آموزش تولید محتوا با پاورپوینت

آموزش تولید محتوا با پاورپوینت

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

مقاله زیر به آموزش تولید محتوا با پاورپوینت و بحث و بررسی آن پرداخته است. با استفاده از این آموزش ها و نکات کلیدی هر مخاطبی میتواند آسان و سریع و با جذابیت مطالب را فرا گیرد.

آموزش تولید محتوا با پاورپوینت
آموزش تولید محتوا با پاورپوینت

آموزش می دهیم که چگونه مطالبی را که تصمیم دارید از روش محتوای الکترونیکی به فراگیر انتقال دهیم به پاورپوینت تبدیل کنیم تا روان تر به او انتقال یابد.خواهیم گفت که چگونه با صرف حداقل زمان و هزینه و با بهره گیری از توانایی های خود یک محتوای الکترونیکی با پاور پوینت تولیدکنید. پس با ما همراه شوید.

برای دریافت مشاوره رایگان در زمینه تولید محتوا هدفمند می توانید با تیم هشت تماس بگیرید

09120647344

 

 

 

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در آغاز سوالاتی چند در این رابطه مطرح است:

  1. معنا و مفهوم تولید محتوای با پاورپوینت چیست؟
  2. اهداف ما از تولید محتوا با پاورپوینت چیست؟
  3. اصول و مراحل آموزش تولید محتوا با پاورپوینت چیست؟
  4. آموزش تولید محتوا با پاورپوینت چگونه است؟
  5. تولید محتوا با پاورپوینت چه مزایایی دارد؟
  6. تولید محتوا چه کاربرد هایی دارد؟
  7. خصوصیات یک تولید محتوای با کیفیت چیست؟
  8. آموزش تولید محتوا با پاورپوینت برای چه کسانی سودمند است؟
  9. 9. چگونه می توان ازتولید محتوا با پاورپوینت در بازاریابی بهره برد؟

[/stextbox]

 

معنا و مفهوم تولید محتوا با پاورپوینت چیست؟

ساده بگوییم تولید محتوا با پاورپوینت، یعنی مطالبی را که تصمیم داریم از طریق محتوای الکترونیکی به مخاطب انتقال دهیم نخست به صورت پاورپوینت تهیه کرده، سپس به او منتقل می کنیم.

از آنجا که پاورپوینت برنامه ی رایانه ایست که می توان با استفاده از آن متن، تصویر، فیلم و مثل آنها را روی پرده به نمایش درآورد و بیشترین کاربردش در تولید سیستم های تصویری قابل نمایش در جلسات مهم منجمله سمینارها می باشد بنابراین شیوه ای است مناسب برای آموزش در تمامی سنین، که شناخت و استفاده درست از آن برای سازنده محتوا و کارشناس تولید محتوا به منظور تولید محتوای الکترونیک بسیار مهم است.

معنا و مفهوم تولید محتوا با پاورپوینت چیست؟
معنا و مفهوم تولید محتوا با پاورپوینت چیست؟

درباره ی محتوای الکترونیکی میتوان گفت: هرگونه محتوایی که به وسیله ی کامپیوتر، لپ تاپ یا هر طریق دیگر قابل ارائه و انتقال باشد محتوای الکترونیکی می نامند به عنوان نمونه یک سی دی آموزشی یا مطالب یک وبسایت آموزشی را می توان  محتوای الکترونیکی قلمداد کرد.

تولیدات محتوایی الکترونیکی میتواند یکی از انواع تولیدات محتوای اینترنتی نیز به حساب آورد.

یک تولیدمحتوا با پاورپوینت میتواند در برگیرنده ی: متن، تصویر، فیلم و یا ترکیبی از همه آنها باشد که توسط ابزار الکترونیکی تولید و انتشار یابد. در مفهوم وسیع تر میتوان گفت هرگونه اطلاعات دیجیتالی که پیامی برای مخاطب به همراه داشته باشد محتوای الکترونیکی گویند. بنابراین یک نسخه ی آموزشی دیجیتالی یا یک فایل پاورپوینت شامل نکته های آموزشی جزء محتوای الکترونیکی حساب می شود.

اهداف ما از تولید محتوا با پاورپوینت چیست؟

مقصود از تولید محتوا با پاورپوینت ارائه ی دروس و سمینار است که مخاطبین از این طرق می توانند خیلی سریع  و با جذابیت بیشتر مطالب را فراگیرند. یکی دیگر از مقاصد تولید محتوای با پاورپوینت این است که شخص ارائه دهنده، می تواند مطالب را فوری مرور کند.

یک تولید محتوای با پاورپوینت مجموعه اطلاعاتی است که هدف اصلیش آموزش بخش های یک درس یا یک موضوع می باشد. این مطالب می تواند حاوی عکس، ویدیو، متون نوشتاری، اصوات و یا ترکیبی از آنها  با یکدیگر باشد. اما در هر صورت یک تصویر یا فیلم و صدا را خود به تنهایی می توان یک محتوای آموزشی نیز محسوب کرد.

