استودیو ضبط صدا

استودیو ضبط صدا

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

در این مطلب می‌خواهیم به ویژگی‌ های یک استودیوی خوب و همچنین کارهایی که در یک استودیو ضبط صدا انجام می شود. برای شما عزیزان صحبت کنیم. اگر شما هم علاقه‌ مند به این موضوع هستید در ادامه این مطلب حتماً با ما همراه باشید.

 

اگر مایل به دریافت مشاوره رایگان در زمینه تولید پادکست و نحوه استفاده از استودیو ضبط صدا تیم هشت هستید می توانید با تیم هشت تماس بگیرید

۰۹۱۲۰۶۴۷۳۴۴

 

 

استودیو ضبط صدا
استودیو ضبط صدا

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

  • استودیو چیست ؟
  • بخش‌ های یک استودیوی ضبط صدا چیست ؟
  • نکاتی مهم برای ضبط صدا در استودیو
  • ویژگی‌های یک استودیوی خوب
  • انواع صدابرداری چیست
  • چگونه یک استودیوی خانگی برای ضبط پادکست بسازیم؟
  • پادکست چیست ؟
  • راهکارهایی برای ایجاد پادکست‌ های جذاب
  • جمع بندی مطلب

[/stextbox]

 

 

استودیو چیست ؟

استودیوی ضبط صدا به محلی گفته می‌شود که در آن موسیقی، فیلم، پادکست و کلیه فعالیت‌ هایی که با صدا انجام می شود، ضبط، ادیت و یا حتی پخش می‌شود. تمامی این فعالیت‌ ها شامل دستگاه‌ هایی از قبیل میکروفون، نرم‌ افزارهای صافی صدا، دستگاه های دی‌ جی، اکو و غیره ادیت و آماده سازی می شود.

اندازه یک استودیو می‌تواند وابسته به فعالیت فرد که یک خواننده معمولی باشد یا یک نوازنده یا شامل صدها نوازنده برای اجرای یک کنسرت بزرگ باشد، بستگی دارد. این‌که شما بخواهید چه فعالیتی را انجام دهید و چطور آن را گسترش دهید، می‌تواند به میزان فضایی که باید به استودیوی خود اختصاص دهید تاثیر بگذارد.

واژه استودیو فقط برای ضبط فعالیت‌ های خوانندگی یا اجرای کنسرت به کار نمی‌رود، کسانی که اقدام به ضبط پادکست ها و یا برنامه‌ های رادیویی می‌کنند و یا حتی نوازندگی غیر زنده دارند، می‌توانند در استودیوهای ضبط صدا فعالیت‌ های خود را اجرا و آماده‌ سازی کند.

استودیو چیست ؟
استودیو چیست ؟

بخش‌ های یک استودیوی ضبط صدا چیست ؟

استودیو بسته به نوع فعالیتی که در آن انجام میشود دارای انواع گوناگونی است. بعضی از استودیو ها شامل فقط ضبط صدا هستند. بعضی دیگر علاوه بر فرآیند ضبط صدا لوکیشنی برای ضط برنامه نیز هستند. در این مقاله هدف ما استودیو ضبط صدا و تولید پادکست های تولیدی است. که میخواهیم مفصلا به آنها اشاره کنیم. اگر شما نیز علاقه مند به این موضوع هستید حتما با ما همراه باشید.

یک استودیوی ضبط صدا از نظر تخصصی دارای سه بخش است، که در ادامه این مطلب به معرفی هرکدام از این بخش و نوع خدماتی که ارائه می دهند اشاره می‌کنیم.

بخش‌ های یک استودیوی ضبط صدا چیست ؟
بخش‌ های یک استودیوی ضبط صدا چیست ؟

صدابرداری تخصصی :

این واحد از سه بخش اصلی از یک استودیو تشکیل میشود. ضبط صدا دارای خدماتی از قبیل صدابرداری حرفه‌ ای با بهترین و جدیدترین ابزارهای روز دنیاست، که خدماتی از قبیل کیفیت ضبط صدای بالا، را ارائه می‌دهد. همچنین صدابرداری حرفه‌ ای و اصولی در محیطی بسیار آرام را به ارمغان می آورد. ارائه بهترین کیفیت صوتی در پروژه‌ های صدا محور را انجام خواهد داد.

همچنین ضبط صدای نریشن ها گوینده‌ ها و انواع تیزر خوانی در این بخش انجام خواهد شد. کیفیت صدا در این واحد بسیار بالا بوده و بدون هیچ‌ گونه صدای اضافی و یا خش در صدا انجام می‌شود. همچنین ضبط پادکست در این واحد انجام می‌شود.

صدابرداری تخصصی :

تصویر برداری حرفه‌ ای آموزشی :

واحد دوم در استودیوی ضبط صدا کارهایی از قبیل فیلم‌ برداری از اساتید در پشت تریبون و همچنین نمایش اسلایدها با سناریوهای آموزشی و از پیش طراحی‌ شده، همچنین شبیه سازی کلاس‌ های درس با حضور اساتید و دانشجوها انجام می شود.

ممکن است این کارها بر روی مانکن‌ ها یا وسایل آزمایشگاهی یا حتی با نمایش معاینات بالینی انجام شود قابلیت مونتاژ فیلم‌ها، در انواع فضاهای مجازی و به‌ طور کلی نمایش اسلایدهای آموزشی و حتی قابلیت ادیت و پخش آن‌ها در این واحد انجام‌ شده و به دست مخاطبین آن‌ها خواهد رسید.

 

واحد سوم محتوای الکترونیکی چند رسانه‌ ای تحت وب یا ویندوز را تهیه می‌کند :

طراحی و ایجاد آموزش‌ ها و تنظیم رویدادی تازه آموزشی بر اساس اهداف و محتوا و امکانات موجود اسلایدها  انیمیشن‌ها و این اینفوگرافی های هم‌ زمان شده با اصوات اساتید، همچنین محتواهای الکترونیکی و براساس درخواست مخاطبین و متقاضیان با پلیمرهای مختلفی که درخواست می شود

از جمله وظایف این واحد است در نهایت خروجی این واحد می‌تواند به چند رسانه‌ ای‌ ها و مالتی مدیا هایی باشد که در قالب فایل‌ های اجرایی یا حتی پادکست تحویل مخاطبین داده شده و کارفرمایان از آن‌ها به جهت پیشرفت کار خود استفاده می‌کنند.

بخش‌ های یک استودیوی ضبط صدا چیست ؟
واحد سوم محتوای الکترونیکی چند رسانه‌ ای تحت وب یا ویندوز را تهیه می‌کند :

 

نکاتی مهم برای ضبط صدا در استودیو :

در این قسمت از مطلب می‌خواهیم به نکات بسیار مهمی که در هنگام ضبط صدا در یک استودیو که باید به آن‌ها توجه کنیم، بپردازیم در ادامه این مطلب حتماً با ما همراه باشید.

نکاتی مهم برای ضبط صدا در استودیو :
نکاتی مهم برای ضبط صدا در استودیو :

زمان مناسب برای ضبط پادکست :

یکی از مهم‌ ترین مسائلی که در هنگام ضبط صدا در استودیو باید به آن مطرح کرد، زمان ضبط صداست بهتر است که زمانی که شما شروع به ضبط صدا می‌کنید بین ظهر تا غروب آفتاب باشد.

