تدوین مدل کسب و کار

تدوین مدل کسب و کار

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

تدوین مدل کسب و کار یکی از تاثیر گذار ترین مدل هایی است که با استفاده از فناوری های به روز اطلاعاتی ، ارتباطی ، و اینترنت خیلی سریع نمایان شد . به همین دلیل روش های سنتی که برای کسب درآمد کاربرد داشته اند از یین رفته اند و تدوین کسب و کار درآمدها را تحت تاثیر خود قرار داد . ما در این مقاله شما را با تدوین مورد نظر بیشتر آشنا خواهیم کرد .

 

اگر به دنبال تدوین مدل کسب و کار و یا  راه اندازی کمپین تبلیغاتی منسجم و هدفمند برای برند خود هستید، پیشنهاد می کنیم با مشاوران گروه هشت تماس بگیرید . این گروه با بیش از  7 سال تجربه در زمینه راه اندازی کمیپین های تبلیغات دیجیتال توانسته است جای بسیار مناسبی را در میان رقیبان خود باز کنید.

09120647344

 

 

 

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در ادامه به سوالات زیر پاسخ می دهیم:

  • تدوین مدل کسب و کار به چه منظور است ؟
  • برای کدام کاربردها مدل کسب و کار تدوین میشود
  • 13 نوع کسب و کاری که میتوان برای آنها مدل تدوین کسب و کار در نظر گرفت کدام است

[/stextbox]

 

 

تدوین مدل کسب و کار به چه منظور است ؟

ساختار تدوین مدل کسب و کار باعث افزایش سود دوچندان به مواد اولیه می باشد تدوین مدل کسب و کار موجب پیشرفت و افزایش کسب و کار است .

تدوین مورد نظر به درآمد در کارتان بستگی دارد . تدوین مورد نظر تلاش می‌کند که ارزشی را با قیمتی مناسب به مشتریان خود ارائه دهد . به همین منظور می توان از اینترنت ، صفحات وب و رایانه های شخصی استفاده کرد . با حضور رایانه و اینترنت تدوین مورد نظر رواج پیدا کرده است .

اینترنت به کارآفرینان اجازه ی سازماندهی هزینه ها و درآمد خود را یاد می دهد و به آن ها این فرصت را می دهد که یاد بگیرند و تجربه و مدل سازی کنند . اینترنت فرصت ایجاد تغییر سریع در تدوین مورد نظر را برای کاربران و کارافرینان فراهم کرده و اجازه می دهد که تغییرات ایجاد شده بر بیزینس تدوین مورد نظر خود را در همه حال ببینند .

تدوین مدل کسب و کار به چه منظور است ؟
تدوین مدل کسب و کار به چه منظور است ؟

برای کدام کاربردها مدل کسب و کار تدوین می شود

تدوین مدل کسب و کار می تواند برای ساختن هر چیزی که میخواهید و لازم است به کار برده شود مانند ؛ طراحی ، مواد خام ، نیروی کار ، تولید و . . .

تدوین مدل کسب و کار درصورت لزوم فروختن هر چیزی می تواند در بازاریابی ، توزیع ، خدمت رسانی و پردازش فروش نقش داشته باشد .

تدوین کسب و کار در چگونگی و دلیل پرداخت مشتری برای هر چیزی نیز نقش دارد ، مانند :  قیمت گذاری راهبرد ، روش های پرداخت ، زمان ‌بندی پرداخت و .

همان طور که گفته شد تدوین مدل کسب و کار هزینه ها و مخارج شما برای خدمات و محصولی که می خواهید را بررسی می کند .

برای کدام کاربردها مدل کسب و کار تدوین می شود
برای کدام کاربردها مدل کسب و کار تدوین می شود

هزینه ی بیشتر

تدوین مدل کسب و کار از مشتریانش هزینه ی بیشتری نسبت به هزینه های تولید محصول می گیرد .
تدوین مدل کسب و کار با توجه به سه مورد پیشین که گفته شد می تواند با انتخاب و تصحیح آن ها هزینه های تولید و طراحی و . . . را پایین بیاورد و به راحتی موجب رضایت مشتریان شود .

