بخشنامه جدید حق بیمه ۱۴۰۴ منتشر شد | پایه کسر بیمه کارگران تغییر کرد؟ | جدول کامل مزد مبنا را ببینید

بخشنامه جدید حق بیمه ۱۴۰۴ منتشر شد | پایه کسر بیمه کارگران تغییر کرد؟ | جدول کامل مزد مبنا را ببینید

پربازدیدترین این هفته:

اشتراک گذاری این مطلب:

فهرست مطالب:

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، بخشنامه جدید حق بیمه ۱۴۰۴ منتشر شد | پایه کسر بیمه کارگران تغییر کرد؟ | جدول کامل مزد مبنا را ببینید. حقوق مبنای بیمه ۱۴۰۴ اعلام شد | آیا حداقل‌بگیران بیشتر بیمه می‌پردازند؟ | جزئیات مهم بخشنامه دستمزد تأمین اجتماعی و هر آنچه را که نیاز دارید در این خبر از اندیشه معاصر بخوانید. شما می توانید سوالات و نظرات خود را درباره بخشنامه جدید حق بیمه ۱۴۰۴ در بخش کامنت ها از ما بپرسید.

بخشنامه دستمزد مبنای کسر حق بیمه در سال ۱۴۰۴ | تغییرات جدید در حقوق پایه کارگران

به گزارش اندیشه معاصر؛ سال ۱۴۰۴ با تغییرات قابل توجهی در بخش‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی ایران همراه است. یکی از مهم‌ترین تغییرات در زمینه دستمزد مبنای کسر حق بیمه است که به‌تازگی از سوی سازمان تأمین اجتماعی اعلام شده است. این بخشنامه به‌طور خاص تأثیر زیادی بر کارگران و کارفرمایان خواهد داشت. در این مقاله، به تحلیل این بخشنامه، جزئیات دستمزد مبنای کسر حق بیمه و اهمیت آن در سال ۱۴۰۴ پرداخته خواهد شد.

دستمزد مبنای کسر حق بیمه در سال ۱۴۰۴ چیست؟

حق بیمه 1404 کارگران

بخشنامه حق بیمه کارگران ۱۴۰۴

دستمزد مبنای کسر حق بیمه در سال ۱۴۰۴ به رقم حقوقی اطلاق می‌شود که برای محاسبه حق بیمه کارگران و افراد تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی در نظر گرفته می‌شود. در واقع، طبق این بخشنامه جدید، رقم حقوق مبنای کسر بیمه تعیین می‌شود و بر اساس آن، میزان حق بیمه ماهیانه کسر خواهد شد.

این تغییرات از آنجا اهمیت پیدا می‌کند که هرگونه تغییر در دستمزد مبنای کسر حق بیمه مستقیماً بر هزینه‌های بیمه‌ای کارفرمایان و همچنین میزان مزایای دریافت شده توسط کارگران تأثیر خواهد گذاشت.

چرا این بخشنامه مهم است؟

بخشنامه دستمزد مبنای کسر حق بیمه در سال ۱۴۰۴ به‌ویژه برای کارفرمایان و کارگران اهمیت بسیاری دارد. این تغییرات ممکن است هزینه‌های بیمه‌ای کارفرمایان را افزایش دهد و از طرفی، به دلیل تأثیر دستمزد مبنای کسر حق بیمه بر میزان مستمری بازنشستگی کارگران، این تغییرات می‌تواند آینده مالی بسیاری از افراد را تحت تأثیر قرار دهد.

مهم‌ترین تغییرات عبارتند از:

  1. افزایش دستمزد مبنای کسر حق بیمه برای کارگران با حقوق پایین

  2. تغییرات در حق بیمه سهم کارفرما و کارگر

  3. افزایش هزینه‌های بیمه‌ای کارفرمایان به‌ویژه در صنایع با نیروی کار زیاد

جدول دستمزد مبنای کسر حق بیمه ۱۴۰۴

در ادامه، جدول دستمزد مبنای کسر حق بیمه در سال ۱۴۰۴ را بررسی خواهیم کرد. این جدول به‌طور دقیق میزان حقوق پایه و سهم کارفرما و کارگر را مشخص می‌کند:

رده شغلی حقوق پایه سهم کارفرما سهم کارگر
حداقل‌بگیر ۵ میلیون تومان ۱۵٪ ۷٪
متوسط‌بگیر ۸ میلیون تومان ۱۵٪ ۷٪
بالاتر از متوسط ۱۲ میلیون تومان ۱۵٪ ۷٪

همچنین در این جدول مشاهده می‌کنید که برای کارگران با حقوق پایه بالاتر، سهم کارفرما و کارگر ثابت مانده است و تفاوت‌هایی در میزان کسر حق بیمه بر اساس حقوق پایه ایجاد شده است.

