امروز با بررسی اقیانوس آبی و قرمز با شما خواهیم بود.
کاربرد این اصطلاح در بیزینس است و در واقع حالتی از اشباع بودن یا نبودن یک مارکت را بیان میکند.
گاهی شرکت ها در رقابتی تنگاتنگ با یکدیگر گیر کمیکنند.
از نظر کیفیت، قیمت، بسته بندی و غیره، آنها به یکدیگر نزدیک هستند. اگر شرکت ها قیمت خود را کاهش دهند، شرکت های دیگر قیمت های خود را کاهش خواهند داد تا سهم بازار خود را از دست ندهند.
در این مورد می توان گفت که تولید کنندگان و تامین کنندگان کالاها در اقیانوسی رقابت می کنند که دائما با هم مبارزه می کنند و در معرض دشواری هستند و این اقیانوس های آبی را با خون قرمز خود به اقیانوس سرخ تبدیل می کنند. در اینجا یک بحث در مورد راه حل وجود دارد.
یک شرکت موفق به اقیانوس قرمز وارد نمی شود و اگر وارد شود سعی خواهد کرد از آن خارج شود.
در دنیای امروز، رقابت به شدت محدود شده است.
اول، ما به طور خلاصه استراتژی اقیانوس آبی را توضیح می دهیم: هیچ رقابتی واقعی در جهان وجود ندارد و شرکت ها باید محصولاتی را انتخاب کنند که برای ردیابی آنها در اقیانوس آبی نباشند .
یک شرکت که محصول یا خدمات دیگری را نسبت به دیگران ارائه می دهد، دیگر نیازی به رقابت یا رقابت قیمت نداشته باشد.
در این وضعیت، سایر تامین کنندگان هنوز برای او در اقیانوس سرخ مبارزه می کنند و تلاش می کنند او را دنبال کنند و به اقیانوس آبی که در آن شرکت موفق است، برسند.
اما وقتی که به اقیانوس آبی جامعه پیشروی می آید، جامعه همیشه از آنها جلوتر است و خود را در اقیانوس آبی حرکت می دهد.
اقیانوس سرخ
اقیانوس های سرخ رنگ تمام صنایع و بازارهای شناخته شده در دنیای کار و خدمات را نشان می دهند که در حال حاضر در جهان وجود دارد.
در اقیانوس های سرخ، مرزها و مرزهای صنعت تعریف و پذیرفته شده و قواعد بازی رقابت مشخص هستند.
در اقیانوس های سرخ، شرکت ها در تلاش هستند تا خود را بهتر کنند تا سهم بیشتری از تقاضای بازار را به دست آورند.
اقیانوس های سرخ کمتر احتمال دارد سودآور و رشد کنند، زیرا آنها شامل بسیاری از بازیکنان هستند و بنابراین با فضای خود بسیار رقابتی هستند. نام اقیانوس سرخ به علت رقابت شدید بین سازمان ها و محیط خونین ناشی از این رقابت ها بی رحمانه انتخاب شده است.
اقیانوس آبی
از سوی دیگر، اقیانوس های آرام یا همان اقیانوس های ابی، تمام صنایع و بازارهایی به حساب می آیند، که در حال حاضر وجود ندارد.
هیچ بهره برداری از اقیانوس های آبی یا رقبا وجود ندارد، بنابراین پتانسیل رشد و سودآوری وجود دارد. خالق این اقیانوس می تواند قواعد بازی و محدودیت های صنعت را تعیین کند.
یک مثال از اقیانوس آبی
برای مثال زمانی که ما در تیم هشت تولید محتوای هدفمند برا اساس آنالیز رقبا را آغاز کردیم تقریبا هیچ رقیبی وجود نداشت و ما اولین و در حال حاضر تنها ارائه دهنده این خدمات هستیم.
ما حتی راه ورود سایر رقبا را هم با تضمینی بسیار خاص بلاک کرده ایم.
ما به مشتریان خود تضمین میکنیم که اگر در اثر استفاده از استراتژی محتوای ما ورودی ارگانیک یا همان ورودی گوگل آنها رشد نکرد تمام پول آنها را پس خواهیم داد.
این مزیت رقابتی بزرگ باعث شده که امروز بخش بزرگی از برندهای ایران با تیم هشت در این زمینه همکاری کنند شاهد رشد یزینس خود باشند.
ایجاد یک اقیانوس آبی
ایجاد یک اقیانوس آبی آسان است .
اساسی ترین اصول پشت این استراتژی این است که همه اقدامات به شرح زیر است:
1. کدام عوامل و پارامترها در صنعت شما باید کاهش یا افزایش یابد؟
2. عوامل و پارامترهای صنعتی که باید حذف یا ایجاد شوند چیستند؟
بنگاه ها اغلب در رقابت و تولید مشارکت می کنند و به ارزش مشتریان خود که کلیشه اند، توجه نمی کنند.
با پرسیدن سوالات فوق و با توجه به نظرات مشتری، ما راه حل های جدیدی را پیشنهاد می کنیم که هزینه ها را کاهش می دهد و محصول جدیدی را ارائه می دهند.
هنگام ایجاد اقیانوس آبی، موضوع ایجاد یک نمودار استراتژی مطرح شده است.
در این نمودار، شرکت ها را می توان با یکدیگر مقایسه کرد و می توانیم ببینیم که کدام شرکت ها اقیانوس آبی را ایجاد می کنند.
شرکت ها با یکدیگر درگیر می شوند و در اقیانوس قرمز گرفتار می شوند. در این نمودار، عوامل کلیدی هر بخش به عنوان بخشی از خط افقی شناخته می شود.
اگر ما بخواهیم عوامل کلیدی در محور افقی را بررسی کنیم، مثلا در بخش ساخت و ساز جاده، می توانیم برجسته کنیم:
قیمت دستگاه،
کیفیت دستگاه،
خدمات پس از فروش،
تعداد سال گارانتی
نحوه عملکرد دستگاه،
امکانات پرداخت شده برای مشتریان و غیره.
هر کدام از شرکت های تولید این محصول میتوانند با پرداختن به یک یا چند عدد از ایتم های این لیست گروه مشتریان خود را از سایرین متمایز کنند.
امیدوارم با مطالعه مقاله بالا به معنای اقیانوس آبی و قرمز پی برده باشید.