تدوین مدل کسب و کار می تواند شیوه های جدید و تاثیر گذاری را هم برای فروش ، بازاریابی و راه جدید برای پرداخت مشتری هایش پیدا کند .
شایان ذکر است ؛ با استفاده از تدوین مدل کسب و کار می توانید بیزینس خود را به مشتری های گوناگونی ارائه بدهید . مثلا : رستوران ها که همه ی شما با آن ها آشنایی کافی را دارید مطابق با تدوین مدل کسب و کار عمل می کنند و به طور مدام روش های خود را با هدف های متفاوت با توجه به مشتریان خود تغییر و سامان دهی می کنند .

 

برای دریافت مشاوره رایگان در زمینه تولید محتوا هدفمند می توانید با تیم هشت در تماس باشید

۰۹۱۲۰۶۴۷۳۴۴

آیا میتوان برای نحوه تدوین مدل کسب و کار با توجه به نوع مشاغل تقسیم بندی هایی در نظر گرفت

تدوین مدل کسب و کار شما را مجبور نمی کند که برای شروع یک کسب و کار حتما از مدل های مختلف و گوناگون استفاده کنید . به همین منظور با انواع تدوین مدل کسب و کار برای شروع کار در همین قسمت آشنا می شویم ؛

آیا میتوان برای نحوه تدوین مدل کسب و کار با توجه به نوع مشاغل تقسیم بندی هایی در نظر گرفت
آیا میتوان برای نحوه تدوین مدل کسب و کار با توجه به نوع مشاغل تقسیم بندی هایی در نظر گرفت

 

  1. تبلیغاتی

تدوین مدل کسب و کار تبلیغاتی مدت خیلی طولانی است کاربرد فراوانی دارد و از آن بسیار استفاده می شود. تدوین مدل کسب و کار تبلیغاتی با تغییر در نحوه ی تبدیل نسخه هایی که نیاز به چاپ داشتند به نسخه های آنلاین سخت و پیچیده شده است .

 

این نوع مدل بستگی به تمایل افراد نسبت به هر محتوایی دارد ( خواندن ، دیدن ، شنیدن و … ) . با در نظر گرفتن تمایل افراد در محتوا تبلیغات شما را خوانندگان و یا همراهان شما می توانند به راحتی ببینند و برایشان نمایش داده شود .

در بیزینس تدوین مدل کسب و کار تبلیغاتی ، دو گروه از مشتریان وجود دارد که برای راضی نگه داشتن آن ها باید دقت کافی را داشته باشید :

همراهان ( بازدید کنندگان ) ، سفارش دهندگان تبلیغات .ممکن است خوانندگان به شما هزینه ای را پرداخت نکنند ولی سفارش دهندگان قطعا پرداخت خواهند کرد . در بعضی مواقع از مدل منبع یابی جمعی استفاده می کند . و با ترکیب شدن با این مدل برای تولید محتوا و پرداخت هزینه ها از تولید کنندگان محتوا ، به صورت رایگان از کاربران خود دریافت می کند .

تبلیغاتی
تبلیغاتی

مثال ها : CBS , The New York Times , YouTube

  1. وابسته

تدوین وابسته شبیه مدل قبلی یعنی همان مدل تبلیغاتی می باشد اما تفاوت های دارد . تدوین مورد نظر وابسته را می توانید در فضای اینترنت را به خوبی ببینید . این مدل در اکثر مواقع به جای استفاده از تبلیغاتی که به راحتی قابل شناسایی و مشاهده می باشند از یک سری لینک های موجود در محتوا استفاده خواهد کرد .

به طور مثال ، با داشتن یک وب سایت مرور کتاب می توانید در مرور های خود لینک هایی اضافه کنید که به کاربران اجازه ی معرفی و خرید کتاب را می دهد . ممکن است هر کدام از لینک هایی که در مرور ها گنجایش می دهید با هر مشتری سود اندکی نیز به شما پرداخت می کند .

مثال‌ : TheWireCutter ، TopTenReviews

  1. واسطه گری

تدوین واسطه گری سعی می کند خریداران را به فروشندگان وصل کند . این مدل در برابر هر معامله ای که انجام می دهد ، از خریدار و یا فروشنده و گاهی از هر دو آن ها دستمزد خود را دریافت می کند .

یکی از مهم ترین کارهای مدل واسطه گری بنگاه معامله های ملکی می باشد . در این میان انواع های دیگر واسطه گری نیز وجود دارد . مانند واسطه های حمل و نقل و واسطه های مربوط به شرکت  های ساختمانی .

