مقایسه رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی

مقایسه رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی

پربازدیدترین این هفته:

دیگران در حال خواندن این صفحات هستند:

اشتراک گذاری این مطلب:

فهرست مطالب:

در مقاله‌ای از مجله ۸×۸، به بررسی و مقایسه دو خودروی شاسی‌بلند کوچک شهری، یعنی رنو کپچر و سانگ‌یانگ تیوولی پرداخته‌ایم. رنو کپچر یکی از اولین خودروهای کراس‌اووری بود که در فهرست محصولات رنو برای بازار ایران قرار گرفت. نکته جالب این است که برخلاف سایر خودروهای رنو که توسط شرکت نگین خودرو وارد می‌شدند، این مدل را ایران‌خودرو به بازار عرضه کرد.

ورود این خودرو با بحث‌های زیادی همراه بود. دلیل این موضوع هم سابقه نه‌چندان موفق ایران‌خودرو در زمینه واردات خودروهای دیگر بود. مدل‌هایی مانند پژو ۴۰۷ و سوزوکی کیزاشی، که پیش از این عرضه شده بودند، این نگرانی را ایجاد کرده بودند. با این حال، رنو کپچر اگرچه با تأخیر چندساله به ایران آمد، اما به خاطر طراحی زیبا و ویژگی‌های فنی جذابش، گزینه مناسبی برای علاقه‌مندان به خودروهای شاسی‌بلند کوچک شهری شد.

مقایسه رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی

از سوی دیگر، دیگر شرکت‌های رقیب هم بیکار ننشسته بودند. شرکت «رامک خودرو» تنها یک سال بعد، خودروی تیوولی را به عنوان رقیبی قدرتمند به بازار عرضه کرد. تیوولی در واقع از برند سانگ‌یانگ بود که پیش از این، محصولاتش استقبال چندانی در بازار ایران نداشتند. اما این بار، رامک خودرو با انتخاب یک مدل جذاب و زمان‌بندی مناسب برای عرضه آن، توانست سهم زیادی از بازار خودروهای کراس‌اوور کوچک در کشور را به دست بگیرد.

خودروی رنو کپچر از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ در بازار ایران به فروش می‌رسید. امروزه نسخه جدیدی از این خودرو در بازارهای جهانی موجود است. در مقایسه با آن، سانگ یانگ تیوولی در سال ۲۰۱۶ وارد بازار شد و هنوز هم اولین نسل این مدل با تغییرات ظاهری کوچک در بازار جهانی عرضه می‌شود.

مقایسه رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی از نظر طراحی

مقایسه رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی از نظر طراحی

مقایسه رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی را با نگاه کردن به ظاهر آن‌ها آغاز می‌کنیم. این دو خودرو از نظر اندازه تقریباً مشابه هستند، اما سبک طراحی آن‌ها کاملاً با هم فرق دارد. طراحی رنو کپچر نرم و گرد است و الهام‌گرفته از مدل رنو کلیو می‌باشد. چراغ‌های بزرگ جلوی آن، به همراه سقف دو رنگ و شیشه‌های جلو با طراحی مخصوص، باعث می‌شوند این خودرو در خیابان کاملاً چشمگیر و قابل تشخیص باشد. با وجود اینکه طراحی هماهنگ و زیبایی دارد، اما کپچر را نمی‌توان یک خودروی ورزشی به حساب آورد.

در سوی دیگر، سانگ یانگ تیوولی طراحی مربعی و گوشه‌دار دارد و خطوط صاف در تمام قسمت‌های آن دیده می‌شود. این خودرو با استفاده از این خطوط و همچنین فرم‌دهی حجمی در قسمت‌های کناری و عقب، ظاهری جذاب و بزرگ‌نمایی شده پیدا کرده است. ستون A نیز در این خودرو به رنگ مشکی است که حال و هوای ورزشی به آن می‌بخشد.

در هر دو مدل، شرکت‌های سازنده کوشیده‌اند با افزودن پلاستیک به قسمت پایین درها و سپرها، و همچنین نوار مشکی دور چرخ‌ها، حال و هوای خودروهای آفرود را ایجاد کنند. البته باید توجه داشت که قابلیت‌های آفرود در این دو خودرو بسیار کم و در حد خودروهای معمولی شهری است.

تفاوت کابین رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی

مقایسه رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی از نظر طراحی

فضای داخلی خودروهای رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی با یکدیگر تفاوت زیادی دارد. طراحی داخل رنو کپچر به گونه‌ای است که ممکن است نظر همه را جلب نکند، اما نمی‌توان گفت طراحی آن آزاردهنده یا زشت است.

