تحلیل رقبا در طرح کسب و کار

تحلیل رقبا در طرح کسب و کار

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

امروز در خدمت شما هستیم با موضوع تحلیل رقبا در طرح کسب و کار.

تجزیه و تحلیل رقبا  چگونگی مقایسه شغل شما است. با ارزیابی نقاط قوت و ضعف رقابت خود می توانید شروع به تدوین یک برنامه نمایید که مزایای شرکت خود را بیشتر از بقیه به نمایش بگذارید. مزیت رقابتی از تطابق شایستگی های اصلی با فرصت ها حاصل می شود.

تحلیل رقبا در طرح کسب و کار
تحلیل رقبا در طرح کسب و کار

اگر شما هم می خواهید یک کسب و کار موفق داشته باشید و نیاز به برنامه برای تحلیل رقبا در کشب و کار هستید این مقاله به دقت مطالعه نمایید.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

1 –  تحلیل رقبا در کسب و کار چیست؟

2 – تحلیل رقبا در طرح کسب و کار چه مزایایی دارد؟

3 – منابع اطلاعاتی برای تحلیل رقبا چیست؟

4 – نحوه نوشتن تحلیل رقبا در کسب و کار چگونه است؟

[/stextbox]

 

 

1 –تحلیل رقبا در کسب و کار چیست؟

تجزیه و تحلیل رقبا  چگونگی مقایسه شغل شما است. با ارزیابی نقاط قوت و ضعف رقابت خود می توانید شروع به تدوین یک برنامه نمایید که مزایای شرکت خود را بیشتر از بقیه نمایید. پس تجزیه و تحلیل رقبا ارزیابی از نقاط قوت و ضعف رقبای مشاغل شماست.

یک تجزیه و تحلیل عمیق از رقبای صنعت شما می تواند به شما کمک کند تا فرصت هایی را برای پیشرفت در مشاغل شخصی خود شناسایی کنید.

1 -تحلیل رقبا در کسب و کار چیست؟
1 -تحلیل رقبا در کسب و کار چیست؟

سه نوع اصلی از رقابت وجود دارد:

مستقیم، غیر مستقیم، و رقبای جایگزین. رقبای مستقیم قابل تشخیص ترین رقیب هستند ، در حالی که دشوارترین نوع برای شناسایی می تواند رقبای جایگزین باشد.

شایع ترین دلایل انجام تجزیه و تحلیل برنامه کسب و کار ، تعیین این موضوع است که آیا کسب و کار یک سرمایه گذاری خوب است یا یک ریسک خطرناک است. سرمایه گذاران باید بدانند از نظر مالی و عملیاتی چقدر آن کسب و کار توجیه پذیر است. وام دهندگان باید اطمینان حاصل کنند که مشاغل دارای برنامه ریزی صحیح مالی و درآمد پایدار هستند. ممکن است کارآفرینان دریابند که نوشتن برنامه مشاغل به آنها اجازه می دهد تا سرمایه گذاری را عینی تر مشاهده کنند.

سه نوع اصلی از رقابت وجود دارد:
سه نوع اصلی از رقابت وجود دارد:

با تجزیه و تحلیل نقاط قوت و ضعف مشاغلتان این امکان به شما داده می شود تا توجه خود را بیشتر به جایی که کسب و کار نیاز به شما دارد معطوف کنید. و یک مزیت رقابتی خوب به دست آوردید. مزیت رقابتی موقعیت مطلوبی است که یک کسب و کار در بازار در اختیار دارد و باعث افزایش مشتری و سود بیشتر می شود. این همان چیزی است که باعث می شود برند ، محصول یا خدمات به عنوان برتر از سایر رقبا تلقی شود.