مثال ها : ReMax ، RoadRunner Transportation Systems

واسطه گری
واسطه گری

 

  1. سفارشی سازی

سفارشی سازی برای متمایز کردن هر فروشی را برای مشتری فرضی فراهم می کند .  به طور مثال ؛ تدوین مورد نظر سفر های مشتریان پولدار خود را از آژانس های مسافرتی رزرو می کند .

مثال ها : NIKE ، Journy

  1. منبع یابی جمعی

تدوین مورد نظر منبع یابی جمعی می تواند افراد زیادی را جمع آوری و یک محتوا را تولید کند . این نوع مدل اغلب اوقات با مدل های تبلیغاتی هماهنگ می شود و در آمد زایی بیشتری را فراهم می کند . تدوین مورد نظر منبع یابی جمعی با بعضی شرکت ها نیز ارتباط برقرار می کند و به طراحانش اجازه می دهد که طرح خدمات یا محصولات خود را ثبت کنند و در نهایت می تواند درصدی از فروش را به آن ها بدهد .

این مدل تدوین کسب و کار منبع یابی جمعی به شرکت هایی که مشکلات فراوانی دارند کمک می کند تا هر فرد برای کمک به شرکت تلاش کند و مشکلات را حل کند . و همچنین کمک می کند تا شرکت بتواند کسب و کار خود را شرو کند و آن را گسترش بدهد  .

از مهم ترین راز موفقیت در تدوین کسب و کار منبع یابی جمعی موفق می توان اشاره کرد که در عین تلاش برای ایجاد کسب و کار های درآمدزا و موفق و پایدار جایزه های مناسبی نیز برای تشویق و تلاش بیشتر افرادش در نظر میگیرد .

مثال ها : Threadless, YouTube , P&G

 

  1. واسطه زدایی

به طور مثال وقتی می خواهید محصول یا خدماتی را که خود ساخته اید بفروشید ، یا برای رساندن خدمات یا محصول خود به یک مکان خاص و یا فرد خاص نیازمند به مجموعه ی واسطه ها می شوید .
تدوین مورد نظر واسطه زدایی به شما کمک که وقتی شما در مسیر فروش محصولاتان ، شخصی را حذف کرده باشید و محصول خود را به طور مستقیم به مصرف کننده و یا خریدار بفروشید ، به شما فرصت می دهد هزینه را برای مشتریان خود کم تر کنید و بتوانید با آن ها رابطه ای مستقیم فراهم کنید .

مثال‌ ها :

Casper ، Dell

  1. تقسیم بندی

در این مدل شما می توانید به جای فروش یک جای محصول فقط قسمتی از آن را به خریدار و مشتری بدهید . اگر بخواهیم برای تدوین مدل تقسیم بندی مثالی بیاوریم ، می توانیم تقسیم زمانی را بگوییم . تقسیم زمانی به این معنا می باشد که در یک خانه عده ای از افراد تا یک زمان مشخصی می توانند تعطیلات داشته باشند و هر کدام از این افراد می توانند از هر کدام در زمان مشخصی از تعطیلات خود بهره مند شوند و بتوانند از آن استفاده کنند  .

مثال‌ ها : Disney Vacation Club , NetJets

  1. اعطای امتیاز

اعطای امتیاز فرنچایز در زمینه رستوان داری برقرار می باشد . فرنچایز را در انواع مختلف صنعت های خدمات رسانی می شود مشاهده کرد . به طور مثال کسب و کار های نظافتی و آژانس های کارگزینی و . . . فرنچایز می تواند میانشان دیده شود .

  1. فرانشیز

فرانشیز به این صورت است که ، راه حل ها برای شروع و راه اندازی یک کسب و کار موفق را می توانید به یک شخص دیگر بفروشید . در اکثر اوقات شما خدمات حمایت شده و دسترسی ها به نام های تجاری را هم به شخص خریدار می فروشید . این مدل کسب و کار به این معنا می باشد که شما مدل کسب و کار موفقی که خودتان ایجاد کرده اید را به شخصی دیگر با رضایت کامل می فروشید .

مثال‌ ها : Ace Hardware , McDonald’s , Allstate

  • فریمیوم

فریمیوم به این منظور می باشد که شما می توانید جزئی از محصول و یا خدمات خود را به طور رایگان در دستری مشتری بگذارید و برای امکانات و خدمات پیشرفته هزینه ای را دریافت کنید .

