بیزینس پلن pdf

بیزینس پلن pdf

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

در این مقاله قصد داریم درباره موضوع بیزینس پلن pdf صحبت کنیم تا شما با مشاهده pdf بیزینس پلن های گوناگون با طرز کار آنها آشنا شوید ، پس با ما همراه باشید.

در حقیقت بیزینس پلن همانند نقشه یا طرحی می باشد که برای رسیدن به یک  کسب و کار موفق لازم است و جزئیات برنامه هایی که شما در راه رسیدن به این اهداف انجام خواهید داد را ارائه می دهد.

بیزینس پلن pdf
بیزینس پلن pdf

برای دریافت PDF بیزینس پلن می توانید اینجا کلیک کنید

پس می توان گفت بیزنس پلن طرحی تجاری و مکتوب است که فعالیت های لازم برای رسیدن به اهداف کسب و کار را بیان می کند. بنابراین می توان pdf بیزینس پلن های مختلف را مشاهده کنید و از نحوه کار آنها در مشاغل مختلف آگاه گردید.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

  1. بیزینس پلن چیست؟
  2. چرا باید یک بیزینس پلن بنویسیم؟
  3. بخش های اصلی بیزینس پلن کدام اند؟
  4. چگونه می توان pdf بیزنس پلن را برای شغلی همچون فست فود شرح داد؟

[/stextbox]

 

  1. بیزینس پلن چیست؟

می توان گفت بیزینس پلن نوشته یا سندی مکتوب است که چگونگی عملکرد شما را در راه رسیدن به اهداف کسب و کار مورد نظرتان نشان می دهد. در این سند معمولا ذکر می گردد که چه گروهی از مشتریان را از کدام روش بازاریابی جذب هدف خود کنید، تفاوت شما با رقبایتان در چیست، اعضاء هیئت مدیره متشکل از چه کسانی است، راه های رسیدن به سود دهی چگونه است و فرآیندی که برای رسیدن به هدف اصلی باید طی شود به چه صورتی می باشد که اگر در یک بیزینس پلن تمام این موارد ذکر شود این بیزینس پلن در زمره بیزینس پلن های موفق محسوب می شود.

اما باید بدانید اگر قصد راه اندازی کسب و کاری دارید و از روش بیزینس پلن می خواهید استفاده کنید بهتر است ایده استارتاپ شما بسیار منسجم باشد و تنها موارد مهم آن همچون یک مقاله خوب مطرح گردد و تبدیل به سندی طولانی و رسمی نشود.

بیزینس پلن چیست؟
بیزینس پلن چیست؟

هر کسب و کار دارای مزایای بسیاری می باشد که با استفاده کردن از یک بیزینس پلن می توان همه اهداف و مزایای کسب و کار مورد نظرتان را بنویسید و راه همواری را برای رسیدن به اهداف این کسب و کار ایجاد نماید. بدین طریق و با استفاده از همین بیزینس پلن می توان به راحتی حمایت سرمایه گذاران را برای راه اندازی کسب و کارتان بدست آورید.

یک بیزینس پلن موارد مهمی را شامل خواهد شد که از جمله آن می توان به این موارد اشاره کرد:

  • هدف های کسب و کار راه اندازی شده
  • استراتژی های لازم برای رسیدن به این اهداف
  • مشکلات مختلفی که کسب و کارتان با آن مواجه می گردد
  • راه حل های رفع این مشکلات
  • ساختار سازمانی کسب و کار نوپا
  • مقدار سرمایه لازم برای راه اندازی کسب و کار

پس بیزینس پلنی تاثیرگذار خواهد بود که تمامی موارد ذکر شده در آن مطرح شده باشد.

یک بیزینس پلن موارد مهمی را شامل خواهد شد که از جمله آن می توان به این موارد اشاره کرد:
یک بیزینس پلن موارد مهمی را شامل خواهد شد که از جمله آن می توان به این موارد اشاره کرد:

یک بیزینس پلن از قسمت های مختلفی تشکیل شده است و دارای سه بخش اصلی می باشد:

  • در قسمت اول باید مفهوم درستی از کسب و کار خود را ارائه دهید و در مورد مکانیزم کسب و کار خود،  محصولات و خدمات آن و نحوه موفق شدن این کسب و کار توضیح دهید .
  • بخش دوم موضوع بازار می باشد و به بررسی مشتریان می پردازید که چه کسانی و در چه جایی هستند و دلیل خرید آن ها از شما چه چیزی است، پس در اینجا به تعریف رقابت خواهید پرداخت و از موقعیتی خواهید گفت که در آینده بدست می آورید.
  •  بخش سوم مربوط به مسائل مالی است که لیستی از درآمد، جزئیات نقدی، ترازنامه ها و مقادیر مالی را گزارش می دهد و به بررسی نقاط ضعف می پردازد. می توانید این کار را با استخدام یک حسابدار ماهر یا استفاده از یک نرم افزار مناسب انجام دهید.

