انواع محتوای الکترونیکی

انواع محتوای الکترونیکی

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

در این مقاله قصد داریم به انواع محتوای الکترونیکی بپردازیم :

در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی بیشتر محتواها به صورت الکترونیکی شده است . اگر بخواهیم توضیح مختصری در مورد محتوای الکترونیکی بدهیم باید بگویم تعریف زیادی برای محتوای الکترونیکی وجود دارد .

انواع محتوای الکترونیکی
انواع محتوای الکترونیکی

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در ادامه به سوالات زیر پاسخ می دهیم

محتوای الکترونیکی چیست ؟

آیا محتوای الکترونیکی دارای انواع مختلفی میباشد ؟

هدف از محتوای الکترونیکی چیست ؟

[/stextbox]

 

محتوای الکترونیکی

امروزه  یکی از سیستم هایی که طرفداران زیادی دارد ارتباط از طریق وب و عرضه ی محتوا ها از راه اینترنت می باشد . تولید محتوا یک نیاز روزانه برای افراد شده است و افرادی که قصد دارند از دنیا و خبرهای آن عقب نمانند مجبور هستند از این محتواها استفاده کنند .

اینترنت یک نیاز واجب برای افراد شده است و اکثر افراد سعی می کند این نیاز را برآورده سازند و از سوی دیگر افراد دیگری قرار دارند که هدف های خود را شناسایی می کنند و هزینه کمتر برای هدف خود در نظر می گیرند و از تاثیر بیشتر آن بهره مند می شوند  .

محتوای الکترونیکی
محتوای الکترونیکی

تعاریف محتوای الکترونیکی

اگر  بخواهیم محتوای الکترونیکی را به صورت فنی بازگو کنیم باید بگوییم به هر نوع خدمات و محصولات دیجیتال گفته می شود که به صورت الکترونیکی در اختیار کاربران قرار می گیرد . در یک تعریف دیگر محتوای الکترونیکی به صورت E-content  معرفی شده است .

طی تعریف در فرهنگ لغت آکسفورد می توان به این موضوع اشاره کرد که محتوای الکترونیکی تصاویر دیجیتالی و متن ها برای وب ها طراحی شده  است می گویند .

تعاریف محتوای الکترونیکی
تعاریف محتوای الکترونیکی

در تعریفی دیگر که محتوای دیجیتالی بر روی محتوای الکترونیکی گذاشته اند به این صورت توضیح داده شده است که به اطلاعات یا محتوای که بر روی شبکه ای از دستگاه های دیجیتالی می باشد گفته می شود ، در کل در این تعریف آمده است که هر اطلاعاتی که بر روی اینترنت قرار دارد محتوای دیجیتالی نامیده می شود .

ساکسنا آنوراگ در تعریفی که از محتوای الکترونیکی دارد گفته است به هر اطلاعاتی که در آن فاصله های به حداقل رسیده است ، هزینه ها کمتر شده ، سازگاری با شرایط و محبوبیت بیشتر نزد کاربران دارد محتوای الکترونیکی گفته می شود .

محتواهای الکترونیکی برای انواع مختلف نیازها استفاده می شود به این صورت که بیشتر آموزش ها امروزه از طریق محتواهای دیجیتالی صورت می گیرد و می توان  گفت هدف از توسعه دادن محتواهای الکترونیکی بالا بردن دانش و فرهنگ جامعه می باشد . در جامعه  کنونی هر فردی با استفاده از دریافت ، ایجاد ، اشتراک گذاری و استفاده از اطلاعات در راستای حرفه و هنر خود پیشرفت کند .

یک محتوای دیجیتالی معتبر باید دسترسی به خود را به صورت هدفمند انجام داده باشد به این صورت که دارای کیفیت بالا و مفید باشد و این در حالی باشد که مانند یک معلم حرفه ای و خبره مجازی عمل کند .

