اتاق ضبط پادکست

اتاق ضبط پادکست

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

راهنمای جامعی برای اتاق ضبط پادکست های حرفه ای ، هر آن چیزی که برای ساخت اتاق ضبط پادکست به آن احتیاج دارید و باید آن ها را در نظر بگیرید . امروزه تولید کنندگان محتوای صوتی از واژه ی پادکست به وفور استفاده می کنند .

اتاق ضبط پادکست
اتاق ضبط پادکست

این واژه که مخفف دو واژه ی انگلیسی Ipod و Boardcast می باشد، در سال 2004 ساخته شد و از ان به بعد با رشد تکنولوژی استفاده از ان و ساخت آن به رشد قابل توجهی کرد . اما این پادکست ها در چه محیط هایی باید ضبط شود ؟ در این مقاله قصد بررسی شرایط و نکاتی را داریم که با رعایت آن ها و در نظر گرفتن کلیه نکات آن بتوانید یک اتاق برای ضبط صدا و تولید یک پادکست حرفه ای ، انجام دهید . با ما همراه باشید در مقاله ی اتاق ضبط پادکست .

برای مشاوره رایگان در زمینه تولید محتوا هدفمند و همچنین تولید پادکست می توانید با شماره زیر تماس بگیرید

۰۹۱۲۰۶۴۷۳۴۴

 

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در ادامه به سوالات زیر پاسخ می دهیم

  • پادکست چیست و تاریخچه ی آن چه می باشد ؟
  • پادکست ها در چه زمینه هایی ساخته می شنوند و انواع مختلف آن ها چیست؟
  • برای ساخت یک پادکست خوب چه گام هایی لازم و ضروری است ؟
  • یک اتاق ضبط صدای خوب برای تولید پادکست حرفه ای چه شرایطی باید داشته باشد؟
  • برای ساخت یک اتاق ضبط صدای حرفه ای در خانه به مواردی را باید در نظر بگیریم ؟
  • چه نکاتی در هنگام ضبط صدای پادکست از جانب فرد دوبلور باید رعایت شود ؟
  • آیا برای ساخت پادکست نیاز به هزینه های بالا است؟

[/stextbox]

اتاق ضبط پادکست
اتاق ضبط پادکست

با اینکه هنوز بسیاری از مردم ، با پادکست ها اخت نگرفته اند اما هر روزه به تعداد طرفدارن این محتوا های صوتی اضافه می شود. این پادکست ها به شما این قابلیت را می دهند که بعد از دانلود آن، در هر مکان و زمانی هستید بتوانید به آن ها دسترسی پیدا کرده و آن ها را گوش دهید .

علاوه بر آن تنوع موضوعات گسترده ای را که شامل می شود ، به شما این حق انتخاب را می دهد که در هر زمینه ای که به آن نیاز داشته باشید بهترین پادکست ها را گوش دهید . همراه ما باشید تا انتهای مطلب تا شما هم بتوانید ایده های ذهن خود را به صورت موفق در اختیار سایر عموم قرار دهید . شاید ایده ی شما بتواند بسیاری از افراد را به گوش دادن پادکست علاقه مند کند .

پادکست چیست و تاریخچه آن چه می باشد؟

پادکست ها به یک مدل از صداهای دیجیتالی گفته می شود که به لحاظ کاربرد یا استفاده مانند صدا های یک رادیو عمل می کنند . فقط با این تفاوت که در پادکست ها لحن گوینده صمیمی و دوستانه تر از برنامه های رادیویی می باشد .

اولین بار در سال 2004 آمریکایی ها صدا های شخصیت های بزرگ خود را به صورت پادکست منتشر کردند و بعد از آن ناسا با منتشر کردن فایل های صوتی یکی از ماموران خود ، که در حین انجام وظیفه صدای خود را ضبط کرده بود ، به فراگیر تر شدن این فایل ها کمک بسیار زیادی کرد .

رفته رفته بسیاری از افراد دیگر با شغل های متنوع دیگر وارد این عرصه شدند و مطالب مورد بحث خود را به صورت فایل های صوتی در اختیار سایر عموم قرار دادند . یک معلم زبان های خارجه از تکنیک تکرار صدای صوتی برای یادگیری خود استفاده کرد

پادکست چیست و تاریخچه آن چه می باشد؟
پادکست چیست و تاریخچه آن چه می باشد؟

یک وکیل با توضیح پیرامون بسیاری قوانین در زمینه های مختف دانش مخاطبلن خود را بالا برد ، یک روانشناس با منتشر کرد فایل های انگیزشی توانست بسیاری از مخاطبان خود را در این زمینه کمک کند و غم ها را از دل همراهان خود دور کند

یک پزشک با بیان مطالب سلامت و درمانی تلاش کرد تا بسیاری از مردم را از تکرار کردن عادات بد خود برهاند و … بسیاری موارد دیگر که با کمک همین محتواهای صوتی الکترونیکی توانستند مسیر را در حیطه ی کاری خود ، هموار تر کنند . از سری مزیت های این پادکست ها نسبت به برنامه های رادیویی می توان به عدم زمان بندی محدود آن اشاره کرد .

