هفته گذشته، یک ویدیوی جدید از برنامه اسب بخار منتشر شد که در آن سه سرویس اینترنتی معروف برای بررسی فنی خودرو در محل، مورد آزمایش قرار گرفتند. این سرویسها عبارت بودند از: هشتهشت، کارنامه و الوچک. از آنجا که سازنده این ویدیو، تنها به یکی از این پلتفرمها خدمات تبلیغاتی ارائه میدهد، طبیعی است که نتایج این آزمایش نتواند عادلانه و بدون جهتگیری باشد.
در خصوص دوربین مخفی و تحلیلهای تیم اسب بخار فارغ از ابعاد کیفری و حقوقی این اقدام نکات را باید در نظر گرفت:
همه کارشناسان خودرو قبول دارند که در فرآیند ارزیابی خودرو ممکن است اشتباهات انسانی رخ دهد. این موضوع به خصوص برای خودروهای خاص و پیچیده بیشتر صدق میکند و احتمال خطا در بررسی آنها بالاتر میرود. تهیه یک گزارش تحلیلی فقط بر اساس یک بار کارشناسی، آن هم روی یک خودروی خاص، نمیتواند مبنای دقیق و منصفانهای برای قضاوت باشد.
مجموعه اسب بخار به دلیل تعهدی که نسبت به تولید محتوا برای دیوار و همکاران رسمی آن یعنی کارنامه و سکو دارد، در سالهای گذشته هیچ گونه همکاری محتوایی با مجموعه هشت آ هشت نداشته است. با این شرایط، به نظر نمیرسد کسی بتواند هم ادعای ارزیابی منصفانه داشته باشد و هم از یکی از مجموعههایی که مورد نقد قرار میدهد، درآمد تبلیغاتی دریافت کند.
اسب بخار در سالهای اخیر به طور مستقیم با پلتفرمهای دیوار، کارنامه و سکو همکاری کرده و خود را به عنوان حامی این پلتفرمها در فضای رسانهای کشور معرفی نموده است. این موضوع جدید و عجیبی نیست که برخی رسانهها برای بقا و کسب درآمد، خود را به حراج بگذارند. اولین ویدئوی کارشناسی کارنامه با همکاری اسب بخار و با حضور مجری برنامه، حدود یک سال قبل تولید شد و این ویدئو همچنان در صفحه اینستاگرام اسب بخار موجود است. شما میتوانید این ویدئو را اینجا مشاهده کنید. سوال اینجاست: چگونه میتوان برای یک پلتفرم ویدئوی تبلیغاتی ساخت و در عین حال ادعای بیطرفی کرد؟ این کار توهینی آشکار به مخاطب است. مخاطب باهوش متوجه این تناقض میشود و از اینکه فکر کند شما درک او را دست کم گرفتهاید، احساس ناخوشایندی پیدا خواهد کرد.


در این بخش، لازم است با دقت بیشتری به نحوهی ارائهی مطالب توسط مجموعه اسب بخار در ویدئوی مورد نظر نگاه کنیم.
زمانی که در ویدئو به بررسی هر یک از پلتفرمها اختصاص داده شده (بدون در نظر گرفتن قسمتهایی که ویدئو با سرعت پخش سریع نمایش داده میشود)، حدود ۵ تا ۶ دقیقه است. برای پلتفرم هشت آ هشت این زمان ۶ دقیقه و برای دو پلتفرم الوچک و کارنامه، ۵ دقیقه در نظر گرفته شده است. سوال اینجاست که چرا راوی بارها تکرار میکند که کارشناس هشت آ هشت بیحوصله عمل کرده و زمان کمی برای بررسی گذاشته است، در حالی که خود ویدئوی اصلی را مشاهده نمیکنیم. به نظر میرسد راوی اصرار زیادی دارد این حس را به بیننده منتقل کند که کارشناس هشت آ هشت، وظیفهی خود را به شکل درست انجام نمیدهد.
ادبیات راوی در خصوص کارشناس هشت آ هشت به این شرح است:
از صبح که کارشناسی شروع شده، او فقط یک جمله تکرار میکند: همه چیز سالم و خوب است!