 

2 – تحلیل رقبا در طرح کسب و کار چه مزایایی دارد؟

انجام تجزیه و تحلیل رقبا مزایای بسیاری برای شرکت در حال رشد دارد:

  • می تواند به شما در درک مزایای رقابتی و معایب تجاری در صنعت کمک کند
  • شما می توانید درک استراتژی های تجاری رقبا را بدست آورید
  • ارائه یک مبنای آگاهانه برای تدوین استراتژی ها برای دستیابی به مزیت رقابتی در آینده
  • برای کمک به پیش بینی بازده هایی که از طریق سرمایه گذاری های آینده حاصل می شود ، یعنی رقبا چگونه به یک محصول جدید یا استراتژی قیمت گذاری پاسخ می دهند؟
2 - تحلیل رقبا در طرح کسب و کار چه مزایایی دارد؟
2 – تحلیل رقبا در طرح کسب و کار چه مزایایی دارد؟

تجزیه و تحلیل جامع از رقبای شما این امکان را به شما می دهد تا چگونگی مقایسه مشاغل خود را از نظر موارد ذیل انجام دهید:

  • منابع مالی
  • کارمندان
  • محصولات
  • خدمات و سرویس ها
  • سهم بازار
  • قیمت گذاری
  • مشتریان
  • داده های مالی
  • شناخت برند
  • موقعیت های مکانی
  • تاکتیک های بازاریابی
  • تدارکات

مقایسه رقیبان برتر به تیم ها کمک می کند تا بهتر استراتژی طراحی کنند، و بتوانند برنامه ریزی بهتری برای رشد کسب و کار و چشم انداز واضح تری برای سازمان داشته باشند.

وقتی تحلیل رقبای خود را تکمیل کردید ، می توانید با استفاده از استراتژی برای به دست آوردن بیشترین فرصت ها در صنعت خود  و البته مقابله با تهدیدات احتمالی قبل از بروز آن ها ، اقدام کنید.

شما در حال مطالعه مقاله تحلیل رقبا در طرح کسب و کار هستید

3 – منابع اطلاعاتی برای تحلیل رقبا چیست؟

در عصر ارتباطات امروز ، پیدا کردن اطلاعات در مورد تجارت رقابتی شما آسان تر از آنچه فکر می کنید است.

منابعی اینجاست که می توانید با استفاده از آن ها اطلاعات کسب نمایید:

  • گزارش های سالانه
  • پروفایل های شرکت
  • بروشورهای محصول
  • اطلاعیه های مطبوعاتی
  • مقالات منتشر شده در رسانه ها
  • وب سایت ها و شبکه های اجتماعی

سایر منابع خوب اطلاعات در مورد رقابت شما شامل نمایشگاه های تجاری ، کنفرانس ها و سمینارها است.

3 – منابع اطلاعاتی برای تحلیل رقبا چیست؟
3 – منابع اطلاعاتی برای تحلیل رقبا چیست؟

4 – نحوه نوشتن تحلیل رقبا در کسب و کار چگونه است؟

تجزیه و تحلیل بازار شما ضروری است. دانستن در مورد رقبا به همان اندازه شناخت محصول و مشتری اهمیت دارد. شکاف های بازار به شما می گوید که محصول خود را از کجا توسعه دهید و نقاط ضعف داخلی به شما می گوید که با از دست دادن مشتری چه آسیب هایی خواهید دید.

4 - نحوه نوشتن تحلیل رقبا در کسب و کار چگونه است؟
4 – نحوه نوشتن تحلیل رقبا در کسب و کار چگونه است؟

تجزیه و تحلیل رقابتی نشان می دهد که در میان قدرتمندترین رقبای خود کجا قرار دارید و راهی برای رقابت سالم و موثر چیست. بهترین راه برای فکر کردن این است:

که اینجا جایی است که ما می توانیم بیشترین مشتری را بدست آوریم (حمله) و اینجاست که ما به طور بالقوه می توانیم آن ها را از دست بدهیم (دفاع).

تجزیه و تحلیل رقابتی شما باید با تجزیه و تحلیل SWOT شروع شود.

تجزیه و تحلیل SWOT با استفاده از نمودارها یا ماتریسهای SWOT بخش مهمی از هرگونه برنامه ریزی یا تحلیل تجاری است.