بنابراین با بررسی های بخش های اصلی یک بیزینس پلن می توان به بخش های جزئی و نکات کلیدی مورد نیاز جهت نوشتن این طرح دست یافت. اما به طور کلی می توان برای نوشتن بیزینس پلن قوانینی را رعایت کرد تا این طرح تاثیر بیشتری بر روند کسب و کارتان داشته باشد که  می توان گفت سه مورد از قوانین کلی آن بدین شرح است:

یک بیزینس پلن از قسمت های مختلفی تشکیل شده است و دارای سه بخش اصلی می باشد:
یک بیزینس پلن از قسمت های مختلفی تشکیل شده است و دارای سه بخش اصلی می باشد:

کوتاه نوشتن بیزینس پلن

بهتر است بیزینس پلن بخاطر دو دلیل اصلی که به آن اشاره می کنیم به صورت مختصر نوشته شود، یکی این که هدف از نوشتن بیزینس پلن قطعا خواندن آن می باشد و اگر بیزینس پلن دارای صفحات طولانی باشد تمایلی به خواندن آن توسط افراد مختلف وجود نخواهد داشت .

دوم این که شما با ارائه این طرح می خواهید از آن در جهت توسعه و اجرایی شدن کسب و کارتان استفاده نماید و  ممکن است بخواهید برای ایجاد تغییرات دوباره آن را مورد بررسی قراردهید و اگر این طرح طولانی نوشته شود، امکان دارد شما تمایلی به اعمال اصلاحات در آن نداشته باشید.

کوتاه نوشتن بیزینس پلن
کوتاه نوشتن بیزینس پلن

شناخت مخاطبین خود

زبان نوشتن بیزینس پلن باید ساده و قابل درک برای خواننده باشد به عنوان مثال، اگر می خواهید شرکتی ایجاد کنید که زمینه فعالیت آن بر اساس فرآیندهای پیچیده علمی است باید به طرزی مفهوم کسب و کارتان را بیان کنید که سرمایه گذارانی که دانش لازم در این زمینه ندارند به راحتی اهداف شرکتتان را درک کنند و حاضر به همکاری با شما شوند .

نداشتن ترس

خیلی از کارآفرینان موفق و صاحبان استارتاپ های شناخته شده در زمینه کارآفرینی  مدرک تحصیلی ندارند و همانند شما جزء کارشناسان کسب و کار نبوده‌اند پس نگرانی در این مورد نباید وجود داشته باشد.

بسیاری از افراد گمان می کنند که نوشتن یک بیزینس پلن بسیار دشوار است و از عهده آن بر نخواهند آمد اما اصلا جای نگرانی نیست اگر کسب و کارتان را به درستی می شناسید و اهداف آن را می دانید پس هیچ ترسی ندارد، می توانید همین الان یک بیزینس پلن مناسب برای آن بنویسید که از استانداردهای لازم برخوردار است.

لازم به ذکر است که اگر تازه کسب و کارتان را راه اندازی کرده اید چندان نیاز به ارائه یک بیزینس پلن کامل نیست می توانید از بیزینس پلن های ساده و تک صفحه ای همچون بوم ناب یا بوم کسب و کار استفاده کنید. اما اگر کسب و کارتان توسعه یافته و به جذب سرمایه نیازمندید باید به ارائه یک بیزینس پلن کامل و بی نقص بپردازید تا سرمایه گذار با مشاهده آن تمایل به همکاری با شما را پیدا کند.

  1. چرا باید یک بیزینس پلن بنویسیم؟

بسیاری از کارآفرینان بر این باورند که بیزینس پلن فقط به کسب و کارهای بسیار بزرگ یا استارتاپ های موفق اختصاص دارد و می توان کارهای جذاب تری به جای نوشتن یک طرح کسب و کار انجام داد همچون عکاسی، وبلاگ نویسی و …

چرا باید یک بیزینس پلن بنویسیم؟
چرا باید یک بیزینس پلن بنویسیم؟

اما این یک باور بسیار نادرست است . اگر دوست دارید کارهای جذاب هم در کسب و کارتان انجام دهید ابتدا باید پایه کار را محکم کنید به همین دلیل است که استفاده از بیزینس پلن دارای اهمیت می گردد.

چرا باید یک بیزینس پلن بنویسیم؟
چرا باید یک بیزینس پلن بنویسیم؟

اگر قصد ندارید کسب و کارتان را برای دیگران بازگو کنید و نیاز به جذب سرمایه گذاری ندارید بازهم نوشتن طرح کسب و کار بسیار مفید است.