اهداف ما از تولید محتوا با پاورپوینت چیست؟
اهداف ما از تولید محتوا با پاورپوینت چیست؟

همان گونه که بیان شد پاورپوینت فقط یک وسیله است، برای اینکه تولید محتوا ساخته شود.مطمئنا روش های فراوان برای تولید محتوا یافت می شود، که شما می توانید با بهره گرفتن از آن ها در کار خود پیروز شوید. محتوای پاورپوینت به دلیل جذابیت بالایی که دارد فوق العاده در دانشگاه ها، مدارس و مراکز آموزشی مورد استقبال واقع شده و طرفداران زیادی دارد.

همه قادرید از پاورپوینت برای ارائه مطلب استفاده نمایید. در سمینار ها و وبینار پاورپوینت وسیله ای است، که می توان با کمک آن تولید محتوا کرد و نهایتا محصول خود را به فروش رساند.

از آنجا که تولید محتوا با پاورپوینت صرفا به شکل سرگرمی، طنز و یا بازی نیست، هدف اصلیش چیزی جز آموزش نمی باشد. مهمترین موضوع در تولید محتوا، آموزش مخاطبان است که بیشتر اقشار نوجوان و جوان هستند که با نیت یادگیری به محتوای الکترونیک مراجعه می کنند.

هدف یک وبسایت آموزشی از تولید محتوا با پاورپوینت این است که بتواند ابتدا مشتری های خود را شناسایی و در گام های بعدی بتواند از طرق تبلیغات اینترنتی محصولش را به فروش رساند.

با الکترونیکی شدن همه ی ارکان زندگی انسانطبیعتا مراجعه افراد به منابع الکترونیک و فضای وب به منظور یادگیری به تدریج افزایش خواهد یافت . محتوای الکترونیک امکان آموزش و یادگیری در هر زمان و مکان را مهیا می نماید و به همین خاطر انتظار می رود در سال های آینده حجم تولید محتوای الکترونیک در سراسر کشور به مقدار قابل توجهی افزایش پیدا کند.

مسئله ی اصلی و مهم در تولید محتوا با پاورپوینت مناسب، فراهم نمودن یک گروه یا تیم تولید محتوای حرفه ای و متخصص در کنار تامین تجهیزات و امکانات مطلوب است.

 

اصول و مراحل آموزش تولید محتوا با پاورپوینت چیست؟

احتمالا شما موقعی که تصمیم بر تولید محتوا با پاورپوینت گرفته اید کم و بیش از دوستان و اطرافیان خود حرف هایی شنیده اید که در ذهنتان سخت آمده است . این تصور در ذهن شما نقش بسته است که تنها نمی توانید از پس آن برآیید و حتما در این راه به افراد کاردان، متخصص و خبره نیازمند خواهی شد.

اصول و مراحل آموزش تولید محتوا با پاورپوینت چیست؟
اصول و مراحل آموزش تولید محتوا با پاورپوینت چیست؟

در پژوهش صورت گرفته اصول و قواعد کلی مورد نیاز را در۱۲مرحلهجمع آوری نموده ایم تا قادر شوید با خواندن و استفاده از این مراحل ، محتوای خود را به سهولت و بی هیچ دغدغه ای تولید و به مخاطبان خود ارائه دهید. در شروع این کار باید دقت کردتا بتوانید پنج اصل مهم در تولید محتوا را رعایت نمایید . این اصول موارد زیر را شامل است که ضمن نام آنها مختصر و مفید بیان می نماییم

اصل تعادل

رعایت اصل تعادل در اسلاید ها به این مفهوم است که بین همه ی اجزای محتوا یک اسلاید هماهنگی برقرار باشد.

اصل ساده و کارایی بودن محتوا

محتوایی که تصمیم به ارائه ی آن دارید بایستی به صورت ساده،خلاصه باشد و هم چنین زبانی کوتاه و شیوا و روان داشته باشد. در کثرت استفاده از رنگ ها و تنوع در انتخاب آن ها همچنین یک چهارچوب معین و محدود در نظر گرفته شود.

اصل تاکید

همواره بخش هایی از محتوا که قصد بر تاکید بیشتر روی آن دارید را با ابزارهای مخصوص که در دسترس دارید متفاوت جلوه نمایید. می توانید از تغییر رنگ،برجسته نمودن ، تغییر در اندازه و یا هر خلاقیت دیگر در این راه سود ببرید.

اصل فضای خالی در اسلاید

برای هر اسلاید یک فضای خالی منظور کرده و همواره کوشش نمایید به حریم آن فضا وارد و تجاوز ننمایید.

اصل وجود هماهنگی و اتحاد میان اجزا و عناصر محتوا

در تولید یک محتوای با کیفیت باید در نظر داشته باشید که همگی اجزای بوجود آورنده مطلب، روی یک هدف یا یک موضوع یکتا تاکید داشته باشد و در خاتمه نیز مخاطب را به سمت و سوی نتیجه گیری از همان هدف حرکت دهد.

اصول مذکور لازمه ی شروع به تولید هر نوع محتوا با پاورپوینت است. حال اصول پنجگانه را مورد توجه قرار داده و ۱۲ مرحله ی طراحی را که در ذیل به آن ها اشاره داریم را مد نظر قرار دهید، پس با ما همراه شوید.

