آموزش ساخت پادکست

آموزش ساخت پادکست

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

راهنمای جامع آموزش ساخت پادکست ، هر آن چیزی که در این زمینه بدان احتیاج خواهید داشت . امروزه پادکست ها از توجه بسیار زیادی بر خوردا شده است به گونه ای که کم کم توانسته جای پخش موزیک ها را در پلیر های افراد مختلف بگیرد .

بسیاری از افراد نیز در تلاش هستند تا با ساخت پادکست مطالبی که در اختیار دارنند بتوانند آن ها را توسعه دهند . از این رو در این مقاله سعی بر آن است تا نکات مهمی که در ارتباط با ساخت پادکست احتیاج دارید را شرح داده و بتوانیم شوالات شما را در این زمینه پاسخ دهیم .

آموزش ساخت پادکست
آموزش ساخت پادکست

اگر مایل به دریافت مشاوره در زمینه تولید محتوای صوتی هستید می توانید با تیم هشت تماس بگیرید

09120647344

 

در مقاله با توضیح حول سوال جامع و کلی ” گام های اصلی برای ساخت پادکست چیست؟ ” سوالات و زیر شاخه های زیر را بررسی کرده و تمام نکات مورد نیاز شما برای انجام این کار را شرح می دهیم .

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در ادامه به سوالات زیر پاسخ می دهیم:

  1. انواع مختلف پادکست ها را نام ببرید؟
  2. گام های اصلی ساخت یک پادکست مفید و خوب چیست ؟
  3. یک پادکست خوب شامل چه مطالبی می باشد؟
  4. چه افرادی می توانند پادکست بسازند ؟

[/stextbox]

 

پادکست یک محتواست که آن را در قالب یک فایل صوتی در اختیار عموم قرار می دهیم . خواندن یک مطلب ممکن است زمان زیادی را احتیاج داشته باشد و افرادی نتوانند وقت کافی برای خواندن آن صرف کنند .

از این رو زمانی که آن محتوا را به صورت یک فایل صوتی در اختیار مخاطبان قرار می دهید ، به آن ها این فرصت را خواهید داد که در هر شرایطی چه مسیر یا چه هنگام کار کردن بتوانند آن را گوش کرده و از آن استفاده های لازم را ببرند . هم چنین مخاطبان این فرصت را خواهند داشت که موضوع پادکست را مطابق با حال و سلیقه ی خود انتخاب کنند . با ما همراه باشید با مقاله ی آموزش ساخت پادکست .

  • انواع مختلف پادکست ها را نام ببرید ؟

پادکست مخفف دو کلمه ی ipod و boardcast می باشد که در سال 2004 با هم ترکیب شده و به صورت کلمه ی podcast در آمده است . این پادکست ها انواع مختلفی دارد که به شرح زیر است :

انواع مختلف پادکست ها را نام ببرید ؟
انواع مختلف پادکست ها را نام ببرید ؟

پادکست تک نفره که میزبان آن یک نفر است : این پادکست یکی از رایج ترین انواع پادکست ها می باشد و بدین صورت می باشد که یک شخص یک مطلب یا محتوا را از روی یک کاغذ یا هر چیزی خوانده و به گوش شنوندگان خود می رساند .

پادکست مصاحبه ای :

این پادکست بدین صورت است که یک فرد به عنوان مجری از یک مهمان سوال پرسیده و صدای او را ضبط می کند . در این نوع از پادکست ها محتوایی از قبل اماده نشده و تنها بخش اساسی آن سوال هایی است که فرد مصاحبه کننده انتخاب می کند .

پادکست های میز گردی :

این پادکست ها که به پنل گفت و گو هم معروف است در آن ممکن است یک یا چند مجری با چند مهمان حضور داشته باشند و حول موضوع واحدی بحث کنند.

شما در حال مطالعه مقاله آموزش ساخت پادکست هستید

پادکست های قصه گو :

این نوع پادکست همان طور که از نامش پیداست به تعریف از قصه ها ، داستان سرایی و بیان یک داستان می پردازد . این نوع از پادکست ها بسیار پر طرفدار بوده و نظر بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است. که خود شامل دو نوع پادکست قصه گوی داستانی و پادکست قصه گوی غیر داستانی می شود .

پادکست ترکیبی :

این نوع از پادکست ها ترکیبی از چند مدل پادکست ها می باشد . یعنی ممکن است هم به صورت قصه گویی یک داستانی بیان شود و در ادامه با یک فرد مصاحبه شود در نهایت میزگردی تشکیل دهند و پیرامون ان موضوع به بحث و جدال بپردازند.

 

  • گام های اصلی ساخت یک پادکست مفید و خوب چیست؟

گام اول : تولید و گرد آوری یک محتوای مفید :

گام اولی که برای ضبط هر نوع از پادکستی شما به آن احتیاج دارید تولید یک متن محتوای جالب و سودمند است . بدین صورت که شما حول یک موضوع اطلاع جامع و مفیدی گرد آوری کرده و آن ها را یادداشت می کنید. ترجیحا موضوعات جذاب و چالش انگیزی را برای این امر انتخاب کنید که تکراری هم نباشد .