 

مثلا اگر تازه به احداث فروشگاه اینترنتی پرداخته اید و چندین سفارش توسط مشتریان برای شما ثبت شده است در این صورت با استفاده کردن از بیزینس پلن می توانید چشم انداز روشنی از آینده کسب و کارتان داشته باشید

یا مثلا فروشگاه اینترنتی که دارید با سابقه پنج ساله است و فکر می کنید دیگر جایی برای توسعه آن وجود ندارد، پس می‌توان با استفاده از طرح کسب و کار و نوشتن آن از روزمرگی های مدیریتی کارتان که مشغول به آن ها شده اید اندکی بیرون  آیید و روش های مختلفی جهت بازاریابی را امتحان کنید و به تولید محصولات متنوع روی آورید تا درآمد شما افزوده گردد.

حتی شاید کسب و کارتان  در شرف از دست دادن شهرت و محبوبیتش می  باشد ، در اینجا طرح کسب و کار به شما کمک می کند تا در  راه و روش کسب و کارتان تغییراتی اعمال کنید  و مانع از ضرر بیشتر شوید. در یک کلام می توان این طور بیان کرد که اگر دارای کسب و کاری هستید در هر مرحله ای که باشد یک طرح کسب و کار برایش بنویسید تا منجر به توسعه آن گردد.

 آیا می دانستید منابع و قالب های مختلفی برای نوشتن کسب و کارتان وجود دارد که به صورت pdf بیزینس پلن ها در اینترنت دیده می شوند؟ 

امروزه منابع مختلفی در اینترنت وجود دارد که به کمک آن ها می توانید طرح کسب و کارتان را بنویسید، معمولا این طرح ها  اکثرا به صورت pdf بیزینس پلن های مختلفی می باشند که به صورت خام نیز قابل دانلود هستند. برخی از این منابع به صورت زیر می باشند:

وبسایت SBA:

این وب سایت به طور جامع بیان می کند که بخش های مهم یک کسب و کار چه چیزهایی هستند و جزئیات آن ها را شرح می دهد و همچنین دارای یک ابزار نوشتن طرح می باشند که مراحل نوشتن آن را مرحله به مرحله توضیح می دهد.

قالب های SCORE:

این قالب ها به صورت آماده می باشند که مورد استفاده  استارتاپ های مختلف، کسب و کارهای باسابقه، بنگاه های غیرانتفاعی می گردد.

طرح های کسب و کار نمونه:

معمولا بیش از 500 طرح نمونه ارائه گردیده است که برای کسب و کارهای مختلف همچون رستوران ها، خرده فروشی ها، خدمات پزشکی و سلامت، حیوانات خانگی و … مورد استفاده قرار می گیرند.

برخی از پورتال های تخصصی نیز وجود دارند که به ارائه بیزینس پلن ها مختلف و تامین مالی آن ها می پردازند که کارآفرینان می توانند برای داشتن یک کسب و کار موفق به این پورتال ها مراجعه کنند و کمک های لازم را از آن ها دریافت نمایند.

  1. بخش های اصلی بیزینس پلن کدام اند؟

همان طور که بیان شد بیزینس پلن ابزاری است که به کارآفرینان برای داشتن یک کسب و کار بهتر کمک شایانی می کند و به همین جهت باید به دقت آن را نوشت به طوری که در دوره های مختلف به این طرح بازگردند و به نوشتن اصلاحات و روش های مختلف بازاریابی و جذب مشتری  و … بپردازند. حال به بیان بخش های اصلی یک بیزینس پلن می پردازیم:

بخش های اصلی بیزینس پلن کدام اند؟
بخش های اصلی بیزینس پلن کدام اند؟

خلاصه اجرایی:

این بخش کلیتی از کسب و کار شما را بیان می کند و اهداف آینده آن را بررسی می نماید و معمولا در یک یا دو صفحه شرح داده می شود، این طرح باید در اول هر طرح کسب و کاری نوشته شود. می توان گفت که فصل اول بیزینس پلن شما با این خلاصه شروع می شود.

اما از آنجایی که سرمایه گذاران اول به خواندن این بخش می پردازند برای جذب بهتر سرمایه گذار این بخش را آخر بنویسید. از آنجایی که شما زمانی که یک طرح کسب و کار را تکمیل می کنید دارای یک دید کلی تر و مناسب تری از کسب و کارتان می شوید و در نتیجه بهتر می توانید خلاصه آن را بنویسید پس توصیه می گردد بعد از تکمیل طرح کسب و کار باز گردید و به نوشتن خلاصه بپردازید.

خلاصه اجرایی:
خلاصه اجرایی:

خلاصه اجرایی یک سند مستقلی است که به توصیف طرح هر کسب و کاری می پردازد و معمولا بسیاری از سرمایه گذاران با مطالعه خلاصه اجرایی به ارزیابی کسب و کار می پردازند و با نوشتن مناسب این بخش سرمایه گذار جذب طرح شما می گردد و از شما می خواهد به ارائه کامل تر طرح تان بپردازید.

