمامی حرف های افراد گوش می دهند و در بخش دوم با پرسیدن سوال های قدرتمند و کاربردی ذهن افراد را درگیر می کنند و آن ها را وادار به پیدا کردن پاسخ مناسب می کنند. البته قبل از شروع بحث کاملاً در مورد بحث و رایط تحقیق انجام می دهند.

با توجه به جواب هایی که افراد می دهند خودشان راهکار های مناسب را پیدا می کنند. در رابطه کوچینگ، کوچ ها به افراد حقیقت درون شان را نشان می دهند و آن ها را در رسیدن به آن کسی که می خواهند باشند نسبت به آن کسی که هم اکنون هستند یاری می دهند، این یاری به این معناست که کوچ ها افکار منفی و بد ذهن شما را البته با کمک خود شما از شما دور می کنند و در سامان بخشیدن و به شفافیت رساندن افکار پریشان ذهن افراد، آن ها را کمک می کنند.

حال تصور کنید مشاوره درست و پیدا کردن راه مناسب بدون آزمون و خطا در حوزه شغلی تا چه اندازه می تواند سودمند باشد. به ویژه در کسب و کار های استارتاپی که جایی برای خطا وجود ندارد.

اصل کوچینگ

اصل کوچینگ تنها به نوع پرسیدن سوال های مختلف و کاربردی مربوط می شود یعنی در واقع کوچینگ متشکل از تکنیک های گوناگون برای مطرح کردن سوال هاست که می تواند در تمامی امور زندگی شما مفید و کاربردی باشد.

کوچینگ یک چالش جذاب است که طی آن با انجام کارهای متنوعی که کوچ ها انجام می دهند در واقع افراد را تشویق می کنند تا با انجام کار های متفاوت و چالش بر انگیز به تجربیات خود بیفزایند. در مسیر استارتاپ ها نیز باعث سرعت بخشیدن به روند پیشرفت آن ها می شوند.

شیوه های کوچینگ

کوچینگ به جای بیان نظرات جدید و پر کردن ذهن افراد از نظر ها و نصیحت های بی فایده، ایده های جدید را از ذهن افراد بیرون می کشد. به جای تحمیل کردن عقاید، افراد را به تفکر و پرورش عقاید شخصی خودشان وادار می کنند.

کوچینگ آموزشی تئوری نیست بلکه تنها افراد با تمرین های مکرر می توانند به پیشرفت برسند و راه کار های مناسب برای تمامی مراحل زندگی خود که در آن به کمک احتیاج دارند پیدا کنند.

شیوه های کوچینگ
شیوه های کوچینگ

مشاوره چیست؟

همه افراد در زندگی خود به مشکلات و مسائلی بر خورد می کنند، که ممکن است طریقه ی رو به رو شدن با آن ها را به طور کامل بلد نباشند و هم چنین ممکن است با نداشتن تجربیات کافی انتخاب های اشتباه و جبران ناپذیری را انجام دهند. در این گونه از مواقع افراد نیاز به هم فکری و کمک رسانی افرادی را دارند که در این زمینه ها از تجربیات بسیار زیادی برخورد دار باشند.

بروز مشکلات یا مسائل عاطفی حتی می تواند برای افراد با ثبات نیز رخ دهد. برای هر فردی ممکن است تحولات و تغییراتی در زندگی رخ بدهد که در شرایطی برای وی ناراحت کننده و غیر قابل تحمل باشد؛ تحولاتی همچون ازدواج کردن و دور شدن از خانواده، قبولی در دانشگاه، از دست دادن عزیزان زندگی، آغاز کار و پروژه ای بزرگ، بیماری و بسیاری از مواردی که قبول کردن و مقابله با آن ها در شرایط خاصی برای افراد به امری غیر ممکن تبدیل شود.

برای اینکه افراد در این دوران های حساس انتخاب های غلطی نداشته باشند؛ باید به مشاور مراجعه کنند. مشاوره یک فرآیندی است که طی آن شخص مشاور به فرد کمک می کند تا مسیر درست زندگی خویش را پیدا کند و تصمیم ها مناسب و درستی را در زمینه های خانوادگی، عاطفی،اجتماعی، تحصیلی و حتی موارد شخصی بگیرد.

گاهی ممکن  است برای افراد رخ بدهد که در هنگام ورود به منطقه و محیطی جدید و یا به دست آوردن تجربه ای نو، دچار تحولات احساسی شدیدی شوند. این مسئله تا حدی طبیعی است و جزو عکس العمل های نرمال انسان در لحظه های برخورد با اتفاقات جدید می باشد.

