تغییر دامنه سایت وردپرس

تغییر دامنه سایت وردپرس

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

در این مقاله به برسی روش های تغییر دامنه سایت وردپرس میپردازیم.

تصمیم تغییر آدرس سایت نقش بسیار حیاتی در آینده وب سایت شما دارد. همیشه به این نکته توجه کنید تغییر دامنه سایت ممکن است نتایجی کاملا متفاوت با پیش بینی شما داشته باشد. پس لازم است با آگاهی کامل دست به تغییرات این چنینی بزنید.

تغییر دامنه سایت وردپرس
تغییر دامنه سایت وردپرس

اگر شما هم به دنبال روشی برای تغییر دامنه سایت وردپرس خود باشید. در اینجا با مطلبی درباره روش های تغییر دامنه و نکات بسیار مهمی که در هنگام تغییر آدرس باید همواره مد نظر داشته باشید در خدمت شما هستیم. در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در ادامه به سوالات زیر پاسخ می دهیم:

  • آیا تغییر دامنه در سایت های وردپرسی امکان پذیر است؟
  • مزایای تغییر دامنه سایت چیست؟
  • چگونه یک دامنه مناسب برای سایت انتخاب کنیم؟
  • چگونه دامنه سایت وردپرس را تغییر دهیم؟
  • چگونه دامنه جدید را به گوگل اعلام کنیم؟
  • ریدایرکت چیست و چه تاثیری بر بازدید سایت وردپرس دارد؟
  • آیا تغییر دامنه باعث از دست رفتن اطلاعات سایت میشود؟
  • چگونه فایل بک آپ هاست قدیمی را آپلود کنیم؟
  • اگر فراموش کنیم تغییر دامنه را به پیشتیبانی اطلاع دهیم چه میشود؟
  • معایب تغییر دامنه سایت وردپرس چیست؟

[/stextbox]

 

آیا تغییر دامنه در سایت های وردپرسی امکان پذیر است؟

بله ، تغییر آدرس یک سایت به معنای انتقال کلیه اطلاعات آن سایت به آدرسی دیگر خواهد بود. تغییر آدرس سایت برای صاحبان سایت ها زیاد خوشایند نیست و با این حال در شرایط خاص ، مجبور به آپدیت آدرس سایت خود میشوند.

سیستم مدیریت محتوای وردپرس خود دارای افزونه های بسیاری است که این امکان را با روش های آسانتری برای شما میسر خواهد کرد ، در واقع تغییر دامنه سایت وردپرس بسیار آسان و با عواقبی بسیار کمتر برای وب سایت شما خواهد بود.

با این حال اگر سایت شما وردپرسی نباشد جای هیچ گونه نگرانی نیست ، چون تمامی مراحلی که در ادامه بیان میشود برای سایت های غیر وردپرسی هم قابل اعمال است ، اما ما در این مقاله با تغییر دامنه سایت وردپرس در خدمت شما خواهیم بود.

آیا تغییر دامنه در سایت های وردپرسی امکان پذیر است؟
آیا تغییر دامنه در سایت های وردپرسی امکان پذیر است؟

با این حال تغییر دامنه سایت دارای عواقبی است که در ادامه مفصلا به توضیح آن خواهیم پرداخت. علت این ناخوشایندی به این است که تمامی موتورهای جست و جو و کاربرانی که وارد سایت شما میشوند ، باید با آدرسی جدید سایت شما را بشناسند که این کار در اکثر موارد باعث نزول رتبه سایت و بازدیدکنندگان خواهد شد.

البته روش هایی برای انتقال کلیه مطالب و برگرداندن رتبه سایت به آدرس جدید وجود دارد که در ادامه به معرفی آنان میپردازیم.

باید به این نکته توجه داشته باشید که سعی کنید انتقال دائمی دامنه سایت را انجام دهید در غیر این صورت اگر قصد تغییر دائمی نداشته باشید ممکن است آسیب جدی به سئو سایت خود بزنید.