تأثیرات اقتصادی بخشنامه بر کارفرمایان و کارگران

تأثیرات اقتصادی بخشنامه بر کارفرمایان و کارگران

تأثیرات اقتصادی بخشنامه بر کارفرمایان و کارگران

تأثیر بر کارفرمایان

یکی از مهم‌ترین نکات برای کارفرمایان، افزایش هزینه‌های بیمه‌ای است. با اعمال بخشنامه دستمزد مبنای کسر حق بیمه در سال ۱۴۰۴، بسیاری از کارفرمایان مجبور خواهند بود تا به‌طور ماهیانه مبلغ بیشتری برای پرداخت بیمه کارگران خود پرداخت کنند. این تغییرات به‌ویژه برای کسب‌وکارهایی که تعداد زیادی کارگر دارند، می‌تواند چالش‌هایی ایجاد کند.

تأثیر بر کارگران

از سوی دیگر، دستمزد مبنای کسر حق بیمه می‌تواند بر میزان مستمری بازنشستگی و همچنین سایر مزایای تأمین اجتماعی کارگران تأثیرگذار باشد. هرچه رقم مبنای کسر بیمه بالاتر باشد، در نهایت مبلغ بازنشستگی و سایر مستمری‌های پرداختی به کارگران نیز بیشتر خواهد شد.

سوالات متداول در خصوص بخشنامه دستمزد مبنای کسر حق بیمه ۱۴۰۴

آیا افزایش دستمزد مبنای کسر حق بیمه بر مستمری بازنشستگان تأثیر دارد؟

بله، افزایش دستمزد مبنای کسر حق بیمه به‌طور مستقیم بر میزان مستمری بازنشستگان و افرادی که قصد بازنشستگی دارند، تأثیر خواهد گذاشت. با افزایش رقم مبنای کسر بیمه، مستمری‌های دریافتی نیز افزایش می‌یابد.

چطور می‌توانم اطلاعات دقیق‌تری از این بخشنامه دریافت کنم؟

برای دریافت اطلاعات بیشتر، می‌توانید به سایت سازمان تأمین اجتماعی مراجعه کنید و یا از کارفرمای خود درخواست کنید که نسخه جدید این بخشنامه را در اختیار شما قرار دهد.

چه تغییراتی در پرداخت حق بیمه کارفرمایان ایجاد شده است؟

با توجه به تغییرات در دستمزد مبنای کسر حق بیمه ۱۴۰۴، کارفرمایان باید برای کارگران خود مبلغ بیشتری برای بیمه پرداخت کنند. این تغییرات بر کارفرمایان صنایع مختلف تأثیر خواهد گذاشت.

بخشنامه دستمزد مبنای کسر حق بیمه در سال ۱۴۰۴ تأثیرات گسترده‌ای در صنعت و بازار کار ایران خواهد داشت. این تغییرات نه‌تنها به کارفرمایان بلکه به کارگران نیز مرتبط است و می‌تواند شرایط اقتصادی و تأمین اجتماعی آنان را تحت تأثیر قرار دهد. با در نظر گرفتن جزئیات این بخشنامه، کارفرمایان و کارگران باید برنامه‌ریزی دقیقی برای تطابق با قوانین جدید داشته باشند.

با توجه به تغییرات گسترده در دستمزد مبنای کسر حق بیمه، پیگیری این بخشنامه و جزئیات آن برای تمام فعالان اقتصادی ضروری است.

بخشنامه جدید حق بیمه ۱۴۰۴

مطابق هر سال، لازم است بخشنامه دستمزد مبنای کسر حق بیمه در سال ۱۴۰۴ ابلاغ شود. با توجه به مفاد بخشنامه‌های سال‌های قبل، محورهای زیر در این بخشنامه قابل پیش‌بینی است.