مدل کسب و کار فریمیوم مانند یک نسخه های آزمایشی  رایگان و بدون هزینه نمی باشد که در آن مشتریان فقط در یک زمان محدود و خاص و تعیین شده بتوانند به محصول و یا خدمات دسترسی داشته باشند . مدل کسب و کار فریمیوم فرصت می دهد تا از ویژگی های موجود و اساسی بدون محدودیت و رایگان استفاده کنید . این مدل تنها از مشتری هایی پول می گیرد که می خواهند به ویژگی های پیشرفته تری دسترسی پیدا کنند .

مثال‌ ها : MailChimp ، Evernote ، LinkedIn

  • لیزینگ

لیزینگ شباهتی با تقسیم بندی دارد . ولی با هم تفاوت های بسیاری دارند .
که در اینجا به آن ها می پرداریم ؛ در تقسیم بندی شما به خریدار بخشی از محصول یا هر چیزی را می فروشید و شخص می تواند دائم به محصول یا هر چیزی که خریده است دسترسی داشته باشد . اما لیزینگ ، می تواند به معنای اجاره کردن باشد . یعنی باید طبق یک قرار داد ( قرار داد لیزینگ ) مشتری محصول را اجاره کند و با توجه به زمان تعیین شده آن را برگرداند .

از لیزینگ معمولا برای محصولات با قیمت های بالا به کار برده می شود . به این دلیل که احتمال داده می شود مشتری نمی تواند محصول را کامل تهیه و خریداری کند . به همین خاطر می تواند برای یک مدت معلومی محصول را اجاره کند .

لیزینگ
لیزینگ

مثال‌ ها : Cars ، DirectCapital

  • دسترسی اندک

دسترسی اندک به این منظور است که شرکت ها با ارائه دادن خدمات قیمت های خود را کمتر کاهش می دهند . اگر بخواهیم برای این مدل از کسب و کار مثال بزنیم می توانیم خطوط های هوایی ارزان قیمت و فروشنده های مبلمان را نام برد و بررسی کرد .

در هر دو موارد گفته شده ، این مدل کسب و کار مشتریانش برای پایین آوردن قیمت های یک محصول خودشان راه حل و کار هایی را به عهده بگیرند و انجام دهند  و یا خدمات یا محصولات بیشتر و اضافه ای را خریداری کنند .

مثال ها : IKEA ، Ryan Air

  • بازار فروش کالا

تدوین مورد نظر بازار فروش کالا به این ترتیب است که این فرصت را در اختیار فروشندگان قرار می دهد تا لیست محصولات و خدمات برای فروش را فهرست بندی و ابزار های راحتی برای ارتباط با فروشندگان را مهیا کند .

در تدوین مدل مورد نظر بازار فروش کالا می توان از منابع گوناگونی کسب درآمد کرد . این کسب درآمد می تواند شامل  حق الزحمه از فروشنده یا خریدار در یک معامله ی موفق ، خدمات بیشتر برای کمک به تبلیغ محصولات یک فروشنده ، تضمین آرامش ذهن فروشندگان باشد . تدوین مورد نظر بازار فروش کالا می تواند برای محصولات و خدمات به کار گرفته شود .

مثال‌ ها : eBay ، Airbnb

  • تدوین مدل کسب و کار پرداخت به اندازه مصرف

در این تدوین پرداخت به اندازه مصرف مشتری ها برای تسویه پایان دوره به جای خرید مقدار مشخص شده از محصول یا خدماتی مثل برق یا دقایق تلفن همراه هزینه ای پرداخت می کنند .
این مدل پرداخت برای جوهر چاپگر نیز استفاده می شود و به اندازه ی مصرفی که در خدمات خانگی است بستگی دارد .

مثال‌ ها : HP Instant Ink

  • تدوین مدل کسب و کار تیغ ریش تراش

در تدوین تیغ ریش تراش برگرفته از نام محصول است . این مدل می تواند با فروختن یک محصول زیر قیمت سود را افزایش دهد .

دلیل اینکه شرکت های تولید کننده ی تیغ ریش تراشی از دسته ی تیغ دیگر استفاده نمی کنند همین است. هدف مهم این مدل می تواند وصل کردن یک با یک سیستم باشد . به این منظور که شما در مدت های طولانی به خریدن تیغ ادامه می دهید .