دلایل محبوبیت محتواهای دیجیتالی

دلایل محبوبیت محتواهای دیجیتالی این است که انعطاف پذیری بالایی در مکان ، زمان ، سرعت یادگیری و تنوع در اطلاعات میباشد ، منظور از تنوع در اطلاعات این است که شما می توانید هر نوع اطلاعاتی که می خواهید بدون هیچ گونه محدودیتی تولید و توزیع کنید .

امروزه بیشتر این محتواهای دیجیتالی یا محتوای الکترونیکی به صورت آنلاین یا آفلاین در اختیار کاربران خود قرار می گیرند که نوع آنلاینی و یا آفلاین آن به نیاز کاربران بستگی دارد .

دلایل محبوبیت محتواهای دیجیتالی
دلایل محبوبیت محتواهای دیجیتالی

انواع مختلف محتوای الکترونیکی

محتواهای الکترونیکی روز به روز در حال گسترش می باشد این محتواها می تواند به صورت آموزشی و یا  اطلاع رسانی باشد . در زیر به انواع مختلف محتوای الکترونیکی اشاره کرده ایم :

انواع مختلف محتوای الکترونیکی
انواع مختلف محتوای الکترونیکی

محتوای متنی :

در هر محتوایی الکترونیکی متن مهم ترین و قوی ترین عنصر برای رساندن مفهوم می باشد ، در هر محتوایی شما برای رساندن مفهوم خود از محتوای متنی استفاده می کنید . سیستم کامپیوتری شما می تواند در هر سطحی فایل های MS WORD  و متنی را پردازش و استفاده کند ، قالب های ذخیره شده  برای محتوای متنی به صورت پی دی اف ، اچ تی ام ، داک ، تکست می باشد . از نمونه های محتوای الکترونیکی می توان به مقالات و کتاب های الکترونیکی اشاره کرد .

محتوای تصویری :

محتوای تصویری در دسته بندی دوم محتوای الکترونیکی قرار دارد و جزء جذاب ترین محتوا های الکترونیکی می باشد زیرا مفهوم خود را به خوبی می رساند .

به طور معمول با فرمت های جی پی جی ، گیف ، بی ام پی ، پی ان جی استفاده می شود . بی ام پی از بین فرمت های دیگر جزء محبوبترین فرمت ها می باشد

زیرا فرمت غیر فشرده می باشد و این قابلیت را دارد که عکس هارا در میلیون ها رنگ ذخیره کند . گیف یا همان GIF فرمتی است که عکس ها را به صورت فشرده ذخیره می کند و این قابلیت را دارد که عکس ها را در 256 رنگ مختلف ذخیره کند

از این فرمت بیشتر برای صفحات وب استفاده می شود . جی پی جی  JPG این نوع از فرمت با کیفیت ترین فرمت است که میلیون ها رنگ را در اندازه ای بسیار کوچک ذخیره میکند و برای محتوای الکترونیکی  بسیار مناسب می باشد .

محتوای صوتی :

محتوای صوتی در دسته سوم محتوای الکترونیکی باشد ، فایل های پادکست ها و صوتی ، کتاب های صوتی در این دسته قرار می گیرند و بیشتر افراد این محتوا را انتخاب می کنند زیرا می توانند در زمان رانندگی یا پیاده روی از این محتواهای الکترونیکی استفاده کنند . محتواهای صوت جایگزین بسیار مناسبی برای کتاب های چاپی می باشند و بیشتر به منظور آموزش استفاده می شود .

برای محتواهای الکترونیکی به صورت صوتی فرمت های مختلفی وجود دارد که محبوب ترین آنها ام پی 3 ، آی یو ، دبلیو ای وی و ام ای دی می باشند . آی یو فرمتی است که برای ذخیره صدا از طریق سان مایکرو سیستمز استفاده می شود .

ام پی 3 یک قالب برای ذخیره موسیقی و صدا می باشد که این محتواها را به صورت فشرده ذخیره می کند این فرمت در بین افرادی که از محتوای صوتی به خصوص موسیقی استفاده می کنند بسیار محبوب می باشد . ام آی دی فرم دیگری برای ذخیره موسیقی می باشد .