 

چگونه یک دامنه مناسب برای سایت انتخاب کنیم؟

انتخاب دامنه جدید برای وب سایت شما بسیار مهم است ، حتما به نکاتی که در مورد انتخاب دامنه سایت در ادامه بیان میشود ، توجه کنید و بهترین گزینه را برای وب سایت خود انتخاب کنید.

کسب و کار شما :

انتخاب نام دامنه مثل آدرس منزل شماست ، در واقع شما باید آدرسی را انتخاب کنید که در عین سادگی مرتبط به کسب و کار و حوزه کاری شما نیز باشد. در نتیجه باید اطمینان حاصل کنید که دامنه جدید بازدهی بهتری برای سایت شما خواهد داشت.

زبان دامنه :

شاید شما هم به سایت هایی که نام دامنه فارسی را برای خود انتخاب میکنند ، برخورد کرده باشید. این سایت ها با استناد به این موضوع که در نام دامنه خود از کلمات کلیدی پر سرچ استفاده کرده اند و پیش بینی سئو بهتری برای سایت خود داشته اند. در واقع آسیب بسیار جدی به وب سایت خود وارد میکنند.

زبان دامنه باید حتما انگلیسی بوده تا گوگل سئو کلاه سیاه را برای این شما در نظر نگیرد.

به توسعه برند خود فکر کنید :

فاکتورهای بیان شده نقش بسیار مهمی برای نام دامنه شما میباشد. در نتیجه سعی کنید نام دامنه شما عامل مخربی برای برند سازی شما نشود، انتخاب کلمات کلیدی در نام دامنه بسیار مهم است اما توسعه حوزه کاری شما نتیجه بهتری میتواند در بهبود وضعیت سایت داشته باشد.

دامنه کوتاه باشد :

سعی کنید در انتخاب نام دامنه جدید این نکته را مدنظر داشته باشید که نام دامنه حدالامکان کوتاه باشد ، اما مخفف نباشد. دامنه مخفف ممکن است آسیب بدی به نام برند شما بزند. سعی کنید نامی را انتخاب کنید که در عین کوتاهی معرف حوزه کاری شما نیز باشد.

نام انحصاری خود را بسازید :

انتخاب نام های تکراری می تواند شما را در لیست صفحات گوگل به عقب کشانده و باعث شود رقابت بر سر این دامنه زیاد شود. سعی کنید نام را انتخاب کنید که انحصاری و غیرتکراری باشد ، هر چه نام دامنه جدید منحصربفرد تر باشد امکان دیده شدن و موفقیت وب سایت بیشتر خواهد بود.

تایپ راحت :

انتخاب نامی که تایپ راحتی دارد بسیار خوشایندتر از نامی است که باعث اشتباه تایپی کاربران میشود. سعی کنید نامی انتخاب کنید تا کاربران بتوانند به راحتی تایپ کنند.

تک بخشی بودن نام دامنه :

در انتخاب نام دامنه به استفاده از خط تیره اصلا فکر نکنید. سعی کنید نام دامنه جدید تک بخشی باشد و به راحتی در ذهن کاربران جای بگیرد. استفاده از نام های دو بخشی خود می تواند عامل موفقیت سایت شود.

چند آدرس برای سایت شما :

هرگز با فکر اینکه یک وب سایت را با چند آدرس داشته باشید آینده کاری خود را به خطر و هزینه های بالاتر نیندازید. عده ای بر این باورند که اگر سایت خود را با چند آدرس به موتورهای جست و جو معرفی کنند بازدید بیشتر و سئو بهتری میتوانند داشته باشند و اصطلاحا پارک دامنه میکنند. ، داشتن همزمان چند دامنه بر روی یک هاست برعکس این موضوع را اثبات خواهد کرد در واقع سئو مورد انتظار بین چند سایت تقسیم شده و این باعث رقابت بین چندین سایت خواهد شد.

با احتمال قوی این میتواند خود آسیب بسیار جدی به سایت اصلی شما وارد کند.

درست است که خیلی ها برای ارتقا وضعیت شغلی و برند خود دست به این اقدام میزنند اما بهتر است واقع بین باشیم و خود را به دردسری بیهوده نیندازیم.