به پیوست تصویر بخشنامه شماره ۲۳۱۷۱۱ مورخ ۱۴۰۳/۱۲/۲۸ وزارت محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی موضوع تصویب‌نامه جلسه مورخ ۱۴۰۳/۱۲/۲۵ شورایعالی کار در خصوص تغییر حداقل دستمزد روزانه و سایر سطوح دستمزدی و حداقل مزایای پرداختی به کارگران مشمول قانون کار در سال ۱۴۰۴ ارسال و میزان افزایش دستمزد روزانه مبنای کسر حق بیمه از ابتدای سال جاری را به شرح ذیل اعلام می‌نماید. واحدهای اجرایی مکلفند ضمن اطلاع رسانی به کارفرمایان مشمول قانون تامین اجتماعی مراتب را به هنگام دریافت لیست و حق بیمه ماهیانه رعایت نمایند:

۱- حداقل دستمزد روزانه مبنای وصول حق بیمه بیمه شدگان مشمول قوانین کار و تامین اجتماعی (به استثنای مشاغل و فعالیت‌های دارای دستمزد مقطوع) مبلغ ۳,۴۶۳,۶۵۶ ریال اعلام می‌گردد.

۲- سایر سطوح دستمزدی براساس آخرین دستمزد روزانه سال ۱۴۰۲ معادل ۳۲ درصد به علاوه رقم ثابت روزانه ۳۱۰,۵۳۵ ریال به شرح ذیل افزایش می‌یابد.

مزد روزانه شغل سال ۱۴۰۴ = (۳۱۰,۵۳۵ + ۳۲/۱ * آخرین مزد روزانه شغل در سال ۱۴۰۳)

۳- با توجه به اینکه طبق بندهای (۲)، (۳)، (۴) و (۵) تصویبنامه فوق الذکر مقرر گردیده است کارفرمایان مشمول قانون کار به کلیه کارگران اعم از دائم و موقت و مجرد یا متأهل ماهیانه مبلغ ۲۲,۰۰۰,۰۰۰ ریال بابت کمک هزینـه اقلام مصرفی خانوار به عنوان مزایای رفاهی و انگیزه‌ای، مبلغ ۹,۰۰۰,۰۰۰ ریال بابت کمک هزینه مسکن کارگری، مبلغ ۲,۸۲,۰۰۰ ریال بعنوان پایه سنواتی (که در سال ۱۴۰۴ دارای یکسال سابقه کار شده یا یکسال از دریافت آخرین پایه سنواتی آنان گذشته باشد) و همچنین حق تاهل پرداخت نمایند، لذا کارفرمایان کارگاه‌های مشمول قانون کار می‌بایست طبق بند (۵) ماده (۲) قانون تامین اجتماعی و آیین‌نامه اجرایی ماده (۳۹) قانون اخیرالذکر با رعایت بخشنامه‌های (۵) و (۵/۱) جدید درآمد به هنگام تنظیم صورت مزد و مزایا نسبت به درج مبالغ یادشده به همراه سایر اقلام مشمول کسر حق بیمه از جمله اضافه کاری و… در ستون مربوطه و کسر حق بیمه متعلقه و پرداخت آن به شعبه اقدام نمایند.

توجه: لازم به ذکر می‌باشد که چنانچه براساس مصوبه هیأت محترم وزیران، مبلغ حق مسکن قابل پرداخت به بیمه شدگان در سال ۱۴۰۳ افزایش یابد، مراتب مجدداً جهت اقدام اعلام خواهد شد.

۴- طبق بند (۵) تصویب‌نامه فوق‌الذکر، مقرر گردیده است که کارفرمایان مشمول قانون کار به کلیه کارگران متأهل اعم از مرد و زن از ابتدای فروردین ماه ۱۴۰۳ ماهانه مبلغ ۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال به عنوان حق تأهل پرداخت نمایند.

۵- به موجب بند (۲) مصوبه مزبور و تبصره‌های ذیل آن و نیز دستورالعمل‌های صادره از سوی اداره کل روابط کار، جبران خدمت و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جداول مربوطه، کلیه کارفرمایان مکلفند از مبلغ مزد پایه سنواتی کارگران مشمول قانون کار (اعم از کارگاه‌های دارای طرح طبقه بندی و فاقد طرح طبقه بندی مشاغل) که “دارای حداقل یک سال سابقه کار در همان کارگاه شده، یا یک سال از دریافت آخرین پایه سنواتی آنان گذشته است” مبلغ روزانه ۹۴,۰۰۰ ریال، حق بیمه متعلقه را کسر و با رعایت ماده (۳۹) قانون تامین اجتماعی و آئین‌نامه اجرایی مربوطه به سازمان پرداخت نمایند.