به نظر میرسد حوصله و دقت کافی ندارد.
هر قسمت از خودرو که برایش ناشناخته است، میگوید: قابل تشخیص نیست.
دوستان ما حتی تمایل نداشتند ۵۰۰ هزار تومان به حسابش واریز کنند، چه برسد به مبلغ کامل.
در گزارش کارشناسی پلتفرم کارنامه، بارها اشاره میشود که زمان زیادی صرف شده، دو کارشناس برای افزایش دقت فرستاده شدهاند، خودروی پیچیدهای انتخاب شده و لیست بلندبالایی از تجهیزات بررسی شده است. جالب این است که این موارد، دقیقاً همان چیزهایی است که مجموعه کارنامه در تبلیغاتش بر آنها تأکید دارد! اما در این گزارش اشارهای نمیشود که با این همه دقت و حضور دو کارشناس، چرا نتیجه کارشناسی بدنه نه تنها در سطح هشتآهشت نیست، بلکه حتی گلگیر جلوی خودرو به اشتباه تعویضی اعلام میشود. عجیبتر اینکه امتیاز نهایی در کارشناسی بدنه به تیم کارنامه ۶۰ و به تیم هشتآهشت ۴۰ داده شده است!
مجری برنامه معتقد است هشتآهشت خودرو را اشتباه قیمتگذاری کرده. اما او قیمت روز خودرو در زمان کارشناسی و قیمت اعلامی هشتآهشت را بیان نمیکند و فقط میگوید قیمت اعلامی ۶۰۰ میلیون تومانی با ارزش واقعی خودرو تفاوت دارد! در حالی که گزارشهای تیم قیمتگذاری هشتآهشت چیز دیگری را نشان میدهد و به نظر میرسد این بحث فقط برای زیر سؤال بردن اعتبار هشتآهشت در قیمتگذاری خودروهای دستدوم مطرح شده است.
۴- مجری برنامه میگوید کارشناسان کارنامه و هشتآهشت بیشتر آکادمیک و تئوریک هستند و به همین دلیل کمتجربهترند، اما کارشناس الوچک را فنیتر و با سابقهی کارشناسی در تویوتا معرفی میکند. در حالی که کارشناس الوچک نیز آموزشدیدهی مجموعه هشتآهشت بوده و دانش و تجربهاش را مدیون سالها فعالیت در این پلتفرم است.
۵- در برنامه، تنها از کارشناس هشتآهشت در مورد ضمانت پرسیده میشود و این سؤال از کارشناسان دو پلتفرم دیگر پرسیده نمیشود. مشخص است که این پرسش جهتدار و برای خدشهدار کردن اعتبار ضمانت هشتآهشت است. راوی نیز مدام تلاش میکند این طور نشان دهد که کارشناس عمداً به سؤال خریدار پاسخ نمیدهد. در ادامه نیز مجری با بیان جملهای سعی میکند اعتبار ضمانت هشتآهشت را زیر سؤال ببرد.
“این اولین باری نیست که ما مسئولیت کارهامون را در ایران نمیپذیریم و آخرین بار هم نخواهد بود”
همراهمکانیک، به عنوان اولین و باسابقهترین شرکت خدمات کارشناسی خودرو در ایران، نه تنها مسئولیت تمام کارهای انجامشده را میپذیرد، بلکه یک تضمین روشن و قابل اعتماد به مشتریان خود ارائه میدهد. بر اساس این تضمین، اگر تا ۲۴ ساعت پس از انجام کارشناسی، خطایی در تشخیص گزارش مشاهده شود، این شرکت تا ۱۰ برابر هزینهٔ دریافتشده را به خریدار بازمیگرداند.
علاوه بر این، برخلاف بسیاری از مجموعههای دیگر، ضمانت هشتآهشتِ همراهمکانیک، هر دو بخش فنی و بدنهٔ خودرو را پوشش میدهد.
در همین راستا، سایت اسببخار در ادامه همکاری خود با کارنامه، آگهیهایی منتشر کرده که به ضمانت ارائهشده توسط کارنامه در زمینه کارشناسی اشاره دارد. با این حال، در گزارش ویدئویی مربوطه، هیچ اشارهای به این موضوع نشده است.