SWOT مخفف نقاط قوت ، ضعف ، فرصت و تهدید است. نقاط قوت و ضعف عوامل درونی هستند و فرصت ها و تهدیدها عوامل بیرونی است. نمودار SWOT با تمرکز روی هر یک از این عوامل ، یک پروژه یا سرمایه گذاری تجاری را تحلیل می کند. تجزیه و تحلیل SWOT با مشخص کردن کلیه موارد مثبت و منفی یک پروژه ، تصمیم گیری در مورد پیشرفت یا عدم پیشرفت را آسان می کند.

شما در حال مطالعه مقاله تحلیل رقبا در طرح کسب و کار هستید

برای نوشتن برنامه خود شروع کنید.

1 – 4 – نقاط قوت

با نقاط قوت خود شروع کنید. در مورد اینکه چه جنبه هایی از محصول شما بهترین است و چرا مشتریان شما به آن علاقه دارند می شوند صحبت کنید. شرکت ها براساس توانایی خود موفق به جلب رضایت مشتری می شوند. به تفصیل و با جزئیات آن ها بررسی نمایید و بدانید که چگونه این نقاط قوت واقعاً مشخص می شوند.

2 – 4 – فرصت ها

همه فرصت های شما برای گسترش است. می دانید که رقابت شما برای شکار یک فرصت عالی آماده است. تا بتواند با استفاده از آن سهم بازار خود را بیشتر کند.

فرصت های شما به طور معمول به سه مورد می رسد:

  • مناطقی که رقابت شما در حال حاضر در آن ها ضعیف است.
  • گسترش نیازهای فعلی مشتری
  • بازارهای دست نخورده و بکر

در حالت ایده آل ، می توانید به هر سه دسته فرصت فوق تلنگر بزنید. هدف شما در اینجا لیست کردن آخرین فرصت ها نیست. هدف شما این است که نشان دهید کسب و کار شما در بازار گسترده فعلی چه فرصت هایی را دارد.

فرصت های شما به طور معمول به سه مورد می رسد:
فرصت های شما به طور معمول به سه مورد می رسد:

3 – 4 – نقاط ضعف رقبا

این بسیار خوب است که بدانید نقاط ضعف وجود دارد. از قدیم هم گفته اند مشق نانوشته است که غلط ندارد. پس نشان دهید که چقدر خوب می دانید که چه نقاط ضعفی در رقبا وجود دارد.

4 – 4 – گسترش نیازهای فعلی

این وظیفه شماست که نه تنها تصویری از آنچه اکنون مشتری شما به آن نیاز دارد را طرح کنید ، بلکه از نیازهای مشتری بعدی خود نیز استفاده کنید. این نیازها ممکن است چیزی نباشد که اکنون بتوانید برآورده کنید ، اما این خوب است. آن چه در ای نجا مهم است این است که نشان می دهید در حال فکر کردن و پیشرفت هستید.

گسترش نیازهای فعلی شما باید با الزامات آشکار آن نیاز شروع شود و سپس شامل چندین قسمت بالقوه از تصویر بزرگتر باشد که حتی ممکن است به آنها نرسید. خوب است که نشان دهیم چه چیزی محتمل تر است و چه چیزی ساده تر.

5 – 4- بازارهای دست نخورده

چالش شما این است که نشان دهید این بازارهای دست نخورده و بکر در حقیقت وجود دارند و می توانید قبل از دیگر رقبا به سرعت و به طور مؤثر از آن ها استفاده کنید.

6 – 4 – نقاط ضعف

نشان دادن نقاط ضعف شما به معنای این نیست که بگوییم “ما خیلی آسیب پذیر هستیم و حتی قابل استفاده نیستیم!”

آن ها را با جزئیات دقیق بیان کنید تا نشان دهید دقیقاً می دانید که در کجا می توانید یک موقعیت قابل دفاع را ایجاد کنید. بیان نقاط ضعف خود به شما امکان می دهد تا در مورد کارهایی که می خواهید در مورد آن ها انجام دهید صحبت کنید.

شما در حال مطالعه مقاله تحلیل رقبا در طرح کسب و کار هستید

7 – 4 – تهدیدها

دیر یا زود رقابت شما قصد دارد تهدیدهای جدی برای تجارت شما ایجاد کند! در بعضی موارد ، حتی ممکن است مستقیماً رقابت شما نباشد. این می تواند مسائل حقوقی یا دولتی را که باید با آن مخالفت داشته باشید ، از دست بدهد. وقتی در واقع در مورد چگونگی شناسایی و کاهش تهدیدها جلوتر باشید قطعا موفق تر خواهید بود.

