بخش خودروهای متوسط، در بازار خرید و فروش ماشین بسیار پرطرفدار و فعال است. خریداران در این قسمت معمولاً کسانی هستند که قبلاً خودرو داشتهاند و حالا به دنبال تعویض آن با مدلهای مجهزتر و مدرنتر هستند. خودروهای سدان نقش اصلی را در این بخش از بازار ایفا میکنند و با ورود خودروهای چینی در سالهای اخیر، رقابت بین خودروهای این کلاس شدت بیشتری پیدا کرده است. مقایسه بین دنا پلاس نو با بسترن B30 دست دوم، یکی از جذابترین مقایسههای خودرویی است که یک خودرو از غرب و دیگری از شرق آسیا را بررسی میکند. دنا پلاس صفر کیلومتر و بسترن B30 هر دو در یک رده و از کلاس سدانهای شهری قرار دارند. در ادامه مقاله « دنا پلاس صفر کیلومتر بخرم یا بسترن B30 کارکرده؟ » به بررسی ارزش خرید آنها خواهیم پرداخت.

قبل از اینکه به طور دقیق بررسی کنیم که دنا پلاس صفر کیلومتر بخریم یا بسترن B30 کارکرده، بهتر است یک معرفی کلی از هر دو خودرو داشته باشیم.
به طور خلاصه، دنا پلاس یک مدل بهروز شده از سمند است که به عنوان یک خودروی ملی، جایگاه خاصی بین محصولات ایرانخودرو دارد. مدل پلاس دنا برای اولین بار در سال ۱۳۹۵ با تغییراتی در ظاهر نسبت به مدل معمولی دنا وارد بازار شد. این تغییرات شامل طراحی جدید چراغهای جلو و عقب، تغییر در قسمت جلوی خودرو و اضافه شدن یک خط روی بدنه در کنار آن بود.
در مقابل، بسترن B30 چند سالی است که به عنوان یک خودروی چینی با ابعاد جمع و جور، توسط گروه بهمن تولید میشود. بسترن B30 یکی از خودروهای چینی پرفروش در بازار ایران است و از زمان ورودش، استقبال خوبی از آن شده است.
دنا پلاس

بیایید اول نگاهی به خودروی ایرانی، یعنی دنا پلاس صفر کیلومتر بیندازیم. این خودرو نیروی خود را از یک موتور ۱۶۴۶ سیسی چهار سیلندر میگیرد که میتواند ۱۱۵ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه قدرت و ۱۵۷ نیوتن متر گشتاور در ۴۵۰۰ دور در دقیقه تولید کند. جعبه دنده این خودرو در مدلهای معمولی پنج سرعته دستی است، اما در نمونههای توربوشارژ از جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک استفاده شده است.
ظاهر دنا پلاس با طراحی جذاب و امروزی خود، نظر بسیاری از خریداران ایرانی را به خود جلب کرده و نسبت به بیشتر خودروهای داخلی، نمای بهتری دارد. فضای داخلی آن نیز نسبت به سایر خودروهای ایرانی موفقتر عمل کرده و در مقایسه با سمند (که مدل اولیه آن محسوب میشود)، بسیار مدرنتر و زیباتر طراحی شده است. اگرچه طراحی داشبورد دنا پلاس، شبیه به برخی مدلهای قدیمی هیوندای مانند سوناتا YF است، اما در کل، فضای داخلی آن نسبت به دیگر محصولات داخلی، کیفیت و ظاهر بهتری دارد.
[hm_sell_form_inline]
حال اگر دنا پلاس صفر کیلومتر را با بسترن B30 کارکرده از نظر امکانات رفاهی مقایسه کنیم، خودروی چینی برتری دارد. با وجود تلاشهای انجام شده روی بخشهای فنی و ظاهری دنا پلاس، امکانات و آپشنهای آن چندان برای خریدار جذاب و هیجانانگیز نیست. آپشنهایی مانند سانروف، کروز کنترل، صفحه نمایش لمسی و آینههای برقی تاشو، تقریباً همه چیزهایی هستند که دنا پلاس در اختیار خریدار میگذارد. در زمینه ایمنی نیز، از آنجا که این خودرو بر پایه یک شاسی قدیمی ساخته شده، نمیتوان انتظار سطح ایمنی بالایی از آن داشت. همچنین به دلیل عدم شرکت این خودرو در آزمونهای معتبر ایمنی جهانی و نداشتن سیستم کنترل کشش و پایداری، در بخش ایمنی چندان قابل اعتماد به نظر نمیرسد.
بسترن B30
مقایسه دنا پلاس نو با بسترن B30 دست دوم
اما رقیب چینی این خودرو هم تواناییهایی نزدیک به خودروی داخلی دارد. موتور اصلی بسترن B30 یک موتور چهار سیلندر به نام CA4GB16 است که میتواند ۱۰۷ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتنمتر گشتاور تولید کند. در طراحی بیرونی این خودرو، تاثیر کار طراحان ایتالیایی شرکت ایتال دیزاین به چشم میخورد و نمای خارجی زیبا و جذابی دارد. با این حال، فضای داخلی کابین بسترن B30 برای این محدوده قیمت، واقعاً ناامیدکننده است و به جز یک سادگی بیش از حد، چیز دیگری به خریدار ارائه نمیدهد.

