مازراتی یک برند خودرویی است که در ایران چندان شناخته شده نیست و خودروهای آن فقط برای مدت کوتاهی و به تعداد بسیار کم به کشور ما وارد شدند. بدون شک، مازراتی گرنکبریو MC یکی از ویژهترین مدلهای این برند در ایران محسوب میشود. تعداد کم، طراحی خاص و قیمت بسیار بالای این خودرو باعث شد که با وجود اینکه از نظر قدرت و عملکرد، برتری چشمگیری نسبت به رقیبان آلمانی خود مانند مرسدس بنز SL500، بیامو 650i و پورشه ۹۱۱ نداشت، اما خودرویی بسیار خاصتر و منحصربهفردتر از آنها به شمار برود. این خودرو بین سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ توسط شرکت «آرتاتک موتور» به ایران وارد شد. با این حال، حتی در آن سالها نیز این خودرو با رقیب قدرتمندی به نام بیامو 650i کروک روبرو بود.

مدل کروک بیامو 650i در فاصله سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ توسط شرکت پرشیا خودرو به بازار ایران معرفی شد. این خودرو یکی از خاصترین و شناختهشدهترین محصولات حاضر در بازار به شمار میرود.
با وجود آنکه در ایران این خودرو از نظر سال ساخت، یک بیاموی نسبتاً جدید محسوب میشود، اما تولید این نسل از سری ۶ تنها تا سال ۲۰۱۸ ادامه یافت. در مقایسه، مازراتی گرنکبریو MC تا سال ۲۰۱۹ در خط تولید باقی ماند. در ادامه، این دو خودروی کروک اروپایی را با یکدیگر مقایسه کرده و به بررسی ویژگیهای بیامو سری ۶ کروک و مازراتی گرنکبریو MC میپردازیم.

مقایسه طراحی

هر دو خودرویی که دربارهشان صحبت میکنیم، مانند یک اثر هنری خیرهکننده هستند که با دیدنشان در خیابان، ناخودآگاه نگاهها را به سمت خود جلب میکنند. بیامو سری ۶ که در گذشته به لقب “کوسه” شهرت داشت، اینبار نیز با ابعادی بزرگتر و طراحی امروزی، همان ظرافت و زیبایی را به نمایش گذاشته است. بخش عقب خودرو با چراغهای باریک و عریض خود، شکوه و وقار خاصی ایجاد کرده است.
در مقابل، مازراتی روح و حس ایتالیایی خود را حفظ کرده است. شاید نتوان گفت طراحی آن از سری ۶ بهتر است، اما ظاهر کلی آن بسیار شبیه به خودروهای مسابقهای است و جزئیات ورزشی بیشتری در آن به کار رفته است. چراغهای عقب مازراتی در شب جلوهای چشمگیر دارند و نمای کناری مدل MC با رینگهای مشکی، بسیار ورزشی و گیرا به نظر میرسد. نمای جلوی مازراتی نیز با جلوپنجره بزرگ و نشان سهشاخه معروف آن، بسیار زیبا و جذاب طراحی شده است. در همین حال، بخش عمدهی زیبایی جلوی بیامو 650i بر عهدهی جلوپنجره دوتایی کلیوی و چراغهای جلوی آن است.

هر دو خودرو از نظر ظاهری بسیار زیبا و با ابهت هستند و انتخاب بین آنها کار آسانی نیست. اما وقتی صحبت از فضای داخلی میشود، خودروهای آلمانی بدون شک برتری خود را نشان میدهند. فضای داخلی بیاموی نهتنها امروزیتر و باکیفیتتر از مازراتی به نظر میرسد، بلکه چیدمان و راحتی آن نیز به وضوح بهتر است و این نشاندهنده مهندسی قوی در طراحی آن است. در مقابل، کابین مازراتی بیشتر شبیه به خودروهای تولیدی قبل از سال ۲۰۱۰ است و به ویژه، قرارگیری صفحه نمایش در قسمت پایین داشبورد در مقایسه با صفحه نمایش بزرگ و مدرن بیاموی، جلوهای قدیمی به آن میبخشد. سیستم صوتی و اطلاعات داخل خودرو نیز بخش دیگری است که بیاموی سری ۶ در آن به طور کامل پیروز میدان است. در حالی که کابین بیاموی از هر نظر عالی و بینقص است، در مازراتی فقط میتوان به ساعت عقربهای روی داشبورد و فرمان زیبای آن همراه با اهرمهای بزرگ تعویض دنده در پشت فرمان به عنوان نقاط قوت اشاره کرد.
از نظر فضای داخلی، هر دو خودرو در قسمت جلو عملکرد بسیار خوبی دارند؛ اما برای سرنشینان عقب فضای کمی در نظر گرفته شده که در این مورد نیز بیاموی امتیاز بهتری کسب میکند.
مقایسه فنی