به این نکته دقت کنید داشتن بازدهی بهتر برای سایت و سئو خوب نیازمند صبر و حوصله ای زیاد است. اگر به فکر ارتقا سئو وب سایت خود هستید و تصمیم به پارک دامنه یا تغییر دامنه اصلی گرفته اید تمامی نکات ذکر شده را مد نظر داشته باشید.

نکته ای بسیار مهم :

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم انتخاب نام صحیح دامنه بسیار مهم است. و مانند آدرس منزل شما میباشد. طبیعتا شما دائما آدرس منزل خود را عوض نمیکنید.

انتخاب نام درستی که بعدها باعث پشیمانی شما نشود فاکتور خیلی مهمی است ، سعی کنید نامی را انتخاب کنید که در آینده باز تصمیم به تعویض دامنه خود نگیرید و اطمینان حاصل کنید بازدهی این دامنه جدید به سود سایت و کسب و کار شماست.

 

مزایای تغییر دامنه سایت چیست؟

حال به بررسی دلایلی که منجر به تغییر دامنه سایت میشود میپردازیم.

مزایای تغییر دامنه سایت چیست؟
مزایای تغییر دامنه سایت چیست؟

برند سازی :

یکی از متداول ترین دلایل میتواند تغییر برند و برندسازی مجدد باشد. شاید شما بعد از ورود به دنیای کسب و کار و پیچیدگی آن به این نتیجه برسید انتخاب برندی جدید یا دریافت نمایندگی یکی از برند های معروف راحت تر به موفقیت میرسید. در این حالت تغییر دامنه سایت میتواند همچون سکوی پرتاب شما به سمت موفقیت باشد.

یکی کردن وب سایت های دیگر :

شاید دارای چند سایت باشید و در فکر یکی کردن سایت های خود باشید در این حالت تغییر دامنه و به جان خریدن دردسرهایش بهترین گزینه برای مدیریت وب سایت های شماست.

انتقال از HTTP به HTTPS :

امنیت وب سایت ها همیشه برای گوگل فاکتور مهمی به حساب می آید. اگر به دنبال امنیت بیشتر وب سایت و افزایش بازدید سایت خود هستید. تغییر دامنه سایت فاکتور بسیار مناسبی برای شماست.

تمام شدن عمر مفید سایت :

عمر مفید وب سایت ها عموما بین 2 تا 5 سال میباشد. بعد از این زمان ممکن است زبان برنامه نویسی سایت عوض و آدرس های سایت تغییر یابد. برای ارتقا وب سایت خود لازم است دامنه سایت را تغییر دهید.

ارتقا سئو سایت :

یکی از دلایلی که اکثر صاحبان وب سایت ها را ترغیب به تغییر آدرس سایت میکند ، پیش بینی سئو بهتری برای دامنه جدید است ، اگر اطمینان دارید تغییر دامنه فعلی به بهبود بهینه سازی سایت شما و افزایش رتبه گوگل سایت کمک خواهد کرد ، حتما دامنه فعلی سایتتان را تغییر دهید.

 

چگونه دامنه سایت وردپرس را تغییر دهیم؟

قبل از شروع به تغییر دامنه لازم است به پیشتیبانی هاست خود اطلاع دهید قصد تغییر دامنه  فعلی سایت خود را دارید. برای این کار به پیشتیبانی هاست سایت تیکت ارسال کنید.

برای تغییر دامنه سایت وردپرس خود ابتدا لازم است از طریق تنظیمات وردپرس سایت اقدام کنید. قبل از اقدام اصلی برای تغییر آدرس سایت باید این نکته را متذکر شویم که باید DNS هاست سایت را بر روی دامنه جدید قرار دهید و این پروسه حدودا 24 ساعت تمام وقت لازم دارد.

بعد از تنظیم دی ان اس برای تغییر آدرس سایت لازم است که فرم Aliases domain تکمیل و دامنه جدید را معرفی کنید.