اما در مواقعی که افراد مواردی را تجربه می کنند و احساسات آن ها بیش از حد پیش می رود و به گونه ای به واکنش های غیر عادی تبدیل می شود نیز باید خیلی مراقب بود. و حتما از راهنما و مشاوری ماسب کمک بگیرند.

این مسئله به این معناست که تنها بروز اتفاقات بد و ناگوار در زندگی افراد موجب برخورد با رفتار های غیر عادی نمی شود بلکه حتی مواردی که می تواند بسیار برای اشخاص خوشحال کننده باشد به نوعی می تواند آرامش و تمرکز افراد را از بین ببرد.

برای مثال قبولی یک یک فرد در بهترین دانشگاه و با بهترین رتبه می تواند باعث شود که شخص تمرکز خود را برای ادامه تحصیل از دست بدهد، آن گونه ای که ممکن است دیگر به همان میزانی که قبلا به درس خواندن خوب اهمیت میداده است دیگر ندهد.

مشاور ها افرادی هستند که به تمامی مسائل و مشکلات شما با دقت گوش می دهند و سعی می کنند شما را برای انتخاب گزینه های درست در زندگی همراهی کنند تا بتوانید با راحتی با مشکلاتتان برخورد کنیم و بر تمامی مسائل بد و منفی زندگی خود که شما را آزار می دهد تا جای ممکن غلبه کنید.

مشاروان برخلاف کوچ ها راه را به شما نشان می دهند تا دچار گمراهی نشوید. اما کوچ ها کمک می کنند تا راه درست را خودتان تشخیص دهید.

 

استارتاپ چیست؟

استارتاپ نامی است که به شرکت ها و یا کسب و کارهایی نوپا و نوظهور داده می شود. استارتاپ ها در نتیجه کار آفرینی که یک شخص یا گروهی از افراد انجام می دهند، شروع و به سرعت رشد می کنند. و مصمم برای زمانی طولانی و گسترش روز افزون فعالیت می کنند.

استارتاپ چیست؟
استارتاپ چیست؟

معمولاً حوزه ی فعالیت این شرکت ها هر چیزی می تواند باشد اما اکثراً در حوزه تکنولوژی و فناوری های به روز دنیا دیده می شوند.

ممکن است این شرکت ها بسیار کوچک و یا بسیار بزرگ و یا به هر شکلی که ممکن است کار خود را آغاز کنند. اما آن هایی موفق خواهند بود که با برنامه ریزی دقیق و نسبت خطر به سود بالایی کار را استارت می زنند. چرا که برای سرمایه گذاران این شروع، بسیار پر اهمیت و قابل توجه می باشند.

و از آن جایی که این شرکت ها احتیاج به سرمایه گذار برای ادامه راه دارند باید توجه داشته باشند که در کنار اهداف و ارزش هایشان، برای سرمایه گذاران هم جذاب و قابل سرمایه گذاری باشند.

استارتاپ چیست؟
استارتاپ چیست؟

کوچینگ در استارتاپ؟

زمانی که کار کوچینگ با استارتاپ همراه می شود آن را با نام استارتاپ کوچینگ می شناسند. در این قسمت کوچ با موسس و یا مسئولین کسب و کار استارتاپی هم پا می شود و تا انتها کار در کنار آن ها خواهد بود. چرا که کار کوچ همراهی استارتاپ یا فرد تا آخر کار می باشد و باید راهنمایی های خود را در طول مسیر ارائه دهد.

 

حضور کوچ در کنار استارتاپ بسیار مهم و با ارزش می باشد. استارتاپ نوپا است و خطرات زیادی در مسیر وجود دارد تا به شرکتی بزرگ تبدیل شود. به همین خاطر کوچ با نظارت و توجه به تمامی جهات و همچنین با قوانین و راه کارهای کوچینگ استارتاپ را از بحران تا تبدیل شدن به شرکت یا موسسه ای بزرگ همراهی می کند.

توجه داشته باشید که کوچ نیازی به تجربه ندارد و تمامی راه کار ها را در طول مسیر و با توجه به موقعیت ارائه می دهد. شاید تجربه داشتن در زمینه کاری مد نظر مزیت حساب شود، اما در اصل جز ویژگی های حیاتی برای کوچ محسوب نمی شود.

کوچینگ در استارتاپ؟
کوچینگ در استارتاپ؟

برای روشن کردن کار کوچ و کوچینگ در استارتاپ می توان اینطور گفت که یک استارتاپ با موقعیت های جدید بسیاری مواجه می شود که نمی داند کدام راه باعث موفقیت وی می شود. کوچ فردی است که با تحقیق، بررسی تمامی زوایا، استفاده از تجربه دیگران و … تصمیم درست را برای استارتاپ می گیرد. چرا هیچ کس زمان و سرمایه کافی برای انجام تمامی ازمون و خطاها را نخواهد داشت.