 

مرحله ی اول: ساختار منحصر به فردی برای پاورپوینت قرار دهید.

احتمالا شما هم مثلاکثر افراد بر این باورید که تمامی انسان ها نیاز به آموزش مجازی دارند، ولی این برهان به تنهایی نمیتواند دلیلی برای تهیه و تولید محتوای الکترونیکی باشد.

به این علت که نوعی رفع مسئولیت از خود به شمار می آید، لذاشما از زیر هر گونه تجزیه و تحلیل شانه خالی نموده و محتوایی که تولید می کنید بار مثبت قبلی خود را ندارد و زمان و هزینه هایی که در این راه صرف کرده اید در واقع به هدر داده اید. شما بایست در همان آغاز راه علت این کار خود را پیدا نمایید. بنابراین از خود این سوال را بپرسید که این مطلب به چه علتی می تواند برای مخاطبینن جذاب به نظر آید.

مرحله ی اول: ساختار منحصر به فردی برای پاورپوینت قرار دهید.
مرحله ی اول: ساختار منحصر به فردی برای پاورپوینت قرار دهید.

پس از آن جواب خود را آنالیز و تجزیه تحلیل نموده و از نتایج خود در این مسیر سود ببرید. این مسیر علاوه بر نشان دادن راه اصلی به شما ، جلوی به بیراهه رفتن شما را خواهد گرفت و به سرعت شما را به هدفاصلی خود که همان اصول تولید محتوای باکیفیت و مفید است میرساند. سفارش میکنیم که قبل از تشکیل پاورپوینت،  حتما به این سوال ها پاسخ دهید.

مشکل اساسی و چالشی که مد نظر شماست، چیست که برای حلش اقدام به تولید محتوای نموده اید؟

در پایان این هدف تصمیم دارید به چه نتیجه ای نایل شوید؟نتایج شما چه بازخورد و پیامد هایی باید در پی داشته باشد؟

محتوایتولید شده، چطور می تواند به جامعه ی مخاطبین اعم از مردم یا سازمان خاص، در رساندن به مقصودشانیاری نماید؟

از این رو اگر قصد تولید یک ساختار اصولی دارید حتما برای پاورپوینت خود یک ساختار ویژه در نظر گرفته و در خط نخست یا اسلاید اول خود ذکر نمایید که این فایل بر محور چه موضوعی می چرخد. می توانید برای تنوع از سوال و جواب نیز دراین زمینه استفاده نمایید و مطلب خود را جذاب تر آغاز کنید.

در گام بعدی شما بایست فهرستی از مطالبی که قصد ارائه ی آن ها را دارید جمع آوری نموده و سپس آن ها را توضیح دهید.

حتما برای پاورپوینت های خود یک ساختار یکتا در نظر گرفته و کلیه ی فایل های خود را بر پایه یآن ساختار دنبال کنید.

برای ایجاد فایل یک فونت یکتا را در نظر گرفته و بر اساس آن تمامی بخش های درس خود را به پیش ببرید. فونت مطالب توضیحی را معمولا ۱۸، فونت عناوین را ۲۰ تا ۲۲ و فونت عنوان کلی بخش را ۲۸  در نظر می گیرند. نکات ویرایشی و نگارشی را حتما رعایت نمایید . از سایت های موجود در زمینه ی ویرایش متن حتما سود ببرد. اگر تصاویری که به کار می برید دارای کیفیت پایینی هستند، روی نوشته های آن ها از تکست باکس استفاده نمایید.

از علائم و اشکال موجود بیشتر استفاده نمایید. سعی نموده برای ضبط یک اسلاید حتی الامکان از حرکات موس استفاده نمایید. در هر اسلاید مطالب کوتاه و خلاصه را بیان کرده و اصل موضوع را خود تشریح کنید. از انیمیشن های جذاب جهت هر اسلاید و عکس های موجود بهره بگیرید. نهایتا حواستان باشد به نحوی مطالب خود را کنار هم چینش نمایید که مخاطب به ادامه ی آن علاقه مندتر شود.

مرحله ی دوم: جامعه ی مخاطبان خود را شناسایی و احتیاجات آن ها را ارزیابی نمایید.

شما بایست همه ی احتیاجات و مشکلات فنی و کاربری مخاطبین خود را شناسایی نموده، سطح دانش و اطلاعات آن ها را بدانید و این که اطلاعات شما چطور به کار آن ها می آید را نیز بفهمید.نبایست اشتباه اکثر طراحان مبنی بر اینکه تمامی افراد در یک سطح هستند را تکرار نمایید.

بعضی اشخاص در فهمیدن و درک مطلب سریع تر عمل می کنند و بعضی نیز کند تر. به عنوان مثال اگر شما قصد تدریس درس زبان فرانسوی را دارید، نمی توانید برای کسانی که به تازگی قصد فرا گرفتن این زبان را دارند و همچنین کسانی که دانشی در این باره دارند یک محتوا تولید و یک فایل ارائه نمایید. بنابراین بایستی سطح دانش و گیرایی مخاطبین را حتما در تولید محتوا با پاورپوینت خود مد نظر قرار دهید.