در قدم بعدی لازم است دامنه قدیمی به دامنه جدید ریدارکت شود. در ادامه مقاله به ریدایرکت و نحوه تنظیم آن بر دامنه قدیم توضیحات لازم داده شده است. ( به بخش ریدایرکت مقاله مراجعه کنید.)

در قدم بعدی باید به تنظیمات هاست خود رفته و به بخشdatabases > phpmyadmin به دنبال wp_options بگردید و بعد از انتخاب آن option_value را به آدرس سایت جدید تغییر دهید.

تا اینجا به وردپرس اعلام کردید که دامنه جدیدی برای سایت خود انتخاب کردید.

کار اصلی اعلام این تغییرات به موتورهای جست و جو است تا سئو سایت و بازدیدکنندگان با کمترین تغییرات به سمت دامنه جدید کشیده شوند.

چگونه دامنه سایت وردپرس را تغییر دهیم؟
چگونه دامنه سایت وردپرس را تغییر دهیم؟

چگونه دامنه جدید را به گوگل اعلام کنیم؟

خب بعد از تغییر آدرس جدید باید به موتورهای جست و جو مخصوصا گوگل اعلام کنید آدرس سایتتان تغییر کرده ، البته این کار باعث از دست رفتن بسیاری از بازدید کنندگان خواهد شد بنابراین ما اصلا تغییر دامنه را توصیه نمیکنیم.

اما برای انتقال رتبه گوگل سایت و جبران بخشی از بازدید کنندگان سایت لازم است حتما به گوگل اطلاع دهید که انتقال دامنه شما همیشگی است تا به مرور زمان رتبه سایت را به دامنه جدید انتقال دهند.

برای این کار وارد تنظیمات google search console و آدرس دامنه جدید را وارد کنید و در آخر وارد تنظیمات setting شوید website address change و آدرس جدید دامنه را حتما به گوگل معرفی کنید.

کار تمام است.

باز هم لازم است به این نکته اشاره کنیم انتقال دامنه را به صورت همیشگی انجام دهید.

 

ریدایرکت چیست و چه تاثیری بر بازدید سایت وردپرس دارد؟

اما حال لازم است آدرس دامنه جدید را به آدرس جدید ریدارکت کنید. اگر شما با ریدایرکت آشنایی ندارید در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

حتما شما هم به سایت هایی که تغییر دامنه داشته اند مواجه شدید. وارد آدرس قدیمی سایت که میشود معمولا بعد از یک پیغام که به آدرس جدید مراجعه کنید به صورت خودکار بعد از چند ثانیه وارد دامنه جدید سایت خواهید شد.

به این کار ریدایرکت میگویند. در ادامه به معرفی ریدایرکت ها میپردازیم.

انواع ریدایرکت ها :

  1. ریدایرکت 301
  2. ریدایرکت 302
  3. Meta Refresh

ریدایرکت 301 : اگر انتقال دامنه شما دائمی باشد استفاده از این نوع ریدایرکت تا 99 درصد رتبه و سئو سایت شما را به دامنه جدید منتقل میکند. این نوع ریدایرکت بسیار کاربردی و توصیه میشود.

ریدایرکت 302 : اگر انتقال دامنه شما موقتی است و در آینده باز قصد تغییر دامنه سایت خود را داشته باشید ، بهتر است از این نوع ریدایرکت استفاده کنید ، به دلیل شباهت بسیار زیاد ریدایرکت 302 و 307 به توضیح ریدایرکت 307 نمیپردازیم.

 

ریدارکت Meta Refresh : این نوع ریدایرکت بیشتر در انجمن های گفت و گو به کار می آید و با پیغامی به کاربر که “اگر تا 5 ثانیه دیگر به صفحه اصلی منتقل نشدید اینجا را کلیک کنید” شروع به کار میکند. این نوع ریدارکت در سطح صفحه انتقالاتی انجام میدهد و درصد کمی از اعتبار سایت و سئو را برمیگرداند. به همین علت ممکن است رتبه سایت را کاهش دهد و اصلا پیشنهاد نمیشود.