بدین صورت که شما می توانید بعد از دانلود پادکست ها در هر زمان و هر مکانی که تمایل دارید آن را گوش دهید. دومین مزیت آن هم تعداد دفعات گوش کردن آن می باشد . هر چند باری که تمایل داشته باشید می توانید پادکستد مورد علاقه ی خود را گوش دهید . تقریبا می توان گف مانند موزیک ها هستند فقط با این تفاوت که یک محتوا را در قالب صوت به مخاطب بیان می کنند .

هرچند که گوش دادن به پادکست برای علاقه مندان به صفحات کتاب و کتاب خوانی زیاد دلپذیر نمی باشد ، اما کمک زیادی می تواند به وقت آن فرد و صرفه جویی در مصرف کاغذ ها کند .

این لغت برگرفته از دو کلمه ی انگلیسی می باشد که در سال 2004 به طور رسمی با این نام فایل های خود را در قالب RSS منتشر کرد. هرچند فایل های ایرانی هنوز بسیار ناقص هستند و زمینه های بسیاری وجود دارد که افراد مختلف راجب آنها نوشته و صدای خود را به گوش مخاطبان برسانند . البته ما از زمان های بسیار قدیم صدا های شاعران بزرگی چون شاملو و خسرو شکیبایی را به عنوان راوی قصه ها و متن های خود شنیده ایم .

این فایل های صوتی در بسیاری از مواقع دوای درد های هر انسانی می تواند باشد . هنگامی که از شدت فشار کاری نیاز به یک آرامش و نوازنده ی روح دارید ، هنگامی که افسرده و غمگین هستید و نیاز به یک صدای انگیزشی دارید ، برای آموزش بسیاری از زبان ها و مطالب و بسیاری از موارد دیگر شما می توانید از این فایل ها به جای کتاب های گوناگون استفاده کنید .

هرچند که در ایران طرفداران این قبیل از صدا ها زیاد نیستند اما روز به روز در حال افزایش هستند و در تلاشند که کتاب خانه های خود را به کتابخانه ی صوتی تبدیل کنند . ما می توانیم با اصلاح عادات و رفتار های خود ، هم به زمان های مفید روزانه ی خود و هم به صرفه جویی در مصرف کاغذ و کاهش قطع کردن درختان کمک بسیار زیادی بکنیم .

پادکست ها در چه زمینه هایی ساخته می شوند و انواع مختلف آن ها چیست؟

از آن جایی که هر فردی یک سلیقه ی خاص دارد و تنوع موضوعات بسیار زیاد هستند ، پادکست ها با موضوعات مختلف تهیه و تولید می شوند . این موضوعات هم می توانند مطالب کتاب های نویسندگان بزرگ و قدیمی باشند و هم می توانند به صورت بیان اطلاعات خودتان که به صورت محتوا آن ها را نوشته اید ، باشد . زمینه های مختلفی که می توان از آن ها پادکست ساهت یا تا کنون در آن زمینه ها فعالیت صورت گرفته است به شرح زیر می باشد :

پادکست ها در چه زمینه هایی ساخته می شوند و انواع مختلف آن ها چیست؟
پادکست ها در چه زمینه هایی ساخته می شوند و انواع مختلف آن ها چیست؟

مطالب عاشقانه و پادکست های احساسی

زمینه های تاریخ و جنگ های تاریخی

زمینه ی هنر و موسیقی و توضیح پیرامون شناساندن آن ها

زمینه های فلسفی و ادبی

توضیح پیرامون مطالب ورزشی و ساخت پادکست های ورزشی

مطالب پزشکی درمانی و سلامت

موضوعات سیاسی و بحث پیرامون آن ها

مطالب روانشناسی و ساخت پتدکست های انگیزشی

و … بسیاری از زمینه های دیگر که شما با اندکی خلاقیت و حرفه و مهارت خود می توانید پادکست های بسیار زیبا و منحصر به فردی را خلق کنید. مدل های ساخت پادکست نیز خود به چهار دسته تقسیم می شوند :

پادکست تک نفره :

که یک فرد همه ی مطلب را به مخاطب توضیح می دهد . رایج ترین نوع پادکست همین نوع از پادکست ها می باشد و ظرفداران بسیاری دارد .