در این قسمت، به مقایسهی دو خودروی مازراتی گرن کبریو MC و بیامو 650i میپردازیم. این دو خودرو در یک رده قرار دارند و از نظر ویژگیهای فنی بسیار شبیه به هم هستند؛ اما دو شرکت سازنده، روشهای کاملاً متفاوتی برای طراحی موتورهایشان به کار بردهاند.
بیامو از یک موتور ۴.۴ لیتری V8 با دو توربو استفاده میکند که ۴۵۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. در مقابل، مازراتی موتوری بدون توربو دارد که توسط فراری ساخته شده و حجم آن ۴.۷ لیتر است. این موتور قدرتی برابر با ۴۶۰ اسب بخار دارد، اما گشتاور آن بسیار کمتر و حدود ۵۲۰ نیوتنمتر است.
برتری واضح بیامو در این بخش به دلیل توربو بودن موتور آن است. موتور بیامو نهتنها گشتاور بالاتری دارد، بلکه مصرف سوخت آن نیز بهطور قابل توجهی کمتر از مازراتی است. در واقع، بیامو تقریباً نصف مازراتی سوخت مصرف میکند و این مسئله، مهارت و مهندسی دقیق آلمانیها را به خوبی نشان میدهد.
در مورد سیستم انتقال قدرت، هر دو خودرو از جعبه دنده اتوماتیک ساخت ZF استفاده میکنند؛ با این حال، جعبه دنده بیامو با داشتن دو دنده بیشتر، عملکرد بهتری ارائه میدهد. در جدول زیر میتوانید مشخصات فنی هر دو خودرو را به طور کامل مشاهده کنید:
|
مدل خودرو |
بی ام و 650i |
مازراتی گرن کبریو MC |
|
پیشرانه |
۸ سیلندر خورجینی توربو |
۸ سیلندر خورجینی |
|
حجم موتور |
۴.۴ لیتر |
۴.۷ لیتر |
|
حداکثر قدرت |
۴۵۰ اسببخار |
۴۶۰ اسببخار |
|
حداکثر گشتاور |
۶۵۰ نیوتنمتر |
۵۲۰ نیوتنمتر |
|
گیربکس |
۸ دنده اتوماتیک |
۶ دنده اتوماتیک |
|
مصرف سوخت (ترکیبی) |
۸.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر |
۱۴.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر |
|
شتاب صفرتاصد |
۴.۶ ثانیه |
۴.۹ ثانیه |
|
حداکثر سرعت |
۲۵۰ کیلومتر بر ساعت |
۲۹۰ کیلومتر بر ساعت |
مقایسه آپشنها و امکانات رفاهی

مازراتی گرن کبریو MC تمرکز اصلی خود را روی عملکرد ورزشی و قابلیتهای رانندگی گذاشته است. به همین دلیل، این خودرو در مقایسه با برخی رقبا، از امکانات و آپشنهای کمتری برخوردار است. اما در سوی دیگر، خودروی بیامدبلیو قرار دارد که همیشه رقیب سرسختی مثل مرسدس بنز داشته و به همین خاطر، همیشه به ارائه آپشنهای متنوع و پیشرفته در محصولات خود اهمیت زیادی داده است.
این تفاوت نگرش باعث شده که بیامدبلیو 650i در بخش امکانات، برتری محسوسی نسبت به مازراتی گرن کبریو داشته باشد. از جمله قابلیتهای بیشتری که در 650i مشاهده میشود، میتوان به سیستم هشدار نقطه کور، سیستم تعلیق هوشمند، رادارهای جلوگیری از برخورد و هشدار تغییر لاین، چراغهای اصلی الایدی و یک نمایشگر ۱۰.۲ اینچی اشاره کرد. در مقابل، نمایشگر مازراتی ۷ اینچی است.
البته مازراتی هم با ارائه اگزوز ورزشی MC و استفاده از قطعات کربنی، تلاش کرده است تا حال و هوای خودروهای اسپرت را به رانندگی روزمره در خیابان بیاورد.
برای مقایسه دقیقتر امکانات این دو خودرو، میتوانید به جدول زیر مراجعه کنید.
|
تجهیزات |
بی ام و 650i |
مازراتی گرن کبریو MC |
|
چراغ |
دیلایت، مهشکن جلو LED، اتولایت، ارتفاع نور خودکار، چراغشور چراغهای جلو و عقب LED، |
مهشکن جلو ، اتولایت، ارتفاع نور خودکار، چراغشور، چراغ چرخشی، چراغهای جلو بای زنون |
|
سیستمهای مولتیمدیا |
هارمن کاردون ۱۶ اسپیکر |
۶ اسپیکر های فای، ۱۱ اسپیکر BOSE سفارشی |
|
صفحهنمایش |
۶.۵ اینچی، ۱۰.۲ اینچی سفارشی |
۷ اینچی |
|
رینگها |
۱۹ اینچی |
۲۰ اینچی |
|
آینه |
تاشوی برقی و تنظیم برقی و گرمکن، آینه وسط الکترومیک |
تاشوی برقی و تنظیم برقی و گرمکن، آینه وسط الکترومیک، قاب آینه فیبر کربنی |
|
تهویه مطبوع |
خودکار دوگانه با دریچه عقب |
خودکار دوگانه با دریچه عقب |
|
صندلی |
تنظیم برقی ۸حالته صندلی راننده و سرنشین کناری، گرمکن صندلیهای جلو و عقب، سردکن جلو سفارشی، مموری صندلیهای جلو |
تنظیم برقی ۱۰ حالته صندلی راننده، تنظیم برقی سرنشین کناری با گودی کمر، گرمکن جلو، صندلیهای ریس جلو سفارشی، حذف صندلیهای عقب سفارشی |
|
شیشه |
شیشهبالابر برقی جلو و عقب، سقف تاشوی برقی سافت تاپ |
شیشهبالابر برقی جلو و عقب، سقف تاشوی برقی سافت تاپ |
|
سیستمهای هشداردهنده |
سنسور پارک جلو و عقب، سنسور فشار باد تایر، سنسور باران، سنسور نور |
سنسور پارک جلو و عقب، سنسور فشار باد تایر، سنسور باران، سنسور نور |
|
سایر امکانات |
جوی استیک، کیت ترمز ام، نورپردازی داخلی، گرمکن فرمان، هداپ دیسپلی، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین دید عقب، ترمز پارک برقی، دربهای سافت کلوز |
تعلیق هوشمند، ترمز پارک برقی، پدال شیفتر، کیت ترمز برمبو، کاالیپر ترمز قرمز، نورپردازی داخلی، چرم آلکانترا، تریم فیبر کربنی، پدالهای آلومینیومی |
مقایسه ایمنی