 

آیا تغییر دامنه باعث از دست رفتن اطلاعات سایت میشود؟

یکی از سوالاتی که همواره برای تغییر آدرس سایت پرسیده میشود این است که اطلاعات و رتبه سایت چه میشود؟ درباره رتبه سایت در بخش قبلی مقاله توضیحات لازم داده شد ، برای اطلاعات سایت حتما از فایل ها و هاست دامنه قبلی باید بک آپ بگیرید و بعد از اتصال دامنه و هاست جدید که معمولا تا 72 ساعت طول میکشد بهم متصل شوند.

فایل بک آپ هاست قدیم را به هاست جدید منتقل کنید.

بعد از انتقال فایل هاست سایت قبلی تمامی اطلاعات سایت شما به دامنه جدید منتقل خواهد شد ، اگر با روش بک آپ هاست قبلی آشنایی ندارید در بخش بعدی به توضیح آپلود هاست بعدی میپردازیم.

آیا تغییر دامنه باعث از دست رفتن اطلاعات سایت میشود؟
آیا تغییر دامنه باعث از دست رفتن اطلاعات سایت میشود؟

چگونه فایل بک آپ هاست قدیمی را آپلود کنیم؟

همانطور که در بخش قبلی اشاره کردیم که از هاست و فایل های دامنه قبلی بک آپ بگیرید در این بخش به توضیح روش آپلود بک آپ بر روی هاست جدید میپردازیم.

در هاست جدید خود وارد پنل شوید بر روی File Manager کلیک کنید تا وارد مدیریت هاست ها شوید ، در این بخش وارد قسمت public_html شوید و بر روی  Upload کلیک کنید و فایل بک آپ دامنه قبلی را انتخاب و آپلود کنید.

بعد از اتمام آپلود لازم است فایل را از حالت فشرده خارج کنید تا محتویات فایل نمایش داده شود برای این کار بر روی فایل فشرده کلیک راست کرده و گزینه extract را بزنید.

ایجاد دیتابیس جدید

بعد از این مرحله لازم است یک دیتابیس جدید ایجاد تا محتویات فایل بک آپ را درون آن قرار دهید برای این کار در صفحه اصلی کنترل پنل هاست خود بر روی MySQL database wizard کلیک کرده تا مراحل ساخت دیتابیس جدید نمایان شود ، بعد از انتخاب نام پایگاه داده جدید و تعیین یوزر و پسورد جدید لازم است فایل های دیتابیس قدیمی را درون این دیتابیس قرار دهید.

برای این کار در صفحه اصلی کنترل پنل خود وارد بخش databases شوید و در ادامه وارد دیتابیس جدیدی که ساختیم شوید و بر روی گزینه import کلیک کرده و در ادامه به روی دکمه Chhose File در سمت چپ صفحه کلیک کرده و فایل .sql مورد نظر را انتخاب و در آخر بر روی دکمه Go کلیک کنید تا فرآیند درون ریزی فایل به اتمام برسد.

بعد از پایان این فرآیند پیغامی سبز رنگ مبنی بر موفقیت آمیز بودن درون ریزی فایل دیتابیس قدیمی بر روی دیتابیس جدید دریافت خواهید کرد.

در واقع با این فرآیند تمامی اطلاعات سایت شما به دامنه جدید منتقل شده و از دامنه فعلی کاملا غیر قابل دسترس خواهد بود. در واقع کاربران با وارد کردن آدرس جدید سایت شما میتوانند از خدمات و فعالیت های سایت شما بهره مند شوند.

 

اگر فراموش کنیم تغییر دامنه را به پیشتیبانی اطلاع دهیم چه میشود؟

اگر قبل از اطلاع به پشتیبانی هاستینگ خود اقدام به تغییرات وردپرس کنید آدرس سایت شما از دسترس خارج میشود. در این صورت اگر شرکت هاست شما ایرانی باشد ، پیشتیبانی هاست به صورت خودکار این مرحله را برای شما انجام خواهد داد.

در غیر این صورت با ما همراه باشید تا ادامه مراحل لازم را بررسی کنیم.