مقایسه دنا پلاس نو با بسترن B30 دست دوم
از نظر امکانات رفاهی، بسترن B30 دارای تجهیزات اولیه و مناسبی است. این خودرو شامل سانروف، کروز کنترل، صفحه نمایش لمسی، دوربین و سنسور میشود که همگی از ویژگیهای رفاهی این مدل محسوب میگردند.
در بحث ایمنی، این خودروی چینی عملکرد نسبتاً بهتری دارد و توانسته ۵ ستاره ایمنی از مرکز CNCAP دریافت کند. وجود سیستم کنترل کششی (TCS) و سیستم کنترل پایداری (ESP) به همراه ترمزهای پیشرفته (ABS + EBD + BA)، رانندگی مطمئنتری را برای صاحبان بسترن B30 فراهم میکند.
جمع بندی بررسی مقایسه دنا پلاس صفر کیلومتر با بسترن B30 کارکرده ؛ دنا پلاس صفر کیلومتر بخرم یا بسترن B30 کارکرده؟
بر اساس آنچه در مقاله مقایسهای «دنا پلاس صفر کیلومتر یا بسترن B30 کارکرده؟» آمده است، رقابت بین این دو خودروی سدان بسیار نزدیک است و هیچیک از آنها برتری چشمگیری در بخشهای مختلف ندارند. در پایان این مقایسه میتوان گفت بسترن B30 از نظر طراحی ظاهری، خودرویی مدرن و معقول است که به خوبی میتواند نیازهای روزمره یک خانواده کوچک را در شهر برطرف کند.
در مقابل، دنا پلاس صفر کیلومتر — که نماینده خودروسازی داخلی است — فضای داخلی بزرگتری دارد. در حالی که صندوق عقب بسترن B30 ۳۰۰ لیتر گنجایش دارد، دنا پلاس از صندوقی ۵۰۰ لیتری برخوردار است که برای یک خانواده پنج نفره کاملاً مناسب به نظر میرسد. بنابراین اگر به دنبال خودرویی برای سفرهای طولانیمدت هستید، دنا پلاس انتخاب بهتری است. همچنین اگر دسترسی آسان به خدمات و قطعات یدکی در هر زمان و مکانی برای شما اهمیت دارد، باز هم دنا پلاس گزینه مناسبتری خواهد بود.

اگر بخواهیم بین خودروی صفر و کارکرده یکی را انتخاب کنیم، در مورد قدرت و شتاب باید بگوییم که هر دو گزینه تقریباً یکسان عمل میکنند و انتظار تجربهای هیجانانگیز و سرعت بالایی را نداشته باشید.
حال برای پاسخ به این پرسش که «بسترن B30 کارکرده بخرم یا دنا پلاس صفر؟» میتوان اینطور گفت: اگر به دنبال یک خودروی خارجی در این محدوده قیمت هستید، بسترن B30 کارکرده، یک سدان چینی با کیفیت قابل قبول است که احتمالاً از انتخاب خود راضی خواهید بود.
اما اگر میخواهید خودرویی داشته باشید که هزینههای نگهداری آن پایین باشد و قطعات آن به راحتی پیدا شود، دنا پلاس با پشتیبانی بهتر و خدمات پس از فروش گستردهتر، گزینه مناسبتری برای شماست.
بیشتر بخوانید:
مقایسه دنا پلاس و سمند سورن
مقایسه چانگان cs35 و بسترن B30
مقایسه رنو مگان و دنا پلاس
مقایسه لیفان 820 و بسترن B30
معایب دنا پلاس توربو شارژر
مقایسه چری آریزو 5 توربو و بسترن b30





