مثال ‌ها : Gillette , Inkjet printers , Xbox , Amazon’s Kindle

تدوین مدل کسب و کار تیغ ریش تراش
تدوین مدل کسب و کار تیغ ریش تراش

 

  • تدوین مدل کسب و کار تیغ ریش‌تراش بر عکس

تدوین مورد نظر تیغ ریش تراش بر عکس می تواند با بر عکس کردن مدل تیغ ریش تراش ،
به راحتی محصولات جانبی کم سود را افزایش دهد و محصولات با سود بالا را ارائه دهد .
این مدل شبیه به مدل تیغ تراش می باشد . در تدوین مورد نظر تیغ ریش تراش بر عکس مشتریان در اکثر اوقات بر خلاف مدل گفته شده ی پیشین خرید اولیه ی آن بیشترین پول را برای شرکت افزایش می دهد .

مثال ‌ها : Apple’s iPod & iTunes , and now MacBooks & Pages , Numbers , and Keynote

تدوین مدل کسب و کار تیغ ریش‌تراش بر عکس
تدوین مدل کسب و کار تیغ ریش‌تراش بر عکس

 

  • تدوین مدل کسب و کار مزایده معکوس

مزایده عکس به این منظور است که مزایده را بررسی می کنند و فروشندگان قیمت های پایین خود را در دسترس خریداران قرار می دهند و خریداران پایین ترین قیمت پیشنهادی خود را در اسرع وقت انتخاب می کنند .

برای دیدن اجرای مزایده ی معکوس می توان پیمانکارانی را دید که انجام پروژه های ساختمانی خود را به مزایده می گذارند . در این مدل برای اقدام وام و یا رهن کردن  می توانید همچنان شاهد مزایده ی معکوس باشید .
مثال‌ ها : Priceline ، LendingTree

  • تدوین مدل کسب و کار ثبت نام

ثبت نام با توجه یه رایج بودن روز افزونی که دارد . مصرف کنندگان برای دسترسی به سرویس باید حتما ثبت نام کنند و هزینه ی مربوط به ثبت نام در رابطه با این مدل را پرداخت کنند .
ثبت نام در صنایع خدماتی کاربرد ویژه ای حتی با وجود مجله ها و روزنامه ها که مدت هاست در دسترس هستند ، دارد . این مدل در حال حاضر برای نرم افزار ها که خدمات برخط بسیاری مورد استفاده می باشد  .

مثال‌ ها : Netflix ، Salesforce ، Comcast

با توجه به موارد گفته شده در این مقاله و آشنایی با تدوین مدل مورد نظر نکته ای قابل توجه می باشد که تدوین مدل مورد نظر انواع و کاربرد های مختلف دیگری نیز دارد . که ما مختصرا در این مقاله برای شما توضیح دادیم اما امیدواریم که شما بعد از خواندن این مقاله درباره ی ساختار کار خود بیشتر توجه داشته باشید  .

نکته مهم

نکته ی مهم دیگر که باید توجه داشته باشید ، در شروع کار خود نیازی به مدل های تازه ندارید . بلکه با استفاده از مدل هایی که وجود دارند می توانید خیلی راحت و سریع موفق شوید . به این دلیل که موثر بودن این مدل ها ثابت شده است . اما در همین میان هم می توانید در کنار مدلی که استفاده می کنید به مدل های تازه ای را هم استفاده کنید و در ارتقای کسب و کار خود را ارتقا ببخشید .

نکته مهم
نکته مهم

با اینکه یک مدل کسب و کار تازه می تواند خیلی پر درآمد و ارتقا بخش باشد اما خطر های بالایی نیز دارد .
دلیل خطر مدل های تازه این است که شما هنوز اطلاعایی ندارید برای مشتریان این مدل تازه قابل پذیرش است یا خیر( این مدل  را می پذیرند یا نه ) .

در پایان پیشنهاد می شود اگر قصد راه اندازی کسب و کاری را دارید دیگر مقالات ما را نیز در آینده بخوانید.

مشاوره سئو و تولید محتوا 09120647344

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

امتیاز مقاله:
4.5/5

قیمت های ما به حدی بهینه است که بسیاری از وب سایت و شرکت های همکار تولید محتوای خود را به ما می سپارند.

جهت سفارش تولید محتوا و مشاوره رایگان در مورد استراتژی محتوا با ما در تماس باشید. 

نتیجه صد درصد تضمین شده است 

 

با یک کلیک تماس بگیرید