بهتر است که ابتدا در مقابل تهدیدات خود قرار بگیرید. مشابه نقاط قوت خود ، اول دردناک ترین تهدید ها را ذکر کنید ، سپس توضیح دهید که چگونه قصد دارید با آن ها مقابله کنید و پیروز شوید.

8 – 4 – رقبا

همیشه به یاد داشته باشید: شما رقیب دارید

فقط دو دلیل وجود دارد که مشاغل واقعی بدون رقابت حتی برای مدت کوتاهی حضور داشته باشند:

اولین مورد این است که تجارت یا کالای شما آن قدر جدید و چنان نوآورانه است که هیچ کس دیگری نمی تواند آن را کپی کند.

دوم این که یک نقص کشنده وجود دارد که دیگران می دانند و شما نمی دانید. این تجارت برای جذب دیگران کافی نیست.

در هر صورت ، شما رقیب دارید. در حالت اول ، رقابت شما در حالت انتظار است ، و آماده می شوید تا از آن عبور کنید ، بنابراین باید برای آن آماده شوید. در مورد دوم ، سرنخ دریافت کنید، شاید یک گره وجود دارد!

دسته بندی رقابت به شما امکان می دهد گروه هایی از رقبا ایجاد کنید که وجوه اشتراک زیادی با شما دارند و یا دسته ی خاص و کوچکی هستند و یا … در صورت داشتن رقبای مختلف ، رویکرد طبقه بندی خوب کار می کند.

بخش تجزیه و تحلیل رقبا می تواند دشوارترین بخش برای تدوین هنگام نوشتن یک طرح تجاری باشد زیرا قبل از این که بتوانید رقبا را تحلیل کنید ، باید در مورد آن ها تحقیق کنید.

دانستن اطلاعات بیشتر در مورد رقبا ، نیاز به تحقیق و مشاهده زیادی دارد. مهم تر از همه ، شما باید یاد بگیرید که چگونه می توانید تمام این اطلاعات را به عملی تبدیل کنید که به شما در ایستادگی مقابل رقبای اصلی خود کمک کند.

این راهنمای گام به گام برای نوشتن یک تجزیه و تحلیل رقابتی برای تجارت شما ست که چگونه بتوانید برای پیشرفت در بین رقبا تلاش کنید.

  • اطلاعات اولیه

بخش اول تحلیل رقابتی شما فقط به تحقیقات اساسی نیاز دارد. شما فقط می توانید به جستجوی حقایق بپردازید و حقایق ساده در مورد تجارت رقبا را پیدا کنید. برای این بخش ، شما باید ایده هایی در مورد رقبای مشاغل خود داشته باشید. صفحات وب سایت و رسانه های اجتماعی آن ها را پیدا کنید، و شاید بتوانید به موارد دیگر مانند بروشور ، تبلیغات و پوستر دسترسی پیدا کنید.

پس چند گام موثر بردارید:

گام اول : رقبای خود را لیست کنید

با ذکر حداقل سه رقبای اصلی خود شروع کنید. این مشاغل یا افرادی هستند که کالای مشابه یا خدماتی مشابه شما را ارائه می دهند و همچنین تمایل دارند که در همان بازار فعالیت کنند.

بهتر است به جستجوی مشاغلی بپردازید که اندازه و هم سطح شما باشند.

گام دوم : خلاصه ای بنویسید

توضیحات مختصری در مورد تجارت رقبا و اینکه چرا فکر می کنید آن ها رقیب هستند بنویسید. دانش شما درمورد هر رقیب چقدر است؟ آیا کسب و کار را به اندازه کافی می شناسید؟

توجه داشته باشید اگر با هر رقیب ارتباط برقرار کردید ، خواه به عنوان مشتری یا با ملاقات آن ها در رویدادهای صنعتی به اطلاعات به دست آمده بسیار اهمیت بدهید. داشتن این اطلاعات در صدر تحلیل رقابتی شما خواهد بود و به شما کمک خواهد کرد تا ببینید چقدر از بازار رقابتی خود اطلاع دارید.