مرحله ی دوم: جامعه ی مخاطبان خود را شناسایی و احتیاجات آن ها را ارزیابی نمایید.
مرحله ی دوم: جامعه ی مخاطبان خود را شناسایی و احتیاجات آن ها را ارزیابی نمایید.

مرحله ی سوم: محتوای مورد نظرتان را تحلیل نمایید

پس از این که دلیل نیاز های مخاطبین خود را یافتید و علت نیازشان به محتوای آموزشی را دانستید، نوبت به آن می رسد که محتوایی که قصد ارائه دارید را تحلیل و آنالیز نمایید، تا قادر شوید بهترین محتوا را به مخاطبین خود عرضه دارید.

در این راه نیاز است که برای مساله و یا هدفی که بیان نموده اید اطلاعاتی جامع و کلی به دست آورید. این مطالب باید به نحوی باشد که مساله اولیه تان را حل و فصل نماید، چرا که هدف ما نهایتا تحلیل محتوایی است که ارائه می دهیم.

مرحله ی چهارم: هدف های یادگیری را مشخص و تنظیم نمایید.

اینکه هدفتان از این دوره ی آموزشی چیست نتیجه ای است که خود شما در بدو شروع دوره برای کاربران مشخص کرده نموده اید. به عبارت دیگر آن هدفی که مایلید با کمک آن کاربران را به سمتی حرکت دهید را در  همان بدو شروع مشخص نمایید. مشخص کردن این اهداف خود یک چالشی بزرگ است که برای تهیه و تنطیم آن احتیاج به موارد زیر دارید:

مرحله ی چهارم: هدف های یادگیری را مشخص و تنظیم نمایید.
مرحله ی چهارم: هدف های یادگیری را مشخص و تنظیم نمایید.

مشخص و معین : جامعه ی کاربرانتان، چه اشخاصی هستند و آن چیست که انتظارشان را می کشد ؟

قابل اندازه گرفتن: آیا پیشرفتی که در مسیر هدفمان است را می توان  اندازه گیری کرد؟ و اگر نمی شود پس دقت نموده که این هدف خوبی بشمار نمی آید.

قابل دسترسی : هدف هایی که انتخاب می نمایید واقع بینانه، در دسترس و مناسب با منابع و مراجع موجود  حال حاضر باشد.

ارتباط داشتن : اطمینان حاصل کنید که چرا این اهداف مهمند و ارزش صرف زمان، هزینه و تلاش را دارند.

توجه در زمان مخاطبین: آیا مخاطبان با مطالعه این محتوا در همان زمان ارائه ، قادرند به هدفهای خود برسند؟ اگر جوابتان به این سوال خیر است ، هدف انتخابیتان بی ارزش و غیر معقول هست و بهتر آن است که تعوض گردد.

مرحله ی پنجم: برنامه ی آموزشی که تصمیم به ارائه ی آن را دارید تشریح نمایید.

در این مرحلهبایست سیاستی برای نحوه ی آموزش انتخاب و آن را در پیشگیرید. این سیاست  شامل فرایند هایی چون رویکرد ها و اعمالی می باشد که در طول دوره ی آموزشی، میان شما و مخاطب ایجاد می شود.

به همین خاطر برای انتخاب این سیاست ها به این فکر کنید که چه روندی در عملکردتان بازدهی و راندمان بهتری نسبت به سایر راه ها دارد؟ در روش ها و رویکرد های اشخاص موفق بررسی نموده و ببینید آن ها از چه راه هایی استفاده نموده اند. کمی خلاقیت به خرج داده تا بتوانید محتوایی تولید کنید که بیشترین گیرایی و بازدهی را دارا باشد. در پایان به این فکر کنید  که آیا این روندی که پیش رو گرفته اید نتایج دلخواه برای کاربران خواهد داشت و یا نه؟

مرحله ی ششم : محتوایتان را تصویر سازی نمایید

می توانید به کمک ابزارهایی چون استورب برد که یک شمای کلی بصری از متون،تصویر ها و تمام اجزای سازنده ی صفحه ی شماست، متوجه شوید که آیا اجزای استفاده شده در یک صفحه یا اسلاید با یکدیگر سازگاری دارند یا نه؟ بدون دلیل زمان خود را هدر نداده و از همان ابتدا بااصول جلو بروید و تمامی هماهتگی ها و توازن های یک صفحه را رعایت نمایید.

مرحله ی هفتم: نوع فناوری استفاده می کنید را مشخص نمایید.

هنگامی که قصد دارید ابزار انتشار آموزشی خود را معین نمایید (مانند پاورپوینت) به همه ی جوانب و بررسی متخصصان و طراحان دقت نمایید زیرا قرار بر این نیست یک ابزار اموزشی برای تمامی افراد یکسان عمل نماید. آن ابزاری را انتخاب نمایید که هم با سیستم شما تناسب داشته باشد و هم احتیاج به زمان و هزینه آموزش های بیش از اندازه نداشته باشد. ابزار پاورپوینت یکی از معمول ترین و رایج ترین ابزاری است که  بین همگان به عنوان یک نرم افزار مناسب شناخته شده است.