مشاوره در استارتاپ؟

از آنجایی که کسب و کار های استار تاپی همواره در پی تحقیق و اکتشاف هستند و برای این که بتوانند در این رقابت تنگاتنگ شرکت های استار تاپی از بقیه جلوتر بزنند و موفق باشند؛ در موقعیت های مختلف و حساس باید تصمیم گیری های مناسبی را انتخاب کنند تا همان انتخاب ها زمینه ی رشد و پیشرفت آن ها شود.

مشاور های شرکت های نوپا بهترین راه کار ها را برای یک شرکت استار تاپی بر می گزینند و به تیم های استار تاپی کمک می کنند تا مشکلات و ایراد های شرکت خود را پیدا کنند و راه کار های مختلف و مناسب برای رویارویی و غلبه بر آن ها پیدا کنند. و همچنین در موقعیت های حساس به این تیم ها راهنما هایی می دهند که در پی آن بهترین گزینه را در بین تمامی انتخاب های خود برگزینند.

در شروع فعالیت های یک شرکت نوپا و یا همان شرکت های استار تاپی بهترین راه برای مطمئن تر بودن به آینده موفقیت آمیز این تیم ها انتخاب یک مشاور خوب و با تجربه است که از همان ابتدا ی شروع فعالیت های تیم تا آخرین مرحله آن را هدایت کند.

مشاور ها می توانند به تیم های استار تاپ در حوزه های مختلفی کمک برسانند نمونه هایی از فعالیت های موثر مشاور ها در تیم های استار تاپ در متن زیر ارائه شده است :

کمک به تیم های استار تاپ

1 برای اولین مورد به تیم های استار تاپ کمک می کنند تا به تحلیل نوع کسب و کار و فعالیت خودشان بپردازند در واقع عمیقا درک کنند که بازار به چه نوع خدمات و یا محصولاتی احتیاج دارد، هم چنین بدانند محصول پیشنهادی آن ها در کدام بخش از بازار ها کارآمد است و کدام یک از نیاز های مردم را می تواند بر طرف کند.

و هم چنین بدانند راهکار های آشنا کردن کار خودتان برای جذب بیشتر افراد به سمت شرکت و محصول شما چیست؛ و سعی کنید تمامی مواردی که می تواند شما را در رسیدن هر چه سریع تر به موفقیت و جایگاه مناسب در بین مردم است را پیدا کنید و آن ها را دنبال کنید.

2 یکی دیگر از راه کار ها مناسب که مشاور های استار تاپ می توانند نقش موثری در به عمل رسیدن آن ها داشته باشند پیدا کردن و جذب سرمایه گذار ها است. بسیاری از موسسین و مشاورینی که برای تیم های استار تاپی فعالیت می کنند پیدا کردن و جذب سرمایه را برای توسعه کار های یک شرکت نو پا بسیار مفید می دانند.

اما جذب سرمایه گذار ها و قانع کردن آن ها برای انجام همکاری با شرکت های استارتاپی  یکی از مسائلی است که عموما بنیان گذار های این شرکت ها اصول و راهکار های مناسب جهت پیدا کردن یک سرمایه گذار را نمی دانند

به همین دلیل مشاورین در این امر نیز به کمک شرکت می روند و با توجه به اصول و قوانینی که می دانند و هم چنین با استفاده از تجربیات خودشان سرمایه گذار را قانع می کنند که با هم همکاری داشته باشند و توافق مناسبی را بین سرمایه گذار ها و تیم های استار تاپی برقرار می کنند.

3 در موقعیت سوم که مشاورین می توانند به تیم های استار تاپی کمک های چشم گیری داشته باشند، این است که از تکنیک های مختلف که جهت رشد این شرکت ها را بلد باشند و کمک کنند تا شرکت بتواند زودتر به موفقیت برسد و خیلی سریع تر درآمد بالایی پیدا کند.

جهت رشد شرکت های استار تاپی عموما ثابت است و یک جهت کامل یکسانی دارند اما آن شرکت هایی که بتوانند مشاورین خوب و با تجربه ای را پیدا کنند می توانند از مهارت های آن ها در جهت رسیدن به تمامی خواسته های مهم یک شرکت استار تاپی استفاده کنند.

آموزش نحوه ورود به بازار

4 همان طور که در قسمت های بالایی نیز مطرح شد تیم های استار تاپی باید نحوه ی ورود به بازار و در بین مردم را یاد بگیرند. یکی دیگر از مواردی که در آن مشاورین می توانند برای شرکت ها راه گشا و بسیار کاربردی باشند تحلیل و یافتن مناسب ترین راه ها برای ارائه محصول شرکت ها در بین مردم است که این یکی از مهم ترین و حساس ترین بخش ها در جهت توسعه ی یک شرکت استار تاپی است، که نیاز به بررسی و هم فکری هایی دارد و همواره باید با استراتژی جلو رفت و تا جای ممکن درصد های خطا در این موارد را کاهش داد.