در مقایسه این دو خودرو، سانگ یانگ تیوولی برتری واضحی نسبت به رنو کپچر دارد. دلیل این برتری، طراحی شاداب‌تر و امروزی‌تر داشبورد و همچنین فضای داخلی راحت‌تر آن است. در تیوولی، فضای بیشتری برای پاها و سر سرنشینان وجود دارد و صندلی‌ها نیز بهتر طراحی شده‌اند. فرمان این خودرو نیز از نوع دیکات است و قسمت پایینی آن صاف می‌باشد.

در مقابل، رنو کپچر یک صفحه نمایش دیجیتال پشت فرمان دارد. همچنین، برخی از مدل‌های تیوولی دارای سانروف هستند که نور و روشنایی بیشتری به داخل کابین می‌آورد؛ در حالی که تمام مدل‌های رنو کپچر سانروف ندارند.

تفاوت تیوولی و کپچر از نظر فنی

تفاوت تیوولی و کپچر از نظر فنی

حالا به بخش اصلی مقایسه بین رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی می‌رسیم. هر دو این خودروها از سیستم‌های فنی به‌روز بهره می‌برند. با این که از نظر مشخصات فنی شباهت‌هایی دارند، ولی تفاوت‌های قابل توجهی نیز در سیستم فنی آن‌ها دیده می‌شود.

رنو کپچر مجهز به یک موتور ۱.۲ لیتری چهار سیلندر توربو است که به یک جعبه دنده شش‌سرعته دوکلاچه متصل شده. در مقابل، سانگ یانگ تیوولی از یک موتور معمولی و بدون توربو استفاده می‌کند که حجم موتور آن بیشتر است و به یک جعبه دنده اتوماتیک شش‌سرعته وصل شده است.

موتور تیوولی قدرت بیشتری تولید می‌کند؛ اما رنو کپچر گشتاور بالاتری دارد. در زمینه مصرف سوخت نیز، رنو به خاطر داشتن موتور کوچک‌تر و توربو، عملکرد بهتری نشان می‌دهد. با این حال، در نظر داشته باشید که موتورهای توربو معمولاً به مراقبت و نگهداری بیشتری نیاز دارند و جعبه دنده دوکلاچه نیز، با وجود مزایایش، ممکن است هزینه نگهداری بیشتری داشته باشد.

مقایسه فنی جک S5 و رنو داستر

در هر دو خودرو، قدرت تولید شده توسط موتور فقط به چرخ‌های جلویی فرستاده می‌شود. به همین دلیل، هیچ‌کدام از این خودروها برای رانندگی در مسیرهای خاکی و ناهموار (آفرود) مناسب نیستند.

جدول تفاوت کپچر و تیوولی از نظر مشخصات فنی

مدل خودرو

رنو کپچر

سانگ یانگ تیوولی

پیشرانه

۴ سیلندر توربو

۴ سیلندر تنفس طبیعی

حجم موتور

۱.۲ لیتر

۱.۶ لیتر

حداکثر قدرت

۱۲۰ اسب‌بخار

۱۲۸ اسب‌بخار

حداکثر گشتاور

۱۹۰ نیوتن‌متر

۱۶۰  نیوتن‌متر

گیربکس

۶ دنده دوبل کلاچ

۶ دنده اتوماتیک

مصرف سوخت (ترکیبی)

۵.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر

۷.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر

شتاب صفرتاصد

۱۰.۹ ثانیه

۱۲.۵ ثانیه

حداکثر سرعت

۱۷۲ کیلومتر بر ساعت

۱۹۵ یلومتر بر ساعت

تفاوت آپشن‌های تیوولی و رنو کپچر

کابین رنو کپچر

رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی خودروهایی با امکانات خیلی ویژه و پیشرفته محسوب نمی‌شوند، اما در محدوده قیمتی خود، تجهیزات قابل قبولی را به خریداران ارائه می‌دهند.
از نظر امکانات، سانگ یانگ تیوولی شرایط بهتری دارد و شامل سانروف (که به صورت آپشن قابل اضافه‌است)، فرمان با سه حالت مختلف، سنسور پارک در جلو و آینه عقب الکتروکرومیک می‌شود.
در مقابل، رنو کپچر دارای سیستم تهویه هوای مجهز به فیلتر AQM و امکان تنظیم صندلی‌های عقب روی ریل است.
به طور کلی، هیچ‌یک از این دو خودرو را نمی‌توان بسیار مجهز دانست.
در جدول زیر می‌توانید فهرست کامل امکانات هر دو خودرو را ببینید و تفاوت‌های آن‌ها را از نظر تجهیزات مقایسه کنید:

تجهیزات

رنو کپچر

سانگ یانگ تیوولی

چراغ

چراغ‌های روشنایی در روز، مه‌شکن جلو و عقب، روشن‌شدن مه‌شکن در پیچ‌ها، اتولایت

دی لایت، مه‌شکن جلو و عقب، اتولایت

سیستم‌های مولتی‌مدیا

۶ اسپیکر با تنظیم هوشمند صدا

۶ اسپیکر

صفحه‌نمایش

۷ اینچی لمسی

۷ اینچی لمسی

رینگ‌ها

۱۷ اینچی

۱۸ اینچی

آینه

تاشوی برقی با گرم‌کن و تنظیم برقی

تاشوی برقی و تنظیم برقی و گرم‌کن، آینه وسط الکترومیک

تهویه مطبوع

اتوماتیک با فیلتر AQM

خودکار با دریچه عقب

صندلی

صندلی ۶ حالته دستی راننده و ۴ حالته دستی سرنشین

تنظیم دستی صندلی راننده و سرنشین کناری

شیشه

شیشه دودی عقب

شیشه بالابر برقی جلو و عقب، سیستم آنتی ترپ

سیستم‌های هشداردهنده

سنسور دنده عقب، سنسور فشار باد تایر

سنسور پارک جلو و عقب، سنسور فشار باد تایر

سایر امکانات 

سقف و قاب آینه رنگی

فرمان سه‌حالته

تفاوت رنو کپجر و سانگ یانگ تیوولی از نظر ایمنی

تفاوت رنو کپجر و سانگ یانگ تیوولی از نظر ایمنی

در بخش ایمنی، رقابت بین تیوولی و کپچر بسیار نزدیک است. تیوولی شش کیسه هوا دارد که شامل دو کیسه هوا برای سرنشینان جلو، دو کیسه هوا برای محافظت از کنار شیشه‌ها و دو کیسه هوا در کنار صندلی‌های جلو می‌شود. اما رنو کپچر فقط چهار کیسه هوا دارد: دو کیسه برای سرنشینان جلو و دو کیسه در کنار صندلی‌های جلو. با وجود اینکه تیوولی کیسه‌های هوای بیشتری دارد، این رنو کپچر است که در آزمون ایمنی Euro NCAP نتیجه بهتری گرفته است. رنو کپچر دارای پنج ستاره ایمنی و سانگ یانگ تیوولی دارای چهار ستاره ایمنی می‌باشد.

جدول مقایسه رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی از نظر ایمنی

تجهیزات

رنو کپچر

سانگ یانگ تیوولی

تجهیزات ایمنی و حفاظتی

کمربند ایمنی پیش‌کشنده، سیستم کنترل پایداری

کمربند ایمنی پیش‌کشنده، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، سیستم ضدواژگونی

کیسه‌هوا

۴ عدد

۶ عدد

سیستم ترمز

ترمز جلو دیسکی، عقب کاسه‌ای، با سیستم ABS و EBD

ترمز جلو و عقب دیسکی به همراه سیستم ABS و EBD

تجربه رانندگی با تیوولی و رنو کپچر؛ کدام‌یک موفق‌تر است؟

تجربه رانندگی با تیوولی و رنو کپچر

وقتی راننده بین سانگ یانگ تیوولی و رنو کپچر مقایسه می‌کند، اولین چیزی که توجهش را جلب می‌کند، فضای داخلی بزرگ‌تر و صندلی‌های راحت‌تر تیوولی است. همین‌طور که حرکت شروع می‌شود، موتور تیوولی نفس‌کشیدن طبیعی‌تر و سرحال‌تری دارد و عملکرد گیربکس آن هم راضی‌کننده است. تنها نکته منفی تیوولی، جای عجیب دکمه تعویض دنده دستی (تیپ ترونیک) است که به شکل یک کلید کوچک روی دسته دنده قرار گرفته است. یکی از ویژگی‌های جالب تیوولی، فرمان سه‌حالته آن است که به راننده اجازه می‌دهد با فشردن یک دکمه روی داشبورد، نحوه واکنش فرمان را تغییر دهد.

از نظر کیفیت سواری، هیچ‌یک از این دو خودرو، رانندگی کاملاً ایده‌آل و نرمی ارائه نمی‌دهند؛ اما باید به کلاس و رده قیمتی آن‌ها هم توجه داشت. به طور کلی، سواری کپچر و تیوولی تقریباً در یک سطح قرار دارند؛ با این تفاوت که تیوولی کمی پایدارتر است و لذت رانندگی بیشتری دارد. تجربه رانندگی با هر دوی این خودروها، چیزی بین هاچ‌بک‌ها و کراس‌اوورهای متوسط است؛ یعنی از رنو ساندرو راحت‌تر، اما به نرمی و آرامش هیوندای توسان نیستند.