محتوای ویدیویی :

هیجان انگیز ترین و عالی ترین نوع از محتوای الکترونیکی محتوای ویدیویی می باشد که با پیشرفت هایی که در حوزه فناوری بوده است محتواهای ویدیویی بهتری ارائه شده است . محتواهای ویدیویی فرمت های متنوعی دارد که به طور معمول به صورت غیر فشرده و فشرده استفاده می شود . برای تولید محتواهای ویدیویی هدف های مختلفی از جمله آموزشی ، سرگرمی ، تبلیغاتی و . . . وجود دارد . از معروفترین محتواهای ویدیویی می توانیم به فیلم و سریال و ویدیوهای آموزشی اشاره کنیم .

انیمیشن :

روزه انیمیشن های به صورت دو بعدی و سه بعدی می باشد که ابزارهای قدرتمندی به شمار می روند . در گذشته به دلیل استفاده از حجم بالایی که انیمیشن ها داشت کمتر استفاده می شد اما امروزه فناوری های فشرده سازی به کمک انیمیشن سازی در تولید محتوا دیجیتالی آمده است .

انیمیشن ها انواع مختلفی دارند مانند اس دبلیو اف ، گیف و اف ال سی از جمله فرمت های آن می باشد . اف ال سی یک نوع از انیمیشن های دو بعدی می باشد که اتودسک است  .

اس دبلیو اف یک نوع از فرمت های جدید از ماکرومدیا می باشد که برای انیمیشن های دوبعدی با کیفیت استفاده می شود . گیف برای انیمیشن های سه بعدی استفاده می شود ، امروزه بیشتر افراد طرفدار انیمیشن ها سه بعدی هستند .

خالی از لطف نیست که در دسته بندی  ها محتواهای آموزشی را بگذاریم که می تواند از انواع مختلف محتواها بالا استفاده کنند . امروزه بیشتر معلمان اساتید موسسات آموزشی و  . . . سعی می کنند که آموزش های لازم خود را از طریق محتواهای الکترونیکی استفاده کنند . این محتواها می تواند به صورت کلاس ، جلسات و یا سمینارها در محیط وب باشد که بیشتر در راستای آموزش می باشد .

رونق دادن و معرفی کسب و کار

راه دیگری که از تولید محتوا استفاده می کنند برای رونق دادن و معرفی کسب و کار خود می باشد . در این یادگیری مزیت اصلی که وجود دارد این است که افراد از هر جای دنیا می توانند از این محتواهای آموزشی استفاده کنند ، حتی در بیشتر مواقع برای استفاده از هنر و تجربه دیگران در سراسر دنیا از این راه استفاده میکنند .

محتوای الکترونیکی دارای یکی مزیت دیگر می باشد و آن این است که نیازی نیست شما انرژی خود را تلف کنید برای طی کردن مسافت و یا هزینه زیادی را برای رفت آمد خرج کنید . به دلیل مزایای ذکر شده محبوبیت محتوای الکترونیکی روز به روز افزایش پیدا می کند .

در زیر به نوع دیگری از تقسیم بندی محتوا الکترونیکی آموزشی اشاره کرده ایم :

  • درس افزارهای خودآموز : این محتواهای الکترونیکی به صورت نرم افزار است که معمولا طبق قوانین و قواعد درس های پایه می باشد . امروزه بیشتر دانش آموزان از این نرم افزارها استفاده می کنند .
  • نرم افزارهای مکمل آموزشی : این محتواهای الکترونیک به عنوان محتوا هایی است که کمک آموزشی می باشند و بخشی یا کل موضوع درسی را آموزش می دهند .
  • نرم افزارهای راهنمای معلم : این محتواهای الکترونیکی مطالب را برای آموزش دادن به صورت شفاف و با دارا بودن بانک سوال ، تصاویر و . . . استفاده می شود .
  • نرم افزارهای دانشنامه : این نرم افزارها برای موضوعات خاص که به منظور کامل کننده اطلاعات می باشند استفاده می شود .
  • نرم افزارهای سرگرمی و بازی : در این نوع از محتواهای الکترونیکی سعی می شود که آموزش ها به صورت سرگرمی و غیر مستقیم انجام می شود .
  • کتاب های الکترونیکی : این نوع از محتواهای الکترونیک آموزشی به صورت کتاب می باشد که افراد می توانند در هر جایی از آنها استفاده کنند ، این نوع از محتواها طرفداران زیادی از تمامی اقشار سنی دارد .