شما در حال مطالعه مقاله تحلیل رقبا در طرح کسب و کار هستید

گام سوم : مشتریان هدف خود را بشناسید

در مرحله بعد مشتریانی را که رقبای شما تمایل به جذب آن ها دارند را شناسایی کنید. شما می توانید با مراجعه به مطالب بازاریابی آن ها ، صفحات رسانه های اجتماعی ، وب سایت ، وبلاگ ، دیدن مکان های تبلیغ و … ، این کار را انجام دهید. این مطالب به شما کمک می کند تا دریابید که به چه کسانی می خواهند برسند.

در این جا چند سؤال وجود دارد که می توانید در هنگام تلاش برای شناسایی بازار هدف رقیب خود ، به آن ها پاسخ دهید:

براساس پیام های بازاریابی رقیب شما ، مخاطب هدف چه کسانی هستند؟ دامنه سنی آن ها چقدر است؟ آن ها باید در کجا قرار بگیرند؟ حرفه آن ها در صورت وجود چیست؟ شما در واقع در تلاش هستید تا با یک “شخصیت خریدار” روبرو شوید. شخصیتی که کسب و کار شما در بهترین حالت می خواهد به آن دسترسی پیدا کند.

آیا به نظر می رسد مواد بازاریابی آنها به صورت جنسیتی انتخاب شده است؟

این فقط بدان معنی است که: آیا مواد بازاریابی به طور خاص به مردان یا زنان اشاره می شود؟ این موضوع می تواند به صورت زبانی باشد که از آن ها استفاده می شود ، تصاویر موجود در تبلیغات آن ها و سایر محتوای بازاریابی آن ها باشد. آیا آن ها برای مخاطبان گسترده تری جذاب هستند؟

آیا آن ها مشتریان کم درآمد ، متوسط یا پر درآمد را هدف قرار داده اند؟

به اطلاعات مربوط به قیمت گذاری آن ها و نحوه بیان آن ها ، دقت کنید. اگر آن ها از کلماتی مانند تخفیف ، فروش ، قیمت مناسب یا ارزان استفاده کنند ، مشخص است که جمعیت پر درآمد را هدف قرار نمی دهند. به خود مطالب بازاریابی اعم از یک بروشور و یا بنر تبلیغاتی نیز نگاه کنید . آیا آن ها جلب توجه می کنند یا ظریف هستند؟

پیام اصلی مواد بازاریابی آن ها چیست؟

اغلب به چه مشكلات مشتركی اشاره مي كنند؟ بگذارید مثالی بزنیم فرض کنیم کسب و کار شما در مورد نگهداری از حیوانات خانگی است. یک بروشو حاوی ارائه خدمات در اسرع وقت و بروشوری در مورد این که شرکت شما حیوانات خانگی را بسیار دوست دارد و به آن ها اهمیت می دهد

و به بهترین نحو از آن ها مراقبت می کند و به نظافت آن ها توجه دارد. مشتریانی که مشکل زمان دارند به بروشور اول جذب می شوند و مشتریانی که به دنبال راحتی و ظاهر هستند جذب بروشور دوم می شوند. نحوه ایجاد اولین شخصیت خریدار خود را کشف کنید.

شما در حال مطالعه مقاله تحلیل رقبا در طرح کسب و کار هستید

گام چهارم : قیمت گذاری آن ها را ذکر کنید

فراموش نکنید که لیست رقبای شما محصولات و خدمات خود را چگونه بیان می کنند. شامل اطلاعات دیگری مانند قیمت گذاری برای برنامه های اقساطی ، قیمت گذاری برای بسته های محصول و خدمات و همچنین هزینه حمل و نقل می شوند. اگر در حال حاضر نرخی را برای محصولات و خدمات خود تعیین کرده اید ، در برنامه خود توجه کنید که چگونه قیمت آن ها با قیمت شما مقایسه می شود.