مرحله ی هفتم: نوع فناوری استفاده می کنید را مشخص نمایید.
مرحله ی هفتم: نوع فناوری استفاده می کنید را مشخص نمایید.

مرحله ی هشتم : برای محتوای خود یک نمونه ی اولیه تهیه و تنظیم نمایید.

اگر خواهان آنید که از عملکرد درست و صحیح محتوای الکترونیکی خود مطمئن شوید، حتما یک نمونه ی اولیه برای آن بسازید. این نمونه به شما یک دید کلی از نحوه ی عملکرد خود ارائه می دهد و نیز مشخص می کند که در رساندن معانی، مفاهیم واطلاعات مورد هدفتان تا چه اندازه موفق بوده اید

مرحله ی نهم : تولید نسخه ی پایانی محتوای مورد نظر خود.

وقتی که نمونه ی اولیه محتوای شما ساخت و تولید شد و همه ی قابلیت ها و عملکرد آن مورد بررسی قرار گرفت ، نوبت به تولید دوره ی نهایی می رسد. در این مرحله شما باید همواره نگاهتان به سمت هدف اصلی و مساله ی مورد نظرتان معطوف شود و دقت نماییدتاهمه ی عناصر و اجزای اصلی را که در نظرتانبوده، رعایت کرده باشید.

مرحله ی دهم : محتوای پایانی خود را ویرایش و اصلاح نمایید.

در این مرحله پیشنهادات و انتقادات اشخاص مختلف را جویا گشته، همه ی این نظرات را مورد تجزیه، تحلیل و آنالیز قرار دهید و همه ی کم و کاستی ها و نقایص موجود را برطرف نمایید تا محتوایی که ارائه می دهید بالاترین عملکرد ممکن را دارا باشد.

مرحله ی دهم : محتوای پایانی خود را ویرایش و اصلاح نمایید.
مرحله ی دهم : محتوای پایانی خود را ویرایش و اصلاح نمایید.

مرحله ی یازدهم : محتوای تولید شده را منتشر نمایید.

مخاطبین شما برای چه به این دوره های آموزشی احتیاج دارند؟ نحوه ی و روش دسترسی به محتوای شما چطور می باشد؟ آیا مخاطبین خواهان دوره های آموزشی شما می باشند یا نه؟ آیا خودتان به محتوای خود مطمئنید که می تواند احتیاجات مخاطبین را بر طرف نماید؟ جواب به تمامی این سوال ها مسیر را برای شما روشن و شما را در مسیر اصلی تان هدایت هدایت می نماید.

مرحله ی دوازدهم : حتی الامکان نتایج پایانی را اندازه گیری نمایید.

محتوایی بسازید که در پایان نتایج آن بازبینی و اندازه گیری شود، چرا که این نتایج میزان پیروزی شما و رضایت مخاطبین را نمایان می کند و اگر جایی به مشکل خورد قادر باشید در مراحل بعد آن را برطرف نموده و در گذر زمان به نتایج مطلوب خود دست یابید.

مرحله ی دوازدهم : حتی الامکان نتایج پایانی را اندازه گیری نمایید.
مرحله ی دوازدهم : حتی الامکان نتایج پایانی را اندازه گیری نمایید.

آموزش تولید محتوا با پاورپوینت چگونه است؟

زمانی که حرف از توليد محتوا به ميان ‌آید بیشتر افراد آن را، كاري بس دشوار و سخت می پندارند،حال آنکه اگر تفكر توليد محتوا در آنها شکل  گیرد ملاحظه خواهند کرد با نرم افزار پاورپوينت نیز كه به خیال خيلي ها مختص اين كار نيست، مي توان توليد محتواي خيلي حرفه اي و ایده آلی صاحب شد، پس با ما شوید.

نوشتن یک سناريو

براي محتواهای کوتاه  چندصفحه‌ای نوشتن سناريو شايد احتیاج نباشد ولی موقعی که تعداد صفحات به خاطر وسعت مطالب به بيش از ده صفحه ‌برسد، آن‌ گاه بدون داشتن نقشه و سناريو دچار آشفتگیمی شوید.

اجازه دهید براي روشن‌تر شدن موضوع مثالي بزنیم. بعضا برايتان اتفاق افتاده كه از طرف خانواده  مسئول خريد می شويد. حال، اگر از شما بخواهید به مغازه روانه و چند قلمی كالا خريداري نمایید قطعا،‌ خريد آساني خواهيد نمود، اما چنانچه ليست خريدتان بيشتر از چند قلم شود چه؟ آيا باز بدون يادداشت اقلام ، روانه‌ی بازار می شوید؟ البته كه نه شما احتیاج به برگه ای خواهيد داشت تا با يادداشت خواسته هایتان ، سردرگم خريد نگشته و چيزي از قلم نياندازید.