هر محصولی که بتواند در بازار و بین مردم به محبوبیت برسد آن وقت نشان از موفقیت های یک شرکت استار تاپی را در پی دارد زیرا مهم ترین اصل برای رسیدن به جایگاه مناسب در بین شرکت های نوپا برای تیم های استار تاپی مقبولیت در بین مردم است.

آموزش نحوه ورود به بازار
آموزش نحوه ورود به بازار

تفاوت کلی کوچینگ و مشاوره در چیست؟

آیا می دانید کدام یک از کوچینگ یا مشاورده برای شما مناسب تر است؟ با مطالعه تفاوت های میان این دو متوجه خواهید شد که کدام را انتخاب کنید.

اغلب افراد نمی دانند که از کوچینگ بهره مند می شوند یا از مشاوره استفاده می کنند. اگر در مورد تفاوت کوچینگ و مشاوره به مشکل خورده اید، شما تنها نیستید.

کوچینگ و مشاوره دو هدف متمایز دارند اما میزان همپوشانی آن ها به اندازه ای نزدیک می باشد که همه را کمی گیج خواهد کرد.

تفاوت کلی کوچینگ و مشاوره در چیست؟
تفاوت کلی کوچینگ و مشاوره در چیست؟

همانطور که در بالا گفته شد کوچ و مشاور دو واژه مهم در استارتاپ می باشند که معانی و وظایفی جداگانه دارند، اما گاهی رخ می دهد که اشتباهاً به جای یکدیگر استفاده می شوند. چرا تفاوت های کوچکی با یکدیگر دارند.

کوچینگ عملی است که می تواند کارآفرینان استارتاپ را به یک رهبر قدرتمند و تاًثیرگذار تبدیل کند و در مقابل آن مشاوره، تخصص و راهبردی که به آن احتیاج دارید را به شما می دهد. شاید هنوز هم متوجه تفاوت میان این دو نشده باشید، همانطور که گفتیم تفاوت عملکرد این دو واژه بسیار متفاوت و اما معانی بسیار نزدیکی دارند.

 مشاور فردی است که تخصص کافی در زمینه ای دارد اما تجربه مناسبی برای ارائه ندارد. مشاور به فرد تخصص و دانش کافی را می دهد تا بتواند با کمک آن ادامه مسیر را برود.

کوچ نیز فردی است که هم پای کارآفرین یا هر فرد دیگری که قصد کمک به آن را دارد، پس از مشاور تا انتها و گرفتن نتیجه او را راهنمایی می کند. کوچ نیاز چندانی به داشتن تجربه یا تخصص ندارد. چرا که وی از بیرون از سازمان تمامی جهات را می بیند و خیلی زودتر راهنمایی لازم را می کند.

در کنار این دو نیز منتور قرار دارد که منتور فردی است که تجربه صفر تا صد این راه دارد و می تواند با تجربیات خود از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کند. همچنین با دانش به روزی که دارد راهی کوتاه تر اما کارآمد تر برای کارآفرین و مدیر خواهد داشت.

برای درک بهتر تصور کنید می خواهید رانندگی یاد بگیرید. در این راه مشاور کسی است که چند سالی بر روی رانندگی مطالعه و تحقیق کرده و حال کتابی جامع را در اختیار شما قرار می دهد. اما مشاور کسی است که در طول آموزش در کنار شما خواهد بود تا در مواجه شدن با مانع یا ماشینی دیگر به شما بگوید که باید چه کاری کنید تا سالم از کنار آن بگذرید.

 

سخن آخر

در اخر تنها می توان گفت وجود مشاور و کوچ هر دو در کنار کسب و کار استارتاپی بسیار مهم و مفید می باشد. حتی می توان گفت راهی تضمینی برای رشد شما و رسیدن به قله های موفقیت می باشد. مشاوران در ابتدا و مسائل حساس و کوچ ها از ابتدا تا انتها کار.

سخن آخر
سخن آخر

مشاوره سئو و تولید محتوا 09120647344

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

امتیاز مقاله:
4.5/5

قیمت های ما به حدی بهینه است که بسیاری از وب سایت و شرکت های همکار تولید محتوای خود را به ما می سپارند.

جهت سفارش تولید محتوا و مشاوره رایگان در مورد استراتژی محتوا با ما در تماس باشید. 

نتیجه صد درصد تضمین شده است 

 

با یک کلیک تماس بگیرید