پس خلاصه اجرایی به عنوان یکی از بخش های مهم طرح کسب و کار باید کوتاه و واضح باشد و در آن ویژگی های مهم کسب و کار ذکر شود و از بیان جزئیات غیرضروری اجتناب گردد.پس به طور کلی خلاصه اجرائی متشکل از یک یا دو صفحه می باشد که به توضیحاتی شفاف و واضح درباره کسب و کارتان می پردازد و می تواند مشوق سرمایه گذار برای ادامه مسیر کسب و کار شما گردد.

اما می توان گفت خلاصه اجرائی ، خود شامل اجزای مختلفی است که به شرح زیر می باشند:

 

یک جمله درباره کسب و کارشما

در ابتدای صفحه و در زیر نام کسب و کارتان یک جمله از کسب و کار شما باید نوشته شود که به طور کلی به وصف کسب و کارتان می پردازد که به آن ارزش پیشنهادی نیز گفته می شود.

مشکل

درباره مشکلی که در بازار وجود دارد  و کسب و کار شما توان حل آن را دارد به طور خلاصه یک یا دو جمله بیان کنید چرا که لازمه موفقیت یک کسب و کار برآوردن نیازی از جامعه می باشد.

راه حل

محصول یا خدمت شما  به عنوان راه حل مشکلات شناسایی شده در بازار می باشد و به بیان روش حل آن توسط کسب و کارتان می پردازید.

بازار هدف

به بیان مشتریان هدف خود بپردازید و تعداد دقیقی از آنها را که در دسترس خودتان می باشند را کاملا شرح دهید. ارائه دقیق این توضیحات منجر می شود تا بازار هدف به درستی مشخص گردد و روش های بازاریابی اصولی به کار گرفته شود.

 

رقابت

شیوه حل مشکلی که می خواهید آن را با خدمات یا محصول خود حل کنید  چیست؟ آیا محصول شما جایگزینی دارد؟ رقیبان شما چه کسانی می باشند؟

تیم

درباره تیم خود مختصری توضیح دهید و دلایلی که شما به همراه تیم تان برای اجرای ایده تان بهترین هستید را بیان کنید. بسیاری از سرمایه گذاران به تیم بیش از ایده اعتقاد دارند و به همین جهت معمولا ایده های خوب که با یک تیم ضعیفی پشتیبانی می شوند هیچ سرمایه گذاری جذب نمی نمایند یا احتمال کمی برای موفقیت آن ها وجود دارد.

خلاصه مالی

به بررسی طرح مالی خود بپردازید و آن را در قالب نموداری بیان نمایید که شامل فروش، هزینه و سودآوری می باشد و تمام روش هایی  که می توان از طرح کسب و کارتان پول درآورد را توضیح دهید.

الزامات تامین مالی

اگر قصد دارید که با جذب سرمایه کسب و کارتان را شروع کنید یا توسعه دهید در خلاصه اجرائی به توضیح آن بپردازید و چیزهای که لازم دارید را بیان کنید. پس بهتر است جزئیات بیان نشوند و فقط به ذکر مقدار نیاز مالی و بازگشت آن در مدت زمان معینی با استفاده از کسب و کار بپردازید.

اهداف و کشش

چیزی که به عنوان آخرین نکته سرمایه گذاران به آن توجه می کنند نتایجی است که تاکنون از کسب و کارتان بدست آمده و اهدافی که در آینده قرار است کسب و کار شما به آن برسد. پس اگر محصولتان مشتری داشته یا دارای فروش بوده بهتر است از آن در خلاصه اجرایی یاد کنید.

فرصت:

در حقیقت در این بخش به سؤالات مختلفی پاسخ می دهید که در واقع می خواهید چه چیزی را بفروشید؟ قرار است چه مشکلی از بازار را حل کنید؟ بازار هدف و رقبای اصلی شما چه کسانی محسوب می شوند؟

پس می توان گفت در این بخش باید از ویژگی های اصلی کسب و کارتان توضیحاتی بدهید تا موجب حیات آن گردد و باید مشکلاتی را که در بازار وجود داشته اند و شما آن ها را شناسایی کرده اید و به ارائه محصولی جهت رفع آن پرداخته اید را به طور کامل توضیح دهید

و همچنین ویژگی های ممتاز از محصول خود را بیان کنید که با توجه به وجود رقبا برای بازار مناسب تر است و دلایلی را ذکر کنید که مشتریان ترجیح می دهند محصول شما را به جای محصول رقبا استفاده نمایند. بخش فرصت بسیار اهمیت دارد چرا که جزئیاتی را برای سرمایه گذار مطرح می کنند که در خلاصه اجرایی مطرح نشده اند و پاسخ سوالاتی را می یابد که جوابی برای آن ها در بخش اول وجود نداشت.