پادکست تک نفره :
پادکست تک نفره :

پادکست های دو نفره :

که یک فرد از فرد دیگر سوال پرسیده و صدای آن دو نفر به عنوان صدا در اختیار سایر عموم قرار داده می شود . این پادکست ها به صورت سوال و پاسخ می باشد .

پادکست های میزگردی :

توضیح و بحث پیرامون بک بحث سیاسی اجتماعی یا هر نوع بحث به روز دیگر که به صورت یک میز گرد بحث شده و صدای مهمانان ضبط و پخش خواهد شد .

پادکست های قصه گو : که نام این پادکست بیان کننده ی نوع پادکست می باشد و به دو نوع پادکست های قصه گوی داستانی و پادکست های قصه گوی غیر داستانی تقسیم می شوند .

پادکست های ترکیبی :

که ترکیبی از انواع مختلف پادکست ها می باشند و آن را در قالب یک فایل منتشر می کنند . یک فرد می تواند بعد از توضیح پیرامون یک مطلب ، فردی را به عنوان میهمان دعوت کرده و از او سوال بپرسد و سپس آن را به صورت میز گرد بیان کرده و بحث کنند . در آخر هم خلاصه ای از بحث را به صورت داستان به اطلاع مخاطبان برسانند .

برای ساخت یک پادکست خوب چه گام هایی لازم و ضروری است ؟

هر روزه بر تعداد پادکست های منتشر شده توسط افراد مختلف افزوده می شود . در این میان پادکستی پیشرفت می کند و در میان رقیبان خود مخاطبان بیشتری پیدا می کند که بر طبق اصول و قوانین اصلی ساخته شده باشد و از هر لحاظ بهتر ساخته و منتشر شود .

برای ساخت یک پادکست خوب چه گام هایی لازم و ضروری است ؟
برای ساخت یک پادکست خوب چه گام هایی لازم و ضروری است ؟

همان گونه که پادکست ها وظیفه ی بسیار مهمی را در انواع موضوعات ، به دوش می کشند، برای ساخت آن نیز باید نکات و ضوابطی را رعایت کرد تا بتواند در بهترین حالت ممکن مسئولیت خود را عملی کند . این گام ها به صورت زیر است :

تهیه ی تولید یک محتوای متنی قوی :

یکی از اصلی ترین بخش های یک پادکست خوب محتوای متنی قوی آن می باشد . این محتوای متنی چه کتاب باشد چه دست نوشته های شما ، باید جذاب باشد و بتواند شنونده را به خود جذب کند .

شما برای تولید یک محتوای قوی نیاز دارید که مطلب تکراری را انتخاب نکنید ، موضوعات به روز و تازه ای را برای تولید انتخاب کنید و تا حد ممکن از یک طرفه قضاوت کردن در ارتباط با یک موضوع خودداری کنید .

 

ضبط صدا یا تبدیل محتوای متنی به محتوای صوتی :

اصلی ترین و مهم ترین بخش از یک پادکست ضبط صدا یا انتقال تمامی عواطف و احساسات نویسنده به مخاطب می باشد . این قسمت باید به نحوی صورت گیرد که مخاطب تمامی صحنه ها و پیام نویسنده را به خوبی تصویر سازی کند .

هم چنین بتواند مخاطب را چنان جذب کند که پادکست های بیشتری را در این مبحث گوش دهد . در این بجش لازم است فرد بدون لهجه و با صدای رسا مطالب را بیان کند . در ادامه ی مطلب به شما توضیح خواهیم داد که صدای خود را در چه محیطی با چه ابزاری ضبط کنید و چگونه این اتاق ها را بسازید .

ضبط صدا یا تبدیل محتوای متنی به محتوای صوتی :
ضبط صدا یا تبدیل محتوای متنی به محتوای صوتی :

تدوین صدای ضبط شده با کمک نرم افزار ها و تجهیزات موجود :

گام بعدی که برای ضبط و ساخت یک پادکست خوب و کاربردی لازم و ضروری است تدوین صدا می باشد . تدوین صدا نیز از آن جهت مهم است که با حذف صدا های اضافی ، به بهبود کیفیت صدای پادکست کمک کند . در این گام شما ، با کمک نرم افزار های موجود ، صداهای اضافه و باد و … را حذف کرده و یک صدای صاف و با کیفیت را برای انتشار، در اختیار سایر عموم قرار می دهید .

منتشر کردن صدا در رسانه های موجود و پیدا کردن مخاطب برای پادکست های خود: در این گام نوبت به پخش صدا در سرویس های میزبان و سایت های مربوطه در این زمینه می باشد .

و هم چنین پیدا کردن مخاطب برای پادکست های خود یکی از مهم ترین موضوعات در این زمینه می باشد . شما می توانید از سرویس هایی که در این زمینه خدمات رایگان ارائه می دهند استفاده کرده و در شبکه های مجازی و سایت های مختلف در ارتباط با پادکست های خود بازریابی کنید و توضیحات تکمیلی دهید تا مخاطبان خود پیدا کنید .

یک اتاق ضبط صدای خوب برای تولید یک پادکست حرفه ای چه شرایطی باید داشته باشد؟

یک اتاق خوب که برای ضبط صدا مناسب باشد باید دارای محیطی باشد که از دیوار های مقاوم به صدا و محکم ساخته شده باشد . امروزه به دلیل ساخت و ساز های بی کیفیت ، معمولا دیوار ها و سقف های اتاق ها برای ضبظ صدا چندان مناسب نیستند .

لذا برای بهره برداری از هر مکانی به عنوان اتاق ضبط خوب ، باید آن را مقاوم سازی کنند . یک اتاق ضبط حرفه ای باید هم شامل اتاق فرمان باشد و هم شامل یک اتاق ضبط . اتاق ضبط باید اکوستیک مناسبی داشته باشد و از ایزوله ی بالایی برخوردار باشد . بعد از آنکه مراحل ایزولاسیون یک مکان را به طور کامل انجام دادید نوبت به آکوستیک فضای اتاق می رسد .

یک اتاق ضبط صدای خوب برای تولید یک پادکست حرفه ای چه شرایطی باید داشته باشد؟
یک اتاق ضبط صدای خوب برای تولید یک پادکست حرفه ای چه شرایطی باید داشته باشد؟

هرچه شما بتوانید اتاق را از وجود صدا های اضافی و پژواک ها و اکو های عادی ، خالی تر کنید ، صدایی که ضبط می شود ، صدای ایده آل تری خواهد بود . برای این منظور شما می توانید از فوم های شانه مرغی، مربعی ، دلتایی ، بیس تراپر ها  و … استفاده کنید .

اتاق رژی شما باید دارای اکوستیک مناسب و استاندارد و هم چنین فضای ایده ال با قابلیت شنیداری بالا و میکیس و مسترینگ خوب باشد و بتواند حدالامکان از صدا های مزاحم دور  باشد. اتاق های ضبط باید شامل تجهیزاتی باشد که به ضبط بهتر صدا کمک کنند . برای مثال استفاده از میکروفون های خیلی خوب در این اتاق ها بسیار لازم و ضروری است .

اما اگر شما به تازگی قصد تهیه و منتشر کردن یک فایل پادکست را دارید نیاز نیست هزینه های هنگفت خرید میکروفون های با کیفیت را به دوش کشید . می توانید با میکروفون های ساده تر هم این عمل را انجام دهید و بقیه ی تجهیزات را قوی تر تهیه کنید .

مورد دومی که در هر اتاق ضبط لازم و ضروری است ، وجود پاپ فیلتر هاست که بر روی میکروفون نصب می شود و صدا های اضافی تنفس شما را فیلتر میکند . آکوستیک ها نیز مانع از ورود جریان هوای اضافی به اتاق می شوند و وجود آن در هر اتاق ضبطی به روند ضبط بهتر صدای شما کمک بسیاری می کند.

اتاق های ضبط صدا همواره در ساخت یک استدیو حرفه ای جزو دغدغه های اصلی به شمار می رفته ، از آن جهت که صدا های اضافی به اتاق وارد نشود ، ایزوله سازی خوبی داشته باشد و ارتباط خوبی بین اتاق فرمان و اتاق ضبط صدا وجود داشته باشد .

اما همه ی این ویژگی ها و شرایط برای کسانی مهم است که می خواهند کار ضبط صدا را به صورت تخصصی انجام دهند و به صورت دائم به این حرفه احتیاج دارند . اما اگر شما به تازگی قصد دارید تا صدای خود را ضبط کنید و نمی خواهید هزینه ی بسیار زیادی برای آن کنید ، در ادامه ی مطلب به شما توضیح خواهیم داد که چگونه یک استدیو ضبط صدای خانگی بسازید .

برای ساخت یک اتاق ضبط صدای حرفه ای در خانه به مواردی را باید در نظر بگیریم ؟

اگر می خواهید که یک استدیوی خانگی داشته باشید ، می توانید یکی از اتاق های خانه ی خود را برای این کار در نظر گرفته و موارد و اصول زیر را رعایت کنید . در ابتدا اتاق را از وجود دسایل و اضافی تخلیه کرده و برای آنالیز و مجهز کردن اتاق اماده شوید .

