خودروی جک J4 توسط شرکت جک تولید شده است. این شرکت که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودرو در چین محسوب میشود، کار خود را از سال ۱۳۴۳ آغاز کرد. جک J4 یکی از مدلهای نسبتاً تازهی این برند است که برای نخستین بار در سال ۱۳۹۱ معرفی شد. کمی بعد از آن، شرکت کرمان موتور این خودرو را به بازار ایران آورد. برند جک در ایران طرفداران زیادی دارد و محصولات آن معمولاً با استقبال خوبی از سوی مردم ایران روبرو میشود.

جیلی Gc6 به عنوان رقیبی سرسخت برای جک J4 شناخته میشود. شرکت چینی جیلی، که خودروهای مختلفی در ایران عرضه کرده، همچنین صاحب برند معروف ولوو نیز هست. این مالکیت به جیلی این امکان را داده تا از فناوری و مهندسی پیشرفته این شرکت سوئدی استفاده کند. به همین خاطر، خودروهای جیلی در ایران با استقبال خوبی روبرو شدهاند.
با این حال، نباید از نظر دور داشت که محبوبیت خودروهای چینی در ایران تا حدی به دلیل نبود رقبای قدرتمند دیگر در بازار است. در غیر این صورت، این خودروها در شرایط یکسان به سختی میتوانند با برندهای بزرگ جهانی رقابت کنند. اما در شرایط کنونی، محصولات شرکتهای چینی خریداران زیادی در ایران دارند. در مقالهی “مقایسه جک J4 و جیلی Gc6” با ما همراه باشید تا یک رقابت جذاب را مرور کنیم و شما را در انتخاب خودروی مناسب راهنمایی کنیم.
مقایسه طراحی
طراحی خارجی
خودروی جک J4 ظاهری خشن و قدرتمند دارد. در قسمت جلوی ماشین، چراغهای بزرگ و طراحی شده به سبک تهاجمی، به آن هیبت خاصی بخشیدهاند. روی کاپوت هم از خطوط کوتاه و نسبتاً تیز استفاده شده تا این حالت خشن را کامل کند. با این حال، مهشکنهای کوچک و گرد در نمای جلوی خودرو، یکی از نقاط ضعف آن به شمار میروند.
در نمای کناری نیز طراحان سعی کردهاند از همان خطوط تیز و کوتاه بهره ببرند. اما رینگهای ۱۵ اینچی برای این خودرو کمی کوچک به نظر میرسند. برای آنکه خودرو پُرتر و تنومندتر دیده شود، در طراحی گلگیرها از حجمدهی مناسبی استفاده شده. همچنین، یک خط طراحی از کنار خودرو و از روی دستگیرهها عبور کرده و تا چراغهای عقب ادامه یافته است. این کار باعث ایجاد هماهنگی بین نمای کناری و نمای پشت شده است.
نمای پشت جک J4 طراحی سادهای دارد. اگرچه این بخش چندان پیچیده نیست، اما با بقیهی قسمتهای خودرو هماهنگی خوبی دارد.
در مدل فیسلیفت جیلی GC6 تغییراتی در قسمت جلوی خودرو ایجاد شده است. با این حال، وقتی طراحی بیرونی جک J4 را با جیلی GC6 مقایسه کنیم، جک J4 برتری نسبی دارد. از جمله تغییرات در مدل فیسلیفت جیلی GC6 میتوان به سپرهای جدید اشاره کرد که در نگاه اول توجه را جلب میکنند. این سپرها تا حدی از یکنواختی طراحی جلوی خودرو کاستهاند. چراغهای جدید این مدل نیز از لنزهای شفاف بهره میبرند و طراحی خشنتر و امروزیتری دارند.
نمای کناری جیلی GC6 ساده است. در این قسمت، یک خط تیز از چراغ جلو تا چراغ عقب و از بالای دستگیرهها کشیده شده که هماهنگی خوبی بین نمای کناری و جلوی خودرو ایجاد کرده است. در مورد نمای پشت نیز باید گفت که با وجود چراغهای بزرگ عقب و تغییرات انجام شده در سپر، طراحی این بخش همچنان حال و هوای قدیمیتری دارد.
طراحی داخلی
در طراحی کابین خودروی جک J4، فضای داخلی برای تمام پنج سرنشین به اندازه کافی بزرگ و راحت در نظر گرفته شده است. حتی افراد قدبلند هم به راحتی میتوانند در این خودرو بنشینند. طراحی داشبورد ساده و کاربردی است و دریچههای بزرگ تهویه هوا به خوبی در نمای جلوی آن خودنمایی میکنند. یک خط افقی در وسط داشبورد، آن را به دو بخش بالا و پایین تقسیم کرده است. کنسول وسط نیز باریک طراحی شده، اما صفحه نمایش لمسی ۸ اینچی آن دقیقاً در بالای خط وسط قرار دارد و در دسترس راننده است. در نهایت فرمان این خودرو ظاهر زیبایی دارد و لوگوی جک در مرکز آن دیده میشود.
