تاثیر تعهد سازمانی بر عملکرد کارکنان

تاثیر تعهد سازمانی بر عملکرد کارکنان

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

در این مقاله قصد داریم تاثیر تعهد سازمانی بر عملکرد کارکنان را مورد بررسی قرار دهیم. تعریف های گوناگونی از تعهد وجود دارد. در سازمانهای زیادی رویه ی استفاده از کارکنان خیلی مناسب و قابل قبول نبوده است در نتیجه این نارضایتی مشکلات زیادی را در این زمینه رقم زده است و هر میزان این سازمان ها وسیع تر و بزرگ تر باشند بروز این مشکلات نیز بیشتر می شود.

تاثیر تعهد سازمانی بر عملکرد کارکنان
تاثیر تعهد سازمانی بر عملکرد کارکنان

در نتیجه دلایلی که باعث رضایت مندی مدیران از کارکنان شود تاثیر تعهد سازمانی برعملکرد کارکنان می باشد، کارکنان یک شرکت یا سازمان از با ارزش ترین عواملی هستند که با کاربرد درست باعث  بالا رفتن ارزش، اعتبار و توسعه سازمان می شوند.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در مقاله تاثیر تعهد سازمانی بر عملکرد کارکنان مطالب زیر را فرا خواهید گرفت:

  1. معنی تعهد چیست ؟
  2. ابعاد تعهدات سازمانی چیست؟
  3. رابطه تعهد سازمانی و عملکرد شغلی چیست؟

[/stextbox]

تاثیر تعهد سازمانی بر عملکرد کارکنان
تاثیر تعهد سازمانی بر عملکرد کارکنان

معنی تعهد چیست؟

درباره تعهد تعریف های زیادی وجود دارد که در کل تعهد بر 3 اصل : پذیرفتن جایگاه سازمان، تمایل به بودن در سازمان، میل

به تلاش بیشتر جهت کار در سازمان تعریف شده است.

معنی تعهد از نظر شهید مطهری، پابند بودن و وفادار بودن به قرارداد و هدفی که برای انجام و حفظ آنها قرارداد بسته است.

معنی تعهد از نظر رایلی و چتمن :

پشتیبانی و حفاظت با هدف و اعتبارهای یک شرکت یا سازمان برای همان سازمان به دور از هدف های ابزاری است.

از نظر پورتر نیز مشخص کردن هویت شخص با شرکت و سازمان های مورد نظر و محدوده و اندازه ی جریان شراکت وهمکاریش با آن ها در تعهد سازمانی سطح وفادار بودن کارکنان را مشخص میکند.

تعهد سازمانی داشتن خواست قلبی برای داشتن و احتیاج به ماندن در شغل سازمانی است. به طور کلی تعهد شخص را با کارهایش متصل کرده  و به همین صورت شخص معتقد می شود که باید به ادامه کارش بپردازد. از نظر براون تعهد یک وظیفه است که افراد باید حتی در شرایطی که ایده ها نیز تغییر کند باید برای آنها احترام قائل شود.

نقطه مشترک

نقطه مشترک تمامی این نظرها و تعریف ها از تعهد سازمانی این است که این تعهد یک جریان روانی می باشد که در آن ارتباط افراد با سازمان معلوم می شود که آیا قصد دارد در این شرکت یا سازمان کار کند و ادامه دهد یا آنجا را ترک کند.

سازمانها معمولا با هدف مشخصی تشکیل شده اند و درجه موفق شدن و رسیدن به هدف در گرو کارکرد کارکنانی است که دراین شرکت ها کار می کنند، بزرگان معتقد هستند که زندگی جایی برای آزمایش و تعیین قابلیت ها و ارزش افراد جامعه است.

ارزش های به وجود آمده بین انسان هایی که بسیار موفق هستند و کسانی که موفق نیستند در منابع و دانسته های شان است که باکمک تجاربی که در زندگی کسب کرده اند توانایی انتخاب کردن و انجام دادنش را دارند.

نقطه مشترک
نقطه مشترک

مدیرها باید دقت داشته باشند که می توانند با مدیریت مفید و کاربردی افراد را پرورش دهند و با گفتن نقاط ضعیف و نقاط خوب و توانایی آنها به طرف هدف و ارزش های سازمان حرکت کنند.

