در این نوشته از مجله معتبر هشت آ هشت، یک رقابت مهیج و پرحاشیه را مشاهده میکنیم. مقایسه خودروی لکسوس NX و بیامو X4 را میتوان با اطمینان، نبرد شرق و غرب نامید. لکسوس NX یک شاسیبلند محصول کمپانی لکسوس است که نخستین بار در سال ۲۰۱۴ به بازار آمد. این خودرو در سه نوع مختلف به نامهای ۳۰۰، F Sport 300 و ۳۰۰H تولید میشود و امروزه یکی از خودروهای شاسیبلند لوکس محسوب میشود. لکسوس NX از همان ابتدای عرضه، موفقیت بزرگی در بازارهای جهانی کسب کرد. دلیل این محبوبیت را میتوان در طراحی متمایز، قدرتمند و امروزی آن جستجو کرد.

یکی از اصلیترین رقبای لکسوس NX، خودروی بیامدبلیو ایکس۴ محسوب میشود. این خودرو یک شاسیبلند جمعوجور از برید معروف بیامدبلیو است که نخستین بار در سال ۲۰۱۴ در کارخانه این شرکت در ایالت کارولینای جنوبی آمریکا تولید شد.
تا امروز دو نسل مختلف از بیامدبلیو ایکس۴ به بازار جهان عرضه شده است. نسل اول آن از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ تولید میشد و سپس در سال ۲۰۱۸ نسل دوم این خودروی شاسیبلند جایگزین آن شد. این مدل نیز از همان ابتدا با استقبال خوبی از سوی مشتریان در نقاط مختلف جهان مواجه شده است.
مقایسه طراحی
طراحی خارجی

مهمترین ویژگی خودروی لکسوس NX طراحی ظاهری آن است. این خودرو با چهرهای بسیار قدرتمند، ورزشی و خاص، از سایر خودروهای مشابه کاملاً متمایز شده است.
وقتی از جلو به این خودرو نگاه میکنید، اولین چیزی که جلب توجه میکند، جلوپنجره بزرگ آن است که بخش عمدهای از جلوی خودرو را در بر گرفته است. چراغهای جلوی خوشطرح، خطوط تیز و برجسته روی کاپوت و سپر، و فرمدهی به گلگیرها، همگی در کنار هم، چهرهای جسور و قدرتمند به لکسوس NX بخشیدهاند.
در نمای کناری، چرخهای ۱۸ اینچی با طراحی محکم و ورزشی خودنمایی میکنند. خطوط تیز در قسمت پایین بدنه، به خوبی با فرم نرمتر گلگیرهای عقب هماهنگ شده است. در این نما نیز همان حس قدرت و جسارت خودرو به چشم میخورد.
در انتها، نمای پشت خودرو نیز با همان خطوط مشخص، برجستگیها و فرورفتگیهای منظم طراحی شده است. در نهایت، طراحان توانستهاند شخصیت قوی، محکم و جسور لکسوس NX را به شکلی کامل و بینقص خلق کنند.

در مقایسه طراحی بیرونی لکسوس NX و بیامو X4، محصول لکسوس برتری خود را نشان میدهد، با این حال بیامو X4 نیز رقیبی جدی و قوی به شمار میآید. در طراحی این خودرو تلاش شده با فرمدهی و حجمبندی مناسب، خودرو بزرگتر از ابعاد واقعی خود به نظر برسد. چراغهای جلوی بیامو X7 دارای هفت ضلع هستند و تا بالای گلگیر ادامه یافتهاند.
قسمت جلوی پنجره به دو بخش تقسیم شده و نشانواره بیامو روی کاپوت قرار گرفته که هماهنگی زیبایی با خطوط روی کاپوت ایجاد کرده است. در نمای بغل، رینگهای ۱۹ اینچی اسپرت خودنمایی میکنند و شیب سقف به سمت عقب، به خودرو ظاهری جسورانه و ورزشی میبخشد. در نمای عقب نیز چراغهای باریک و کشیده و فرمهای متناسب روی درب صندوق، شخصیت ورزشی خودرو را کامل میکنند.
طراحی داخلی

فضای داخلی لکسوس NX همچنان حال و هوای لوکس و مجللی دارد. این خودرو برای سرنشینان خود فضای راحتی فراهم میکند و با قابلیت تاشوندگی صندلیهای ردیف دوم، فضای بار بسیار مناسبی ایجاد میشود. کنسول وسط کابین به خوبی از بخشهای دیگر جلو متمایز شده و طراحی آن، حجم و شکل دلنشینی دارد. با این حال، به نظر میرسد فرمان و صفحهنمایش سرعت و دور موتور، هماهنگی کاملی با بقیهٔ اجزای داخلی ندارند.
اما وقتی به کابین بیامدبلیو X4 از پنجره سانروف نگاه میکنیم، با طراحی دراز، مدرن و لوکس آن روبرو میشویم. در این بخش، بیامدبلیو در طراحی فرمان و صفحهنمایش پشت آن نیز بسیار موفق عمل کرده و هنگام مقایسهٔ فضای داخلی لکسوس NX و بیامدبلیو X4، برتری طراحی داخلی بیامدبلیو آشکار است.

در طراحی خودروی بی ام و X4، تعداد دکمههای کنترلی کمتر از حد معمول است و این موضوع ممکن است برای راننده و همراهان کمی گیجکننده باشد. همچنین به خاطر فرم شیبدار سقف، فضای داخلی قسمت عقب خودرو ممکن است برای سرنشینان، به ویژه از نظر ارتفاع سر، کمی محدود و ناراحتکننده باشد.
مقایسه فنی
بررسی ویژگیهای فنی
وقتی به مشخصات فنی لکسوس NX و بیامدبلیو X4 نگاه میکنیم، میبینیم که خودروی بیامدبلیو عملکرد قویتری در چند زمینه کلیدی دارد. این برتری در مواردی مانند میزان مصرف بنزین، سرعت گرفتن از حالت ایستاده و بیشترین سرعتی که میتواند به آن برسد، دیده میشود.
به عنوان نمونه، بیامدبلیو X4 در هر ۱۰۰ کیلومتر رانندگی، بیش از ۲ لیتر کمتر از لکسوس NX بنزین مصرف میکند. همچنین حدود یک ثانیه سریعتر از حالت ایستاده به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت میرسد و میتواند تا ۲۳۲ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد که این مقدار بیش از ۳۰ کیلومتر از لکسوس بیشتر است.
به جدول زیر توجه کنید:
|
مدل خودرو |
لکسوس NX |
بی ام و X4 |
|
پیشرانه |
4 سیلندر 16 سوپاپه خطی مستقیم |
4 سیلندر 16 سوپاپه خطی مستقیم |
|
حجم موتور |
2000 سی سی |
1997 سی سی |
|
حدأکثر قدرت |
235 اسب بخار |
245 اسب بخار |
|
حدأکثر گشتاور |
350 نیوتن متر |
350 نیوتن متر |
|
گیربکس |
6 سرعته خودکار تیپ ترونیک |
8 سرعته خودکار تیپ ترونیک |
|
مصرف سوخت (ترکیبی) |
8/9 لیتر در هر 100 کیلومتر |
3/7 لیتر در هر 100 کیلومتر |
|
شتاب صفر تا 100 |
1/7 ثانیه |
2/6 ثانیه |
|
حدأکثر سرعت |
200 کیلومتر در ساعت |
232 کیلومتر در ساعت |

