در این ساعات صدای شما یا خواننده بهترین بازدهی را خواهد داشت معمولاً در ساعات اولیه صبح صدا دارای نقص و مناسب برای ضبط صدا نمی‌باشد. در این ساعات تارهای صوتی و ماهیچه‌ هایی که برای تولید صدایی مناسب باید فعالیت کنند گرفته و بسته می‌باشند.

در نتیجه صدایی شما به خوبی بازدهی نخواهد داشت برای ساعات سه یا چهار بعدازظهر بهتر است که وقت رزرو کنید و ناهار خود را سبک و کم چرب میل کنید. زیرا پر بودن معده می‌تواند باعث شود که فضای ذخیره تنفس و کم شدن بازدهی پرده دیافراگم شما بر روی بازدهی صدا تاثیر دارد.

 

غذاهایی که دارای چربی زیاد و روغنی هستند، خوراکی‌ های بسیار ترش یا خیلی شیرین باعث گرفتگی صدا می شوند، همچنین نوشیدن قهوه یا نسکافه و حمل و استعمال دخانیات مانند قلیان یا سیگار بر روی صدای خوانندگان تأثیرات بسیار منفی خواهد گذاشت بهتر است که در هنگام ضبط صدا یا چندین نوبت قبل از ضبط صدای اصلی خوانندگان و گویندگان عرضه نوشیدن و خوردن و یا استعمال دخانیات ممانعت کرده و در جهت بهبود وضعیت صدای خود تلاش کند.

زمان مناسب برای ضبط پادکست :
زمان مناسب برای ضبط پادکست :

نوشیدن آب :

حتماً دیده‌ اید که گویندگان یا مجری‌ های تلویزیون در هنگام اجرا از لیوانی آب در دسترس خود استفاده می‌کنند در واقع نوشیدن آب یکی از فاکتور هایی است که در هنگام اجرا باید حتماً به آن توجه کنید.

گویندگانی که در استودیو برای ضبط صدا استفاده می‌کنند. باید حتماً از یک بطری آب ولرم استفاده کنند زیرا خشک بودن ماهیچه‌ های حنجره و تارهای صوتی می‌تواند باعث ایجاد خش در صدا شود و این خود می تواند باعث ضبط صدایی بسیار نارسا شود برای تامین رطوبت کافی تارهای صوتی باید به اندازه کافی آب نوشیده شود.

دمای محیطی که در آن شروع به ضبط صدا می‌کنید، باید بسیار معتدل باشد نه خیلی سرد و نه خیلی گرم در هنگام رفتن به استودیو لازم است که همیشه و یک لیوان آب و یا یک بطری آب با خود به‌ همراه داشته باشید.

 

تمرین قبل از ضبط :

سعی کنید قبل از ضبط حتماً تمرین داشته باشید برای این‌که بتوانید متن یا شعر را با کنترل و تسلط بیشتری به ضبط کنید لازم است که حتماً آن را حفظ کرده باشید البته لازم است که شما متن اصلی را با کامل و دقت بیشتری در جلوی خود داشته باشید.

برای اینکار بخش اعظم آن توسط ذهن و بخش دیگری توسط چشم و حس بینایی درگیر خواندن خواهد شد. با حفظ بودن متن علاوه بر این‌ که حس رضایت در صدا و کنترل و تمرکز بهتری روی خواندن داشته باشید.

می‌توانید با اعتماد به نفس بالاتر متن را کنترل و به تسلط خود درآورید. تحریرها را راحت‌ تر کنترل می‌کنید و برای احتیاط متن تایپ‌ شده را به همراه خود خواهید داشت. این کار باعث خواهد شد که شما با اطمینان بهتر متن را اجرا کرده و احساس دست‌ پاچگی را از خود دور خواهید کرد.

تمرین قبل از ضبط :
تمرین قبل از ضبط :

خواب مناسب :

اگر شما اجرای زنده داشته باشید و یا حتی اگر لازم است که متن خود را در اجرایی از قبل ضبط کنید. لازم است که حتماً خواب شبانه خوبی داشته باشید. کم‌ خوابی یا خواب نا آرام می‌تواند بر حنجره ها و تولید صدای مناسب شما تاثیر بگذارد.

خواب خوب و مناسب می‌تواند صدای بهتری را برای شما به‌ همراه داشته باشد. کم‌ خوابی و خستگی تأثیرات بسیار منفی بر روی صدا خواهد گذاشت. سر حال بودن و انرژی مناسب داشتن نقش مهمی در تولید کیفیت مناسب در اجرا خواهد داشت. ساعات شب و نیمه‌ شب چندان برای ضبط صدا مناسب و ایده‌آل نیست پس توصیه می‌شود که در این ساعات به استراحت مشغول بوده و انرژی خود را برای تولید صدایی بهتر نگذارید.

 

احساس آرامش در هنگام ضبط صدا :

یکی از مهم‌ ترین نکاتی که باید در هنگام ضبط صدا به آن توجه کنید، احساس آرامشی است که باید در هنگام ضبط در استودیو به آن توجه کرد. حضور افراد غیر مرتبط با پروژه می‌تواند باعث شلوغ شدن استودیو شود و این کار تمرکز افرادی که باید اجرا داشته باشند، را بر هم خواهد زد این کار نه‌ تنها راندمان کار شما را به پایین خواهد کشید.

بلکه می‌تواند باعث هول شدن و تمرکز عدم تمرکز شما خواهد شد. لازم است که استودیو هر چه خلوت‌ تر شده و حضور افرادی که مرتبط با پروژه هستند پر رنگ باشد، بلکه تمرکز اصلی خواننده باید بر صدابرداری و متنی که باید اجرا شود باشد.

احساس آرامش در هنگام ضبط صدا :
احساس آرامش در هنگام ضبط صدا :

حضور فرد ناظر  :

این‌ که شما یک فرد گوینده حرفه‌ ای یا تازه‌ کار هستید، تفاوتی نمی‌ کند حضور یک فرد کاردان و حرفه‌ ای در زمان اجرایی شما بسیار لازم است، که بتواند اشکالات ضبط را شناسایی و نواقص کار را برای شما پیشنهاد دهد.

معمولاً در استودیوها لازم است که یک فرد صدابردار بر روند عمل ضبط صدای شما نظارت داشته باشد و اشکالات کار شما را توضیح دهد یک فرد ناظر باید بتواند از کلیه کار شما سر در بیاورد و بتواند بر روند ضبط و صدابرداری متمرکز شود وظایف خود را در اتاق فرمان بشناسد و بتواند با تمامی مهارت‌ های لازم آشنایی داشته باشد.

تمام تلفظ‌های کلمات را شناخته و تمامی اشکالات ریز در بیان و حتی تلفظ شعر را تشخیص دهد حضور این فرد می‌تواند سکوی پرتابی بر موفقیت شما باشد، بهتر است از چنین فردی در رسیدن به موفقیت استفاده کرد.