اگر شرکت هاستینگ شما شرکت ایرانی نباشد لازم است وارد کنترل پنل هاست خود شوید و وارد بخش databases شوید و بر روی phpMyAdmin کلیک کنید تا تنظیمات آن باز شود در این بخش بر روی دیتابیس مورد نظر سایت خود کلیک کنید و سپس به بخش wp-option بروید تا رکوردهای موجود برای شما به نمایش در بیاید.

بعد از انتخاب رکورد مورد نظر دلکه edit را بزنید و دامنه جدید سایت خود را وارد کنید ، در انتها برای ذخیره تغییرات سایت خود دکمهGo را بزنید.

در آخر به آدرس جدید سایت خود مراجعه کنید در صورتی که با آدرس جدید بتوانید وارد سایت خود شوید ، تمامی مراحل را به درستی انجام داده اید.

 

معایب تغییر دامنه سایت وردپرس چیست؟

همانطور که در بالا توضیح دادیم ، تغییر دامنه وب سایت باید به دلایلی که کاملا موجه باشد انجام شود. وگرنه ممکن نیست کسی برای نابود سازی سایت خود دست به این اقدام بزند.

سعی کنید قبل از تصمیم تغییر دامنه به تمام جوانب آن فکر کنید.

ممکن است بخشی از سئو سایت شما و بازدیدکنندگان سایت شما از دست برود. باید تغییر دامنه مزایایی بیشتر و سوددهی بهتری برای شما به همراه داشته باشد. لذا لازم است شما حتما تمامی معایب و مزایای تغییر آدرس سایت را بدانید و با فکری باز دست به این اقدام بزنید.

گول تبلیغات را نخورید :

اگر شما دارای وب سایت خوبی هستید و دامنه فعلی سایتتان جوابگوی نیازها و انتظارات شما هست ، بهتر است دست به تغییر دامنه سایت نزنید.

عده ای برای کسب و کار خود ممکن است با تبلیغاتی نظیر افزایش رتبه سایت شما بعد از تغییر دامنه و پیش بینی آینده ای دور از انتظار سعی در قانع کردن شما برای تغییر دامنه باشند. قبل از تصمیم سعی کنید به کاربلد بودن کسانی که راهنمای شما هستند ایمان داشته باشید.

فقط یک تصمیم بدون فکر و عجولانه ممکن است به از دست دادن بازدیدکنندگان و سئو سایت شما منجر شود که این نتیجه مورد انتظار هیچ یک از صاحبان مشاغل اینترنتی وب سایت ها نیست.

 

جمع بندی مطلب

تغییر آدرس سایت تصمیمی عجولانه و با آینده ای رویایی برای سایت خود میسر نمیشود.

سعی کنید تمامی معایب و مزایای تغییر آدرس سایت را بدانید و با علمی بالا دست به تغییر دامنه سایت خود بزنید.

حتما از تمامی فایل ها و هاست قبلی بک آپ تهیه کنید و به هاست جدید خود انتقال دهید.

اطمینان داشته باشید تغییر دامنه به سود سایت و رفع نیازهای شما کمک شایانی خواهد کرد.

حتما دامنه ای را انتخاب کنید که بیشتر فاکتورهای بیان شده در قسمت انتخاب نام را برای شما داشته باشد.

بعد از تغییر دامنه به موتورهای جست و جو تغییرات را اعلام کنید.

تغییر دامنه با برگشت سئو سایت قبلی نیازمند تغییر دامنه دائمی است ، لذا حتما از ریدایرکت 301 برای دامنه قبلی خود استفاده کنید.

مشاوره سئو و تولید محتوا 09120647344

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

امتیاز مقاله:
4.5/5

قیمت های ما به حدی بهینه است که بسیاری از وب سایت و شرکت های همکار تولید محتوای خود را به ما می سپارند.

جهت سفارش تولید محتوا و مشاوره رایگان در مورد استراتژی محتوا با ما در تماس باشید. 

نتیجه صد درصد تضمین شده است 

 

با یک کلیک تماس بگیرید