با توجه به تعریف نیلی کارکرد به دو دسته تقسیم می شود:

  • کارکرد تعریف کننده طریقه ی استفاده شرکت از مرجع ها در تهیه فعالیت ها و محصولات می باشد، در واقع به معنی ارتباط بین ترکیب امکانات و نیازهایی که لازم است تا یک فرایند اجرا شود و هدفی که توسط اجرای این فرآیند به آن دست خواهند یافت.
  • موثر بودن یا تاثیر پذیری: تعریف کننده سطح میل به هدف های سازمانی است.

 

ابعاد تعهدات سازمانی چیست؟

از نظر می بر تعهدات سازمانی شامل سه بعد می باشد که به شرح زیر است:

عاطفی:

این نوع از تعهد را وابستگی احساسی شخص به شرکت یا سازمان تعریف می کند. این بعد از تعهدات سازمانی خود شامل 3 جنبه می باشد: شکلی از وابستگی احساسی به شرکت، درخواست فرد به تشخیص ماهیت شدن از طرف شرکت و تمایل داشتن به ماندن و کارکردن در شرکت.

مستمر:

این نوع از تعهد براساس سرمایه گذاری ها می باشد. یعنی اینکه شخص سرمایه ای در شرکت زخیره می کند که به هر مقداری که فرد بیشتر در شرکت کارکند و سابقه کاری داشته باشد این سرمایه نیز بیشتر می شود و اگر این موقعیت را از دست دهد به ضرر او خواهد بود.

می بر این نوع از تعهد را وابستگی روانی می نامد که در ذهن کارکنان ضررهایی که در مقابل ادامه ندادن کار در شرکت می کند شکل می گیرد. به طور کلی می شود این گونه تعریف کرد که این نوع از تعهد اطلاع داشتن افراد از ضرری که در صورت ترک شرکت می کند است.

هنجاری:

این نوع از تعهد از نظر آلن و می براشاره گره نوعی حس وظیفه جهت ماندن و کارکردن در شرکت می باشد. اشخاصی که این نوع از تعهد در آنها بسیار بالا می باشد تصور می کنند که به اجبار باید به کار خود در این شرکت ادامه دهند. اما رندال و کوته این نوع تعهد را وظیفه ی اخلاقی می دانند که اشخاص در گرو سرمایه گذاری که شرکت در گرو وجود آنها انجام داده است حس وظیفه می کنند.

هنجاری:
هنجاری:

نتایج وجود این نوع تعهد را در اینجا به صورت کوتاه و مختصر نشان داده ایم.

 

سطوح تجزیه و تحلیل
فرد گروه‌ها سازمان
– احساس تعلق و وابستگی

– احساس امنیت

– تصور مثبت از خود و احساس غرور

– تلاش و کوشش فردی

– ثبات و عضویت

– تجانس و همبستگی

– اثربخشی گروهی

– کاهش تعارضات

– افزایش اثربخشی

– کاهش ترک خدمت و جابه جایی

– کاهش تأخیر و غیبت

– جذابیت برای افراد خارج از سازمان

– افزایش بهره‌وری

 

رابطه تعهد سازمانی و عملکرد شغلی چیست؟

با توجه به نظریاتی که در بالا بیان شد شخصی که دارای یکی از تعهدد های ارائه شده باشد نه تنها فقط وجود فیزیکیش در شرکت بلکه جهت اهداف شرکت تلاش کند یک شخص متعهد می باشد. گزارشات نشان می دهد که تعهدات سازمانی باعث به وجود آمدن رفتارهای اجتماعی فعال، دوستی و همکاری با یکدیگر، نتیجه کارایی شخص در کار و شغل، غیبت نکردن و پایین آمدن استرس در کارکنان شده است.

امیدوارم این مقاله پاسخگوی سوالات شما باشد.

مشاوره سئو و تولید محتوا 09120647344

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

امتیاز مقاله:
4.5/5

قیمت های ما به حدی بهینه است که بسیاری از وب سایت و شرکت های همکار تولید محتوای خود را به ما می سپارند.

جهت سفارش تولید محتوا و مشاوره رایگان در مورد استراتژی محتوا با ما در تماس باشید. 

نتیجه صد درصد تضمین شده است 

 

با یک کلیک تماس بگیرید