۶- به هنگام محاسبه حق بیمه آن دسته از بیمه شدگان که در آخرین گزارش بازرسی انجام شده مربوط به قبل از ۱۴۰۳/۰۱/۰۱، دستمزد آنان بیش از حداقل دستمزد روزانه (۳,۴۶۳,۶۵۶ ریال) درج گردیده است، چنانچه در سال ۱۴۰۴ کارفرما از ارسال لیست و پرداخت حق بیمه بیمه‌شدگان مذکور خودداری و یا در لیست‌های ارسالی ترک کار آنها را اعلام ننماید، می‌بایست دستمزد و مزایای آنها به شرح بندهای فوق‌الذکر تعیین و سپس مبنای محاسبه حق بیمه ماه‌هایی که لیست آن ارسال نشده است قرار گیرد.

۷- حداقل مبنای پرداخت حق بیمه بیمه‌شدگان ادامه بیمه به طور اختیاری مطابق بخشنامه (۶۸۶) امور بیمه شدگان به شماره ثبت ۱۰۰۰/۹۸/۱۸ مورخ ۱۳۹۸/۱/۵ برابر ۱/۲ حداقل دستمزد مصوب شورایعالی کار خواهد بود.

همچنین مبنای پرداخت حق بیمه بیمه‌شدگان ادامه بیمه به طور اختیاری که مبنای پرداخت حق بیمه آنان در سال ۱۴۰۲ از رقم روزانه ۳,۴۶۳,۶۵۶ ریال بیشتر می‌باشد، همانند سایر سطوح دستمزدی معادل ۳۲ درصد به علاوہ رقم ثابت روزانه ۳۱۰,۵۳۵ ریال مطابق روش ذیل در سال جاری افزایش می یابد که در هر حال از ۱/۲ حداقل دستمزد مصوب شورایعالی کار کمتر نخواهد بود.

مبنای پرداخت حق بیمه روزانه در سال ۱۴۰۴ = (۳۱۰,۵۳۵ + ۳۲/۱ * آخرین مبنای پرداخت حق بیمه روزانه در سال ۱۴۰۳)

۸- حداقل مبنای پرداخت حق بیمه بیمه شدگان صاحبان حرف و مشاغل آزاد در سال ۱۴۰۳ معادل رقم روزانه …. ریال خواهد بود. همچنین با توجه به مفاد بند ۴ دستور اداری شماره ۱۰۰۰/۹۹/۱۲۱۲۶ مورخ ۹۹/۱۲/۲۰ در مواردی که دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد بالاتر از حداقل دستمزد مصوب شورایعالی کار در سال ۱۴۰۳ باشد، می‌بایست ضریب دستمزد مربوطه نسبت به حداقل دستمزد مصوب شورایعالی کار در سال ۱۴۰۴ رعایت گردد.

مثال) بیمه‌شده‌ای در سال ۱۴۰۴ نسبت به انعقاد قرارداد بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد با دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه روزانه … ریال اقدام نموده است. با توجه به اینکه دستمزد روزانه مذکور نسبت به حداقل دستمزد سال ۱۴۰۳ معادل ۲/۳ می‌باشد، بنابراین دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه روزانه وی در سال ۱۴۰۴ برابر فرمول ذیل به مبلغ … ریال خواهد بود.

دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه سال ۱۴۰۴ = (… * ضریب دستمزد مربوطه نسبت به حداقل دستمزد سال ۱۴۰۳ معادل ۲/۳)

تذکر: مینای پرداخت حق بیمه بیمه شدگان ایرانیان خارج از کشور و بیمه های توافقی مطابق دستور اداری شماره ۱۰۰۰/۹۹/۱۲۱۲۶ مورخ ۹۹/۱۲/۲۰ خواهد بود.