در مرحله ی اول شما باید اتاق مئ نظرتان را به طور کلی و کامل آنالیز کنید . برای مثال اتاقی که انتخاب کرده اید ، شامل پنجره ، کمد دیواری ، رادیاتور و کانال کولر و شاید هم بسیاری امکانات دیگر باشد ، تمرکز اصلی بر روی وسایلی هم چون پنجره ها و کانال های کولر است . اندکی که در این زمینه ها دقیق تر شویم متوجه می شویم که بیشترین صدایی که به اتاق وارد می شود از طریق همین پنجره ها و درب ها و کانال های کولر می باشد .

لذا باید این موارد را کنترل کنیم . کف اتاقی که قصد تبدیل آن به استدیو را داریم نیز نباید بازتاب زیادی داشته باشد . برای رفع این مشکل و محکم کاری می توانید از فرش ها و موکت استفاده کنید تا این مشکل را به حداقل برسانید . برای حل مشکلا کانال کولر هم توضیه می شود که تا نهایت ممکن ، آن را مسدود کنید .

برای ساخت یک اتاق ضبط صدای حرفه ای در خانه به مواردی را باید در نظر بگیریم ؟
برای ساخت یک اتاق ضبط صدای حرفه ای در خانه به مواردی را باید در نظر بگیریم ؟

مرحله ی بعدی ضد صدا اتاق مورد نطر شماست . بدین منظور موثر ترین عملی که برای رفع آن باید انجام دهید رسیدگی و توجه به قسمت درب های اتاق و پنجره های اتاق است .

اگر قصد اهنگسازی دارید ، اگر تمایل به تمرین صدا و ضبط صدای خود دارید ، و یا به طور کلی برای تمامی اهداف ، توصیه می شود حتما درب ها و پنجره های اتاق خود را ضد صدا کنید تا صدای شما بیرون نرود و صدای اضافی از بیرون وارد نشود .

در بین مردم تفکر رایج غلطی که مرسوم است کاربرد غلط کلمات با توجه به تعاریف و معنی های آن ها می باشد . هم بحث ضد صدا کردن مطرح است و هم بحث آکوستیک صدا . ضد صدا کردن اتاق به این معناست که از ورود فرکانس های متنوع به داخل اتاق جلوگیری شود ولی اکوستیک به معنای جلوگیری از بازتاب صدا هایی است که در اتاق تولید می شود . در عبارت لغوی این کلمه به معنای معالجه ی صدایی اتاق تعریف می شود .

با توجه به این تعاریف ، زمانی که هر جسمی در اتاق صدا را بازتاب می کند ، به وسیله ی آکوستیک می توانیم آن را اصلاح کرده و صدای بهتری را ضبط کنیم. از طرف دیگر کاربری اتاق ها برای ضبط صدا ها نیز در این امر تاثی گذار است.

هر اتاقی اعمال مخصوص به خود را برای این امر احتیاج دارد . این کاربری ها به شرح زیر است :

اتاقی با کاربری آهنگسازی

اتاقی با کاربری ضبط

اتاقی با کاربری تمرین نوازندگی و ساز ها

اتاقی با کاربری میکس

اتاقی با کاربری مسترینگ

که این نوع اتاق ها با توجه به کاربری که دارند میزان اکوستیک مخصوص به خود را نیز احتیاج خواهند داشت . برای بعضی از این اتاق ها اکوستیک بالا نیاز است و برای بعضی دیگر اکوستیک های کمتر . شما در ابتدای امر باید هدف خود را از ساخت استدیو تعیین کرده و بعد اکوستیک مخصوص به آن را انتخاب کنید . برای مثال شما قصد ضبط یک پادکست معمولی را دارید اکوستیک های کم و متوسط نیز برای این کار کافی می باشد .

هر اتاقی اعمال مخصوص به خود را برای این امر احتیاج دارد . این کاربری ها به شرح زیر است :
هر اتاقی اعمال مخصوص به خود را برای این امر احتیاج دارد . این کاربری ها به شرح زیر است :

 مدل چیدن وسایل اتاق :

میز کار شما در اتاق خانه ی شما باید مکان مناسبی داشته باشد و در کنار درب ها و پنجره ها قرار نداشته باشد و هم چنین اندازه ی میز شما متناسب با اسپیکر ها و تجهیزات شما باشد . البته اگر نمی خواهید هزینه های زیادی در همان ابتدای کار متقبل شوید از میز های معمولی یا همان میز اتاق خود می توانید استفاده کنید. صندلی ای که برای میز خود در نطر می گیرید آرام و کم صدا باشد و نور اتاق نیز متناسب با محیط کاری شما باشد .