شما در حال مطالعه مقاله بیزینس پلن pdf هستید

می توان گفت بخش فرصت نیز از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که به شرح آن ها می پردازیم:

مشکل و راه حل

در بخش فرصت به توضیح مشکلات مشتریان بپردازید و راه حل خود را بیان کنید. درد اصلی و مشکل حاد مشتریان شما چیست؟ راه حل برطرف سازی مشکلاتشان امروزه که محصول شما وجود ندارد به چه صورت است؟ علت حل نشدن مشکل مشتریان با راه حل رقبا چیست راه حل آن ها گران قیمت است یا دارای سختی زیادی است. بدین ترتیب در این بخش به سؤالات مطرح شده پاسخ دهید تا سرمایه گذار جذب ادامه طرح شما گردد.

بررسی مسئله ای که مشتریان با آن مواجه هستند و شما برای آن راه حلی دارید می تواند به عنوان عنصر اصلی موفقیت شما در کسب و کارتان محسوب گردد. همچنین اگر نمی توانید راه حل مسئله مشتریان را توضیح دهید حتما ایده شما ناقص است و به درستی انتخاب نشده است.

برای اینکه بتوانید مشکل مشتریان را حل کنید باید در جامعه حضور یابید و از نزدیک با مشتریان مواجه شوید و مشکل آن ها را لمس نماید تا بتوانید راه حل درستی ارائه دهید. با مشتریان صحبت کنید و مطمئن گردید، مشکلی که در صدد حل آن هستید ارزش حل کردن دارد.

حال مشکل را یافته اید باید به توضیح راه حل خود برای رفع این مشکل برآیید که راه حل همان خدمت و محصول شما به مشتری می باشد. حال به بیان جزئیات دقیق راه حل خود بپردازید و نشان دهید چگونه از طریق راه حل شما مشتریان مشکلاتشان حل می شود.

بازار هدف

بازار هدف یعنی محصول تولید شده را باید به چه کسانی بفروشید و چه کسانی خریدار محصول شما هستند و به طور تقریبی تعداد آن ها را تخمین بزنید. اگر مشتری کمی خواهان محصول شما باشد یک هشدار جدی برای کسب و کار شما به حساب می آید.

TAM SAM SOM

این طرح تجاری به شناسایی بخش های مختلف بازار هدف می پردازد و سرعت توسعه هر کدام از بخش ها را نشان می دهد. طرح تجزیه TAM, SAM, SOM به عنوان روشی کلاسیک می باشد که عملکرد بازار هدف را از بالا به پایین و از پایین به بالا ارزیابی می کند.

مشتریان کلیدی

این بخش به سازمان ها و شرکت هایی اختصاص داده می شود که دارای مشتریان کمی هستند و شرکت های معمولی که به عرضه خدماتشان به مشتری می پردازند این بخش را نادیده می گیرند.
اگر فروش شما وابسته به کسب و کارهای دیگر می باشد و جزء کسب و کارهای B2B محسوب می شوید و دارای چند مشتری اصلی می باشید این بخش برای شما بسیار مناسب است.

شما در حال مطالعه مقاله بیزینس پلن pdf هستید

رقابت

بعد از بررسی بازار هدف باید به توصیف وضعیت رقابتی بپردازید که به جز شما چه کسانی برای حل مشکل مشتریان به ارائه راه حل و محصولی پرداختند و ویژگی برتر محصول شما نسبت به محصول رقبا در چیست؟ برای توصیف بهتر این مبحث می‌توان از ماتریس رقبا استفاده کرد اما چیزی که در بیزینس پلن دارای اهمیت است،

چگونگی تمایز و برتری راه حل شما با سایر رقبا می‌باشد. در یک کلام سرمایه گذار به دنبال کشف دلیل برتری شما از رقبا است. اما برخی از کارآفرینان هیچ مزیتی از برتریشان نسبت به رقبا در طرح کسب و کارشان ارائه نمی دهند که یکی از بزرگترین اشتباهاتشان است.

محصولات وخدمات آینده

همه کارآفرینان از آینده محصولشان خبر دارند پس باید در حدود یک یا دو پاراگراف درباره آینده درخشان محصول خود و برنامه هایی که توسط این خدمت انجام می شود توضیحاتی ارائه داد.

اجرا:

تاکنون به توضیح فرصت خود پرداختید حال باید در واقعیت به اجراء و پیاده سازی طرح خود بپردازید.
این بخش از اجزای مختلفی تشکیل شده است که به بررسی آن ها می پردازیم:

بازاریابی و فروش

قبل از آن که بخواهید طرح بازاریابی خود را بنویسید به شناسایی و تعریف بازار هدف بپردازید و پرسونای مشتری را به درستی درک کنید تا طرح بازاریابی شما موفق باشد.

جایگاه یابی

جایگاه یابی یعنی ایجاد تفاوت و تمایزی که برند شما را نسبت به رقیبان در ذهن مشتریان برجسته می کند. قصد دارید محصولاتتان را با قیمتی ارزان در اختیار مشتریان قرار دهید یا محصولات لاکچری و به روز روانه بازار کنید.