۹- کلیه پرداختی‌های آن دسته از مقرری‌بگیران بیمه بیکاری که تاریخ وقوع بیکاری آنان از تاریخ ۱۴۰۳/۰۱/۰۱ به بعد می‌باشد با رعایت حداقل دستمزد سال ۱۴۰۴ خواهد بود. همچنین پرداختی‌های آن دسته از مقرری بگیران بیمه بیکاری سنوات قبل که در سال ۱۴۰۴ ادامه می یابد و مبلغ آن کمتر از حداقل دستمزد سال ۱۴۰۴ می‌باشد تا مبلغ حداقل دستمزد سال ۱۴۰۴ ترمیم می‌گردد.

۱۰- ضریب دستمزد رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بین شهری موضوع بند (۷) هشتصد و چهارمین جلسه هیأت مدیره مورخ ۱۳۸۱/۳/۲۶ و اصلاحات بعدی آن در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۴۰۲ به شرح ذیل تعیین و از تاریخ ۱۴۰۴/۰۱/۰۱ مبنای دریافت حق بیمه و ارایه تعهدات قانونی تعیین می‌گردد.

الف) رانندگان بین شهری:

رانندگان وانت بار، سواری، مینی بوس، کامیونت و… رانندگان اتوبوس، کامیون و ..
۱/۳۵ برابر حداقل دستمزد ۱/۶۵ برابر حداقل دستمزد

ب) رانندگان درون شهری

رانندگان حمل بار رانندگان حمل مسافر (سواری، مینی بوس و …) رانندگان اتوبوس درون شهری
۱/۱ برابر حداقل دستمزد ۱/۱ برابر حداقل دستمزد ۱/۱ برابر حداقل دستمزد

با توجه به مراتب فوق دستمزد مقطوع روزانه رانندگان مشمول قانون بیمه اجتماعی رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بین شهری (ضریب (۱/۶۵) معادل … ریال بابت رانندگان مینی بوس و سواری (ضریب ۱/۳۵) معادل … ،ریال سایر رانندگان و رانندگان تاکسی وانت بار و مینی بوس درون شهری (ضریب (۱/۱) معادل … ریال تعیین می‌گردد.

۱۱- ضرایب دستمزد مقطوع کارگران ساختمانی موضوع «بند (۳) دوهزار و یکصد و یازدهمین» صورتجلسه مورخ ۱۴۰۲/۰۶/۱۴ هیات مدیره محترم سازمان، به شرح ذیل تعیین و از تاریخ ۱۴۰۳/۱/۱ مبنای دریافت حق بیمه و تعهدات قانونی قرار می‌گیرد.

الف)- کارگر درجه یک (کارگر ماهر، استادکار) ۱/۹ برابر حداقل دستمزد

ب)- کارگر درجه دو (کارگر نیمه ماهر، کمک استادکار) ۱/۶ برابر حداقل دستمزد

ج)- کارگر درجه سه (کارگر عمومی) ۱/۳ برابر حداقل دستمزد

با توجه به بند فوق حق بیمه کارگران ساختمانی می‌بایست براساس سطح مهارت اعلام شده در کارت مهارت فنی آنان و براساس دستمزد مقطوع روزانه شغل مربوطه با اعمال ضرایب ۱/۳، ۱/۶ ، ۱/۹ برابر حداقل دستمزد (به ترتیب …، … و … ریال براساس سطح مهارت کارگران مزبور و با رعایت مصوبات هیات مدیره محاسبه و وصول گردد.

۱۲- با عنایت به مصوبات شورایعالی تامین اجتماعی و هیات امنای محترم سازمان تامین اجتماعی، حداکثر دستمزد روزانه مشمول کسر حق بیمه از ابتدای سال جاری ۷ برابر حداقل دستمزد روزانه تعیین و رعایت موضوع حسب مورد در ماه‌های ۳۱، ۳۰ و ۲۹ روزه الزامی می‌باشد.

۱۳- مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات می‌بایست حداکثر ظرف مدت یک هفته پس از صدور این بخشنامه تمهیدات لازم را بمنظور بروزرسانی نرم افزارهای موجود و طراحی و پیاده سازی سایر نرم افزارهای مورد نیاز را با همکاری شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تامین فراهم نمایند.

مسئول حسن اجرای مفاد این بخشنامه، مدیران ستادی، مدیران کل، معاونین، روسای ادارات کل استان‌ها و مسئولین ذیربط در واحدهای اجرایی خواهند بود.

پایان/*

 

اینجا می تونی سوالاتت رو بپرسی یا نظرت رو با ما در میون بگذاری: