در مقاله قبل از در مورد اقیانوس آبی وقرمز توضیحاتی دادیم و حالا می خواهیم به موضوع استراتژی اقیانوس سرخ بپردازیم.
گفته می شود که دریای سرخ یک بازار شلوغ است که شرکت ها برای به دست آوردن سهم بازار کوچک رقابت می کنند! این بخش بازار برای همه تولید کنندگان آشناست و فرصتی برای ایجاد مزیت رقابتی ندارد. از سوی دیگر، نقشه یک اقیانوس آبی است که یک فضای بازار نامنسجم و غیرقابل توصیف با پتانسیل رشد کافی دارد.
مشتری گرا بودن در اقیانوس سرخ
مشکل این است که مدیران، به ویژه کسانی که در دوره های بازاریابی یا ام بی ای یا دی بی ای شرکت می کنند، بسیار مغذی هستند تا باور کنند که مشتری پادشاه است.
بنابراین، آنها به راحتی می توانند تصور کنند که استراتژی های مبتنی بر بازار منجر به یک مشتری می شود، که باعث می شود آنها را بیشتر به مشتریان فعلی و چگونگی احساس راحتی آنها سوق دهد.
با این حال، بعید است که بازارهای جدید با این روش ایجاد شود. برای انجام این کار، سازمان باید توجه خود را به مصرف کنندگان غیرمستقیم سوق دهد.
در سال 2006 راه اندازی سیستم دست PRS سونی را در نظر بگیرید.
هدف این بود که بازار جدیدی را در کسب و کار کتاب ایجاد کند، با ایجاد یک بازار برای خوانندگان کتاب الکترونیکی، به تجربه خوانندگان کتاب الکترونیکی که در حال حاضر ناراضی هستند.
اندازه و کیفیت پایین نمایش محصولات فعلی یکی از علت های نارضایتی بود.
واکنش سونی یک دستگاه سبک وزن با صفحه نمایش آسان برای خواندن است.
علیرغم تحسین رسانه ها و مشتریان راضی، PRS به سرویس kindle آمازون بازی را واگذار کرد.
زیرا اکثر غیر مشتری ها سیستم پر از کتاب های ارزشمند می خواستند تا سیستمی با اندازه مناسب.
اقیانوس آبی
اگر چه این اصطلاح، یک اصطلاح جدید است، اما وجود آن به تمام شرکت هایی که تاکنون ساخته شده اند، باز می گردد.
به عنوان مثال، اگر ما 100 سال پیش به عقب بازگردیم، بسیاری از صنایع اساسی مانند صنایع خودروسازی و پتروشیمی در آن زمان، کاملا ناشناخته بودند.
به عنوان نمونه ای ملموس تر، اگر 30 سال به عقب برگردیم، دوباره شاهد خواهیم بود که بسیاری از صنایع چند میلیارد دلاری که حدود 30 سال پیش وجود داشته اند واقعا وجود ندارد، صنایع مانند صنعت تلفن همراه، بیوتکنولوژی، جریان سازی اینترنت و غیره…
“استراتژی آبی اقیانوس” استراتژی رشد است که بر “ایجاد یک بازار خالص” متمرکز است و هدف آن ایجاد کسب و کار در مناطقی است که تاکنون وجود نداشته است، برای ایجاد یک منطقه آرام برای رشد و فعالیت. تجارت اقیانوس آبی یک چارچوب بسیار نوآورانه است که قوانین سنتی استراتژی های تجاری سنتی، چهره به چهره و رقابت های رقیب را مورد چالش قرار می دهد.
استراتژی اقیانوس آبی از یک چارچوب به نام “نوآوری خالق ارزش”، که توسط کیم و مورن در اواخر دهه 1990 توسعه یافت، پدیدار شد.
قلب استراتژی اقیانوس آبی
مفهوم نوآوری، قلب استراتژی اقیانوس آبی است. ب
دون نوآوری، ارزش تنها به افزایش ارزش ارائه می شود، اما به اندازه کافی برای ایجاد نشانه های ما در بازار ما نیست. نوآوری در ارزش پول معمولا بیشتر از آنچه که توسط مشتریان آماده می شود، پذیرفته و صرف می شود.
ایجاد ارزش تنها زمانی ممکن است که نوآوری با قابلیت استفاده، قیمت و هزینه سازگار باشد. از این منظر، تمرکز سازمان بر کاهش زمان به بازار، استفاده از آخرین تکنولوژی و یا استفاده از بهترین شیوه های در دسترس است، نه شکستن یکی از پذیرفته ترین اصول استراتژی رقابتی، منطق “ارزش معادل با هزینه”.
اعتماد به این مورد این است که شرکت ها، یا با افزایش هزینه ها، می توانند برای مشتریان ارزش ایجاد کنند یا هزینه های مشتریان را کاهش دهند. به عبارت دیگر، از این منظر، استراتژی باید بین تمایز و هزینه انتخاب شود. اما اینطور نیست، برای ایجاد یک اقیانوس آبی، داخل و خارج از صنعت را ببینید و بازار را از پایه بازنویسی کنید، مردم باید سعی کنند تمایز و هزینه های کمتر را بیابند.
استراتژی رونق
استراتژی رونق هر دو نقطه شروع و پایان فرآیند توسعه استراتژی اقیانوس آبی است.
محور افقی این بوم نشان دهنده ارزش رقابت و محور عمودی بیان گر ارزش های کمی است.
منحنی اولیه ارزش یا منحنی ارزش صنعت نشان می دهد که در چه نقاطی از آن صنعت رقابت می کند و سرمایه گذاری می کند.
این منحنی سپس با چارچوب نابودی، کاهش، افزایشی و خلاقیت متفاوت است.
منحنی ارزش که به عنوان یک نقشه برای استراتژی اقیانوس به عنوان یک نتیجه از این تغییرات نشان دهنده یک تلاش متمرکز است که از پیشنهادات بازار موجود دور می شود و به راحتی می تواند به پیام تبلیغاتی متقاعد کننده تبدیل شود.
روی کاغذ بیاورید
استراتژی استراتژیک شرکت خود را بر روی کاغذ قرار دهید.
نقاط داغ صنعت خود را پیدا کنید.
رقبای شما در این نقاط هستند و برای شما وارد شدن به این منطقه دشوارتر است.
این جایی است که شما باید از سلاح نوآورانه خود به جای شمشیر و سپر استفاده کنید و در این نبرد خونین نابود نشوید، بنابراین می توانید از پیشنهادات فعلی بازار خود فرار کنید.
از یک راه حل که شما را در موقعیت بی نظیر قرار می دهد استقبال کنید.
شما یا باید بر روی مزیتی خاص از مخصول یا خدمات خود کار کنید و گروهی خاص از مشتریان ا از آن خود کنید یا برای داشتن همه مارکتبا شکست مواجه خواهید شد.
و این مهمترین استراتژی اقیانوس سرخ است.
فراموش نکنید در لحظات بحرانی و رقابتی بازار این استراتژی اقیانوس سرخ است که بیزنس شما را نجات می دهد.