 

نحوه ضبط صدا :

دو نوع ضبط صدا در استودیو انجام می شود. ضبط صدا به صورت یکپارچه یا از ابتدا تا انتها و ضبط صدا به صورت بیت به بیت یا مصراع به مصراع، در واقع ضبط صدا از ابتدا تا انتها مناسب کسانی است، که در کار به‌ صورت حرفه‌ ای یا نیمه‌ حرفه‌ ای کار را انجام می‌دهند

و در این کار حرفه‌ ای بوده‌ اند و نیازمند توقف کردن در کار نیستند، به چم و خم کار وارد بوده و می‌توانند متن را با صداقت کامل و به‌ صورت حرفه‌ ای اجرا کنند و نحوه اجرای بیت به بیت یا مصرع به مصرع مناسب کسانی است که تازه‌ کار بودند و نمی‌توانند به کلی متن را در یک زمان مشخص اجرا کنند. در این کار فرد تازه‌ کار بهتر است که در ابتدای شروع متن را بیت به بیت اجرا کرده و نواقص کار را از طریق صدا برداری و مهندس صدا برطرف کند.

 

داشتن تمرکز فکری و حال روحی مناسب :

یکی دیگر از مهم‌ ترین فاکتورهایی که می‌تواند در روند بهبود ضبط صدای گویندگان تاثیر بگذارد داشتن حال روحی مناسب است. اگر شما از نظر فکری و ذهنی مشغول باشید نمی‌توانید انتظار یک برداشت مناسب و یک ضبط خوب را داشته باشید.

بهتر است روز و ساعاتی را در نظر بگیرید که از لحاظ روحی و روانی حال خوبی داشته باشید. اگر دچار استرس هستید و یا از نظر روانی مشکل دارید بهتر است جلسات برداشت را به کلی کنسل کنید و منتقل به روزها و ساعات دیگری کنید داشتن حال روحی مناسب می‌تواند به افزایش راندمان کار بسیار بهتر منجر شود. پس هرگز این مورد را دست‌ کم نگیرید و سعی کنید در بهترین حالات روحی و ذهنی باشید.

داشتن تمرکز فکری و حال روحی مناسب :
داشتن تمرکز فکری و حال روحی مناسب :

 

ویژگی‌های یک استودیوی خوب :

در این قسمت از مقاله می‌خواهیم به ویژگی‌ های یک استودیوی خوب برای ضبط صدا اشاره کنیم در این مطلب در ادامه این مطلب حتماً با ما همراه باشید.

تجهیزات به‌ روز و کامل استودیویی :

داشتن تجهیزات به‌ روز استودیویی یکی از فاکتورهای بسیار مهم برای یک استودیوی خوب و کامل است. این‌ که تجهیزات کاملی برای ضبط صدای خانم‌ها و آقایان مناسب با گویندگی و دوبلاژ و یا حتی ساز های بادی یا زهی و غیره داشته باشید و سیستم‌ های کامپیوتری برای ضبط و ادیت صداهای ضبط شده، می‌تواند فاکتور بسیار مهمی برای شناخت یک استودیوی کامل و به‌ روز باشد یک استودیوی خوب باید از نظر تجهیزاتی کامل و شناخته شده باشد.

تجهیزات به‌ روز و کامل استودیویی :
تجهیزات به‌ روز و کامل استودیویی :

آکوستیک مطلوب:

آکوستیک مطلوب یعنی مدیریت صدای ضبط شده بطوری که بتواند صداهای زائدی که از صدای اصلی ایجاد می‌شود و از صدای اصلی را مدیریت کند، بطور مثال کسانی که در محیطی مانند حمام صدا را ضبط می‌کنند، باید بدانند که محیط حمام به‌ هیچ‌ عنوان آکوستیک نیست

چون انعکاس‌ های بسیار زیادی دارد، فضایی حمام نویز های بسیار زیادی خواهد داش و صداهایی که منجر به اختلال در صدای اصلی می شود، وجود دارد باید تا حد امکان صداهایی که از صدای مورد اختلال در صداهای اصلی می‌شود را دور کرده و صدایی مطلوب و رسا را تولید کنید. محیط استودیویی که صدای آکوستیک مطلوب تولید می‌کند و اصل صداهای نامطلوب و اضافه ممانعت به عمل می‌آورد.

 

عایق صوتی مناسب :

عایق صوتی به این معنی است که صدای ضبط شده یا گوینده نباید از محیط اتاق بیرون رود، میکروفون هایی که استفاده می‌کنید به دلیل حساسیت بسیار بالایی که دارند امکان دارد صداهای محیط بیرون را ضبط کرده و یا محیط اتاق می‌تواند صداهای خارج از اتاق را وارد کرده و بتواند بر صدای اصلی گوینده تاثیر بگذارد

عایق صوتی اتاق باید به گونه‌ ای باشد که هیچ‌ گونه صدایی خارجی وارد اتاق نشود و باعث افت کیفیت موسیقی یا صدای گوینده نشود. به همین دلیل میکروفون هایی که استفاده می‌شوند باید بتوانند از صدای اصلی گوینده را فاکتور اصلی و دریافتی خود قرار داده و بتوانند مرکزیت دریافتی خود را بر صدای نوازنده یا گوینده پادکست قرار دهند.

 

کادر آشنا با فرآیند ضبط صدا :

افرادی که در استودیو کار می‌کنند باید بتوانند در حوزه کاری گویندگی یا موسیقی آشنایی داشته باشند. اطلاعات حداقلی که باید در این زمینه در افراد وجود داشته باشد، اطلاعاتی است که بسیار کمک‌ کننده است و کیفیت کار را افزایش می‌دهد

افرادی که هیچ‌ گونه سر رشته ای در این حوزه کاری ندارند، نباید وارد استودیو شده و باعث بر هم زدن فرآیند ضبط صدا و عدم تمرکز گوینده یا نریشن خوان شوند، بهتر است که فضای استودیو بسیار خلوت بود و کسانی که در این زمینه کمک‌ رسان هستند و اطلاعاتی در این حوزه دارنده وارد کادر موسیقی شده و بتوانند با انجام فرآیندی به این حوزه کاری کمک کند.

کادر آشنا با فرآیند ضبط صدا :
کادر آشنا با فرآیند ضبط صدا :

فضای استودیو باید مناسب باشد :

فضای استودیو باید به گونه‌ ای باشد که در منطقه‌ ای در شهر مناسب باشد تا بتواند به راحتی به آن دسترسی پیدا کرد، همچنین از نظر موقعیت شهری باید در منطقه‌ ای باشد که رفت‌ و آمد در آن به حداقل برسد، اگر فضای استودیو در منطقه‌ ای باشد که شلوغی در آن زیاد باشد.

ممکن است که جا به‌ جایی در آن راحت نباشد و حتی صداهای اضافه مانع از تمرکز گوینده و کارکنان درون استودیو شود از نظر جابجایی باید محل استودیو جایی باشد، که حمل‌ و نقل به آن آسان باشد و جابجایی سازها به‌ راحتی درون آن صورت بگیرد.

فضای استودیو باید مناسب باشد :

 

خدماتی که درون استودیو صورت می‌گیرد چیست :

خدمات زیادی درون یک استودیو صورت می‌گیرد، که از نمونه‌ های آن می‌‌توان به طراحی و تهیه موزیک ویدیو اشاره کرد، تهیه و شعر ملودی، ضبط و صدایی خواننده، آموزش تنظیم آهنگ، استعدادیابی، مشاوره و تست صدا، انواع میکس و مسترینگ و تنظیم انواع آهنگ، تشکیل گروه‌ های موسیقی، اجرای زنده و برگزاری کنسرت‌ها، خدمات و طراحی و حتی انتشار آهنگ ها در استودیو صورت می‌گیرد

و ضبط صدای انواع سازها، حمایت و اسپانسری ضبط و انتشار پادکست‌ ها ضبط نریشن ها گویندگی تولید محتواهای صوتی، اخذ مجوز پخش آهنگ‌ ها، حتی مشاوره و تست صدا در استودیو های ضبط صدا، صورت می‌گیرد.