شما در حال مطالعه مقاله بیزینس پلن pdf هستید

قیمت گذاری

بعد از مشخص کردن جایگاه خود نوبت به قیمت گذاری می رسد که بسیار وابسته به هم هستند و روش جایگاه یابی در حقیقت تعیین کننده قیمت گذاری می باشد. بسیاری از موارد وجود دارند که باید به رعایت آن ها در قیمت گذاری پرداخت که از جمله آنها می توان به پوشش هزینه های کسب و کار، سود اولیه و ثانویه، تطبیق نرخ بازار اشاره کرد.

تبلیغات

استراتژی تبلیغاتی هر کسب و کاری با توجه به جایگاه یابی و قیمت گذاری تعیین می گردد و تبلیغات باید میان محصولات شرکت و مشتریان ارتباط چشمی خوبی بوجود آورند و محصول ارائه شده را با جزئیات توضیح دهند.

در تبلیغات مواردی وجود دارد که استفاده از آن ها جهت فروش محصول انجام می گیرد که عبارتند از:

بسته بندی:

محصولی که به فروش می رسد اگر دارای بسته بندی مناسبی باشد بسیار بر فروش او اثرگذار است. بسته بندی محصول باید به گونه ای باشد که ارزش پیشنهادی اصلی را بیان کند این امر هماهنگی لازم را با جایگاه یابی شرکت  دارد و تفاوت بسته بندی را با رقبا نشان می دهد.

تبلیغات :

یک بیزینس پلن دارای دید کلی نسبت به تبلیغات است و موارد مختلفی را شامل می گردد که بستگی به میزان هزینه شما جهت تبلیغات دارد که می خواهید در رسانه یا روابط عمومی آن را اجرا کنید یا می خواهید از طریق بازاریابی محتوا  و تولید محتوا رایگان به تبلیغات بپردازید و مشتریان را جذب کنید یا قصد استفاده از شبکه های اجتماعی را دارید.

همکاری استراتژیک

می توان با استفاده از برنامه های بازاریابی از طریق همکاری با سایر کسب و کارها برنامه ای برای بازاریابی طراحی نمود که معمولا شرکت ها در این همکاری از قانون سود دوطرفه یا برد-برد استفاده می نمایند.

عملیات

عملیات نحوه کار استارتاپ شماست که بسته به نوع کسب و کارتان عملیات نیز متفاوت می باشد. پس اگر شرکت فروش محصول هستید باید در طرح کسب و کار بیان شود که مواد اولیه از کجا خریداری می شود و چطور آن را جابه جا می کنید.

شما در حال مطالعه مقاله بیزینس پلن pdf هستید

توزیع

در حقیقت توزیع چگونگی رساندن محصول به دست مشتری می باشد که معمولا برای توزیع مناسب باید با شرکت های دیگر مشورت و مصاحبه نمود.شرکت های تولیدی اگر دارای طرح توزیع استاندارد باشند به عنوان بخش مهم از طرح کسب و کار آنها به شمار می رود اما شرکت های خدماتی از این طرح برخوردار نیستند.

اهداف و معیارها

در این بخش باید از آینده کسب و کار خودتان صحبت کنید که بر پایه اهداف و معیارهای گوناگون می باشد. باید نشان دهید که برای آینده برنامه ریزی کاملی دارید و تصمیمات مهمی برای اتفاقات پیش رو اتخاذ نموده اید. می توانید با توجه به دو اصل سرمایه گذار را قانع نمایید. بر اساس کششی که با بیان موفقیت هایی که از ایده تان تا به امروز حاصل شده است یا براساس سنجه یا معیار که خط کش هایی برای اندازه گیری مدل کسب و کار می باشد و میزان موفقیت کسب و کار را بیان می کند.

ریسک و فرضیات کلیدی

بیزینس پلن از فرضیات کلیدی ساخته شده است که هر کسب و کاری به آن وابسته می باشد.  یک راه برای پیدا کردن فرضیات فکر کردن به تهدیدات  کسب و کارتان می باشد. پس اگر فرضیات را بدانید در موفقیت یا شکست کسب و کار خود مانند یک عامل تعیین کننده عمل خواهید کرد.

تیم یا شرکت:

در این بخش به معرفی ساختار شرکت و اعضای تیم می پردازید که از اهمیت بالایی برای سرمایه گذاران برخوردار است چرا که می خواهند بدانند چه کسی به عنوان رهبر تیم و در رأس شرکت است و اینکه آیا می توان به او اعتماد نمود یا نه.

در حقیقت تیم موجب گسترش کسب و کارها می گردد و عنصر اصلی آن به حساب می آید و به همین خاطر بسیاری از سرمایه گذاران به جای سرمایه گذاری بر روی ایده بر تیم منسجم سرمایه گذاری می کنند که موجب ایجاد موفقیت برای تیم و آنها می گردد. یک تیم خوب دارای عناوین و القاب نیست و همه با هم همکاری می کنند تا به موفقیت دست یابند و هیچ شخصی مسئولیت تعیین شده ندارد.