بنابراین همگی پروژه‌هایی كه انجام می شود قبل از هر اقدام، اطلاعات بر روي برگه اي تنظیم می‌شود. محال است که  بدون داشتن سناريو، به پروژه‌ی موفقي دست یابید. لذا پیش از آنکه به اقدامي دست زنيد، به مثال همان كودك قصه ی ما ، دفتري بردارید و تمامی صفحاتي كه قرار است موضوعات فهرست به آنها مربوط گردد را تهيه و اطلاعات مورد احتیاج هر صفحه را جدا جدا در همان صفحه وارد نمایید.

البته لازم به ذكراست، پاورپوينت به‌عنوان نرم‌افزار تخصصي توليد محتوا استفاده ای ندارد. بنابراين انتخاب پاورپوينت برای آموزش به دو دليل است:

  1. ایجاد ساختار ذهني توليد محتوا، براي كاربراني كه نخستین تجربه‌ی توليد محتوا را دارند.
  2. استفاده از فوت و فن های نهان در پاورپوينت،‌ كه احتمالا تا الان به ذهن كاربر حرفه‌ای پاورپوينت چون شما خطور نكرده است.

گام اول:نرم‌افزار پاورپوينت را باز نموده و پروژه‌ای شامل 6 صفحه به ترتيب زیر ايجاد‌ نمایید.

صفحه‌ی اول:1. فهرست مطالب2.کلید خروج3. درباره‌ی ما

صفحه‌ی دوم: 1. عنوان صفحه2. تصوير (عکس)3. کلید بازگشت

صفحه‌ی سوم: 1. عنوان صفحه(متن) 2. متن 3.کلید بازگشت

صفحه‌ی چهارم: 1. عنوان صفحه (فيلم) 2. فيلم 3. کلید پخش فيلم 4. کلید قطع فيلم 5.کلید بازگشت

صفحه‌ی پنجم: 1. عنوان صفحه(درباره ما) 2. درباره ما 3.کلید بازگشت

صفحه‌ی ششم:  صفحه‌ی خروج

گام دوم:حال كه سناريو آماده شده نوبت پیاده‌ کردن آن بر روي پروژه‌ی پاورپوينت می رسد

كنون كه مطالب صفحه نخستبر اساس سناريو آماده شده، هرکدام از بند هاي نوشته ‌شده ی صفحه‌ی فهرست را مطابق اشکال های زير، به‌ عنوان سربرگ، به صفحات مربوطه كپي مي نماییم.سپس هرکدام از صفحات را بر اساس سناريو و هدف های تعیین‌شده تكميل می نماییم.

می‌توانید هر يادداشتي كه در بهبود کیفیت پروژه  شما را كمك می‌کند و يا فعاليتي را به يادتان میآورد در صفحه‌ی مربوطه به هر اسلايد، داخل سناريو ثبن نمایید.

تولید محتوا با پاورپوینت چه مزایایی دارد؟

تولید محتوا با پاور پوینت جنبه های فوق العاده مثبتی داراست. از جمله اینکه نرم افزاری  رایج و در دسترس است و در اکثر رایانه ها و گوشی های همراه قابلیت باز شدن و پشتیبانی را دارا هستند. اکثرا با این نرم افزار کار کرده اند و برای فراگیری احتیاج به زمان و هزینه های گزاف نمی باشد. ضمنا قابلیت های بسیاری دارند که می توانید به کمک آن یک اسلاید بسیار جذاب و گیرا تولید و به آسانی مخاطبان را جذب نمایید.

-استفاده از تولید محتوابا پاورپوینت به دلیل داشتن جذابیت دیداری و شنیداری امر یادگیری را آساننموده است.

-برای افراد در رده های سنی مختلف، استفاده از محتوا  راحت است.

-استفاده از تولید محتوا با پاورپوینت فارغ از محدودیتهای زمان و مکان است و همه جا قابل دسترسی است.

تولید محتوا با پاورپوینت چه مزایایی دارد؟
تولید محتوا با پاورپوینت چه مزایایی دارد؟

تولید محتوا چه کاربرد هایی دارد؟

همان گونه که ذکر شد تولید محتوا معمولا هدف آموزشی در پی دارد. این روزها تولید مطالب درسی در قالب های گوناگون از مهم‌ترین استفاده های محتوای الکترونیکی می باشد.

آموزش مطالب درسی در قالب تولید محتوا با پاورپوینت بسیار سودمند است چون در این گونه روش آموزش، دانشجو از چندین رسانه به طور همزمان (صوتی، تصویری و نوشتاری) به یادگیری مطلب می‌پردازد.

از طرفی با فراگیری اینترنت در جهان آموزش آنلاین جای روش های پیشین را گرفته است. مزایای آموزش آنلاین به قدری زیاد است که اکثر افراد ترجیح میدهند برای یادگیری مطالب درسی و غیر درسی از آن استفاده نمایند.

تولید محتوا چه کاربرد هایی دارد؟
تولید محتوا چه کاربرد هایی دارد؟

تولید محتوا با رویکرد آموزش از راه دور یکی از انواع تولید محتوای الکترونیکی است که استفاده های زیادی در دانشگاه های مجازی دارد.