خدماتی که درون استودیو صورت می‌گیرد چیست :
خدماتی که درون استودیو صورت می‌گیرد چیست :

انواع صدابرداری چیست؟

به‌ طور کلی دارای دو گروه اصلی صدابرداری هستیم.

صدابرداری آنالوگ :

صدابرداری آنالوگ با استفاده از دیافراگم میکروفون انجام خواهد شد. این‌گونه از صدابرداری می‌تواند در اثر تغییرات ناشی از امواج صوتی شناسایی شده و حرکت کرده و آن‌ها را به‌ صورت نمایش مکانیکی امواج سه داروی محیطی مانند فونوگراف ضبط کند در ضبط نوار مغناطیسی امواج صوتی می‌توانند در دیافراگم های میکروفون لرزش ایجاد کنند و امواج را به‌ صورت جریان الکترونیکی و سپس به میدان‌ های مغناطیسی تبدیل کنند و در نهایت صدا تولید شود.

 

صدابرداری دیجیتال :

در این فرایند صداهای دریافت‌ شده آنالوگ از طریق میکروفون از طریق فرایند دیجیتال‌ سازی به صداهای دیجیتال تبدیل شده و صدابرداری دیجیتال به داده‌ های صوتی این امکان را می‌دهند تا در محیطی ذخیره‌ سازی و منتقل شوند صدابرداری دیجیتال در واقع صوت را به‌ صورت یک سری از اعداد صفر و یک ذخیره خواهند کرد

و نمونه‌ هایی از دامنه سیگنال‌ های صوتی را در فواصل معینی، برابر با سرعت بالا نشان خواهند داد تا صداهای قابل شنیدن را منتقل کند علاوه بر این‌ها کیفیت صدابرداری دیجیتال نسبت به صدابرداری آنالوگ بسیار بالاتر خواهد بود.

صدابرداری دیجیتال :
صدابرداری دیجیتال :

 

چگونه یک استودیوی خانگی برای ضبط پادکست بسازیم؟

رایانه : پیش‌ تر رایانه‌ هایی که امروز در بازار وجود دارند توانایی راه‌ اندازی یک استودیو جهت ضبط کارها در راه خانه را در خود دارند. در واقع پروسه ضبط صدا و یک محصولی است، که می‌تواند توسط حداقل رایانه‌ ها انجام شود، ضبط صدا باید توسط بیشتر کارت‌ های صدای رایج در بازار برای مصرف کنندگان انجام شود.

قابلیت پخش صدا در قالب استریو که شامل یک خروجی برای بلندگوی چپ و یک خروجی هم برای بلندگوی سمت راست است. همچنین ضبط صدا با کیفیت شانزده بیت را دارد، اگرچه این امکانات برای شروع کار ضبط دیجیتال کافی است. اما بهترین گزینه نیست محدودیت‌ هایی را در حین شروع به کار برای فرد قائل خواهد شد.

در حال حاضر از انواع مختلفی از کارت‌ های صدای حرفه‌ ای و نیمه‌حرفه‌ ای با قیمت های مختلفی وارد بازار وجود دارد. کارت‌ های صدای پیشرفته‌ تری در بازار وجود دارد که می‌تواند در تولید ضبط صدا فرآیندی بسیار باکیفیت‌ تر را طی کند

همچنین این کارت‌ های پیشرفته‌ تر می‌تواند دو یا چند منبع صوتی را از طریق ورودی‌ های متعدد که برای آن‌ها در نظر گرفته‌ شده برای ضبط هم‌ زمان چندین اجرا که به آن‌ها احتیاج خواهد داشت، انجام دهد در واقع تمامی این ساختار گفته‌ شده بستگی به رایانه‌ ای که فرد برای انجام فرآیند تولید ضبط صدا انتخاب می‌کند، بستگی دارد و سخت‌افزاری که انتخاب خواهد شد می‌تواند تعیین‌ کننده کیفیت صدا و صدایی رسا یا دارایی خش بودن را تعیین می‌کند.

چگونه یک استودیوی خانگی برای ضبط پادکست بسازیم؟
چگونه یک استودیوی خانگی برای ضبط پادکست بسازیم؟

نرم افزار :

نرم افزارهای زیادی هستند که می‌توانند در فرآیند تولید صدا، ضبط و تدوین آن‌ها به شما کمک‌ های بسیاری کنند نرم‌افزارهای تولید صدا دارای تنوع بسیار بالایی هستند که هر کدام از آن‌ها قابلیت‌ های بسیار زیادی دارند از جمله این قابلیت‌ ها ضبط یک یا چند لایه صدا به‌ صورت هم‌ زمان و با کیفیت‌ های متفاوت می باشد.

باز پخش هم‌ زمان لایه‌ های ضبط‌ شده صدا جابجا کردن بریدن و چسباندن پاک کردن تکرار کردن صداهای ضبط‌ شده یا غیره به‌ عبارت‌ دیگر تدوین صدا ترکیب صداهای مختلف صدا با امکان کم یا زیاد کردن بلندی صدایی هر یک از لایه‌ها به صورت جداگانه نهایتاً تولید خروجی نهایی صدا در قالب یک فایل صوتی برخی از این نرم‌افزارها دارای اسامی بسیار زیادی هستند

که می‌توانید با جستجوی در اینترنت به اسامی آن‌ها دسترسی پیدا کنید.  بیشتر نرم‌ افزارهایی که از امکانات قابل‌ توجه و کافی برای تغییر صداهای ضبط صدا با بهره‌ گیری از افکت‌ های صدایی برخوردار هستند، در عین‌ حال می‌توانند این امکان را به شما بدهند تا با استفاده کردن از فایل‌ های جدیدی که به آن‌ها افزونه یا پلاگین گفته می شود

وسعت دامنه این افکت‌ها را افزایش دهید افکت‌ های صدایی که از طریق افزونه‌ های مختلف به نرم‌افزارهای خود می‌افزاید، افکت هایی بسیار متنوعی را می‌توانند به برنامه بیفزایم، طی تعداد زیادی را از این افزونه‌ها می‌توانید به‌ صورت رایگان با سرچ در اینترنت و به‌ صورت رایگان دریافت کنید و از آن‌ها استفاده کنید.

 

میکسر و پری امپ :

برای تقویت سیگنال‌ های ضعیفی که از سازها یا میکروفون‌ها و ثبت می شوند، باید از طریق پری امپ استفاده کنید، احتیاج به پری امپ می‌تواند صداهای ضعیفی که از طریق کارت صدا وارد رایانه شما می‌شود و به صداهای نیمه‌ حرفه‌ ای و حرفه‌ ای تبدیل شود در صورت عدم وجود این قابلیت روی کارت صدایتان می‌توانید دستگاه های آن را به‌ صورت جداگانه خریداری کرده و بین مسیر میکروفون یا ساز خود یا کارت صدای رایانه تان قرار دهید

گزینه دیگری که در این کار وجود دارد تهیه میکسر صداست، میکسر ها دارای دو یا چند ورودی صدا هستند و هر کدام از این نه ورودی‌ها به پری امپر هم مجهز است برای ضبط دو یا چند ساز به صورت هم‌ زمان باید از میکسر ها استفاده کنید تا بتوانید صدایی با کیفیت و با حداقل خش و صداهای مزاحم ضبط و استفاده کنید.