شما در حال مطالعه مقاله بیزینس پلن pdf هستید

طرح مالی:

آخرین فصل و کوتاه ترین آن فصل مالی به حساب می آید و کارآفرینان باید آن را انجام دهند هرچند انجام آن برایشان خوشایند نیست. طرح های مالی شامل پیش بینی های ماهانه برای 12 ماه در سال اول کسب و کار و پیش بینی های سالانه از 3 تا 5 سال برای آینده کسب و کار می باشد.
معمولا طرح مالی داری جزئیات مختلفی است که برخی از آنها به صورت زیر هستند:

پیش بینی فروش

پیش بینی فروش در مورد فروش شما در چند ساله آینده بحث می کند و دارای چندین بخش است که به بخش های محصولات و خدمات اصلی تقسیم می شوند.

طرح کارکنان

این طرح به بررسی جزئیاتی در مورد پرداخت های کارکنان می پردازد که در شرکت های کوچک با توجه به موقعیت که در ماه لیست می شود پرداخت انجام گردد و در شرکت های بزرگ طرح کارکنان به گروه های عملکردی  تبدیل می گردد مانند گروه بازاریابی و گروه فروش و … .

سود و زیان

جایی که تمام اعداد در کنار هم قرار گیرند و مشخص گردد که در حال سوددهی هستید یا ضرر ، می توان گفت استانداردترین سود و زیان شامل مواردی همچون فروش یا درآمد، هزینه کالای فروخته شده، حاشیه سود ناخالص، هزینه های اجرایی، مجموع هزینه های عملیاتی، درآمد عملیاتی، سود مالیات، استهلاک دارایی های هویدا و استهلاک دارایی های ناهویدا، مجموع هزینه ها و سود خالص می باشد.

جریان نقدی

این جریان با سود و زیان اصلا یکسان نیست و دارای تفاوت های مختلفی می باشد و اهداف گوناگونی نیز دارد ، جریان نقدی میزان پول نقد را محاسبه می کند در صورتی که سود و زیان چیز دیگریست.

شما در حال مطالعه مقاله بیزینس پلن pdf هستید

ترازنامه

ترازنامه اطلاعات لازم را در مورد کسب و کار شما ارائه می دهد و باید حتما در بیزنس پلن وارد شود. در این فهرست میزان دارایی ها، بدهی ها و صاحبان شرکت ها را تعیین می کند که از کم کردن میزان بدهی ها از سود ارزش خالص شرکت محاسبه می گردد.

استفاده از سرمایه

اگر سرمایه ای از سرمایه گذار گرفته شود باید در بخشی از بیزینس پلن دلیل استفاده از آن را بیان کنید و به طور دقیق تعیین گردد میزان سرمایه چه قدر بوده و در کجا مصرف گردیده است.

استراتژی خروج

آخرین چیزی که در طرح مالی نوشته می شود را استراتژی خروج می گویند در حقیقت این استراتژی خروج به فروش طرح کسب و کارتان به سایر شرکت ها یا عرضه عمومی آن می پردازد. اگر سهامداران همان سرمایه گذاران شما باشند می خواهند درباره استراتژی شما بیشتر بدانند.

ضمیمه: فضای اضافه ای است که در بخش آخر وجود دارد و برای اضافه نمودن عکس، توضیحات مختلف، نمودار، جدول و … مورد استفاده قرار می گیرد.

شما در حال مطالعه مقاله بیزینس پلن pdf هستید

چگونه می توان pdf بیزنس پلن را برای شغلی همچون فست فود شرح داد؟

راه اندازی فست فود
امروزه فست فود ها و ساندویچ ها جایگاه ویژه ای در بین برنامه های غذایی و خوراک ما باز نموده اند و به همین جهت به دلیل طعم و مزه خوبی که دارند به غذاهای مورد علاقه اقشار مختلفی از جامعه تبدیل شده اند . برای این که فست فودی را راه بیندازید نیاز به سرمایه آنچنانی نخواهد بود.

چگونه می توان pdf بیزنس پلن را برای شغلی همچون فست فود شرح داد؟
چگونه می توان pdf بیزنس پلن را برای شغلی همچون فست فود شرح داد؟

برای راه اندازی فست فود با درآمد مناسب باید به چندین نکته توجه نمود:

انتخاب محل مناسب:

محل مناسب جهت راه اندازی فست فود یکی از عوامل مهم در رونق کسب کار شما است حتی اگر از پیشرفته ترین تجهیزات و مواد اولیه مناسب و باکیفیت استفاده کنید و فست فودی با طعم عالی تهیه نمایید اما جایی مناسب برای عرضه آن نداشته باشید  با شکست مواجه خواهید شد.