 مدل چیدن وسایل اتاق :
مدل چیدن وسایل اتاق :

تجهیزات مورد نیاز برای اتاق های ضبط :

اگر هنوز تجهیزات کاملی برای اتاق خود انتخاب نکرده اید و می خواهید تازه برای خرید انها اقدام کنید در ابتدای مسیر بهتر است از افرادی کمک بگیرید که در این زمینه تجربیات بسیاری داشته باشند . توجه داشته باشید یک استودیو خانگی باید کم هزینه باشد و بتوان با حداقل تجهیزات بالاترین استقاده را ببریم .

برای شروع به کار یک اتاق ضبط خانگی شما نیاز به یک دستگاه کامپیوتر شخصی ، اسپیکر مانیتورینگ ، میدی کنترلر ، کارت صدای اکسترنال ، میکروفون ، پاپ فیلتر و پایه برای این کار ، دارید . اگر بودجه ی شما بیشتر این این موارد بود میتوانید از هدفون ها و کارت صدا های قوی تر و بسیاری موارد دیگر نیز در اتاق ضبط خود بهره ببرید .

بودجه ای که میتوانید برای این کار اختصاص دهید را نیز به طور کلی تعیین کنید . نگاه واقع گرایانه به تمام هزینه ها و لوازم داشته باشید و در بازار های موجود و فروشگاه های اینترنتی حتما تحقیق کنید . بر طبق یک برنامه ی واحد و از پیش تعیین شده عمل کنید تا بتوانید با حداقل هزینه یک استدیو خانگی بسازید .

تجهیزات مورد نیاز برای اتاق های ضبط :
تجهیزات مورد نیاز برای اتاق های ضبط :

طریقه ی ضد صدا کردن اتاق های خود :

برای گام اول، اگر شما می خواهید اتاق های خود را ضد صدا کنید با ید سه حالت را در نظر بگیرید:

ضد صدا کردن مقبول :

که این نوع برای کاربراین است که صدای بلندی تولید نمی کنند . مثلا یک فرد که قصد ضبط یک پادکست را دارد این مدل ضد صدا کردن برای کارش کافی و بسنده است . در این مدل ضد صدا کردن شما شما درب ها و دیوار ها و پنجره ها را عایق کنید و تمرکز خود را بر امکانات سازه ای اتاق خود بگذارید . می توانید از درط گیر ها یا پارچه ها برای فضا های خای و زیر درب و اطراف پنجره ها استفاده کنید .

ضد صدا کردن در حد خوب :

برای کسانی این مدل ضد صدا کردن کاربرد دارد که کارهی ضبط صدا را به طور زیادتری نسبت به حالت قبلی انجام می دهند . برای این حالت هم عایق های درزگیر و بسیاری موارد دیگر توصیه می شود که اتاق شما را عایق تر کند .

در این حالت توصیه میشود در صورت امکان درب های اتاق خود را عوض کرده و از درب های ضد صدا و ام دی اف استفاده کنید و برای پنجره های خود از پرده های ضخیم تری استفاده کرده و از فوم های عایق الاستومری نیز به اطراف درز ها و اطراف درب اتاق خود بچسبانید .

 ضد صدا کردن در حد عالی :

این مدل ضد صدا کردن برای افرادی است که بی نهایت صدا تولید می کنند یا در محیطی قرار دارند که آلودگی صوتی بسیار زیادی دارد .  برای این کار شما می توانید عایق های درب و پنجره های اتاق خود را بیشتر از مراحل قبل کنید و هم دیوار های اتاق خود را نیز مقاوم تر کنید . از کاغذ های کادو و غیره نیز برای استفاده در پنجره ها و کمد ها و … نیز می توانید بهره ببرید .

به طور کلی راه های زیادی برای ضد صدا کردن اتاق ها وجود دارد که شما با اندکی خلاقیت می توانید آن ها را به کار گیرید و یک اتاق ضد صدای خوب بسازید .

گام دوم که شما برای اتاق خانگی خود باید در نطر بگیرید ، اکوستیک کردن آن با ابزار های مخصوص و جاذب های صدا می باشد :

همان گونه که در قبل نیز در این زمینه توضیح دادیم ، اتاق هایی که کاربری میکس و مسترینگ را دارند یا برای ضبط صدا برای پادکست ها استفاده می شوند نیاز به اقداماتی دارند که در راستای صدای بهتر و کیفیت بالا تر باید فرکانس های موجود در اتاق را اصلاح کرد . به عبارت دیگر باید اقداماتی را انجام دهیم که به وسیله ی آن ها، بازتاب فرکانس های موجود را کنترل کنیم . ابزار هایی که برای این قسمت به کار می روند به شرح زیر است :

استفاده از جاذب های صدا یا همان Absorber :

برای اصلاح فرکانس ها در اتاق ، لازم است که برخی از فرکانس های معین را جذب و یا کاهش دهیم . در این راستا از وسایلی استفاده می کنیم که این فرکانس ها را جذب کند تا از برخورد و بازتاب در اتاق جلوگیری شود . اگر ما از بازتاب فرکانس های اضافه جلوگیری نکنیم نمی توانیم یک پادکست باکیفیت ضبط کنیم . از این رو خرید ابزار هایی با نان Absorber توصیه می شود که در بازار ها به وفور پیدا می شود .