بسياري از سازمان ها و مراکز علمي و تخصصی امروزه براي ارائه مطالب خود به کسانی که امکان حضور فيزيکي در کلاس هاي درس و يا مکانهاي آموزشي ندارند، مطالب خود را به صورت آموزش هاي از راه دور و به شکل ( چند رسانه ای ) براي مخاطبین در فضای مجازی قرار داده تا علاقه مندان بتوانند از آنها استفاده کنند

خصوصیات یک تولید محتوای با کیفیت چیست؟

به منظور تولید محتوای خوب باید دقت نمایید که حتما یک الگوی طراحی مناسب برای آن در نظر بگیرید . منظور از الگوی طراحی، نقش و نگار و رنگ اسلاید ها نمی باشد بلکه ساختار و مراحلی است که تا رسیدن به مقصود مخاطب را همراهی می نماید و مطلب را به پایانش می رساند . یکی دیگر از خصایص محتوای خوب وعالی به طور کامل رساندن مقصودتان به هدف موردنظری که دنبالش بودید می باشد. بعنوان مثال گاها قصد

دارید که ارائه ی حل تمرین درس خود را در قالب پاورپوینت ارائه نمایید. در این صورت باید منظور خود را با زبانی ساده به صورتی بیان نمایید که به سرعت به هدف خود نایل شوید.

در بعضی موارد هدفتان این است که موضوع مورد نظرتان  را قدم به قدم در قالب محتوا به مخاطب خود ارائه نمایید، که این نیز بایستی بر اساس اصول و قواعد باشد تا به سرعت محقق یابد.

در اغلب موارد محتوایی را که قصد آموزش آن به صورت حضوری در کلاس دارید به صورت پاورپوینت تبدیل کرده و آن را به مخاطبان خود ارائه می دهید.برای همین اگر نتوانید یک محتوای جامع و کامل و مفید ارائه دهید، عملا در هدفتان شکست خورده اید.

بیشتر افرادی که تولید محتوا ارائه می دهند و یا درس های دانشگاه را با پاورپوینت ارائه می نمایند، نکات اساسی کار با پاورپوینت را نادیده گرفته و تصور می کنند که تنها باید از افکت های خاصی استفاده نمایند، تا مطلب در ذهن مخاطب شکل گیرد.

هرچند استفاده از افکت ها می تواند جذابیت داشته باشد و به یادگیری افراد کمک نماید، اما به تنهایی کارساز نمی باشد. در ادامه بنا داریم که  بررسی نماییم چگونه باید یک پاورپوینت خوب در اختیار داشته باشیم.

محتوای پاورپوینت خوب باید مختصر و مفید باشد. به این معناکه نباید تمامی جزئیات یک مطلب را درون پاورپوینت آورده شود، بلکه فقط نکات کلیدی باید گنجانده شودتا اینکه مدرس یا ارائه دهنده رشته ی کلام از دستش خارج نشود و بتواند یک ارائه منسجم دارا باشد.

یک پاورپوینت خوب بایستی حاوی تعداد زیادی عکس باشد. هر یک عکس متناسب با موضوع می تواند به اندازه ی هزاران کلمه موثر باشد. در نتیجه انتخاب یک تصویر مناسب تاثیر فوق العاده ای در فراگیری افراد و ارتباط برقرار نمودن با محتوای پاورپوینت دارد.

محتوای پاورپوینت خوب باید در برگیرنده ی نمودارهای مرتبط با موضوع باشد، که بتواند به صورت نمودار داده های آماری را به مخاطب عرضه دارد. تصور نماییدچنانچه مخاطب چند نمودار رشد جمعیت را مشاهده نماید، بهتر با موضوع ارتباط برقرار می نماید یا اینکه شما به صورت نوشته و عدد جمعیت هرسال را با یکدیگر مقایسه کنید.

تاثیر رنگ ها در حافظه:

از قابلیت های اساسی پاورپوینت به کارگیری رنگ است. رنگ می تواند در حافظه بلند مدت انسان اثرکند و تاثیر کلام را افزایش و فراموشی مطلب را کاهش دهد.

خوب و شایسته است که محتوای پاورپوینت دارای انیمیشن باشد. ایجاد حرکت در نوشته چنانچه به صورت عکس باشد، می تواند تاثیر زیادی بر یادگیری بگذارد. انسان با مطالبی که متحرک است ارتباط قوی تری برقرار می نماید تا یک عکس ساکن از این رو تاثیر فیلم از عکس فزون تر است.

بهتر اینست که پاورپوینت دارای افکت باشد تا شنونده حوصله اش سر نیاید و بتواند موضوع را دنبال نماید. تحقیقات نشان می دهد که تمرکز انسان تقریبا 5 الی 15 دقیقه می باشد، شما می توانید با افکت های مناسب تمرکز افراد را بالا ببرید.

نهایتا محتوای پاورپوینت بایستی ساده و مختصر باشد و توضیحات بیشتر از طریق منابع ارجاع شود و مخاطب با دیدن منابع، به دنبالفراگیری اطلاعات بیشتر برود.

