امروز با تحلیل گرافیک پیج های اینستاگرام ، سی ان ان و فاکس نیوز با شما خواهیم بود.
پیج اینستاگرام cnn
تردیدی نیست که بالا بردن نرخ تبدیل از همیشه از مهمترین اهداف خبرگزاری ها از حضور خود در سوشال ها می باشد.
نرخ تبدیل برای آنها به این معنیست که کاربری که در ایسنتاگرام تصویر را مشاهده میکند پس از مشاهده تیتر تهیج شده و برای اطلاع از ادامه جریان وارد وب سایت شود.
حالا ببینیم CNN به عنوان یکی از بزرگترین خبرگزاری های جهان چگونه پیج ایسنتاگرام خود را بارگزاری میکند.
با یک نگاه ساده و اولیه میتوان متوجه شد که این پیج از دو مدل کلی پیروی میکند.
1-اخبار مستقیم :
همانگونه که در تصویر نیز می بینید برخی تصاویر به صورت کاملا رئال درج گردیده اند که در در قسمت کپشن به متن خبر پرداخته شده است.
به نظر می رسد هدف از این کار جلوگیری از پرداخت به یک قالب صفر تا صدی است.
قالبی که به مخاطب القا میکند ما می خواهیم تو وارد سایت ما شوی.
برای همین همیشه ادامه مطلب را ناقص میگذاریم.
اصولا مهندسان بزرگ اجتماعی مثل خبرگزاری CNN همیشه دنبال اثبات چیز دیگری به مخاطب هستند.
آنها می خواهند به مخاطب بفهمانند تو هوشمند هستی و این گونه پس از القا این حس او را بفریبند و افکار خود را به او قالب کنند.
در واقع اکثر مخاطبان این رسانه ها بدون آنکه بفهمند حرف های تحلیل گران این رسانه ها را تکرار میکنند و همیشه هم فکر میکنند خیلی باهوش هستند.
بسیار خوب، پس اگر بنا باشد مخاطب با یک نگاه متوجه شود که هدف پیج اینستاگرام سی ان ان صرفا ورود آنها به وب سایت است قطعا نقض هدف اصلی رسانه رخ داده است.
حالا می شود با نگاهی درست تر چرایی پست های خبری کامل را در پیج سی ان ان درک کرد.
در واقع این بخشی از بازی اعتماد سازیست.
2- تصاویر دارای گرافیک :
پیچیده کردن موضوع در مورد مخاطب قرن 21 باعث تحریک کنجکاوی او در ناخودآگاه می شود.
آنها زمانیکه با یک گرافیک پیچیده برخورد میکنند معمولا احساس میکنند با انسان هوشمندی مواجه هستند پس واکنش طبیعی آنها این است که سعی میکنند دقت بیشتری به نکات ریز داشته باشند و این مساویست با فهمیدن مغلطه های جا گرفته در متن خبر !
بدیهیست سی ان ان و هیچ خبرگزاری دیگری نمی خواهد مخاطبش ان قدر کنجکاو شود که بدنبال کشف مغلطه های جای گزاری شده در خبرهایش برود.
لذا منطقیست که این حس را تحریک نکنند!
آنها با گرافیک های بسیار ساده و ترکیبی از رنگ برندی که سال های برای اثبات صداقت آن تبلیغ شده کنجکاوی مخاطب را تحریک نکرده و اجازه می دهند او با همان ذهن هیپنوتیزم شده ادامه خبر را در متن دنبال کند.
به تصویر زیر خوب دقت کنید.
ترکیب سه رنگ قرمز ،سفید و مشکی نشانه هوش و دانش بالای تیم سیاست گزاری سی ان ان در علم بازاریابی عصبی است.
متن خبر در گونه 2 :
در کپشن گونه 2 هم ، سی ان ان مباحث مهم را مطرح می کند اما این قطعا تمام خبر نیست. کابران قطعا برای اطلاع از موضوع مورد علاقه شان باید وارد وب سایت شوند.
پیج اینستاگرام فاکس نیوز
تردیدی نیست که فاکس نیوز یکی از بزرگترین و اثرگزارترین خبرگزاری های دنیاست!
فاکس نیوز نیز در زمینه استفاده از گرافیک های سوشال خود رویه سی ان ان را پیش گرفته.
برخی تصاویر بدون هیچ کپشنی و برخی تصاویر با گرافیکی بسیار ساده و هدلاین خبری!
تنها تفاوت عمده فاکس نیوز با سی ان ان در استفاده از لوگوی خود در تصاویر دارای گرافیک است.
کمی وسیع تر!
حالا بیایید کمی وسیع تر ببینیم !
پیج اینستاگرام نیویورک تایمز
میخواهیم سری به پیج روزنامه مشهور نیویورک تایمز بزنیم!
باید مطمئن باشیم که برداشت درستی از موضوع داریم!
همانگونه که مشاهده می شود اینجا هم خبری از گرافیک پیچیده نیست!
تیم سیاست گزاری آنها حتی پا را فراتر گذاشته و حتی تیتر را هم در گرافیک جای نداده اند.
اما نکته قابل تامل اینجاست که در تمامی پست ها از تصاویر بسیار با کیفیت و با تکنیک های عکسای روز دنیا استفاده شده است!
در واقع پیج اینستاگرام نیویورک تایمز جاییست که برند نیویورک تایمز بی نیازی خود به تبلیغ را به رخ مخاطبان می کشد!
آنها با تولید محتوی های با کیفیت و بدون هیچ برچسبی مخاطب ها را وادار به واکنش میکنند .
نتیجه :
در پژوهش فوق پیج ایسنتاگرام سه بنگاه خبری بزرگ جهان بررسی شد و می توان به این نتیجه رسید که این بنگاه ها با استفاده از گرافیک ساده به دنبال رسیدن به اهداف عالی خود هستند.
در واقع گرافیک ساده رمز موفقیت این بنگاه ها در حوزه گرافیک سوشال ها است.
پیمان امیدی 05/11/97
و من الله توفیق