 

میکروفون‌ ها :

یکی از اصلی‌ ترین تجهیزات راه‌ اندازی استودیوهای خانگی میکروفون‌ها هستند، در واقع میکروفون‌ها به‌‌ عنوان یکی از پر استفاده ترین تجهیزات در راه‌ اندازی استودیو های شناخته شده اند. این میکروفن‌ها در دو دسته داینامیک و کاندسر شناخته می شوند میکروفون‌ های دینامیک میکروفن هایی هستند که برای برداشتن صداهای سازهایی که صدای بلندی دارند

مثل گیتار الکتریک و درامز استفاده می‌شوند، دلیل آن این است که این میکروفن ها توان تحمل بسیار بالایی دارند و برای ضبط صدای بعضی از خواننده ها بخصوص خواننده‌ های مرد بهتر است از این میکروفون‌ ها استفاده شوند میکروفون‌ های دینامیک پرطرف‌ دار و ارزان هستند، این میکروفن‌ها برای ضبط صدای گیتار الکتریک و درام در استودیوها استفاده می‌شوند و به‌‌عنوان میکروفن‌ های استاندارد برای این کار شناخته می شوند.

میکروفون‌ های کاندرسر این میکروفن‌ها برای ضبط صدای خواننده ها و ساز های آکوستیک استفاده می شوند، گزینه بسیار مناسبی برای برداشتن صدای خواننده ها بخصوص صدای سنج ها هستند البته تا چند وقت پیش این میکروفن ها گزینه مناسبی برای راه‌ اندازی استودیوهای خانگی به شمار نمی‌رفتند

اما این روزها شرکت‌ های بسیاری نمونه‌ های ارزانی از این نوع میکروفون‌ ها را روانه بازار کرده‌اند که تفاوت چندانی با نمونه‌ های گران‌تر این نوع از میکروفن‌ها ندارند ، مورد دیگری که باید در خرید این میکروفن ها به آن توجه کرد این است که می‌توانند بعضی ازین میکروفون‌ها از باتری استفاده کنند

ولی بیشتر از میکروفون‌ها برای تامین انرژی خود از انرژی الکتریکی استفاده می‌کنند و اگر قصد استفاده از این میکروفن ها را دارید بهتر است که از میکروفون‌ های استفاده کنید که از انرژی الکتریکی استفاده می‌کنند زیرا این میکروفن ها دارای کیفیتی بهتر بالاتر و طول عمری بیشتر خواهند بود

پادکست چیست :

نوعی از تولید محتواست که توسط صدا و ضبط می‌شود و در اختیار مخاطبین قرار می‌گیرد این نوع از تولید محتوا که در استودیوها ضبط می شود دارای عناوین و موضوعات مختلفی است، می‌تواند مصاحبه‌ ای با فردی شناخته شده باشد یا توضیح توسعه کسب و کار داستانی از یک زندگی عبرت‌ انگیز و یا یک توضیحی درباره یک استارتاپ باشد

چیزی که یک پادکست را شناخته شده و آن را جالب می‌کند نوع بیان آن است پادکست به صورت کاملاً صوتی و شنیداری ارائه می‌شود و در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت پادکست‌ها می‌توانند به‌صورت کاملاً آفلاین بارها و بارها توسط کاربران اجرا شده و به آن‌ها گوش فرا دهند گاهی آن‌ها در استودیوها ضبط می‌شوند و در اختیار کاربران قرار خواهند گرفت در این بخش از مقاله می‌خواهیم به توضیحی درباره ضبط پادکست بپردازیم.

پادکست چیست :
پادکست چیست :

از محیط‌های ساکتی و فضاهای آزاد استفاده کنید :

به فضایی که می‌خواهید در آن پادکست را ضبط کنید دقت کنید آیا در حال مصاحبه با مهمانتان هستید، آیا نویزی را احساس می‌کنید؟ صدای فن کامپیوترتان را می‌شنوید؟ آیا صدای کلیک موس و اسکرول کامپیوترتان را احساس می‌کنید؟ صدای ورق زدن کاغذ تان را چطور؟ یخچال؟ نویز الکتریکی موبایلتان؟ صدای حیوان خانگی تان؟ در هنگام ضبط با هدفون تان صدایی در حال ضبط مانیتورتان را احساس می‌کنید و به آن گوش می‌دهید؟ ب

رای شنیدن صدای دریافتی میکروفون و در حال ضبط به صدای نویز محیط خود گوش می دهیم تا جای ممکن سعی کنید صداهای مزاحم را برطرف کنیم اگر نتوانستید تمام صداهایی که مزاحمت ایجاد می‌کنند را برطرف کنید.

بهتر است که این کار را تمیزتر با نرم‌افزارهای کامپیوتری انجام دهید، آکوستیک فضا بسیار اهمیت دارد سعی کنید از بازتاب آیینه استفاده کنید. برای به حداقل رساندن صداهای اولیه و اطراف خود و میکروفونی که با آن کار می کنید را بسیار خالی کنید از فضاهایی که دارای ریور به بالا هستند مانند کلاس‌ های درس اتاق‌ های کنفرانس و غیره استفاده نکنید.

 

از روش میکروفن‌ گزاری غیرمستقیم استفاده کنید :

شاید شما هم به این مشکل برخورده باشید که در هنگام استفاده از میکروفون صدای شما بسیار رسا و قوی گرفته شود. می‌توانید در این روش از میکروفن‌ گزاری غیرمستقیم استفاده کنید. برای جلوگیری از بی سر شدن صدا می‌توانید به صورت مستقیم در میکروفون صحبت نکنید و یا از فیلتر استفاده کنید

در این روش الگوی دریافت میکروفون را هم در نظر داشته باشید، تا در محدوده دریافت میکروفون قرار داشته باشید چندین بار در مکان‌ های مختلف و حالت‌ های مختلف صدا ضبط کنید. تا بهترین وضعیت را بسته به فضا و تجهیزات و صدای تان پیدا کنید بهترین حالت را پیدا کرده و در همان حالت صدای خود را پیدا و بر روی آن کار کنید و دقت داشته باشید که شما باید چندین بار و در چندین حالت مختلف صحبت کنید و بهترین حالت کارکردن بر روی صدای خود را پیدا کنید.

از روش میکروفن‌ گزاری غیرمستقیم استفاده کنید :
از روش میکروفن‌ گزاری غیرمستقیم استفاده کنید :

هنگام صحبت کردن سعی کنید بایستید :

بسیاری از گویندگان سعی می‌کنند هنگام صحبت کردن بایستند این کار کمک می‌کند تا شش ها ظرفیت هوایی بیشتری داشته باشد و صدای آن‌ها با صلابت بیشتر و محکم‌ تر به گوش مخاطبین خود برسد. از طرف دیگر این کار باعث می‌شود که بازتاب اولیه از میزی که پشت آن نشسته اند بیشتر شود.

اگر به چیزی که برای نگه داشتن این متن‌ها احتیاج دارید از پایه نگهدارنده نت‌ها استفاده کنید. می‌توانید دیوار رو به روی صورت گوینده را هم به جاذبه مناسب بپوشانید، تا بدترین بازتاب اولیه را کاهش دهد اگر زیر پایتان از قالی یا قالیچه‌ های مختلف استفاده می‌کنید

باعث می‌شود که بازتاب اولیه کف اتاق هم اجتناب شود، یکی از روش‌ هایی که می‌تواند راندمان کار گوینده را افزایش دهد، ایستادن در هنگام انجام کار است زیرا این کار تسلط بر انجام کار را افزایش خواهد داد و گوینده با اعتماد به‌ نفس بیشتری می‌تواند متن را ادا کرده و با تسلط بالاتری صحبت کند.

 

حواستان به میزان صدای صحبتتان باشد :

زمانی که شروع به صحبت می‌کنید یکی از مسائلی که باید به آن دقت کنید میزان صدایی است که دارد ضبط می شود، تجهیزات ضبط صدای شما یکی از مهم‌ ترین مسائلی است که باید به آن دقت کنید.

میزان صدایی ورودی شما باید همواره یکنواخت و یکپارچه باشد احتیاجی نیست شما صدایتان را در بالاترین صدایی ممکن ضبط کنید، در واقع بهتر است که محدوده‌ ای صدای شما از صفر دسی‌ بل تا شش دسی‌ بل باشد و این محدوده نیازمند تغییر چندانی نباید باشد، زیرا این کار باعث آزار و اذیت مخاطبین شما خواهد شد بهتر است که محدوده صدایی شما یکنواخت بوده و با یک میزان صدای یکنواخت به گوش مخاطبین شما برسد.

 

فایل با کیفیت بالا ضبط کنید :

مسئله‌ ای که باید در اینجا به آن دقت ویژه‌ ای داشته باشید این است که با امکاناتی که در اختیار دارید سعی کنید که فایلی با کیفیت بالا ضبط کنید، درحال حاضر امکان ضبط کیف فایل‌ های با کیفیت بالا با هزینه کم کاملاً فراهم است در نظر داشته باشید که هر چقدر فایل شما با کیفیت بیشتری ضبط شود، دست تدوینگر شما بازتر خواهد بود تا بتواند فایل هایی با کیفیت بالاتر و کار شده طرح را به‌‌ عنوان فایل خروجی به شما تحویل دهد، سعی کنید که در مرحله خام فایلی فوق‌ العاده با کیفیت را ضبط کرده و به دست تدوینگر خود برسانید.

 

قبل از شروع ضبط اصلی یک‌ بار تست کنید :

بهتر است که قبل از شروع ضبط اصلی یک بار به فایل را برای خود تست کنید، در شرایط عادی و با هندزفری یا در مترو یا بی آر تی فایل را برای خود با شرایطی کاملاً عادی تست کنید و با چندین فرد صاحب‌ نظر چک کنید، محتوایی خود را کاملاً با اعتماد به‌ نفس بیان کنید و اشکالات کار خود را در فن بیان و با تجهیزاتی که چندان تفاوتی با تجهیزات اصلی کار ندارد، بسنجید بهتر است که قبل از شروع کار اصلی اشکالات کار خود را در بیاورید و نظرات تخصصی دیگران را در مورد کار اصلی خود جویا شوید.

قبل از شروع ضبط اصلی یک‌ بار تست کنید :
قبل از شروع ضبط اصلی یک‌ بار تست کنید :

محتوای خوبی آماده کنید :

قبل از شروع برنامه اصلی محتوای خود را آماده کنید مهم نیست که تجهیزات شما تا چه حد حرفه‌ ای باشد، هیچ چیز مانند محتوا و فن بیان خوب نمی‌تواند شما را به سمت موفقیت هل بدهد، سعی کنید با تصحیح یک متن پادکست خوب و از تدوین و صدایی ضبط‌ شده خود را به سمت یک موفقیت بی‌ مثال به سمت یک تولید یه پادکست حرفه‌ ای هل دهید.

طبیعتاً نمی‌توان برای میهمان برنامه متن نوشت و یا مکالماتی را دیکته کرد ولی می‌‌توان با سوال‌ های خودتان به سمت یک پادکست ایده‌ آل و یک محتوای کاملاً حرفه ای برنامه را جهت‌ دهی کرده و شروع پادکست طرح و برنامه را برای مهمانان توضیح داد و برنامه‌ ای هدایت شده را برای مخاطبین تهیه و تدارک دید.

 

ضبط صدای مهمانان غیر حضوری :

اگر مهمانان شما شرایط حضوری ندارند شرایط امکان حضوری ندارند در برنامه می‌توانید با تماس‌ های ویدیویی و یا صوتی از آن‌ها بخواهید که با شما مصاحبه کنند و فایل تماس‌ ها را با شما در اختیار بگذارد این کار می‌تواند فرصتی را برای شما به‌همراه داشته باشد تا بتوانید بر روی فایل تماس آن‌ها کارکرد و کیفیت تماس آن‌ها را ارتقا دهید و در واقع اینکار فرصت مناسبی را برای شما به‌ همراه خواهد داشت تا بتوانید هر چه راحت‌ تر و سریع‌ تر هم به پادکست ایده‌ آل‌ تری برای تولید یک محتوایی جذاب و دل‌نشین برسید.

 

زمان مناسبی برای ادیت فایل قرار دهید :

پس از برنامه‌ ریزی و تولید پادکست و قبل از انتشار پادکست سعی کنید، که بارها و بارها فایل تولیدی را ادیت کنید، زمانی که شما محتوای خود را برای ادیت و کنترل کیفیت اختصاص می‌دهید، در واقع این زمان زمانی است که می‌تواند به جذب مخاطبین شما منجر شود، اینه محتوایی تولیدی می‌تواند دقیق و علمی باشد طوری که مخاطبین بسیار زیادی را به سمت شما هدایت کند.

در واقع زمانی که برای ادیت محتوای خود صرف می کنید زمانی‌ست که می تواند باعث دیده شدن و پیشرفت فایل تولیدی شما منجر شود. پس هیچ‌ گاه فایل خود را سرسری و با یک ادیت کوتاه در دسترس قرار ندهید و منتشر نکنید.

 

راهکارهایی برای ایجاد پادکست‌ های جذاب :

داشتن علاقه در حوزه کاری :

قطعاً شما اولین نفری نیستید که در این حوزه کاری مشغول به کار می شوید، اما باید از این موضوع اطمینان حاصل کنید که درباره کار کردن در این حوزه اشتیاق و علاقه مهم و حیاتی دارید، شما به مخاطبین خود تعهد و اشتیاق باید داشته باشید و از کارتان لذت ببرید

اگر شما در این کار لذت ببرید مطمئن باشید که برای دیگران هم می‌توانید این کار را جالب و مورد توجه قرار دهید. حتی اگر مخاطبین شما در واقع لذتی از آن نبرند و چه‌ بسا از حوزه کاری شما بسیار دور باشند کم‌ کم مخاطبین توجه‌ شان به سمت حوزه کاری شما جلب خواهد شد و و با اشتیاق فراوان کار های شما را دنبال خواهند کرد.

 

ابزار کاری خود را انتخاب کنید :

شما حتماً نباید که ابزارهای مهم تولید پادکست را انتخاب کنید. می‌توانید از ابزارهای طبیعی و در دسترس را انتخاب و از آن‌ ها استفاده کنید، کم‌ هزینه ترین ابزارها در اختیار شما قرار دارند. می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید و از وب سایت‌ ها و شبکه‌ هایی اجتماعی که می‌توانید در توسعه‌ پادکست های خود از آن‌ ها استفاده کنید بهره ببرید.