هدف از محتوای الکترونیکی

هدف از محتواهای الکترونیکی اطلاع رسانی و یا سرگرمی می باشد و چو این محتواها به صورت انواع مختلفی از متن ، تصویر ، صوتی و انیمیشن می باشد تاثیر بیشتری دارد .

محتوای الکترونیکی ویژگی های زیادی دارد که در زیر به آن اشاره کرده ایم :

  • محتوای الکترونیکی به صورت ساده و قابل فهم می باشد این ویژگی به این صورت است که فرد با هر ضریب هوشی می تواند مطالب را متوجه شود . البته برای بعضی از آموزش های  خاص باید رده سنی و میزان تحصیلات در نظر گرفته شود .
  • در محتوای الکترونیکی باید به این ویژگی در نظر گرفته شود که مخاطب را گیج و یا گمراه نشود و همچنین مطالب نباید به صورت نامتعارف باشد و باید از کلمات متعارف و عامیانه استفاده شود .
  • در محتواهای الکترونیکی باید به این نکته توجه کنید که زیاده گویی و حاشیه پردازی از کیفیت کار شما کم می کند و باید تمام مطالبی که استفاده می کنید در راستای موضوع اصلی باشد .
  • دقت داشته باشید رده سنی محتواهای شما چه افرادی هستند اگر محتواهای شما اموزشی باشد باید مطالب قابل فهم و درک دانش آموزان باشد و یا اگر یک مطلب آموزشی برای عموم در نظر گرفته اید باید محتوای الکترونیک  بسیار روان و قابل فهم باشد .

نتیجه گیری

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و استفاده افراد از اینترنت و رسانه ها بیشتر محتواها به صورت محتواهای الکترونیکی می باشد .

برای تعریف محتواهای الکترونیکی تعریف مختلفی وجود دارد اما اگر بخواهیم جمع بندی از تعریف محتواها داشته باشیم باید بگوییم به مطالبی که از طریق منابع الکترونیکی استفاده می کند و به راحتی در دسترس افراد قرار می گیرد محتوای الکترونیکی یا دیجیتالی می گویند .

محتواهای الکترونیکی بیشتر برای اطلاع رسانی و یا آموزش استفاده می شود . محتواهای دیجیتالی یا الکترونیکی انواع مختلفی دارد که به صورت متنی ، تصویری ، صوتی و یا انیمیشن می باشد که هر کدام دارای فرمتت خاص خود می باشند که بتوان آنها را به راحتی استفاده کرد .

محتواهای الکترونیکی بیشترین استفاده ای که دارد برای آموزش می باشد و دارای ویژگی های ساده ، قابل فهم و بدون حاشیه پردازی می باشد .

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

اگر مایل به دریافت مشاوره در زمینه استراتژی تولید محتوای هدفمند با ما در تماس باشید.

09120647344

[/stextbox]

مشاوره سئو و تولید محتوا 09120647344

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

امتیاز مقاله:
4.5/5

قیمت های ما به حدی بهینه است که بسیاری از وب سایت و شرکت های همکار تولید محتوای خود را به ما می سپارند.

جهت سفارش تولید محتوا و مشاوره رایگان در مورد استراتژی محتوا با ما در تماس باشید. 

نتیجه صد درصد تضمین شده است 

 

با یک کلیک تماس بگیرید