تحلیل رقابتی عمیق تر

اکنون که اصول اولیه در مورد مشاغل رقیب خود را می دانید ، وقت آن است که با نگاهی به استراتژی هایی که در پشت صحنه اجرا می شوند ، عمیق تر حفار کنید.

گام پنجم : استراتژی بازاریابی آنها را مشخص کنید

اگرچه شما و رقبای خود به طور مستقل مشاغل خود را اداره می کنید ، بازاریابی یکی از مناطق مشترکی است که شما به آن سر می زنید.

ممکن است بیشتر مشاغل کوچک منابع یا فرصت هایی برای اجرای برنامه های بازاریابی دقیق و گسترده نداشته باشند ، اما اساساً بازاریابی شما پیامی است که مشتریان شما می بینند. هرچه آن ها بیشتر با پیام شما آشنا باشند و به آن پیوند و علاقه پیدا کنند ، احتمال انتخاب شما توسط آن ها بیشتر است.

به همین دلیل مهم است که نه تنها از پیام های بازاریابی خود ، بلکه رقبای خود نیز درک کاملی نیز داشته باشید. نحوه کار بازاریابی آن ها را موشکافی کنید. موارد زیر را تجزیه و تحلیل کنید:

روش های بازاریابی مانند بروشور ، پوستر ، بیلبوردها و غیره را نگاه کنید نه فقط به تصاویر بلکه به مطالب توجه کنید. آیا از جوهر و کاغذ با کیفیت استفاده می کنند؟ آیا آن ها براق و رنگی هستند یا فقط فتوکپی شده اند؟

به رسانه های اجتماعی توجه داشته باشید کانال های رسانه های اجتماعی که هر یک از رقبای شما در آن حضور دارند. چه تعداد طرفدار یا دنبال کننده دارند؟ چه تعداد اظهار نظر یا اشتراک در پست های آنها به دست می آید؟

سایت اینترنتی. اولین چیزی که بازدید کنندگان در وب سایت رقیب شما مشاهده می کنند چیست؟ آیا متن زیادی در وب سایت وجود دارد ، و اگر وجود داشته باشد ، چه چیزی در مورد فعالیت رقبای شما تأکید می کند؟ آیا آن ها بررسی و توضیحات مشتری دارند؟

به طرح توجه داشته باشید. آیا وب سایت آنها استاتیک و مینیمالیستی است یا انیمیشن و سایر ویژگی های تعاملی دارد؟ آیا سایت غیر از قضاوت در مورد کپی دارای طراحی و ویژگی های خاص و یا اصطلاحات خاصی است که مشتریان بالقوه شما بتوانند از آن استفاده کنند؟

آیا رتبه بندی خوبی دارد؟ مثلا اگرشما کیف پول چرمی دستباف را می فروشید ، در جستجوی گوگل (Google ) عبارت “کیف پول چرمی دستباف” را جستجو کنید و ببینید که آیا یکی از رقبای شما در چند صفحه اول گوگل قرار دارد؟

وبلاگ. آیا آنها یک وبلاگ دارند؟ اگر بله، چند مرتبه به روز می شود؟ آیا نظرات یا اشتراک گذاری رسانه های اجتماعی در پست های وبلاگ وجود دارد؟

تبلیغات. آیا هیچ یک از تبلیغات آن ها را به صورت آنلاین ، روزنامه های محلی یا صفحات مجله دیده اید؟ نحوه تماس با آن ها در تبلیغات چیست ، راه های تماس از کدام طریق شماره تلفن، بازدید از فروشگاه یا بازدید از وب سایت و رسانه های اجتماعی است؟ آیا کوپن هایی به تبلیغات وصل شده اند؟ چه ویژگی های محصول را تبلیغ می کنند؟

پروموشن ها. رقبای شما برای فروش در مناسبت های مختلف ، تبلیغات یا رویداد خاص یا پروموشن خاصی برای جذب مشتری جدید ارائه داده اند؟ آیا آن ها در نمایشگاه های تجاری شرکت می کنند یا حتی به ارگان هایی کمک های مالی می کنند؟

شراکت. آیا آن ها با مشاغل یا افراد دیگر شریک هستند؟ چه نوع شرکایی را انتخاب می کنند و چگونه با این شرکا تبلیغ می کنند؟

گام ششم: مزیت رقابتی آن ها را مشخص کنید.

بعد ، دریابید که چه چیزی باعث منحصر به فرد بودن هر یک از رقبای شما است. این “مزیت رقابتی” آن ها جنبه ای از تجارت آن هاست که می تواند به شما کمک کند از شما و سایر مشاغل موجود در لیست فراتر رود. آن ها چه پیشنهادی می كنند كه مشاغل دیگر موجود در این فهرست ندارند؟ چرا برخی از مشتریان آن ها را از بین شما و سایر رقبای خود انتخاب می کنند؟

گام ششم: مزیت رقابتی آن ها را مشخص کنید.
گام ششم: مزیت رقابتی آن ها را مشخص کنید.

شش عامل مزیت رقابتی وجود دارد: کیفیت ، قیمت ، مکان ، انتخاب ، خدمات و سرعت و چرخش.

طبق نظرسنجی NFIB ، متداول ترین راه هایی که صاحبان مشاغل کوچک با آن رقابت می کنند ، ارائه بالاترین کیفیت محصول یا داشتن خدمات بهتر است. بیش از 80 درصد صاحبان مشاغل نشان می دهند که آن ها با استفاده از هر یک از این دو معیار رقابت می کنند.

شما در حال مطالعه مقاله تحلیل رقبا در طرح کسب و کار هستید

در اینجا معیارهای دیگری وجود دارد که باید به آنها توجه کنید:

  • هدف قرار دادن بازار کم ارزش (منظور افرادی هستند که بیشتر رقبای شما به آن ها متوسل نمی شوند یا صریحاً به آن ها نمی فروشند)
  • هدف قرار دادن یک بازار بسیار خاص
  • قیمت های پایین تر
  • تخفیف های مکرر و تبلیغات
  • محل
  • سابقه طولانی شرکت
  • بنیانگذار معروف یا مشهور
  • یک داستان جالب از شرکت (داستان های بنیادی جالب تمایل دارند که توسط رسانه ها منتشر شوند)
  • بازاریابی قانع کننده (مانند تصاویر به یاد ماندنی ، برچسب ها ، یا صداهای خاص)
  • مخاطبان آنلاین گسترده از طریق وب سایت ، وبلاگ یا حساب های رسانه های اجتماعی
  • طیف گسترده ای از محصولات و خدمات

وقتی این بخش را پر می کنید ، شروع به فکر کردن در مورد مزیت رقابتی خودتان کنید. به لیست بالا بروید و سعی کنید مناطقی را انتخاب کنید که بتوانید خیلی بهتر از رقبایی که تحقیق کرده اید در آن ها موفق شوید.

در اینجا معیارهای دیگری وجود دارد که باید به آنها توجه کنید:
در اینجا معیارهای دیگری وجود دارد که باید به آنها توجه کنید:

گام هفتم: نقاط قوت و ضعف آن ها را پیدا کنید

این بخش به عنوان خلاصه و آنالیز کلیه تحقیقاتی که تاکنون انجام داده اید ، می باشد. شما تمام جوانب تجارت رقابت خود را مرور کرده و تعیین می کنید نقاط قوت یا ضعف چه مواردی هستند. نقاط قوت و مزایای آنها را در زیر “نقاط قوت” در کاربرگ لیست کنید. توجه داشته باشید که چقدر شما توانایی مقابله با این نقاط قوت را دارید. آیا می توانید بهتر از آن ها عمل کنید ؟

گام هفتم: نقاط قوت و ضعف آن ها را پیدا کنید
گام هفتم: نقاط قوت و ضعف آن ها را پیدا کنید

ضعف آن ها نیز همین است. آیا نقاط ضعف آن ها فرصتی برای شما ایجاد می کند؟ آیا آن ها به راحتی می توانند بر این نقاط ضعف غلبه کنند؟ اگر چنین است ، اگر یک رقیب نقاط ضعف خود را به نقاط قوت تبدیل کند ، در تجارت شما چه تأثیری خواهد داشت؟

اگر برای این بخش به اطلاعات اضافی نیاز دارید . نام و نام تجاری یا محصولات خود را در رسانه های اجتماعی جستجو کنید و ببینید مردم چه می گویند. این به شما کمک می کند بر اساس آن چه مشتریان می بینند ، نقاط ضعف و قوت یک کسب و کار را مشاهده کنید.