شاید برایتان جالب باشد که این خودروهای اسپرت بسیار گرانقیمت، معمولاً توسط مراکز آزمایش ایمنی معروف مانند Euro NCAP یا NHTSA بررسی نمیشوند. اما این موضوع به معنای ناامن بودن آنها نیست، چرا که شرکتهای سازنده معتبر، حتماً به فکر ایمنی و محافظت از سرنشینان هستند. در زمینه امکانات ایمنی، بیامو عملکرد بهتری نسبت به رقیب ایتالیایی خود نشان میدهد. شما میتوانید لیست کامل تجهیزات ایمنی این دو خودرو را در جدول زیر مشاهده کنید:
|
تجهیزات |
بی ام و 650i |
مازراتی گرن کبریو MC |
|
تجهیزات ایمنی و حفاظتی |
کمربند ایمنی پیشکشنده، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، رادار نقطه کور، کروزکنترل هوشمند، رادار تغییر لاین، رادار تابلوخوان |
کمربند ایمنی پیشکشنده، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش |
|
کیسههوا |
۶ عدد |
۶ عدد |
|
سیستم ترمز |
ترمز جلو و عقب دیسکی به همراه سیستم ABS و EBD، ترمز کمکی هوشمند، ترمز اضطراری، توزیع نیروی ترمز |
ترمز جلو و عقب دیسکی بههمراه سیستم ABS و ترمز کمکی |
تجربه رانندگی
رانندگی با یک بی ام و ۶۵۰i که حدود ۵ متر طول دارد و فقط دو در است، تجربهٔ خاص و جذابی به شما میدهد. این خودرو کاملاً حس متمایز و ویژهای دارد. فضای داخلی آن شبیه به دیگر محصولات بی ام و است، اما کمی لوکستر و شیکتر به نظر میرسد. کنترل خودرو و آگاهی از اندازههای آن بسیار آسان است و سنسورهای جلو و عقب در موقع پارک کردن، کمک بزرگی به راننده میکنند. وقتی پدال گاز را فشار دهید، موتور بلافاصله قوی و سریع واکنش نشان میدهد. در واقع، اگر سیستم کنترل کشش نبود، مهار این قدرت و شتاب کار بسیار دشواری میشد.