 

حال اگر نمی خواهید هزینه ی زیادی متحمل شوید می توانید با مواد و وسایل دیگر که قابلیت جذب صدا را دارند این مشکل را حل کنید . راه های بسیار زیبا و خلاقانه ای در این قسمت وجود دارد که شما با توجه به شناختی که از مواد ختلف دارید می توانید آن ها را به کار گیرید . یک نمونه از این راه ها استفاده از پشم شیشه است.

پشم شیشه

پشم شیشه یکی از ابزار هایی است که در جذب صدا بسیار موفق عمل کرده و آن را کنترل می کند. از این رو ما می توانیم در اطراف ابزار هایی که صدا تولید می کنند مانند کیس های کامپیوتری خود پشم شیشه به کار ببریم تا مانع از پخش صدای آن شویم .

مورد دیگر می توانید از چندین بالشت اطراف میکروفون خود استافاده کرده تا صداهای اضافی به محل ضبط صدای شما وارد نشود . این راه هم بسیر خلاقانه و کم هزینه می باشد و به به راحتی می توانید با کمک وسایل و ابزار ساده ای چون بالشت، فضای خود را اکوستیک کنید . استفاده از موادی هم چون فوم های جاذب صدا ، ورق های چوب پنبه ، استفاده از پتو ها ی غیر قلبا مصرف و … در این زمینه نیز می تواند بسیار موثر و مفید عمل کند .

فوم های عایق الاستوری شانه مرغی نیز از جمله موادی است که هم قیمت مناسب و هم دردسر کمتری نسبت به سایر مواد دارا می باشند . این پنل ها را باید در مناطقی قرار دهید که بازتاب صدا در ان قسمت بیشترن مقدار ممکن باشد .

البته شایان ذکر است که استفاده ی بیش از حد از این مواد جاذب صدا ، حالت خفگی به اتاق می دهد و جلوه ی زیبایی ندارد . پس از جاذب های صدا می توانید در روی سقف ها ، بالا و اطرافف میز کار خود ، دیوار های پشت اسپیکر ها و در قسمت هایی که تشخیص می دهید صدا به طور زیادی بازتاب می شوند ، استفاده کنید .

یک تکنیک که در راستای قرار دهی مناسب جاذب های صدا وجود دارد تکنیک آینه می باشد . این تکنیک بدان صورت است که شما به همان صورت که می خواهید صدای خود را ضبط کنید قرار می گیرید ، سپس فرد دیگری یک آینه را در روبه روی شما به صورت موازی حرکت می دهد . زمانی که شما اسپیکر های خود را در آیینه مشاهده کردید ، می توانید بگویید که بهترین مکان برای جای گذاری چاذب های صدا در آن قسمت است .

گام سوم برای اتاق خود ، قرار دادن صحیح تجهیزات در اتاق می باشد . شما در این قسمت باید چند نکته را رعات کنید . این نکات به شرح زیر است :

  • میز کار خود را از دیوار فاصله دهید . توصیه می شود که حتما بین دیوار و میز خود یک مقدار فضای خالی وجود داشته باشد .
  • فاصله ی انتهای اسپیکر ها تا دیوار ، حداقل 30 سانتی متر در نطر گرفته شود . و هم چنین فاصله ی اسپیکر ها با هم ، زاویه ای که اسپیکر ها تشکیل با سر تشکیل می دهند و آن شخص اصلی که پشت میز نشسته برابر باشد به گونه ای که یک مثلث متساوی الاضلاع تشکیل دهد .
  • تمام تجعیزات جانبی اسپیکر ها در راستای گوش شخص قرار گرفته باشد .

 

امیدواریم این نکات به درد شما خورده باشد و برایتان سودمند بوده باشد . گرچه به کار بردن همه ی این نکات باهم کار سختی نیست ولی اگر قصد دارید به طور جدی یک هدف را دنیال کنید و برای ابتدای مسیر نمی توانید هزینه ی زیادی را صرف کنید ، حتما می توانید به نتیجه ی مطلوب برسید . ساخت استدیو ی خانگی ارزشش را دارد .