با این حال، جک J4 نتوانسته در طراحی داخلی از رقیب خود، جیلی GC6، پیشی بگیرد. در داشبورد جیلی GC6 از فرمهای حجمی و جذابی استفاده شده که چیدمان قطعات را بسیار دلنشین کرده است. این خودرو نیز فضای داخلی مناسبی برای سرنشینان دارد و مانند برخی خودروهای چینی کوچک و تنگ نیست. اگر دوباره به داشبورد جیلی GC6 نگاه کنیم، در قسمت بالای صفحه نمایش یک فرورفتگی وجود دارد که به نظر میرسد برای گذاشتن جعبه دستمال کاغذی طراحی شده است.
همچنین فرم داشبورد به گونهای است که دکمههای کنترل سیستم صوتی و چندرسانهای به صورت مورب و زیبا در آن جای گرفتهاند. در نهایت، مقایسه این دو خودرو از نظر طراحی داخلی نشان میدهد که جیلی GC6 از جک J4 پیشی گرفته و برتری خود را ثابت کرده است.
مقایسه فنی
بررسی ویژگیهای فنی
بررسی فنی خودروهای جک j4 و جیلی Gc6 نشان میدهد که این دو خودرو از نظر فنی تقریباً در یک سطح قرار دارند. اگر به مشخصات هر دو خودرو دقت کنیم، میبینیم که در مواردی مانند حجم موتور، بیشترین قدرت، بیشترین گشتاور، مصرف سوخت و شتاب از حالت ساکن تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، تفاوت چشمگیری با هم ندارند (تفاوتها آنقدر کم است که به حساب نمیآیند). با این حال، این دو خودرو از جعبه دندههای متفاوتی استفاده میکنند و در مورد بیشترین سرعت، جک j4 با قابلیت رسیدن به سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت، از جیلی Gc6 جلوتر است.
| مدل خودرو | جک j4 | جیلی Gc6 |
| پیشرانه | 4 سیلندر 16 سوپاپه خطی مستقیم | 4 سیلندر 16 سوپاپه |
| حجم موتور | 1499 سی سی | 1498 سی سی |
| حدأکثر قدرت | 103 اسب بخار | 105 اسب بخار |
| حدأکثر گشتاور | 146 نیوتن متر | 145 نیوتن متر |
| گیربکس | 5 سرعته خودکار CVT | 4 سرعته خودکار ساخت JATCO ژاپن |
| مصرف سوخت (ترکیبی) | 5/6 لیتر در ساعت | 7 لیتر در هر 100 کیلومتر |
| شتاب صفر تا 100 | 5/13 ثانیه | 5/13 ثانیه |
| حدأکثر سرعت | 180 کیلومتر در ساعت | 165 کیلومتر در ساعت |
مقایسه آپشنها و امکانات رفاهی
وقتی امکانات رفاهی جک J4 و جیلی GC6 را مقایسه میکنیم، تفاوتهای کوچکی به چشم میخورد. به عنوان نمونه، جیلی GC6 دارای سیستم تهویه مطبوع خودکار است، در حالی که این قابلیت در جک J4 به صورت دستی عمل میکند و این یک برتری برای جیلی محسوب میشود. به جز این مورد، سایر امکانات رفاهی در هر دو خودرو تقریباً یکسان است. البته باید در نظر داشت که خودروهای چینی معمولاً از نظر سطح امکانات رفاهی در جایگاه ایدهآلی قرار ندارند و بهتر است آنها را با محصولات داخلی مقایسه کنیم.
| تجهیزات | جک j4 | جیلی Gc6 |
| چراغ | روشن و خاموش شدن خودکار چراغها و تنظیم دستی ارتفاع نور چراغهای جلو، مهشکنهای جلو و عقب | چراغهای جلو و عقب LED، سیستم روشنایی در روز، مهشکنهای جلو و عقب |
| سیستمهای مولتی مدیا | ورودیهای AUX و USB، CD و رادیو، 6 بلندگو | چندرسانهای MP5 و سیستم ارتباطی موبایل |
| صفحه نمایش | 8 اینچی لمسی | 8 اینچی لمسی |
| رینگها | 15 اینچی آلومینیومی | 16 اینچی آلومینیومی |
| آینه | گرمکن آینههای جانبی، قابلیت جمع شوندگی دستی، چراغ راهنما روی آینههای جانبی | چراغ راهنما روی آینههای جانبی |
| تهویه مطبوع | تهویه هوای دستی | تهویه هوای خودکار |
| صندلی | روکش چرم تمام صندلیها و تنظیم دستی صندلیهای جلو | روکش چرم دورنگ تمام صندلیها و تنظیم دستی صندلیهای جلو |
| شیشه | بالابرهای برقی جلو و عقب | بالابرهای برقی جلو و عقب |
| سیستمهای هشدار دهنده | سیستم ضد سرقت، سنسور پارک عقب | سنسورهای سپر عقب برای پارک، |
| سایر امکانات | فرمان برقی، نمایشگر میزان فشار باید تایرها، کروز کنترل | قطع خودکار سوخت در هنگام بروز تصادف، سانروف |
مقایسه ایمنی
خودروهای ساخت چین معمولاً از استانداردهای ایمنی بالایی برخوردار نیستند. همانطور که در بخش ویژگیها و امکانات رفاهی هم اشاره شد، اغلب این خودروها فقط با نمونههای داخلی قابل مقایسه هستند. در هر صورت، مقایسه ایمنی جک J4 و جیلی GC6 نشان میدهد که این دو مدل تقریباً سطح ایمنی مشابهی دارند.