از موضوعات انگیزشی عاشقانه آموزشی و توضیحات روانشناسی و غیره می توانید در این راستا بهره ببرید . فردی که تصمیم به گوش کردن پادکست دارد به طور معمول آن را به دلیل هدفی دنبال می کند .

این هدف می تواند جنبه های مختلفی داشته باشد . از این رو در نوشتن و گرد آوری محتوای خود حداکثر تلاش را به کار گیرید تا پادکست شما یک پادکست موفق شناخته شود و برای فرد شنونده خسته کننده نباشد . اگر موضوعی که انتخاب کردید طولانی است حتما آن را در چندین اپیزود منتشر کنید تا مخاطب به گوش دادن آن مشتاق تر شود .

شما در حال مطالعه مقاله آموزش ساخت پادکست هستید

گام دوم : ضبط کردن صدای خود :

گام دومی که برای یک پادکست از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است ، ضبط صدای شماست . به این گونه که شما با ابزا هایی که برای ضبط صدا به کار می روند از روی یک متن خوانده و آن را به مخاطب منتقل می کنید .

گام دوم : ضبط کردن صدای خود :
گام دوم : ضبط کردن صدای خود :

چیزی که در این قسمت مهم است کیفیت دستگاهی که شما از آن استفاده می کنید و هم چنین لحن صدای شماست که بتواند به خوبی منطور محتوا و متن را به مخاطب القا کند . شما باید در این ضبط صدای خود همواره توجه داشته باشید که چگونه عواطف و احساسات، تعجب و پرسش ها را بیان می کنید به طوری که مخاطب به راحتی منظور شما را متوجه شود .

هم چنین می توانید با کمی خلاقیت در صدای خود و بالا و پایین کردن تناژ آن شنونده را راغب به گوش دادن پادکست های خود کنید . دستگاه هایی که برای ضبط صدا و صوت شما استفاده می شوند نیز بسیار مهم است .

محیطی که در آن صدای خود را ضبط می کنید نیز باید آرام باشد و صداهای اضافه در پادکست شما شنیده نشود . تعدادی از دستگاه های رایج که برای این منطور استفاده می شوند شامل موارد زیر می شود :

 

میکروفون ها که اگر مخصوص ضبط پادکست باشد ، یکی از بهترین و حرفه ترین دستگاه ها برای این کار به شمار می رود .

پاپ فیلتر ها : که این ابزار جلوی صدای تنفس شما ، هنگامی که در میکروفون حرف می زنید را می گیرد و صدای واضح تری را ضبط می کند .

فوم اکوستیک : که این ابزار باعث می شود تا جریان هوای کمتری در اطراف میکروفون وجود داشته باشد و صدا بهتر ضبط شود .

شما در حال مطالعه مقاله آموزش ساخت پادکست هستید

گام سوم : تدوین صدا و پادکست :

اخرین مرحله برای نهایی کردن فایل پادکست شما تدوین آن می باشد . هر زمانی که شما یک قسمت از اپیزود پادکست خود را ضبط کردید ، بایستی تمام فایل خود را تدوین کنید . این کار باید با نرم افزار های مخصوص تدوین انجام پذیرد . شما در تدوین صدا کاری که باید انجام دهید قسمتی از صدا ها را کم و زیاد کنید ، نویز های اضافه و صداهای بی ربط را حذف کنید و موزیک های بدون متن به صدای خود اضافه کنید .

گام سوم : تدوین صدا و پادکست :
گام سوم : تدوین صدا و پادکست :

شما می توانید این کار را به راحتی و بدون هیچ مهارت تخصصی خاصی انجام دهید . ابزار هایی که برای تدوین صدا نیز به کار می روند Adobe Audition و Audacity می باشد . این دو ابزار علاوه بر راحتی و سادگی کار کردن با آن ها ، رایگان هستند و محیط و امکانات خوبی را در اختیار شما قرار می دهند .

گام چهارم : انتشار صدا و پادکست خود :

در گام بعدی شما باید پادکست خود را در منابع مخصوص به خود پخش شود . پادکست ها را باید به طریق فید RSS پخش و توزیع شود . اگر شما پادکست خود را در جایی به غیر از فید RSS ، مانند تلگرام یا ساند کلاد منتشر کرده اید ، پادکست محسوب نمی شود .

شما باید پادکست خود را برای سرویس های میزبان بفرستید تا شنیده شود و به شما لینک های فید RSS را بدهند . یک روشی که به تازگی رایج شده است و استفاده از آن برای انتشار پادکست ها مرسوم شده ، منتشر کردن پادکست خود در سرویس ها ی میزبان خارجی مانند : بلو بری ، لیبسین ، انکر و یادبین که سرویس های حرفه ای در این زمینه است ، می باشد .