شما در حال مطالعه مقاله بیزینس پلن pdf هستید

تهیه و خرید تجهیزات لازم:

بعد از داشتن جای مناسب نوبت به تجهیزات لازم برای راه اندازی فست فودی است. این مورد بیشتر به توان مالی فرد وابسته می باشد که می خواهد از تجهیزات مدرن استفاده کند یا با استفاده از تجهیزات دست دوم .

طراحی کردن و تجهیز نمودن دکور داخلی فست فود:

این مورد برای بسیاری از مشتریان دارای اهمیت فراوانی است پس باید مورد توجه و دقت قرار گیرد.

تهیه منوی مناسب:

باید منویی تهیه شود تا مشتری بادیدن آن بتواند به انتخاب فست فود دلخواه بپردازد و آن را سفارش دهد. باید منو ، نام فست فود همراه با قیمت باشد ، چراکه قیمت محصول قطعا در انتخاب مشتری موثر است.

مزه و کیفیت فست فود:

اگر مزه و کیفیت فست فود مناسب باشد مشتریان برای دفعات بعد نیز به این مکان جهت سرو فست فود باز می گردند.

بهداشت محل:

محیط فست فود هر چه تمیزتر باشد در جذب مشتریان بیشتر کمک خواهد کرد چرا که بسیاری از مشتریان به مکان تمیز جهت سرو غذای شان اهمیت می دهند.

شما در حال مطالعه مقاله بیزینس پلن pdf هستید

مراحل تاسیس فست فود به طور کلی به شرح زیر می باشند:

مراحل تاسیس فست فود به طور کلی به شرح زیر می باشند:
مراحل تاسیس فست فود به طور کلی به شرح زیر می باشند:
  1. انتخاب نام مناسب برای فست فود
  2. انتخاب محل مناسب
  3. تهیه منویی مناسب با محل کار و نوع فرهنگ آن منطقه
  4. تهیه و اختصاص یک خط تلفن بنام فست فودتان
  5. تهیه و خرید تجهیزات مناسب با سرمایه و منویتان
  6. اجرای دکور داخلی فست فود که خیلی مهم است.
  7.  تهیه لیست و منو محصولات به همراه قیمتشان و نصب در فست فود
مراحل تاسیس فست فود به طور کلی به شرح زیر می باشند:
مراحل تاسیس فست فود به طور کلی به شرح زیر می باشند:

چرا باید فست فود را انتخاب کنیم؟ 

اگر به جوانب مختلف این شغل نگاهی بیندازیم خواهیم دید راه اندازی فست فود به عنوان یک شغل مناسب و پرسود دارای پیچ و خم هایی می باشد.

چرا باید فست فود را انتخاب کنیم؟ 
چرا باید فست فود را انتخاب کنیم؟

دلایل و مزیت های راه اندازی فست فود:

این کار جزء کارهای فصلی نیست و همیشگی است و دارای درآمد کم یا زیاد با توجه به تعداد مشتریان می باشد. این کار مخصوص به قشر خاصی از جامعه یا گروه یا سن خاصی نیست و همه اقشار می توانند به راه اندازی آن اقدام نمایند. مشتریان این شغل از همه گروه های سنی می باشد و می توان گفت هر کس که گرسنه شود می تواند از خدمات شما استفاده نماید.

دلایل و مزیت های راه اندازی فست فود:
دلایل و مزیت های راه اندازی فست فود:

مزیت دیگری که شغل فست فود نسبت به سایر شغل ها دارد این است که این شغل در روزهای تعطیلی که اکثر شغل ها دارای درآمد نیستند  دارای مشتریان زیادی می باشد و درآمد بالایی نیز می تواند کسب کند.

دلایل و مزیت های راه اندازی فست فود:
دلایل و مزیت های راه اندازی فست فود:

پس می توان به همین صورت برای بسیاری از کسب و کارها در شروع راه اندازی آن ها یک طرح ساده کسب و کار ایجاد نمود و از مزایای  زیاد آن بهره مند شد. می توان گفت نوشتن طرح بیزنس پلن موجب شفافیت موضوع می گردد

و منجر به شناخت عمیقی از بازار و میزان ریسک و درستی بازار و پیش بینی آن می شود.  همچنین بیزینس پلن موجب بالارفتن دقت شما و میزان هماهنگی بین اعضای تیم می شود که باعث اعتماد بیشتر سرمایه گذاران به شما خواهد شد.

مشاوره سئو و تولید محتوا 09120647344

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

امتیاز مقاله:
4.5/5

قیمت های ما به حدی بهینه است که بسیاری از وب سایت و شرکت های همکار تولید محتوای خود را به ما می سپارند.

جهت سفارش تولید محتوا و مشاوره رایگان در مورد استراتژی محتوا با ما در تماس باشید. 

نتیجه صد درصد تضمین شده است 

 

با یک کلیک تماس بگیرید