 

صدای خود را داشته باشید :

اگر یک نفر با تولید یک‌ صدا به موفقیت رسید، دلیل نمی‌شود که شما صدای خود را فراموش کنید و صدایی شبیه به صدای وی را تقلید کنید. داشتن یک صدای غیر طبیعی و مصنوعی در تولید پادکست می‌تواند برای مخاطبین شما آزار دهنده نیز باشد، سعی کنید صداقت را در نحوه ایجاد یک پادکست حفظ کنید و صدای خود را داشته باشید.

این کار به مخاطبین شما احترام خواهد گذاشت و با توجه به محتوایی که پادکست شما خواهد داشت، تن صدای شما در واقع به تاثیر چندانی بر محتوا پادکست شما نخواهد گذاشت. پس به راحتی از این موضوع گذر کنید و با صدایی طبیعی خود و ایجاد به تولید پادکست بپردازید با گفتار صدا و نگرش خود به ایجاد و تولید پادکست هایی با محتوای بهتر بپردازید.

 

سرگرم‌ کننده باشید :

یکی از مهم‌ ترین اهداف شما سرگرم‌ کننده بودن است پس هیچ‌ گاه نباید روزنامه وار متنی را برای مخاطبین خود بخوانید، یکی از مهم‌ذترین ماموریت‌ های شما سرگرم کردن مخاطبین تان است.

پس سعی کنید که مسیرتان را با شور و اشتیاق بسیار تمام‌ تر برای جذب مخاطبین بیشتر بخوانید. اگر که شما متن تان را بسیار سرد و خشک ادا کنید، مخاطبین از این لحن شما خسته شده و حتی یک‌ بار هم به پادکست‌ های شما گوش نخواهند داد. سعی کنید همیشه متن تان را آماده کرده و با شور و اشتیاقی هر چه تمام‌ تر آن‌ها را ادا کنید.

بهره‌ گیری از افراد شناخته شده :

شما در روند تولید پادکست های خود احتیاج به افرادی شناخته‌ شده و کارشناس‌ هایی جدید دارید، سعی کنید از کارشناسان پیشرو دعوت به همکاری کنید و با آن‌ها با شور و اشتیاقی جدید برای مخاطبین تان ایده‌ های متفاوتی را به ارمغان بیاورید.

مردم تمایل دارند که از افراد بانفوذ و شناخته‌ شده بهره ببرند و تولید محتوای شما را به سمت‌ و سوی دیگری درک کنند. استفاده از افراد جنجالی می‌تواند اعتباری بسیار بیشتر و فراتر به پادکست های شما بدهد.

البته این اتفاقی موقتی است اما موضوع اصلی این است که تمرکز شما باید بر پیشرفت در تولید محتوا و پادکست‌ های با کیفیت‌ تر باشد به‌ هر حال بهره‌ گیری از افراد شناخته‌ شده می‌تواند شما را چند گام جلوتر به سوی موفقیت همراهی کند.

 

در تمام مراحل کار وسواس لازم را داشته باشید :

دقت داشته باشید که پادکست در وهله اول با صدای شما کار می‌کند، در تمام تولید کار باید با صدایی بسیار رسا و وسواس گونه و دست به تولید پادکست بزنید، اگر فایل‌ های شما دارای کیفیت لازم نباشد به سرعت از اعتبار شما کاسته خواهد شد و مخاطبین تان روز به‌ روز کاهش پیدا خواهند کرد، در کنار کاهش مخاطبین تان که اصلی‌ ترین سرمایه‌ گذاری شما هستند.

یادگیری‌ های لازم برای نحوه ایجاد پادکست می‌تواند به‌‌ عنوان یک جزئی از استراتژی های بازاریابی محتوایی باشد. که می‌تواند بر پیشرفت کاری شما بسیار مؤثر واقع شود برای تبدیل شدن به یک متخصص در ویرایش صدا باید تلاش و هزینه کنید دقت داشته باشید که تولید پادکست فقط صحبت کردن نیست باید بتوانید تمامی لحن‌ های گفتگو و بهترین نوع ارائه را به یاد گرفت و هم‌زمان با یادگیری به مخاطبین خود آنان را ارائه دهید.

در تمام مراحل کار وسواس لازم را داشته باشید :
در تمام مراحل کار وسواس لازم را داشته باشید :

برای تولید پادکست برنامه ‌ریزی کنید :

یکی از مهم‌ ترین قدم‌ هایی که بر تولید پادکست باید بردارید. این است که باید در تولید آن برنامه‌ ریزی کنید، باید بدانید که در هر تولید پادکست شما باید چه محتوایی را تولید کنید و یا روش تولید آن باید به چه صورتی باید باشد، هیچ‌گاه بدون برنامه‌ ریزی عمل نکنید

شما باید بدانید که در مراحل بعدی تولید پادکست های خود چه نوع محتوایی را باید ارائه دهید. چقدر از تولید محتوایی خود باید عامیانه صحبت کنید و چقدر را به‌ صورت کتابی باید ادا کنید، ایده‌ های خود را بیشتر در قالب طنز صحبت می‌کنید و یا به توضیح بخشی از کتاب‌ها می‌پردازید.

تمامی این‌ها مستلزم برنامه‌ ریزی‌ هایی است که باید از قبل انجام داده و آن‌ها را در تولید پادکست های خود عملی کنید اگر بدون برنامه‌ ریزی دست به تولید پادکست بزنید. باید این را بدانید که مخاطبین شما دچار سردرگمی شده و کم‌ کم خسته خواهند شد و از گوش دادن به پادکست‌ های شما سرباز می‌زنند.

 

از موسیقی استفاده کنید :

از موسیقی ابتدایی و انتهایی خوبی استفاده کنید زمانی که دارید محتوای پادکست را بیان می‌کنید موسیقی زیر متن بسیار مناسبی را انتخاب کنید و یا حتی بخشی از زمان پادکست خود را محتوای تولید محتوا را قطع کرده و ثانیه‌ هایی را به پخش موسیقی اختصاص دهید

البته این نکته را توجه داشته باشید که هیچ‌ گاه قانون کپی‌ رایت را نقض نکنید و همچنین در پخش موسیقی زیاده‌ روی نکنید، مخاطبین تنوع را دوست دارند در این تنوع زیاده‌ روی نکنید، زیرا اینکار هم باعث خستگی مخاطبین شما خواهد شد. سعی کنید همه چیز را متعادل حفظ کنید و برای مخاطبین خود تنوع پذیر باشید.

پادکست های سئو شده برای موتورهای جستجو :

قدم دیگری که باید بردارید این است که پادکست‌ های شما باید برای موتورهای جستجو سئو شده و از آن‌ها بهره ببرید. استفاده از کلمات کلیدی و صفحاتی بهینه‌ شده می‌تواند شما را در تولید محتوایی بسیار پر بازدید هدایت کند.