هر دو خودرو در آزمایشهای مرکز C-NCAP چین توانستهاند گواهی پنج ستاره ایمنی دریافت کنند. البته بدیهی است که اعتبار این مرکز چینی به هیچ وجه با مراکز معتبر اروپایی یا آمریکایی برابری نمیکند.
| تجهیزات ایمنی و حفاظتی | جک j4 | جیلی Gc6 |
| کیسه هوا | 6 کیسه هوا : راننده، سرنشین جلو، جانبی | کیسه هواهای راننده و سرنشین جلو |
| سیستم ترمز | ترمزهای جلو دیسکی، ترمزهای عقل کاسهای، ABS، EBD | ترمزهای عقب و جلو دیسکی، ABS، EBD |
تجربه رانندگی
در مجموع، نمیتوان از خودروهای چینی توقع زیادی داشت. این خودروها معمولاً امکانات پیشرفته و قابل توجهی برای سرنشینان فراهم نمیکنند و همچنین به دلیل سطح ایمنی نه چندان بالا، احساس امنیت و آرامش لازم را به افراد حاضر در خودرو منتقل نمیکنند. علاوه بر این، اگر به رانندگی با سرعت بالا علاقه دارید، باید بدانید که مدلهای بررسی شده نمیتوانند این نیاز شما را به طور کامل برطرف کنند؛ با این حال در مقایسهای بین جک J4 و جیلی GC6، محصول شرکت جک عملکرد بهتری در این زمینه دارد. در پایان، پیشنهاد میکنیم در جادهها و بزرگراههای کمایمن کشور، از رانندگی با سرعت زیاد پرهیز کنید.
تحلیل شرایط بازار
وضعیت بازار خودرو در کشور ما چندان خوب نیست. طی یکی دو سال اخیر، قیمتها در این بازار چندین بار به شدت افزایش یافته و به نظر نمیرسد در آینده نزدیک، ثبات و آرامش به این بازار بازگردد.
مهمترین دلیل این وضعیت نابسامان، تغییرات قیمت دلار و سایر ارزهای خارجی و همچنین بازگشت تحریمهای آمریکاست. دلیل دوم که شاید تأثیرش حتی از دلیل اول هم بیشتر باشد، مشکلات مدیریتی در سطح کشور است که همچنان ادامه دارد.
به عنوان مثال، قبلاً با ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان میشد یک خودروی جک J4 خرید و برای خرید جیلی GC6 هم حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان کافی بود. اما امروز برای خرید جک J4 باید ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان پرداخت کنید و قیمت جیلی GC6 هم بین ۱۲۵ تا ۱۴۰ میلیون تومان شده است.

جمع بندی
انتخاب و خرید یک خودرو به علاقههای شخصی و مقدار پولی که در نظر گرفتهاید بستگی دارد. معمولاً خودروهای چینی با محصولات داخلی رقابت میکنند. به عنوان نمونه، خودروی جک J4 در ابتدا با قیمتی حدود ۵۰ میلیون تومان وارد بازار شد تا رقیبی برای تندر ۹۰ و دیگر خودروهای داخلی در همین محدوده قیمتی باشد.
در مقایسه دو خودرویی که در این مطلب بررسی شده، اگر طراحی بیرونی و ظاهر برای شما اولویت بیشتری دارد، جک J4 گزینه مناسبی است. در مقابل، جیلی GC6 برای کسانی که به فضای داخلی زیبا و شیک اهمیت میدهند، انتخاب بهتری محسوب میشود. این دو مدل از نظر قیمت نیز با هم تفاوت دارند. بنابراین اگر اختلاف قیمت حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومانی برای شما مهم است، جک J4 علاوه بر صرفهجویی در هزینه، از نظر امکانات و کیفیت نیز کمبودی در برابر جیلی GC6 ندارد.
برای مشاهده قیمت جک J4 اتوماتیک و دریافت اطلاعات بیشتر درباره قیمت جیلی GC6 کلیک کنید.
مقالات پیشنهادی زیر را نیز از دست ندهید:
– مقایسه جک J4 و آریو سایپا S300
– مقایسه جک J4 و چری آریزو 5
– بررسی فنی و آزمایش جیلی امگرند X7
– مقایسه دنا پلاس توربو و جک J4
– مقایسه دنا پلاس و جیلی GC6
– مقایسه جک J4 و برلیانس H330





