هندلینگ این خودرو واقعاً عالی است. هم رانندگی با آن راحت است و هم به طور شگفتانگیزی به جاده میچسبد. موتور و جعبه دنده آن نیز به خوبی و بدون هیچ مشکلی کار میکنند. سقف پارچهای این بیامدبلیو اگرچه مانند سری ۵ یا سری ۶ کوپه عایق کاملی ندارد و صدای بیرون کمی بیشتر به داخل میآید، اما این موضوع باعث آزار سرنشینان نمیشود. در عوض، آنها میتوانند از صدای دلنشین اگزوز خودرو لذت ببرند. همچنین، برخلاف سری ۴، در مدل 650i وقتی سقف پارچهای جمع میشود، فضای داخلی خودرو کم نمیآید.
در مقابل، مازراتی گرنکبریو MC احساس خشنتر و ورزشیتری دارد. داخل کابین آن خبری از فناوریهای پیچیده برای سرگرمی نیست، اما یک کلید مخصوص برای بلندتر کردن صدای اگزوز دارد. حتی وقتی خودرو درجا کار میکند، صدای موتور آن بسیار بلند است و این حس هیجان را بیشتر میکند. سیستم تعلیق این خودرو نیز نسبت به رقیب آلمانی خود سفتتر است و نشان میدهد که بیشتر برای پیست مسابقه طراحی شده تا رانندگی در شهر. با این حال، جالب اینجاست که با وجود تعلیق سفتتر، هندلینگ آن از بیامدبلیو 650i بهتر نیست.
حتی با آن صدای غرشآور و موتور پر سروصدا، مازراتی در شتاب از صفر تا صد کیلومتر از بیامدبلیو کندتر است و نمیتواند آن را شکست دهد. البته این نکات تأثیری روی تصمیم خریداران گرنکبریو ندارد، زیرا بیشتر آنها این خودرو را به خاطر شخصیت خاص و صدای زیبای موتور آن میخرند، نه فقط برای سرعت بالا. از طرفی، ترمزهای این مازراتی بسیار قوی هستند و با کوچکترین فشردن پدال ترمز، خودرو به سرعت کاهش سرعت میدهد.

تحلیل بازار
بازار خودروهای مازراتی گرن کبریو MC و بیامو 650i بسیار کوچک است و به همین خاطر، رقابت چندانی بین این دو خودرو دیده نمیشود. اگرچه بیامو نامی شناختهتر و قدیمیتر از مازراتی است و نمایندگیها و خدمات پس از فروش آن نیز در دسترستر هستند، اما مازراتی در نگاه خریداران خودرویی خاصتر و منحصربهفردتر از سری ۶ بیامو محسوب میشود و در عمل، موقعیت بهتری در بازار دارد. تعداد کم این خودروها باعث شده اغلب بهعنوان ماشین روزمره از آنها استفاده نشود و به همین دلیل، بسیاری از خریداران توجه چندانی به هزینههای نگهداری آن ندارند. درباره این هزینهها باید گفت که هرچند بیامو خودروی پرهزینهای شناخته میشود، اما مازراتی گرن کبریو MC در قیاس با بیامو 650i، هزینه بسیار بیشتری دارد و علاوه بر این، مصرف سوخت آن نیز تقریباً دو برابر است.
نتیجه گیری
مقایسه بین مازراتی گرن کبریو MC و بی ام و 650i انتخاب را سخت میکند. این دو خودرو هر کدام ویژگیهای درخشانی دارند. مازراتی با طراحی ایتالیایی، صدای موتور گیرا و ظاهر منحصربهفردش، برای کسانی مناسب است که میخواهند در خیابان بدرخشند. از طرف دیگر، بی ام و 650i خودرویی با ظاهر متعادلتر، آسایش بالاتر و عملکردی چابکتر است و خریداری که به منطق بیشتر از احساس توجه میکند، احتمالاً بی ام و را برمیگزیند.
نقاط قوت مازراتی گرن کبریو MC در مقابل بی ام و 650i عبارتاند از: صدای زیبای موتور، استفاده از موتور فراری، طراحی خاص بدنه، قطعات فیبر کربنی، ترمزهای قدرتمند و تعداد کم آن در خیابان. در مقابل، معایب آن شامل مصرف سوخت زیاد، هزینههای نگهداری بالا، کیفیت نهچندان ایدهآل cabin و سطح راحتی پایینتر است. بی ام و 650i نیز مزایای خود را دارد: موتور پرقدرت و کممصرف، cabin مجلل و پیشرفته، امکانات ایمنی و رفاهی بیشتر و شتاب بالا. معایب آن نیز هزینه نگهداری زیاد و حساسیت موتور به کیفیت سوخت است. برای اطلاع از قیمت بی ام و سری 6 کروک و استفاده از خدمات کارشناسی سیار خودرو با شماره هشت آ هشت تماس بگیرید.
بیشتر بخوانید
با مدلهای مازراتی موجود در ایران آشنا شوید؛ انتخابی میان خودروهای ایتالیایی لوکس
تاکسیهای لوکس در سراسر جهان
بررسی نقاط قوت و ضعف بی ام و سری 6
آپشنهای بی ام و سری 6 کانورتیبل F12
دلایل انتخاب بی ام و X4
چرا بی ام و سری 7 بخریم؟





