ایجاد یادداشت‌ هایی مفصل در هر محتوا و اطلاعات اضافی می‌تواند به افزایش مخاطبین شما کمک کرده و افراد بسیار زیادی با تولید محتوای شما آشنا شوند. البته ممکن است که پادکست های شما در موتورهای جستجو مثل گوگل بسیار دیده نشده باشند و یا امتیازات خاصی برای آن‌ها در نظر گرفته نشود اما می‌توانید با استفاده از محتوای متنی به آن‌ها را بهینه‌ سازی کرده و برای افزایش مخاطبین خود همواره تلاش کنید.

 

جمع بندی مطلب

در این مطلب به توضیح یک استودیو و ویژگی‌ های یک استودیوی خوب اشاره کردیم، محلی که در آن به تهیه ادیت و فعالیت های صوتی انجام می‌شود، استودیو گفته می‌شود و استودیو خوب دارای ویژگی‌ هایی از قبیل دارای بخش هایی از قبیل صدا برداری تخصصی، صدا برداری حرفه‌ ای، آموزشی و واحد های محتوای چند رسانه‌ ای تحت وب می باشد

در صدا برداری تخصصی، خدماتی از قبیل صدا برداری و بروزترین ابزارها و بهترین کیفیت انجام می شود. صدابرداری حرفه ای با نمایش اسلایدها با استفاده از اساتید شبیه سازی کلاس‌ های درس و در فضاهای مجازی اینکار انجام می‌شود، و واحدهای چندرسانه‌ ای تحت وب خروجی‌ هایی از قبیل پادکست‌ها یا اسلایدهایی را و نمونه کارها تحویل دانشجوها انجام می‌دهد. در ادامه نکاتی را برای ضبط صدا در استودیو بیان کردیم.

در تولید ضبط صدا در استودیو فاکتورهایی بسیار اهمیت دارد، از قبیل زمانی که برای ضبط صدا انتخاب می‌کنیم، باید بین ساعات سه تا چهار بعدازظهر باشد، زیرا در این زمان صدا بازدهی بهتری دارد و همچنین ناهاری که مصرف می‌کنید، باید کم چرب و کم روغن باشد

زیرا استمرار این‌ گونه از غذاها می‌توانند بر روی صدا تاثیر گذاشته و دچار گرفتگی صدا شوند. همچنین نوشیدن قهوه یا نسکافه و یا استعمال دخانیات باعث خواهد شد که راندمان کار پایین خواهد آمد و فضای ذخیره تنفس کاهش یابد و نوشیدن آب یکی دیگر از فاکتورهایی است که باید حتماً گویندگان یا مجریان تلویزیون به آن اهمیت دهند در هنگام کار باید حتماً تارهای صوتی از حالت خشکی خود خارج شده و ماهیچه‌ ها مرطوب شوند باید حتماً لیوان یا بطری آبی ولرم در دسترس گویندگان یا مجریان تلویزیون قرار بگیرد.

تماً تمرین داشته باشید

یکی دیگر از فاکتورها این است که در زمان کار باید حتماً تمرین داشته باشید، زیرا با اینکار تسلط بیشتری بر روی کار دارید و می‌توانید با اعتماد به‌ نفس بیشتری به کار را آغاز کنید، خواب مناسب از دیگر فاکتورهایی است که باید حتماً به آن اهمیت بدهید، کم‌ خوابی می‌تواند راندمان کار شما را کاهش دهد.

احساس آرامش در هنگام ضبط صدا از دیگر فاکتورهایی است که می‌تواند باعث افزایش راندمان کار شما شود. شلوغی در محیط کار و باعث خواهد شد که تمرکز کار شما کاهش یابد حضور یک فرد کارشناس یا ناظر می‌تواند اشکالات کار شما را برطرف کرده و به پیشرفت شما کمک‌ های بسزایی کند، نحوه ضبط صدا می‌تواند برای افراد تازه کار کمک بسیار شایانی باشد کسانی که تازه کار هستند به‌ صورت بیت به بیت یا مصرع به مصرع بهتر است که کار را ضبط کرده و ایرادات کار خود را برطرف کند.

 

ویژگی‌ های یک استودیوی خوب می‌تواند به تجهیزات به‌ روز و کامل آن باشد که می‌تواند به پیشرفت کار افرادی که در آن‌جا ضبط انجام می‌دهند کمک بسیاری کند، آکوستیک بودن محیط می‌تواند جهت افزایش راندمان کار بسیار کمک کند، عایق صوتی بودن محیط از دریافت صداهای محیط بیرون و بروز صدای درون به محیط بیرون ممانعت می کند، کادر آشنا با فرآیند ضبط صدا بسیار اهمیت دارد

و فضای استودیو باید مناسب با فضای کاری باشد بتوان به راحتی به آن نقل‌ مکان کرد و به راحتی به آن دسترسی داشت خدماتی که در استودیو صورت می‌گیرد بسیار اهمیت دارد در استودیو دو نوع صدابرداری داریم، صدابرداری آنالوگ و صدابرداری دیجیتال، صدابرداری آنالوگ به صورت امواج صوتی در دیافراگم میکروفون لرزش ایجاد می‌کند و صدابرداری دیجیتال ادامه صدابرداری آنالوگ بوده که می‌تواند به‌ صورت دیجیتال فرایند را ادامه دهد.

استودیوی خانگی برای ضبط پادکست

شما می‌توانید به‌ راحتی یک استودیوی خانگی برای ضبط پادکست ایجاد کنید، با استفاده از یک رایانه معمولی با نصب نرم‌افزارها و میکسر میکروفون‌ های در دسترس احتیاج به ضبط پادکست‌ های معمولی نیازی به ابزارهای زیاد حرفه‌ای نیست، استفاده از پادکست ضبط پادکست احتیاجی به ابزارهای خیلی حرفه‌ ای ندارد و می‌توانید به راحتی پادکست را ضبط کنید.

پادکست می‌تواند به حالت ایستاده ضبط شده و در هنگام ضبط پادکست بهتر است که کیفیت پادکست را افزایش داده تا بتوانید دست تدوینگر را برای ادیت های آینده بازتر کنید، قبل از شروع ضبط لازم است که یک‌بار تست کنید محتوایی خود را آماده کنید، صدای ضبط مهمانان غیر حضوری را افزایش دهید و زمان لازم برای ادیت فایل را لحاظ کنید راهکارهایی که برای ادامه پادکست های جذاب ارائه کردیم در ادامه بیان می کنیم.

داشتن علاقه در حوزه کاری و استفاده از ابزارهایی که انتخاب می‌کنید استفاده از صدای خود و تقلید نکردن از صدای دیگران سرگرم‌ کننده بودن بهره‌ گیری از افراد شناخته‌شده داشتن وسواس در مراحل کاری ادیت و داشتن برنامه‌ ریزی در تولید پادکست و استفاده از موسیقی‌ های زیر متن و بهینه‌ سازی پادکست است، شامل مراحلی است که می‌توانید برای تولید پادکست های سرگرم‌ کننده و جذاب برای مخاطبین خود بهره ببرید امیدواریم از این مطلب نهایت استفاده را برده باشید.

مشاوره سئو و تولید محتوا 09120647344

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

امتیاز مقاله:
4.5/5

قیمت های ما به حدی بهینه است که بسیاری از وب سایت و شرکت های همکار تولید محتوای خود را به ما می سپارند.

جهت سفارش تولید محتوا و مشاوره رایگان در مورد استراتژی محتوا با ما در تماس باشید. 

نتیجه صد درصد تضمین شده است 

 

با یک کلیک تماس بگیرید