چه نکاتی در هنگام ضبط صدای پادکست از جانب فرد دوبلور باید رعایت شود ؟

فردی که قصد ضبط پادکست ها را دارد باید حتما صدای بم و سنگین و بدون و خط و خشی را داشته باشد . کل متن و محتوا را بدون لهجه قرائت کند . بدن لهجه بودن راوی ، یکی از مهم ترین خصوصیاتی است که یک فرد روای باید آن را رعایت کند .

راوی باید بتواند تمام عواطف و احساسات متن را به خوبی بیان کند و از زیاده روی و اغراق بپرهیزد . مهم ترین بخشی که روای باید رعایت کند همین بیان احساسات با رعایت تعادل و هماهنگ با کل مطلب می باشد .

به عبارت دیگر ، فرد باید خود را در محیط تصور کند و مطابق با آن هر آنجه را که می تواند بیان نماید . لذا لازم است قبل از قرائت مطلب ، موضوع چندین بار توسط روای خوانده شده باشد و تمرین مناسب صورت گرفته باشد و بعد از آن نسبت به ضبط صدا اقدام نماید .

چه نکاتی در هنگام ضبط صدای پادکست از جانب فرد دوبلور باید رعایت شود ؟
چه نکاتی در هنگام ضبط صدای پادکست از جانب فرد دوبلور باید رعایت شود ؟

آیا برای ساخت پادکست نیاز به هزینه های بالا است؟

در جواب به این سوال نمی توان پاسخ قطعی داد . ولی اگر یک فرد با علاقه وارد این زمینه شود و تمام نکات لازم در برای ساخت استدیو ی خانگی یا همان اتاق ضبط خانگی را رعایت کند می تواند بسیار در هزینه های ساخت پادکست خود صرفه جویی کند . در ساخت پادکست عواملی چون : محتوا ، فرد راوی ، اتاق ضبط و تجهیزات آن و سایر هزینه های تدوین و پخش پادکست در تعیین هزینه ی نهایی پادکست موثر هستند

اگر شما خود محتوا تولید کنید و یا از کتاب های معروف و عالی در این زمینه استفاده کنید می توانید هزینه ی این بخش را کم کنید . اگر خود شما صدای مناسب برای ساخت پادکست دارید و می توانید عواطف و احساسات متن را به خوبی بیان کنید نیز این هزینه ها را نیز حذف کرده اید .

برای تدوین صدا می توانید از برنامه های تدوین در این زمینه استفاده کنید و هزینه ای بابت تدوین ندهید و برای انتشار پادکست خود می توانید از سرویس هایی استفاده کنید که خدمات رایگان در اختیار شما قرار دهند .

از این رو تنها هزینه ای که برای شما باقی می ماند ، همان اتاق ضبط و تجهیزات جانبی آن می باشد که با رعایت نکاتی که در بالا به آن ها اشاره شد و استفاده از حداقل وسایل ، می توانید با کمترین هزینه وارد این حرفه شوید .

آیا برای ساخت پادکست نیاز به هزینه های بالا است؟
آیا برای ساخت پادکست نیاز به هزینه های بالا است؟

سخن پایانی

پادکست ها از دیر باز در ایران وجود داشته ولی ما آن ها را با این نام نمی شناخته ایم . کمتر کسی هست که پادکست های شازده کوچولو که توسط شاعر بزرگ معاصر احمد شاملو ضبط و منتشر شده است را نشنیده باشد ، یا برای یادگیری زبان های خارجی به سراغ پادکست های آموزشی آن ها نرفته باشد .

ولی هنوز بسیاری محدودیت و خلع در این طمینه احساس می شود و زمینه های بسیاری وجود دارد که با کمی خلاقیت می توان آن را به بهترین شکل موجود ساخنته و منتشر کرد .

سخن پایانی
سخن پایانی

اگر شما علاقه مند به این حیطه هستید و از هزینه های آن هراس داشته اید ، توصیه می کنیم به ساخت یک استدیوی خانگی فکر کنید و بعد از آن بهترین تصمیم را در این زمینه بگیرید . از این که تا انتهای این مطلب همراه ما بوده اید بسیار سپاس گذاریم .

 

مشاوره سئو و تولید محتوا 09120647344

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

امتیاز مقاله:
4.5/5

قیمت های ما به حدی بهینه است که بسیاری از وب سایت و شرکت های همکار تولید محتوای خود را به ما می سپارند.

جهت سفارش تولید محتوا و مشاوره رایگان در مورد استراتژی محتوا با ما در تماس باشید. 

نتیجه صد درصد تضمین شده است 

 

با یک کلیک تماس بگیرید