نوبت آن است که ببینیم یک تولید کننده محتوا در زمان نوشتن پاورپوینت دقیقا باید به چه نکاتی توجه کند و چه کارهایی را نباید انجام دهد

  1. پاورپوینت نبایست عبارت ها و کلمات زیادی داشته باشد. در پاورپوینت فقط ذکر نکته های کلیدی کفایت می کند. این نکته هابدین جهت است که مدرس موضوعاتی را که قصد دارد صحبت کند را در خاطر داشته باشد.
  2. در پاورپوینت نبایستی همه ی جزئیات مورد بررسی قرار گیرد.ذکر جزئیات زیاد حوصله ی مخاطب را بسر می برد. خوب است به جای این کار تیتر ها نوشته و باقی مطالب به سایت ها و کتاب ها ارجاع شود.

آموزش تولید محتوا با پاورپوینت برای چه کسانی سودمند است؟

نظر به پیشرفت های روز افزون تکنولوژی در قرن اخیر نظاره گر رشد نرم افزار ها و پیشرویی آن ها در همه ی امور آموزشی هستیم. زیرا با کمک این قابلیت ها توانایی استفاده از کلیپ ها و تصاویر مرتبط با موضوع های مختلف را داراییم و بهتر قادریم در یادگیری نقش خود را ایفا نماییم. برای همین همه ی افرادی که در امور آموزش فعالند یا تصمیم بر ارائه ی یک مقاله یا رساله یا توضیحی راجع به یک محصول را دارند به آسانی قادرند از این محتوای الکترونیکی سود برده و آن را در برنامه ی کار خود قرار دهند.

در بازار هدف تولید محتوا با پاورپوینت بحث سن و سال وجود ندارد و هر کس که به فکر آموزش باشد، می تواند جزء مخاطبین آن باشد.

ولی به طور کلی نوجوانان و جوانان بیشتر از بقیه هدف این نوع  آموزش ها می باشند. آیا از تولید محتوای  می توان درآمد زیادی کسب نمود؟ جواب به این سوال بستگی دارد که شما چقدر به این موضوع مسلط می باشید. هر میزان بتوانید محتوای بهتر و متنوع تری بسازید موفق ترید.

چگونه می توان از تولید محتوا با پاورپوینت در بازاریابی بهره برد؟

  1. نخست بازار هدف را شناسایی نماییم.

باید دانست که تولید شما را چه کسانی خریدارند و در چه محدوده ی سنیند، آیا بازاریابی با پاورپوینت برای آنها جذابیت دارد یا خیر؟ بیشتر مخاطبین جوانان و نوجوانانند.

  1. احتیاجات بازار هدف را شناسایی کنیم.

برای اینکه بازار هدف برای تولید محتوا با پاورپوینت شناخته شود، یکی از مهترین کارها به کارگیری گوگل است. باید دانست که مردم دنبال چه نیازیند، تا بتوان آن را برطرف نمود. اکثر مواقع سایت های خارجی این نیاز را رفع نموده است اما شما می توانید نسخه ی داخلی آن را تولید و به بازار عرضه دارید.

  1. اختیاجات بازار را برطرف نمایید.

وقتی که بازار هدف را شناختید و به نیازهای بازار دست یافتید، می بایست این آنها را برطرف نمایید که این کار با ابزارهای گوناکونی انجام می شود، تا به موفقیت برسد. یکی از این ابزارها سایت های توانمند خارجی است.  از آن ها الگوبرداری نموده تا موفق شوید.

 

خلاصه کلام

محتوای الکترونیکی در برگیرنده ی جنبه های مختلفی است که تولید و ساخت آن با پاور پوینت از کاربردی ترین گرایشات آن است. از این که تا پایان این مطلب پاورپوینت یکی از نرم افزار های قوی در ارائه مطالب و تولید محتوا محسوب می شود چون توسط اساتید و دانشجویان مورد استفاده قرار می گیرد. اما زیادند کسانی که از توانایی های دیگر این نرم افزار جذاب و محبوب بی خبر می باشند. پاورپوینت متدی است، که می توان با آن تولید محتوا کرد و سرانجام تولیدتان به فروش رساند. تولید محتوا با پاورپوینت بسیار ساده و روان بوده و

می تواند مکمل مناسبی برای نرم افزار های اتوران ساز محسوب شود و استفاده از آن  باعث می شود که در سریع ترین زمان ممکن و با صرف هزینه ی اندک به بهترین نتایج نایل گردیم.

مشاوره سئو و تولید محتوا 09120647344

افزایش تعداد ورودی وب سایت شما از گوگل فقط با تولید محتوای هدفمند ممکن است

این یک راهکارقطعی و همیشگی است

امتیاز مقاله:
4.5/5

قیمت های ما به حدی بهینه است که بسیاری از وب سایت و شرکت های همکار تولید محتوای خود را به ما می سپارند.

جهت سفارش تولید محتوا و مشاوره رایگان در مورد استراتژی محتوا با ما در تماس باشید. 

نتیجه صد درصد تضمین شده است 

 

با یک کلیک تماس بگیرید