جمعبندی و امتیازدهی تیم اسب بخار به سه پلتفرم کارشناسی خودرو:
سوال اصلی این است که چرا در گزارش آنلاین، به هشتآهشت امتیاز ۶۰ و به کارنامه امتیاز ۱۰۰ داده شده؟ در حالی که هر دو گزارش، همه بخشها را بررسی کردهاند.
بر چه اساسی خدمات آنلاین کارنامه ۸۰ امتیاز گرفته و هشتآهشت ۶۰؟ معیار این امتیازدهی در ویدیو توضیح داده نشده.
همچنین، منظور از بخش پشتیبانی چیست و چرا کارنامه در این بخش ۸۰ و هشتآهشت ۷۰ امتیاز گرفته؟
در بررسی بدنه خودرو، خطای کارشناسان کارنامه بیشتر از هشتآهشت بوده؛ پس چرا کارنامه نمره بالاتری گرفته؟
به نظر میرسد در این امتیازدهی، تلاش شده تا کارنامه برنده شود. چنین مقایسههای تخصصی باید توسط افراد مستقل و بدون جهتگیری انجام شود. در غیر این صورت، هر کسی میتواند با اهداف خاص خودش اقدام به مقایسه کند، که این کار، منصفانه و قابل اعتماد نیست.
ما میدانیم که در هر کاری که انسان حضور دارد، امکان خطا وجود دارد و ادعا نمیکنیم که هیچ اشتباهی از ما سر نمیزند. اما همیشه تلاش ما این بوده که رضایت مشتریان را افزایش دهیم و خطاها را به کمترین میزان برسانیم. ما از نظرات و انتقادات مشتریان خود استقبال میکنیم، چون باور داریم که خطاها شروع پیشرفت هستند و هیچ پیشرفتی بدون اشتباه کردن ممکن نیست.
هشتآهشت در هفت سال فعالیت خود، موفقیتهای زیادی به دست آورده که مهمترین آن، اعتماد مشتریانی است که در این سالها همراه ما بودهاند و از خدمات ما رضایت داشتهاند.
گوشهای از افتخارات ما در طول این 7 سال به شرح زیر است:
قدیمیترین مجموعه در زمینه کارشناسی خودرو که تاکنون بیش از ۱۵۰ هزار بار خدمات کارشناسی در محل ارائه داده است.
بزرگترین سامانه ارائه خدمات کارشناسی خودرو در تمام ایران.
جلب رضایت ۹۳ درصد از مشتریان از کارشناسی خودرو در محل.
منبع معتبر برای ارزیابی قیمت خودروهای دستدوم با بیش از ۳٫۵ میلیون بازدید ماهانه از ابزار قیمتگذاری هشتهشت.
تبدیل شدن به مرجع قابل اعتماد برای تعیین قیمت خودروهای کارکرده نزد شرکتهای بیمه.
تبدیل شدن به بزرگترین سامانه آنلاین خرید و فروش خودروهای کارشناسیشده.
کلام آخر
دلیل اصلی که ما را بر آن داشت تا این بیانیه را منتشر کنیم، پشتیبانی از تلاشهای بیوقفه و صادقانهی کارشناسان، همکاران و تمام کسانی است که در این سالها برای بهتر شدن ما، از هیچ کوششی دریغ نکردهاند. ما باور داریم که مهمترین پایه و اساس هر کسبوکاری، مخاطبان آن هستند و اگر کسی بخواهد ما و دیگر رقبا را بررسی و قضاوت کند، بهترین کسی که میتواند این کار را انجام دهد، مخاطبان گرانقدرمان هستند. به همین دلیل، این قضاوت نهایی را به آنان میسپاریم و اطمینان داریم که این عزیزان، عادلانهترین و بهترین داوری را خواهند کرد. در پایان امیدواریم پس از روشن شدن تمام جزئیات، اسب بخار مسئولیت کارهایش را بر عهده بگیرد.





