گام چهارم : انتشار صدا و پادکست خود :
گام چهارم : انتشار صدا و پادکست خود :

این سرویس ها امکانات و شرایط راحتی را در اختیار شما قرار می دهند که شما قسمت های اصلی و ضروری مانند نام پادکست خود ، توضیحات آن و …. را وارد کرده تا فید اصلی آن به صورت اتوماتیک وار تهیه و تنظیم شود و در نهایت بتوانید آن ها را پخش کنید .

گام پنجم : آپلود قسمت های مختلف پادکست خود :

در این گام نوبت به آپلود بخش مختلفی است که شما در ارتباط با یک موضوع ضبط کرده اید. این گام زمانی معنا پیدا می کند که شما از سایت هایی که مثلا سیستم آن ها ورد پرسی باشد ، استفاده کنید که در هنگام آپلود پادکست خود ، اطلاعات کلی را در باکس پایین آن باید وارد کنید .

شما برای آپلود کردن پادکست خود می توانید از سایت های معتبر نیز استفاده کنید . این سایت ها نظیر iTons و اسپاتیفای و …. می باشد که به راحتی این قابلیت را برای شما فراهم آورده اند که پادکست خود را بر روی آن ها آپلود نمایید .

شما در حال مطالعه مقاله آموزش ساخت پادکست هستید

  • یک پادکست خوب شامل چه مطالبی است ؟

یک پادکست خوب محتوای مختصر و مفیدی را در اختیار شما قرار می دهد . از تکرار موضوع های قدیمی و خسته کننده اجتناب می ورزد و در هنگام بیان این مطالب حداکثر دقت و توان را به کار می گیرد .

یک پادکست خوب شامل چه مطالبی است ؟
یک پادکست خوب شامل چه مطالبی است ؟

در یک پادکست خوب مطالب واقعی و مفید به مخاطب ارائه می شود و قصد آن پیشرفت سریع و بالا بردن اطلاعات مخاطبان است . حرف بیهوده در یک پادکست خوب وجود ندارد . یک پادکست خوب موزیک متن آن متناسب با موضوع مورد بحث است .

صدا های اضافه و نویز های گوش خراش در آن شنیده نمی شود و با یک صدای رسا و بدون لهجه مطالب آن قرائت می شود . اگر شما موضوعی مد نظر دارید که جدید است و بسیاری از افراد به دنبال آن موضوع هستند حتما آن پادکست را به مرحله ی ضبط برسانید .

  • چه افرادی می توانند پادکست بسازند ؟

به طور کلی هر کسی که یک ایده ی جدید برای بیان داشته باشد و بیان آن را برای بقیه افراد سودمند بداند می تواند اقدام به تهیه پادکست کند . برای مثال یک روانشناس اطلاعات کلی خود را به صورت پادکست منتشر می کند . یک معلم اطلاعات اموزشی خود را نیز می تواند به صورت پادکست در اختیار مخاطبانش قرار دهد .

یک شرکت مهاجرتی اخبار خود را به صورت پادکست اطلاعات کشور های مختلف در اختیار همراهان خود قرار دهند و هزار نوع دیگر که برای شنیده و دیده شدن اخبار و اطلاعات خود این راه را انتخاب می کنند.

 

تجربه ثابت کرده هنگامی که شما مطلب خود را به صورت پادکست منتشر می کنید در مقایسه با زمانی که آن را به صورت یک محتوای متنی بر روی وب سایت یا صفحه ی خود قرار می دهید ، توجه مخاطبین بیشتری را به خود جلب می کنید. چرا که یک محتوای صوتی را می توان در بسیاری از مواقع از جمله در طول مسیر ، هنگام انجام کار های روزانه ،  قبل خواب و بسیاری مکان های دیگر گوش داد ولی یک محتوای متنی را خیر!

و در انتها سخن پایانی :

امروزه پادکست ها یکی از رایج ترین صوت ها در بین افراد شناخته شده است . گوش دادن به مطالب انگیزشی آنها می تواند قبل از شروع به هر کاری از استرس افراد کم کرده و هم چنین گوش دادن به مطالب آموزشی آن ها راه را برای خیلی از افراد هموار تر کند .

چه کسانی که به دنبال آموزش های زبان های خارجی دیگر هستند و چه افرادی که در مسیراحتیاج به یک انرژی مثبت یا امید دارند . از جمله مزایای پادکست ها این است که می توان خود به شخصه مطابق با سلیقه ی فردی موضوع آن را انتخاب کرد . اگر تا کنون از این پادکست ها استفاده نکرده اید توصیه می کنیم از این به بعد حتما آن ها را گوش دهید . از اینکه تا پایان این مقاله همراه ما شدید بسیار ممنونیم .

مشاوره سئو و تولید محتوا 09120647344

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

امتیاز مقاله:
4.5/5

قیمت های ما به حدی بهینه است که بسیاری از وب سایت و شرکت های همکار تولید محتوای خود را به ما می سپارند.

جهت سفارش تولید محتوا و مشاوره رایگان در مورد استراتژی محتوا با ما در تماس باشید. 

نتیجه صد درصد تضمین شده است 

 

با یک کلیک تماس بگیرید