هنگامی که مراحل بالا را دنبال کرده و برگه تحلیل رقابتی خود را پر کردید ، می توانید رقبای خود را تقریباً درک کنید و همچنین شغل خود را کاملا درک کنید. وقت تبدیل این اطلاعات به عمل است.

با توجه به آن چه اکنون در مورد این رقابت می دانید ، برای تغییر هر نوع بینش جدیدی که آموخته اید ، تغییرات لازم را در برنامه کاری خود ایجاد کنید. آیا شما می توانید مدل قیمت گذاری خود را تغییر دهید تا آن چه را که رقبا انجام می دهند منعکس کند ، یا در کل برای یک بازار متفاوت، هدف خواهید داشت؟ آیا روی کانال های بازاریابی که آن ها نادیده گرفته اند تمرکز خواهید کرد؟

لازم نیست در همه جنبه های یک تجارت – از بازاریابی گرفته تا کیفیت محصول – با آن ها رقابت کنید بلکه باید یک یا دو مورد را پیدا کنید که مزیت رقابتی خود شما باشد.

بدون تنظیم برنامه های خود از این طریق ، نمی توانید از تجارت خود در برابر رقابت سخت محافظت کنید. از این گذشته ، این احتمال وجود دارد که مشاغل رقیب نیز تحلیل رقابتی از شما انجام دهند.

گام هشتم: پروفایل های رقابتی را آماده کنید

در مرحله بعد ، مشخصات مختصری از هر رقیب اصلی بنویسید ، خلاصه اطلاعاتی از قبیل محصولات ، بازارها ، امکانات ، قیمت گذاری ، استراتژی های بازاریابی و امور مالی. با دقت ارزیابی کنید که چگونه هر رقیب ممکن است یک چالش رقابتی برای شرکت شما ایجاد کند و برای غلبه بر آن تهدید باید چه کاری انجام دهید.

گام هشتم: پروفایل های رقابتی را آماده کنید
گام هشتم: پروفایل های رقابتی را آماده کنید

گام نهم : ماتریس رقابتی ایجاد کنید

سرانجام ، یک جدول برای تهیه خلاصه یافته های خود تهیه کنید. در سمت چپ جدول مهم ترین فاکتورهای موفقیت – از جمله قابلیت اطمینان محصول ، خدمات به مشتری ، سرمایه گذاری ، کانال های توزیع ، قیمت گذاری و غیره را لیست کنید.

گام نهم : ماتریس رقابتی ایجاد کنید
گام نهم : ماتریس رقابتی ایجاد کنید

در ستون بعدی ، هر یک از فاکتورهای موفقیت را وزن کنید تا کل به 1.0 اضافه شود. سپس در ستون های باقیمانده ، هریک از رقبای اصلی را ذکر کنید. در جدول کار کنید ، هر یک از 5 رقیب را بر روی هر یک از فاکتورهای موفقیت رتبه بندی کنید ، سپس یک ستون را وارد کنید تا رتبه بندی های خود را وزن کنید ، که با ضرب کردن رتبه بندی در وزن بدست می آید. در پایین ، مقادیر وزنی را اضافه کنید تا ارزیابی کلی انجام دهید و بیابید کدام رقیب، جدی ترین چالش برای شرکت شماست.

مشاوره سئو و تولید محتوا 09120647344

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

امتیاز مقاله:
4.5/5

قیمت های ما به حدی بهینه است که بسیاری از وب سایت و شرکت های همکار تولید محتوای خود را به ما می سپارند.

جهت سفارش تولید محتوا و مشاوره رایگان در مورد استراتژی محتوا با ما در تماس باشید. 

نتیجه صد درصد تضمین شده است 

 

با یک کلیک تماس بگیرید