فضای داخلی برای سرنشینان در هر دو خودرو با توجه به ابعادشان مناسب است؛ اما هر دو در بخش صندوق عقب ضعف دارند و گویا فضای صندوق فدای فضای سرنشینان شده است. رنو کپچر به لطف موتور توربوی خود، کشش و قدرت خوبی دارد؛ اما این کشش بالا همیشه به معنای شتاب گرفتن سریع در همه شرایط نیست. با وجود موتور توربو و گشتاوری نزدیک به ۲۰۰ نیوتن‌متر که با یک گیربکس دوبل‌کلاچ به چرخ‌ها منتقل می‌شود، شتاب اولیه کپچر چندان چشمگیر نیست.

در مورد توانایی ترمزگیری، این تیوولی است که برتری دارد؛ زیرا در هر چهار چرخ از ترمز دیسکی استفاده می‌کند. در مقابل، رنو کپچر ترمز دیسکی در چرخ‌های عقب ندارد و از این نظر، شبیه به خودروهای رده پایین‌تر بازار عمل می‌کند.

مقایسه تیوولی و کپچر از نظر شرایط بازار

مقایسه رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی

رنو کپچر
در مقایسه رنو کپچر با سانگ یانگ تیوولی، این دو خودرو در بازار رقابت چندانی با هم ندارند. رنو کپچر هم مانند بسیاری از ماشین‌هایی که توسط شرکت‌های دولتی وارد شده، در بازار موقعیت خوبی ندارد. امکانات این خودرو چندان قابل رقابت با دیگران نیست و موتور آن نیز قدرت بالایی ندارد. همین موضوع باعث شده در برابر قیمتی که دارد، چندان انتخاب به‌صرفه‌ای به‌شمار نیاید. علاوه بر این، بسیاری از خریداران از وضعیت قطعات یدکی و خدمات پس از فروش این خودرو نگران و ناراضی هستند و این موضوع یک نقطه ضعف بزرگ محسوب می‌شود.

نتیجه گیری بررسی مقایسه رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی

سانگ یانگ برای سال‌های طولانی با مدل‌هایی مثل موسو و کوراندو در بازار خودرو موفق نبود، اما با معرفی تیوولی توانست موقعیت خوبی برای خود به دست آورد. قیمت مناسب تیوولی، طراحی زیبا و عرضه منظم‌تر آن در مقایسه با رنو، باعث شد این خودرو بیشتر مورد استقبال قرار گیرد.

اگرچه امروزه هیچ‌کدام از این دو خودرو به صورت صفر کیلومتر در بازار موجود نیستند، اما باید پذیرفت که تیوولی در مقایسه با رنو کپچر، وضعیت بهتری در بازار دارد. با وجود سابقه و اعتبار بیشتر رنو، علت اصلی موفق نبودن کپچر در بازار ایران، عملکرد ضعیف عرضه‌کننده آن، یعنی ایران خودرو، بوده است؛ حتی با اینکه این شرکت قیمت رنو کپچر را کمی بالاتر از تیوولی قرار داده بود.

نتیجه گیری بررسی مقایسه رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی

بررسی مقایسه رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی

در پایان مقایسه‌ی رنو کپچر و سانگ‌یانگ تیوولی، می‌توان گفت هر دو خودرو گزینه‌های مناسبی برای رانندگی روزمره هستند. البته بهتر است در کنار هر کدام، یک خودروی دوم نیز در نظر گرفته شود. هر دو مدل در شرایط شهری عملکرد خوبی دارند و مصرف سوخت معقولی ارائه می‌دهند.

وجود امکانات رفاهی و ایمنی مناسب، همراه با مشخصات فنی قابل قبول، رقابت نزدیکی بین تیوولی و کپچر به وجود آورده است.

تیوولی بیشتر مناسب کسانی است که در این محدوده قیمت، به دنبال ظاهر جذاب‌تر و تجهیزات بیشتر هستند و همچنین تمایلی به استفاده از موتورهای توربو ندارند. از طرف دیگر، رنو کپچر انتخاب بهتری برای افرادی است که به برندهای شناخته‌شده‌تر و طراحی خاص‌تر علاقه دارند. این خودرو با داشتن سیستم پیشرانه و جعب‌دنده‌ی پیشرفته‌تر، برای کسانی که به شتاب و قدرت بیشتر اهمیت می‌دهند، گزینه‌ی رضایت‌بخش‌تری است. همچنین، سطح ایمنی بالاتر رنو کپچر، مزیت مهم دیگری است که در مقایسه با تیوولی خودنمایی می‌کند.

بیشتر بخوانید

چرا رنو کپچر بخریم؟
معایب رنو کپچر
مقایسه پژو 2008 و رنو کپچر
چرا تیوولی بخریم؟
معایب سانگ یانگ تیوولی
مقایسه هاوال h2 و تیوولی

اینجا می تونی سوالاتت رو بپرسی یا نظرت رو با ما در میون بگذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *